Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Re: Sonus faber Club International

    Enig der Lyngen, SF må sprites opp litt både i kilde og forsterkervalg for å få dem mer dynamiske og for å unngå sidrompet lyd.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Re: Sonus faber Club International

    @Viking: Jeg skrev:
    Jeg skrev altså ikke at det ikke er forskjell. Er dette klart nok?

    @Lyngen. Sfs sjefsutvikler anbefaler hurtige , nøytrale, solid state-baserte effekttrinn til Home- og Domusseriene og til 3-veis Cremona. Andre teknologier kan selfølgelig også brukes, men det var det med lyd for pengene da...

    Hei!
    Noen her på nettet hevder jo at SF er ht. man sovner av å lytte til, jeg må jo innrømme at jeg ofte har gjort det, men det kunne jeg garantert ha gjort med samtlige høyttalere på markedet i samme situsajon /modus (det kan jo også bety at en virkelig slapper av, og kanskje er litt generelt trett ::) )
    På onsdag så var det årets påsketreff her for 10 besøkende OAS medlemmer og jeg tror 4 av de sistværende var rimelig langt fra og sovne da André skrudde opp "Tin Pan Alley" (Steve Ray Vaughn) til tilnærmet realistisk lydnivå ;D
    Lyden kom fra Cremona 3veis (+Rel5) , MFKW DM 25 (dac /drivverk),MFKW Linestage og for anledningen Karan 270 (på lån til OAS fra Audiofreaks)
    Tror nok jeg tør hevde at de alle var mektig imponert over det de hørte.
    Tror nok det er en rett betraktning at f.eks. Cremona trenger en "kraftig" forsterker og Karan er jo det ;D
    Dette sier jo Vadseth i sin test av Cremona 3veis, at en godt kan ha det greit og hyggelig med en 2x 100 watter, men at det er en ht. som vil vokse videre med bedre forsterkeri og det tror jeg han absolutt har rett i.
    Snart er det "nestemann" på lista som skal prøve Karan og da skal mine HJEMKOMMNE ::) ::) Bel Canto tilbake på hovedanlegget i stua, hvor de ikke har stått på 8 måneder.
    Fikk vel bare spillt på de ca.3 måneder etter at strømforsyningen ble
    oppgradert med bl.a. Schottky likerettere som jo også Karan bruker + annet og nye Elna Cerafine lytter, før det gikk en chip i den ene monoblokka (trolig forårsaket av lyn).
    Husker jo forsåvidt hvor mye mer futt det var i de etter oppgraderingen i fjor på disse tider, men det skal likevel bli spennende å høre nå igjen.
    Det er jo en svært rask forsterker og med 2x 1400 va trafo som i tillegg ble viklet opp til 240v ved oppgraderingen i fjor, så skal det ikke mangle på krefter til å drive Cremona her heller ;D
    Nesten like store trafoer som i Karan450 (som har 1500va trafo) ;)
    Uansett, jeg liker godt det jeg hører med Karan oppkopplet.
    Det vil vel komme noen ord på OAS sine sidet etterhvert som låntagerne er ferdige med lånene.
    Cremona vokser med økt kvalitet på forsterkeri, noe vel mange (alle) ht. gjør.

    Mvh.KW
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Enig med Viking og Lyngen (skriv i boka). Sf bør ikke parres med sidrompet elektronikk. ;D
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Re: Sonus faber Club International

    Hei!
    Dårlig gjort av deg å lure meg inn på Stereophiles test av Stradivari ;D
    Skjønner meget godt at GFE nå må glede seg veldig.
    Ganske dårlig av Stereophile og skrive i sin test at de har to x 12" i bassen, det er da vitterlig 2 x 10" :-/
    Har du forresten funnet ut om de er greie å plassere i rommet og eventuell begrensning nedover opp mot størrelse/kvadrat.
    Kan jo være greit å ha en fremtidsdrøm ;D
    Mvh.KW
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    De er laget for store rom, og går til bunns med realistisk subjektivt nivå i midt- og dypbass. Det kan gå bra på 6x4m (håp på takhøyde over de normale 2,4m), men da tror jeg man må dele på 3 i begge retninger for å få til god plassering.

    Penere romdelere får man jo ikke...
     

    GFE

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Innlegg
    830
    Antall liker
    3
    Re: Sonus faber Club International

    Hei!
    Dårlig gjort av deg å lure meg inn på Stereophiles test av Stradivari ;D
    Skjønner meget godt at GFE nå må glede seg veldig.
    Ganske dårlig av Stereophile og skrive i sin test at de har to x 12" i bassen, det er da vitterlig 2 x 10" :-/
    Har du forresten funnet ut om de er greie å plassere i rommet og eventuell begrensning nedover opp mot størrelse/kvadrat.
    Kan jo være greit å ha en fremtidsdrøm ;D
    Mvh.KW
    Hei KW,

    Riktig at jeg gleder meg, men gruer meg også litt til plassering av disse, min samboer har nok ikke helt fattet hvor breie disse er, så jeg ser ikke bort fra et aldri så lite "sjokk".
    Min stue er sikkert på grensen størrelsemessig, men det kan gå bra så jeg får håpe dette til eventuelt det motsatte er bevist.
    Det vil bli en "nedtur" hvis min samboer kommer og sier at det låt bedre med jamoene ;D, så jeg får håpe at jeg kan få det til tilfredstillende.

    Var som sagt litt i tvil når jeg bestilte, hadde også et tilbud på de nye SF AH Anniv. som muligens hadde vert enklere å integrere for meg, men så var det dette med lysten da og valget falt på strad.

    Spennende tid fremover,

    Mvh
    Geir :)
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Re: Sonus faber Club International

    Lyden kom fra Cremona 3veis (+Rel5) , MFKW DM 25 (dac /drivverk),MFKW Linestage og for anledningen Karan 270 (på lån til OAS fra Audiofreaks)
    Tror nok jeg tør hevde at de alle var mektig imponert over det de hørte.
    Min oppfatning og inntrykk av Sonus Faber/Cremona endret seg i hvertfall radikalt denne kvelden/natta!! ;)
     
    A

    Aubi

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Jeg har en nabo som er innom med gjevne mellomrom. Da spiller jeg "Tin Pan Alley" (Steve Ray Vaughn) så høyt at han nesten mister pusten ;D.
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Re: Sonus faber Club International

    hei,

    er det noen som vet hvordan man blir medlem i Sonus Faber Club. Det står noe om i FAQ at Administrator har stengt registrering av nye medlemmer.

    Registering
    The Administrator has turned off Registration for this forum. Only registered members are able to log in.

    Er dette permanent..?


    -- Torstein
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Re: Sonus faber Club International

    ok :)

    da er skjema sendt, håper på positv tilbakemelding :D
     

    jferk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2004
    Innlegg
    116
    Antall liker
    23
    Sted
    Åkrehamn
    Re: Sonus faber Club International

    Enig med Viking og Lyngen (skriv i boka). Sf bør ikke parres med sidrompet elektronikk. ;D
    Hvilken effekt forsterker vil Dere anbefale til et par Amati Homage, kilden er en wadia 302, har nettopp solgt begge deler til en slektning da jeg også har et brett par i bestilling :) Prisen er noe avgjørende, men den bør vel kansje ha balansert drift, da man kan bruke en subb på wadia i tillegg (og de fleste går kun via rca)

    Mvh Jostein
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Hmm, sub til AH? Hvorfor det?
    Ordentlig SS er skjelden helt på viddene med 3-veis Sf. Bryston kanskje? Eller ICEpower fra Jeff Rowland? Det lille knøttet 102 kan muligens gjøre det store: Det er en besynderlig basstuning i disse høyttalerne.

    Les Stereophiles test, både Fremers subjektive meninger, målingene til Atkinson, og utstyr brukt. Pussig bass som nevnt.

    Så du skal gå bredt, jferk? Gratulerer med bestilling! Strad eller Elipsa, forresten?
     

    jferk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2004
    Innlegg
    116
    Antall liker
    23
    Sted
    Åkrehamn
    Re: Sonus faber Club International

    Hmm, sub til AH? Hvorfor det?
    Ordentlig SS er skjelden helt på viddene med 3-veis Sf. Bryston kanskje? Eller ICEpower fra Jeff Rowland? Det lille knøttet 102 kan muligens gjøre det store: Det er en besynderlig basstuning i disse høyttalerne.

    Les Stereophiles test, både Fremers subjektive meninger, målingene til Atkinson, og utstyr brukt. Pussig bass som nevnt.

    Så du skal gå bredt, jferk? Gratulerer med bestilling! Strad eller Elipsa, forresten?
    det blir nok Strad, samme som GFE som forøvrig er min tvillingbror :)

    Mitt rom krever en del bass, er vel ca 7 * 6,5 meter med høyt skråtak. Jeg sitter såpass langt ifra at jeg må ha noe kastelengde i de nederste oktavene, ihvertfall var det slik med Amatiene.

    Jeg hørte Amatiene hos min slekting med relativ dårlig forsterker elektronikk (forsterker), men med bedre demping i rom og nærmere lytteavstand. Kunne vel ikke si at det manglet bass da, men forsterkeren yter ikke kilden og høytalere rettferdighet, så det var derfor jeg lurte på tips til en forsterker som ikke var så altfor dyr i første omgang.

    Ellers så integrerer mine Linn subber utmerket, de er svært raske og går ned til 15hz, naboene hadde vel annsynligvis ønsket at jeg hadde solgt disse og ;)

    Mvh Jostein
     

    jferk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2004
    Innlegg
    116
    Antall liker
    23
    Sted
    Åkrehamn

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Sv: Sonus faber Club International

    Vil også ha!
    Enn så lenge må jeg greie meg med et sett Cremona Auditor, drevet av en Krell KAV-400Xi.
    Men det må nok bli et sett Stradivarius på meg en gang i fremtiden.
    Men Cremona Auditor har veldig høy WAF. Og de lyder forbløffende store til å være så små.
     
    D

    Doxa..

    Gjest
    Sv: Sonus faber Club International

    Er det noen som har prøvd Cremona sammen med Doxa 70 eller 140sig,
    vil ha nye ht og tror Sf Cremona kan være en god match,
    noen som har prøvd?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Sv: Sonus faber Club International

    Valentino skrev:
    Okay, jeg innrømmer det:

    Jeg er hifireligiøs.

    Jeg bekjenner meg til den eneste sanne høyttalerprodusent, og er derfor medlem av

    Sonus faber Club International

    Vi er etterhvert en god gjeng fanatikere fra hele verden, og vi eier alt fra Guarneri Memento og denslags snadder og ned til de mer folkelige Minuetto og diverse Home og Domus-varianter. Og vår frelser er Franco Serblin.

    Ta gjerne en tur innom, enten det er for å riste på hodet eller for å bli med.

    Kjekk tråd, Valentino - spread the word 8)

    Distinctive
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Sv: Sonus faber Club International

    Distinctive skrev:
    Kjekk tråd, Valentino - spread the word 8)

    Distinctive
    Det er vel få andre som gjør dette mer enn Valentino ;)

    PK
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Sv: Sonus faber Club International

    Perdone heter det vel? ;)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sv: Sonus faber Club International

    bwd skrev:
    Er det noen som har prøvd Cremona sammen med Doxa 70 eller 140sig,
    vil ha nye ht og tror Sf Cremona kan være en god match,
    noen som har prøvd?
    Har ikke prøvd. De bør parres med forsterkere som ikke lar det flyte ut i bassen. Kanskje det finnes Cremonaeiere i hnærheten av der du bor som kan la deg prøve en doxa i sitt oppsett? (Dette er en annonse).
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sonus faber Club International

    Lyd og Bilde har skrevet om Cremona M. Fint bilde!



    Den er litt større enn utgående modell, og bruker diskant og mellomtone fra Elipsa, og 2 18cm basser med metallmembran (fra SEAS trur eg). Skarpe øyne vil se at grillen har fått plogform som Amati Anniversario. Når Cremona M kommer for salg til høsten vil den koste 68000. M står for Modificata.

    Det har gått rykter om Musica-forsterkerens (foran i bildet) død. De ble avkreftet til SfCIs mann på Münchenmessen. Auditor M (vi antar at dette er navnet på avløseren til Cremona Auditor og at den også vil bruke enhetene fra Elipsa) er ikke helt klar for visning ennå. Men han kjæme.
     
    D

    Doxa..

    Gjest
    Sonus faber Club International

    Valentino skrev:
    Lyd og Bilde har skrevet om Cremona M. Fint bilde!



    Den er litt større enn utgående modell, og bruker diskant og mellomtone fra Elipsa, og 2 18cm basser med metallmembran (fra SEAS trur eg). Skarpe øyne vil se at grillen har fått plogform som Amati Anniversario. Når Cremona M kommer for salg til høsten vil den koste 68000. M står for Modificata.

    Det har gått rykter om Musica-forsterkerens (foran i bildet) død. De ble avkreftet til SfCIs mann på Münchenmessen. Auditor M (vi antar at dette er navnet på avløseren til Cremona Auditor og at den også vil bruke enhetene fra Elipsa) er ikke helt klar for visning ennå. Men han kjæme.
    Det blir veldig spennende dette, og jeg som hadde tenkt og kjøpe nye hytalere
    om et par ukers tid. :(
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sonus faber Club International

    Du kan jo bruke nyheten til skvise pris, og at generasjon 2 er på vei gjør jo ikke originalen dårligere. Ingen kan si om oppfølgeren er bedre før de har hørt den.
    (Det var mange som foretrakk den første Concerto (uten etternavn) framfor Concerto Home som avløste den. Hvorfor vet jeg ikke, men første generasjon hadde B-rating i Stereophile og slikt legger enkelte vekt på.)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Sonus faber Club International

    Valentino skrev:
    Du kan jo bruke nyheten til skvise pris, og at generasjon 2 er på vei gjør jo ikke originalen dårligere. Ingen kan si om oppfølgeren er bedre før de har hørt den.
    (Det var mange som foretrakk den første Concerto (uten etternavn) framfor Concerto Home som avløste den. Hvorfor vet jeg ikke, men første generasjon hadde B-rating i Stereophile og slikt legger enkelte vekt på.)
    Dette gjaldt også SF Electa Amator vs. EA II.
    For å slippe blåset fra bassrefleksporten, så kom der inn en slave.
    Mange mener den dag i dag at EA I lyder best, selv om begge har sine ups & downs.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Sonus faber Club International

    Valentino skrev:
    Du kan jo bruke nyheten til skvise pris, og at generasjon 2 er på vei gjør jo ikke originalen dårligere. Ingen kan si om oppfølgeren er bedre før de har hørt den.
    Jeg gjorde det da jeg var i markedet for Cremona A nettopp. Gode muligheter til å få gode priser på demopar som står i butikkene nå. Uansett hvor bra etterkommerne viser sesg å være så blir jo ikke nåværende versjon noe dårligere ;-)
     
    D

    Doxa..

    Gjest
    Sonus faber Club International

    Valentino skrev:
    Du kan jo bruke nyheten til skvise pris, og at generasjon 2 er på vei gjør jo ikke originalen dårligere. Ingen kan si om oppfølgeren er bedre før de har hørt den.
    (Det var mange som foretrakk den første Concerto (uten etternavn) framfor Concerto Home som avløste den. Hvorfor vet jeg ikke, men første generasjon hadde B-rating i Stereophile og slikt legger enkelte vekt på.)
    Ja det var jo det jeg hadde tengt og gjøre (presse prisen) men, det er jo litt synn og kjøpe
    drømme høytalerene og vite at det snart kommer en ny utgave som kansje er bedre.

    Det jeg sier er at det er litt dumt og kjøpe noe nå, før jeg vet om den nye er bedre eller ikke.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sonus faber Club International

    Da er det bare å vente, bwd. Tror ikke CM blir en dårlig høyttaler.
     
    D

    Doxa..

    Gjest
    Sonus faber Club International

    Valentino skrev:
    Da er det bare å vente, bwd. Tror ikke CM blir en dårlig høyttaler.
    Nei det tror ikke jeg heller, :) tror den blir veldig god.
    Men, jeg lurer på om jeg skal kjøpe nåværende modell, likevel.
    Ellers risikerer jeg vel og måtte vente helt til jul med og få meg nye høytalere.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sonus faber Club International

    Sjekk med Mono eller din lokale forhandler om når de forventer den inn. Du overlever vel med 804s så lenge?
     
    D

    Doxa..

    Gjest
    Sonus faber Club International

    Valentino skrev:
    Sjekk med Mono eller din lokale forhandler om når de forventer den inn. Du overlever vel med 804s så lenge?
    Ja bevares, 804s er en flott høytaler.

    Etter det min forhandler sa i dag, (Han hadde gode nyheter) så kommer jeg nok til og vente på M modellen.
    Kjøper ikke noe, før jeg har hørt begge modeller side ved side.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn