Sonus Faber minimonitorer

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg er på jakt etter en ny høyttaler og skal kjøpe meg en minimonitor. Har i den sammenheng falt for Sonus Fabers minimonitorer med et fantastisk håndtverk. :)

Hadde egentelig tenkt å gå for Cremona Auditor, men har nå begynt å kikke litt på modellen over... Noen som kjenner seg igjen...? ;)
Da jeg primært er på jakt etter bruktkjøp lurer jeg på hva som er forskjellen på Guarneri Memento og den gamle Guarneri Hommage?

Andre tips mottas også!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Greven skrev:
Andre tips mottas også!
Harbeth 7ES-3
Tidal Amea
musikelectronic geithain 200 (ME-Geithain 200)
Green Mountain Audio Europa MAX.
Florence Audio Pololena(I/II)/Mozart
Stan White Shotglass I/II

Sikkert mye mer morro og der ute... :p

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.880
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Imperial skrev:
Harbeth 7ES-3
Tidal Amea

mvh

Nå stiller jo SF i en litt annen klasse designmessig enn dine alternativer, Tweakman. ;)

Harbeth:

Tidal:

Musikelectronic:

Green Mountain Audio:

Florence Audio:

Stan White:

Og tilslutt SF:

OK, Tidal ser bra ut og Harbeth får til nød godkjent, de andre ser ikke ut.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
C._Alshus skrev:
OK, Tidal ser bra ut og Harbeth får til nød godkjent, de andre ser ikke ut.
:p Dem er så fine atte!

;D Dem har fin lyd, det er snakk om indre og ekte skjønnhet...

Joda!!!

;D

mvh

K

kbwh

Gjest
Å kalle Guarneri Memento en minimonitor gjør man helt til man har sett dem live eller sett dem på bilder sammen med andre høyttalere. På stativene sine er de 123cm høye og nesten 50cm dype. Her avbildet sammen med Concerto og Concertino Domus. Minimonitorer du liksom...

.

Den gulvstående Concerto Domus er 99cm høy.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Imperial skrev:
Harbeth 7ES-3
Tidal Amea

mvh
Hvorfor får jeg alltid assosiasjoner til den sære platesjappa i HiFidelity når Imperial kommer med tips...?? ;D ;D

Sorry for "mini" i monitor Valentino... Men det jeg tenkte på var i utgangspunktet "en høyttaler som ikke er gulvstående" ;) Og jeg har jo sett dem... og det er ikke så lett å glemme!! De er jo så flotte at det meste annet ser ut som plastikk....

Men er det slik å forstå at Guarneri Memento og den gamle Guarneri Hommage i utgangspunktet er samme høyttaler?

Takker ellers for tips, men skal jeg ha en så dyr høyttaler skal den også se meget bra ut. :)

K

kbwh

Gjest
Dette er ikke førstehånds, men ting jeg har lært bl.a i Sonus faber-klubben:

GM kan spille noe høyere enn GH, har en noe annen spredning i øvre mellomtone/nedre diskant. Noen vil si den er mer altetende enn GH, som onde tunger hevder kun funker til lieder og strykekvartetter. Andre er helt euforiske om Patricia Barber på GH.

GM krever mer av effektforsterkeren enn GH, som er høyimpedant nok til OTL-rørforsterkere og slikt.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Greven skrev:
Hvorfor får jeg alltid assosiasjoner til den sære platesjappa i HiFidelity når Imperial kommer med tips...?? ;D ;D
Takker ellers for tips, men skal jeg ha en så dyr høyttaler skal den også se meget bra ut. :)
Hehe. Jeg tenker jo slik at alle de kjente alternativene i Norge gidder jeg ikke å nevne, det gjør andre, og der er det jo sikkert folk med mer peiling på de enn meg! Så da nevner vi litt ting som jeg da mener kan nevnes vøtt.
Sært? Joda!

;D

Men altså, du vil ha en flott å se på høyttaler sa du?
...
Uhørt...! ;D

Jeg synes jo at Dale Pitcher sin Intuitive PSL 624 "Delta Summit edition" er URSNYGG!

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.880
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Kanskje noe fra söta bror?

Mårten Duke. 38000SEK.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Åja! Marten Design er fine!
Jeg liker det at man kan plassere de litt nerme bakveggen og uten at dette blir feil i lyden!
Kantete høyttalere! Det liker jeg vøtt!

mvh

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.723
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
hvorfor ikke også se på f x:

Dynaudio
Opera

I mine øyne og ører er dette også estetisk pene og vellydende høytalere

mvh
Proffen

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Proffen skrev:
hvorfor ikke også se på f x:

Dynaudio
Opera

I mine øyne og ører er dette også estetisk pene og vellydende høytalere

mvh
Proffen
Enig med deg proff!
Opera er veldig fine høyttaler, er ikke de også Italienske?
Jeg synes også Franske Triangle har flott designet høyttalere.
Hvis jeg skulle ha kjøpt utstyr /høyttalere etter utseende hadde nok Opera, Sonus Faber blitt aktuelle.

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
For min egen del må jeg si at juryen fremdeles er ute angående det stativet til Guarneri Memento. Forseggjort så det nesten bikker over i det barokke. Selve høyttaleren er dog noe av det vakreste fra SF.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Greven skrev:
Men er det slik å forstå at Guarneri Memento og den gamle Guarneri Hommage i utgangspunktet er samme høyttaler?

Det er forskjellige elementer som brukes i Guarneri Homage og Memento, den største forskjellen ligger i ringradiatoren som brukes i Memento kontra den tradisjonelle 28mm domediskanten som brukes i Homage. Begge høyttalerne er testet i Stereophile, se http://www.stereophile.com/standloudspeakers/807sonus/

Nå er disse høyttalerne ikke spesielt tradisjonelle mini-monitorer når det gjelder klang og lydbilde, de har et vesentlig mer laid-back og organisk lydbilde sammenlignet med mer typiske representanter av arten fra f.eks Dynaudio. Memento tåler litt mer power og har litt mer detaljer i topp og bunn, men jeg er ikke sikker på om jeg nødvendigvis ville ha foretrukket denne fremfor Homage i alle sammenhenger.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Utvilsomt pene høytalere alt sammen... Har hørt Cremona Auditor, og Cremona i butikk, og Cremona låt hvertfall bra.. Ikke hundre % etter min smak, men bra, mye bedre enn Martin Logan på ASR (usj...)... CA var akkurat satt opp, og jeg hadde nok trivdes bedre i nærfelt, ja.. ;D

PK

I

ijustpop

Gjest
Guarneri i hvert fall. Eskene så nye ut og, så det ble det vel nye Guarneri Memento.

K

kbwh

Gjest
Gratulerer, Greven!
Dersom lytteavdelingen er innredet i samme stil som rommet der eskebildet er tatt ville jeg absolutt behages av et bilde eller to av herlighetene.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Det er ganske riktig et par Guarneri som står å spiller i min stue. ;D Ikke Memento, men Hommage i perfekt stand.

Og dette blir det virkelig lyd av.... Meget fornøyd!!!

Skal komme tilbake med bilder etterhvert som jeg blir ferdig med resten av anlegget. Det står desverre litt provisorisk her foreløbig. Bruker bla iPod som kilde.... :eek: Det funker greit, men det blir nok ytterligere løft når jeg blir ferdig med bla forforsterker i matchende finnish (så nær som i allefall... ;)).

Guarneri er rett og slett et utrolig flott møbel!!! ;D

I

ijustpop

Gjest
Gratulerer med noen fin fine høyttalere da! Og som vanlig ønsker vi gjerne flere bilder.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Litt sent ute, men tenkte jeg bare skulle nevne at det kommer en monitor utgave av elipsa.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Elipsa monitor høres tøft ut, skjønt det kan bli vanskelig å gi den et velproporsjonert utseende.

K

kbwh

Gjest
Elipsa Auditor er da riktig elegant:

Kun for veggmontering.

D

Dilla

Gjest
Greven skrev:
Det er ganske riktig et par Guarneri som står å spiller i min stue. ;D Ikke Memento, men Hommage i perfekt stand.

Og dette blir det virkelig lyd av.... Meget fornøyd!!!

Skal komme tilbake med bilder etterhvert som jeg blir ferdig med resten av anlegget. Det står desverre litt provisorisk her foreløbig. Bruker bla iPod som kilde.... :eek: Det funker greit, men det blir nok ytterligere løft når jeg blir ferdig med bla forforsterker i matchende finnish (så nær som i allefall... ;)).

Guarneri er rett og slett et utrolig flott møbel!!! ;D
Gratulerer med høyttalervalget Greven! :)

Hvilken forsterker drive du Guarneriene dine med?

Har selv benyttet både transistorer (DP a1, GamuT D 200, CJ MF 2200, Doxa signature mk2) og rør (Heart Double Beat, Heart Beat, Jadis) til å drive mine Guarneri Homag'er og har gjennomgående fått best resultat med rør. Min personlig mening, selvsagt. (Beat'ene med 7-8Watt ble litt i minste laget om man ønsker å dra på litt, Double Beat på 18Watt fungerte utmerket). Har i dag følgende oppsett, som jeg er strålende fornøyd med: Ancient Audio Lektor IV (6H30 versjonen) - silk mkII - Jadis JA 50 (40W klasse a, 1 par KT90 i push-pull i hver kanal) - Audience Au 24 (glir sømløst inn med strengene i sokkklene til Guarneri...) - SF Guarneri Homage. I det tredje hjørnet i det gyldne triangelet står en LC Chaise Lounge som løfter opp kropp og ører til perfekt lyttehøyde til Guarneriene (i nedkant av mellomtone/bass elementet). Særdeles god å sitte i også, anbefales!

Er det andre med disse høyttalerne her på forumet som kan dele heldige forsterkerkombinasjoner o.l. med oss andre lykkelige Guarnerieiere?

mvh TK

D

Dilla

Gjest
Se der ja, Guarneri ser ut til å være godt representert blant medlemmene. Overrepresentert til og med. Forstår det som at man må melde sig inn og betale en årlig kontingent for å være i det gode selskab...
Er du medlem Valentino? Takk for linken forresten :)

D

Dilla

Gjest
Det blir sikkert en super kombinasjon, du har krefter i massevis til høyttalerne dine ihvertfall. Forforsterkeren så flott ut, følger dama på hjemmesidene også med eller? ;D

K

kbwh

Gjest
TK skrev:
Forstår det som at man må melde sig inn og betale en årlig kontingent for å være i det gode selskab...
Er du medlem Valentino?
Engangssum, TK. Jeg er medlem ja.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
TK skrev:
Det blir sikkert en super kombinasjon, du har krefter i massevis til høyttalerne dine ihvertfall. Forforsterkeren så flott ut, følger dama på hjemmesidene også med eller? ;D
Forforsterkerne ser grei ut, men jeg har planer om å bygge den slik at den matcher høyttalerne. For skisse om noen skulle være interessert: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14291.msg296867.html#new

Det står spesifikt under bildet at dama desverre ikke følger med... ;)

TK skrev:
Se der ja, Guarneri ser ut til å være godt representert blant medlemmene. Overrepresentert til og med.
Foreløbig må jeg bare si at det i så fall er med meget god grunn!!! ;D

Valentino: Hva går et slikt medlemskap ut på egentlig?

K

kbwh

Gjest
Tja, vi presenterer anleggene våre, deler vår kunnskap om Sf, diskuterer hifi, har okkulte nettsamlinger hvor vi tilber Franco Serblin, leser artikler skrevet av medlemmer, kommenterer, gir råd, diskuterer. Ikke ulikt her inne, men alltid gemyttlig.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Valentino skrev:
Tja, vi presenterer anleggene våre, deler vår kunnskap om Sf, diskuterer hifi, har okkulte nettsamlinger hvor vi tilber Franco Serblin, leser artikler skrevet av medlemmer, kommenterer, gir råd, diskuterer. Ikke ulikt her inne, men alltid gemyttlig.
;D ;D
Høres jo spennende ut....

Topp Bunn