Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Interesant det du sier om bassen,for det har vel hvert Mementos svøpe ifølge noen brukere ,en nydelig høytaler og ett møbel

    Kommer du til og sette de opp med subber ?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Petterone: Du ser hva han skriver om savn lenger oppi her? Subs på de der er TOTALT unødvendig..:cool: De pengene legger du heller i elektronikken som skal drive signalbehandling og elementer..Eller bruk en REL-sub som står i stil til rom, høyttalere og resten av systemet..
     
    Sist redigert:

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Interesant det du sier om bassen,for det har vel hvert Mementos svøpe ifølge noen brukere ,en nydelig høytaler og ett møbel

    Kommer du til og sette de opp med subber ?
    Har tidligere benyttet en liten REL sub (REL Stampede med 8" / 100W mosfet) sammen med Cremona Auditorene for å ta seg av den nederste oktaven og dette har fungert meget bra.

    Har ogå intergrert denne med mine nye Mementoer med såpass lav deling som 32 hz. Fungerer i mine ører meget bra, men kommer nok til å eksperimentere mer i tiden fremover.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    OK bare spør sidem vi hadde en annen tråd tilbake i tid med en bruker som utdypet dette på Memento

    Hadde selv en lytteseanse på memento når/før jeg kjøpte mine gulvstående Cremona M og planla da og ville sjekke ut bruk av sub

    Bare og gratulere :)
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    OK bare spør sidem vi hadde en annen tråd tilbake i tid med en bruker som utdypet dette på Memento

    Hadde selv en lytteseanse på memento når/før jeg kjøpte mine gulvstående Cremona M og planla da og ville sjekke ut bruk av sub

    Bare og gratulere :)
    Takk Petterone :)

    Sonus Faber monitor sammen med REL sub er definitivt en god match. Brukte faktisk også samme subben sammen med mine gulvstående Cremona M med meget godt resultat. Hadde da samme deling på rundt 32 - 34 hz. Liker å få litt ekstra helt i bånn. Synes det er mye bedre å få dette ekstra skyvet ved hjelp av en sub i stedet for å plassere høyttalerne nærmere bakvegg.
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Interesant det du sier om bassen,for det har vel hvert Mementos svøpe ifølge noen brukere ,en nydelig høytaler og ett møbel

    Kommer du til og sette de opp med subber ?
    Har tidligere benyttet en liten REL sub (REL Stampede med 8" / 100W mosfet) sammen med Cremona Auditorene for å ta seg av den nederste oktaven og dette har fungert meget bra.

    Har ogå intergrert denne med mine nye Mementoer med såpass lav deling som 32 hz. Fungerer i mine ører meget bra, men kommer nok til å eksperimentere mer i tiden fremover.
    Har selv hatt SF G M , de spiller fantastisk , men spiller ennå mer fantastisk med hjelp av 2 godt oppsatte subber , bare prøv;) !!
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.588
    Antall liker
    32.332
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    OK bare spør sidem vi hadde en annen tråd tilbake i tid med en bruker som utdypet dette på Memento

    Hadde selv en lytteseanse på memento når/før jeg kjøpte mine gulvstående Cremona M og planla da og ville sjekke ut bruk av sub

    Bare og gratulere :)
    Takk Petterone :)

    Sonus Faber monitor sammen med REL sub er definitivt en god match. Brukte faktisk også samme subben sammen med mine gulvstående Cremona M med meget godt resultat. Hadde da samme deling på rundt 32 - 34 hz. Liker å få litt ekstra helt i bånn. Synes det er mye bedre å få dette ekstra skyvet ved hjelp av en sub i stedet for å plassere høyttalerne nærmere bakvegg.
    Sub til SF funker best med REL eller fra SF egne rekker:)

    gismo
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Enig, Gismo! DE TO MERKENE SPILLER MUSIKK!
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Får bare gratulere med flotte høyttalere! Siklet selv på denne bruktannonsen men var litt for sein i avtrekker'n.... ;)

    Har hatt sansen for Sonus Faber i mange år, helt siden jeg hørte Minima Amator oppkoblet på Tandberg elektronikk på Akers Mic i 1992.
    Spilte fantastisk flott selv om bassene bunnet når jeg guffet opp Private Investigation med Dire Straits husker jeg.... men det var bare en bagatell prisen tatt i betraktning.
    Et par år senere hørte jeg SF Electa hos Hifi Centeret i Tr.heim. Den var mye mer innelukket, men det kan skyldes dårlig elektronikk (husker ikke men tror det måtte være Primare).
    Har hatt sansen for utseendet, spesielt på Guarneri og Guarneri Memento. Flotte saker, spesielt i grafitt! :cool:

     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.588
    Antall liker
    32.332
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Har nå hatt disse i hus i 5 dager og de imponerer allerede! Får litt følelsen av elektrostat...I tillegg imponerende bass (!)....men mest av alt: Klangen:)

    Har nettopp solgt mine gulvstående Cremona M, men skjønte med en gang at jeg ikke kom til å savne dem med disse i hus.

    Ser frem til mørke høstkvelder;)
    Gratulerer med disse perlene:)
    Vil tro du går mange herlige stunder i møte utover høsten!!
    Flottere ht er det ikke mange av;)

    gismo
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Får bare gratulere med flotte høyttalere! Siklet selv på denne bruktannonsen men var litt for sein i avtrekker'n.... ;)

    Har hatt sansen for Sonus Faber i mange år, helt siden jeg hørte Minima Amator oppkoblet på Tandberg elektronikk på Akers Mic i 1992.
    Spilte fantastisk flott selv om bassene bunnet når jeg guffet opp Private Investigation med Dire Straits husker jeg.... men det var bare en bagatell prisen tatt i betraktning.
    Et par år senere hørte jeg SF Electa hos Hifi Centeret i Tr.heim. Den var mye mer innelukket, men det kan skyldes dårlig elektronikk (husker ikke men tror det måtte være Primare).
    Har hatt sansen for utseendet, spesielt på Guarneri og Guarneri Memento. Flotte saker, spesielt i grafitt! :cool:


    Enig :) Har selv hatt SF Minima Amator. Når disse ble plassert riktig i rommet - og med rett elektronikk - så spilte de som en drøm. Solgte disse til en kamerat for et års tid siden - angrer litt på det - selv om de bare stort sett stod til pynt her hos meg den siste tiden.
    L1020832.jpg
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Se der er iallefall avstressende..og pene også..
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Vi tåler noen flere bilder av disse skapningene! Har hatt dem i 3mnd nå og fortsatt like forelsket, vi tilbringer noen kvalitetstimer sammen nesten hver dag.
    Jeg gikk fra Cremona til disse og fikk et lettere hakeslipp, dette var tydelig et par hakk opp for meg. Oppløsning, vokal, holografi og overaskene nok bassen! De dobble 7" i Cremona gjorde mindre ut av seg enn 5" i Memento, dette har vel noe med tuning å gjøre. Alt i alt en veldig harmonisk høyttaler det ikke går ann å bli lyttetrett av.
    Pussig nok kjøpte jeg de av samme mann OhYeah kjøpte sine av, jeg var bare en smule mer heldig da han hadde brukt disse litt og dermed var ferdig innspilt :)

    sfgm1.jpg
    sfgm.jpg
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.588
    Antall liker
    32.332
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vi tåler noen flere bilder av disse skapningene! Har hatt dem i 3mnd nå og fortsatt like forelsket, vi tilbringer noen kvalitetstimer sammen nesten hver dag.
    Jeg gikk fra Cremona til disse og fikk et lettere hakeslipp, dette var tydelig et par hakk opp for meg. Oppløsning, holografi og overaskene nok bassen! De dobble 7" i Cremona gjorde mindre ut av seg enn 5" i Memento, dette har vel noe med tuning å gjøre. Alt i alt en veldig harmonisk høyttaler det ikke går ann å bli lyttetrett av.
    Pussig nok kjøpte jeg de av samme mann OhYeah kjøpte sine av, jeg var bare en smule mer heldig da han hadde brukt disse litt og dermed var ferdig innspilt :)

    Vis vedlegget 229897 Vis vedlegget 229899

    Smykker!!
    Gratulerer så mye Kenol:)
    Dette er "vil ha" høytalere!

    gismo

    Edit: hva er koblet foran disse?
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Vakkert, Kenol.
    Flotte saker det der. Forspent med en Plinius må det jo bli kanonbra.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Flotte høyttalere som jeg dessverre ikke har hatt mot til å kjøpe tidligere, selv om lysten har vært der. Og ja, stativhøyttalere kan spille bass… :)
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Gismo: Har brukt en ModWright KWI200 med dac, (forøvrig tilsalgs) det låter veldig bra sammen, selv om den, Kimber kablene og SF alle i seg heller mot det varme, synes jeg ikke det blir for mye.. Bare deilig fett. Høyttalerne skal få stå i fred lenge hos meg, opplever dem ikke som slanke i bassen men har itillegg en liten kompakt SVS bak høyre ht for å få det ekstra skyvet og bunn nivå (ikke den som synes, den er til TV´n)
    Imorgen skal jeg forresten hente en ny forsterker, Plinius SB301. Morro å prøve noe nytt, spennende...
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Er det noen i Noreg som faktisk eier ett par av desse utrolig vakre skapningene? Kun nysgjerrig..!

    IMAG0806.jpg


    Var mye større en jeg trodde... ! Aldri sett noe så vakkert før.... ! ;)
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Gismo: Har brukt en ModWright KWI200 med dac, (forøvrig tilsalgs) det låter veldig bra sammen, selv om den, Kimber kablene og SF alle i seg heller mot det varme, synes jeg ikke det blir for mye.. Bare deilig fett. Høyttalerne skal få stå i fred lenge hos meg, opplever dem ikke som slanke i bassen men har itillegg en liten kompakt SVS bak høyre ht for å få det ekstra skyvet og bunn nivå (ikke den som synes, den er til TV´n)
    Imorgen skal jeg forresten hente en ny forsterker, Plinius SB301. Morro å prøve noe nytt, spennende...
    Jøss, du hørte på meg og endret mening altså :p Tror du kommer til å bli fornøyd med Plinius. Hvorfor gikk du for AB og ikke A forresten? Strømforbruket har du råd til, hehe...

    A.J.
     
    Sist redigert:

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Hehe. Praktiske årsaker Jensen, at flere Plinius-eiere foretrekker AB lyden i sin KlasseA forsterker la heller ingen demper for å gå for den største. Preamp neste, det får bli i en annen tråd :)
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Skjønner godt at du er fornøyd Kenol :) Jeg koser meg fortsatt like mye med mine egne Mementoer og nå begynner mine også å bli tilnærmet ferdig innspilte :)

    PS. Kan du si noe om hvordan du har plassert dem i forhold til bakvegg / avstand mellom høyttalerene / toe in og lytteavstand? Jeg for min del fant ut at mine Mementoer ikke spilte optimalt når jeg plasserte dem slik mine Cremona Auditor hadde stått plassert når de spilte optimalt.

    OhYeah :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Kan du si noe om hvordan forskjellen er ?

    Du nevnte vel noe om mindre toe in ?

    Sitter du lengre enna ?
    Jeg har justert tilt på stativene til min Auditorer siden jeg sitter noe lavt i en Eames Lounge Chaire. Det er vel ikke mulig på Memento ?
     

    pierre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    67
    Sonus Faber Guarneri Evlution.

    Min stue er ca 20km2 (4x5m + 3m til loft) Jeg kan max give dem ca. 1m fra til bagvæg og ca 80cm til sidevæg. Er der nogle som vil mene at disse højtalere ikke ville kunne spille i disse omgivelser?
    Der vil blive spændt et sæt Pass XA100.5 på.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Noen som har hørt Sonus Faber venere 2.5 mot 3.0? Grunnen til at jeg spør (selv om 3,0 er dyrere), er at venere 2.5 fikk Eisa-Awards i år og jeg undrer meg på om den kanskje kan være ørlige grann mer vellykket (og mer "musikalsk") enn 3.0? Noen andre som har hørt disse mot hverandre?
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Så bra, da blir dem vel bare bedre! Mementoene har virkelig dempet byttetrangen min :)
    Jeg foretrekker helt klart toe-in med kryssing rett foran nesetippen. 120cm fra bakvegg mener jeg, avstand mellom ht. blir bestemt av racket som skiller de,
    blir begrenset muligheter for tweak med anlegg i stue.. Sub er inget must, men morro med det ekstra skyvet. Bruker du en? Isåfall hva, oppdater signaturen din:)

    Skjønner godt at du er fornøyd Kenol :) Jeg koser meg fortsatt like mye med mine egne Mementoer og nå begynner mine også å bli tilnærmet ferdig innspilte :)

    PS. Kan du si noe om hvordan du har plassert dem i forhold til bakvegg / avstand mellom høyttalerene / toe in og lytteavstand? Jeg for min del fant ut at mine Mementoer ikke spilte optimalt når jeg plasserte dem slik mine Cremona Auditor hadde stått plassert når de spilte optimalt.

    OhYeah :)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Noen som har hørt Sonus Faber venere 2.5 mot 3.0? Grunnen til at jeg spør (selv om 3,0 er dyrere), er at venere 2.5 fikk Eisa-Awards i år og jeg undrer meg på om den kanskje kan være ørlige grann mer vellykket (og mer "musikalsk") enn 3.0? Noen andre som har hørt disse mot hverandre?
    Har ikke hørt dem i samme oppsett og i samme rom, men for meg virker det som om 3.0 strekker seg enda lenger i dypet og at det er den aller største forskjellen dem i mellom. Her vil jo romstørrelsen din inn. Jeg har mine 2.5 i et rom på 18 kvm og de fyller det rommet meget godt.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Har ikke hørt dem i samme oppsett og i samme rom, men for meg virker det som om 3.0 strekker seg enda lenger i dypet og at det er den aller største forskjellen dem i mellom. Her vil jo romstørrelsen din inn. Jeg har mine 2.5 i et rom på 18 kvm og de fyller det rommet meget godt.
    Takk for svar. Jo, jeg har nok også forstått det dithen at 3.0 går litt dypere i bassen og muligens gir et litt større lydbilde. Men det jeg tenkte mest på, er om SF Venere 2.5 kunne ha en parallell til jbl studio 190 som kom for noen år siden. For selv opplevde jeg nettopp JBL studio 190 som litt ekstra "magisk" i forhold til både de større og mindre JBL-modeller, og 190 fikk som kjent Eisa-Awards (og ikke modellene under eller over). På samme vis har jeg tenkt at kanskje er klangbalansen på 2.5-modellene også litt ekstra "magisk" i forhold til Venere 3.0, for ellers så kunne vel likegodt 3.0 fått utmerkelsen?

    Men ja, det er Venere 2.5 som er aktuell. Og de skal drives av Hegel H80 som jeg håper er tilstrekkelig. Hegel 300 hadde i utgangspunktet vært bedre, men den totale klangbalansen på den er ikke like vellykket som H80 - i alle fall i mine ører :)
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Sonus Faber Guarneri Evlution.

    Min stue er ca 20km2 (4x5m + 3m til loft) Jeg kan max give dem ca. 1m fra til bagvæg og ca 80cm til sidevæg. Er der nogle som vil mene at disse højtalere ikke ville kunne spille i disse omgivelser?
    Der vil blive spændt et sæt Pass XA100.5 på.
    Må være et perfekt rom for Guarneri Evolution! Ingen problem med ca 1 m til bakvegg. Både Evolution og Mementoene er ikke så kritisk til plassering som andre litt eldre Sonus Faber stativhøyttalere.

    Mitt eget rom er på ca 21.5 m2. Det har i tillegg skråtak, men fungerer likevel meget bra til mine Guarneri Mementoer :)

    OhYeah
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Så bra, da blir dem vel bare bedre! Mementoene har virkelig dempet byttetrangen min :)
    Jeg foretrekker helt klart toe-in med kryssing rett foran nesetippen. 120cm fra bakvegg mener jeg, avstand mellom ht. blir bestemt av racket som skiller de,
    blir begrenset muligheter for tweak med anlegg i stue.. Sub er inget must, men morro med det ekstra skyvet. Bruker du en? Isåfall hva, oppdater signaturen din:)

    Skjønner godt at du er fornøyd Kenol :) Jeg koser meg fortsatt like mye med mine egne Mementoer og nå begynner mine også å bli tilnærmet ferdig innspilte :)

    PS. Kan du si noe om hvordan du har plassert dem i forhold til bakvegg / avstand mellom høyttalerene / toe in og lytteavstand? Jeg for min del fant ut at mine Mementoer ikke spilte optimalt når jeg plasserte dem slik mine Cremona Auditor hadde stått plassert når de spilte optimalt.

    OhYeah :)
    Jeg har mine Mementoer ca 115 cm fra bakvegg (målt fra fronten), men jeg har de ikke så mye toet inn som du Kenol. Har prøvd med kryssing like foran lytteposisjon (noe som fungerte utmerket på Cremona Auditor), men Mementoene spiller best (i mitt rom) med kryssing like bak lytteposisjon.
    Subben jeg bruker er en liten 8" Rel Stampede. Deler på 39 hz. Fungerer meget bra :)

    OhYeah
     
    Sist redigert:

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Kan du si noe om hvordan forskjellen er ?

    Du nevnte vel noe om mindre toe in ?

    Sitter du lengre enna ?
    Jeg har justert tilt på stativene til min Auditorer siden jeg sitter noe lavt i en Eames Lounge Chaire. Det er vel ikke mulig på Memento ?
    Avstand sidevegger og bakvegg omtrent samme som Mementoene. Hadde kanskje Cremona Auditorene ca. 5 cm lenger fra bakvegg ( ca 120 cm fra front av høyttaler). Cremona Auditorene fikk jeg best resultat ved å toe de inn så de krysset like foran lytteposisjon (ca 50 cm?).

    Jeg sitter også ganske lavt i min Montis lyttestol og tiltet Cremona Auditorene så mye fremover som mulig med de originale spikesene. Det gjorde mye for lydbildet. (Var redd det skulle bli et problem med de høye Mementoene som ikke kunne justeres/tiltes, men det fungerer overraskende bra.

    OBS OBS! Tips. Jeg byttet ut de originale spikesene på Cremona Auditorene med Black Magic coner fra PM Audio og kan bare anbefale dette på det varmeste. Spesielt når det ble spilt litt høyt var forskjellen med og uten BM conene som natt og dag! Cremona Auditorene spilte bare så utrolig bra med disse conene at jeg noen ganger tar meg i å tenke tilbake på lyden fra disse……og lurer på om de over dobbelt så dyre Mementoene er/var verd prisforskjellen ;))

    EN ting er sikkert og det er at Cremona Auditor må være noe av det beste som finnes på bruktmarkedet hva gjelder mye god lyd for relativt lite penger :)

    OhYeah
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    OBS OBS! Tips. Jeg byttet ut de originale spikesene på Cremona Auditorene med Black Magic coner fra PM Audio og kan bare anbefale dette på det varmeste. Spesielt når det ble spilt litt høyt var forskjellen med og uten BM conene som natt og dag!
    Det hørtes så spennende ut med de conene at jeg et øyeblikk tenkte å bestille, helt til jeg sjekket opp prisen.
    Hi-Fi goes nuts again.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    OBS OBS! Tips. Jeg byttet ut de originale spikesene på Cremona Auditorene med Black Magic coner fra PM Audio og kan bare anbefale dette på det varmeste. Spesielt når det ble spilt litt høyt var forskjellen med og uten BM conene som natt og dag!
    Det hørtes så spennende ut med de conene at jeg et øyeblikk tenkte å bestille, helt til jeg sjekket opp prisen.
    Hi-Fi goes nuts again.
    Enig.forferdelig pris, men i motsetning til mye annet fungerer disse conene! Har hatt god erfaring med disse under flere produkter. Pr. I dag bruker jeg de under cd spiller electrompaniet emc-1 up og amatorene (brukes som tv høyttalere sammen med en Tandberg troll forsterker.....kanskje litt overkill.....men har ikke hjerte til å selge disse vakre kreasjonene). Hadde også en meget god erfaring med disse under min forrige forsterker ( Macintosh ma 7000). På min nåværende ASR forsterker hørte jeg ingen forskjell og bruker kun originalbeina.
    OhYeah
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Skal ikke påstå de ikke gjør en god jobb, OhYeah, og bare flott du deler erfaringer og kommer med tips. Særlig på høyttalerne tenker jeg gode ideer kring spikes og føtter er velkomne. Og for alt jeg vet kan det hende prisen kan forsvares ut fra ytelse, dog neppe ut i fra utviklings- og produksjonskostnader.
    Siden de heter BM-cones ser jeg for meg at de finnes vesentlig billigere under annet merke der ute et sted.

    Uansett, hadde vært artig å prøve, men 6,5k er litt i meste laget for å teste ut.

    Ser forresten du har ASR Emitter. Hørte Emitter sammen med Cremona M hos Stereofil, det virket som en veldig god match.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Ja Holmium - ASR Emitter 1 exclusive´n spiller utrolig bra sammen med Sonus Faber (var svært overrasket hvor mye bedre den var enn min forrige forsterker (McIntosh MA7000))
    PS. Dersom du klarer å finne disse BM conene under et annet og billigere navn i det store utland så er jeg særs interessert i opplysninger ;)

    OhYeah
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    OBS OBS! Tips. Jeg byttet ut de originale spikesene på Cremona Auditorene med Black Magic coner fra PM Audio og kan bare anbefale dette på det varmeste. Spesielt når det ble spilt litt høyt var forskjellen med og uten BM conene som natt og dag!
    Det hørtes så spennende ut med de conene at jeg et øyeblikk tenkte å bestille, helt til jeg sjekket opp prisen.
    Hi-Fi goes nuts again.
    Ojjj...7.360,- for 8 spikes med underlag !
    Tror jeg gir f... i sorte koner.

    Når jeg først var innom siden til PM Audio måtte jeg jo se hva annet de hadde å tilby. Ble litt imponert over utvalget av såkalte spesialprodukter for behandling av det meste:

    PM Audio_Gia en have.JPG
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Hei gutter!

    Interessant å se at det er flere som har sett Mementolyset :) Jeg har nå hatt mine i ca fire år, og dumpet inn i denne tråden da jeg googlet etter plasseringsreferanser på Memento. Planlegger husbygg, og vil da forsikre meg om at hovedstuen blir Mementovennlig :)

    Angående vinkling, har jeg prøvd det meste, og ender alltid opp med krysning rett bak lyttepos som beste kompromiss. Bakenden på sokkelen er løftet 30 mm, for å vinkle mer nedover (jeg sitter/ligger) lavt i lytteposisjon.

    Jeg spiller i dag på 6 m langvegg i en L-formet stue på ca 30 m2, med åpning mot kjøkken, så det er mye luft i rommet, og med harde flater blir det for lite dempet. Stor avstand til sidevegger og litt krampeaktig trangt i dybdeplanet. Største kompromiss er at jeg sitter med ryggen 50 cm unna bakvegg (rommet er kun 4 meter dypt), som gir både sterke førsterefleksjoner og resonansproblemer.

    Avstand baffel-frontvegg er 115 cm, men de spiller med enda bedre detaljering og dybde om jeg trekker de frem til 130-140 cm. Siden jeg må sitte nær bakvegg, opplever uansett en heftig bassheving mellom 40-90 Hz, og tilsvarende suckout mellom 110-150 Hz.

    Jeg ser for meg at optimum ville vært å spille fra kortvegg, med 1,1-1,3 m til baffel. 2,6-2,8 m mellom høyttalere, og en god halvmeter til sidevegg. Identisk avstand til lytteposisjon som avstanden mellom høyttalerne (likesidet oppsett). For å begrense førsterefleksjoner fra bakvegg, samt unngå for like dimensjoner på kort og langvegg er en viss dybde i rommet fordelaktig (1,5-2 meter luft bak hodet gir plassering ca 2/3 inn i rommet. Med langvegg på ca 5,5 meter og kort på 4, blir flata 22 kvm som virker å være passende etter det andre også erfarer.

    Det jeg er mest spent på er følsomhet på avstand til sidevegg. Er det noen som har testet litt på dette, og kan si noe om plusser og minuser ved kort/lang avstand?

    Hvordan ville du bygd drømmestua for dine SF monitorer?

    PS! Har Velodyne DD10 for utfylling, dersom det skulle være behov.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg er mest spent på er følsomhet på avstand til sidevegg. Er det noen som har testet litt på dette, og kan si noe om plusser og minuser ved kort/lang avstand?
    Da memento ble testet i Stereophile ble nettopp det kommentert da John Atkinson målte dem:

    "In Michael's room, the spatially averaged response taken in a grid centered on the position of the listener's head (fig.7) does indeed demonstrate superbly smooth behavior in the midrange and treble—no wonder he liked the Sonus Faber's sonic signature. However, even with the minimization of the effects of room modes provided by the spatial averaging, the fairly close placement to the room boundaries of the speakers in his room results in a boost between 40 and 70Hz and a lack of energy in the two octaves above that region. Certainly, while I was measuring the speaker in Mikey's room, I thought the midbass region sounded a little "ripe," though not unpleasantly so."


    Når du først spiller på langsiden ville jeg prøvd å ta det helt ut og prøve Joachim Gerhard sin setup metode, såfremt rommet tillater det. Dvs. lytteposisjon vesentlig tettere på bakveggen. Ikke alle høyttalere er egnet for en slik setup, men i et vanskelig rom er det verdt å prøve.

    Joachim Gerhard speaker setup.PNG
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Faktisk så er det ikke så langt fra dette idealet jeg har prøvd å nærme meg.

    Lyttepos er allerede tvunget opp mot bakvegg. Mulig timing blir bedre om man sitter langt bak, men hos meg er bassresonansene et problem. Sitter derfor heller 60 cm fra vegg enn helt klistret opp i veggen.
    Det blir mye bedre om jeg trekker høyttalerne 2/5 inn, enn om de står 1/4 inn i rommet. Oppnår da en bedre bass, likesidet trekant på ca 2 meter, og kvasi nærfeltsoppsett. Det er definitivt det beste i dette rommet, men foran lyttepos er sofa og salongbord, og mellom dette er det gangbane, så plasseringen har ikke mange frihetsgrader.

    Antyder Atkinson at pga bassproblemer bør høyttalerne stå mest mulig inn i rommet? Hvordan er de i så fall satt opp i testen? Stereophile burde inkludere skisser med lytte-/måleposisjon, rom og høyttalerplassering, når de først vier så mye tid til målinger.

    Det samsvarer i alle fall med min erfaring, om at de slett ikke profitterer av veggforsterkning av lave frekvenser.

    Når jeg spurte om sensitivitet til sidevegger tenkte jeg mest på spredning i høyere frekvenser, men de virkelig lave frekvensene bryr seg vel pent lite om hvilken vegg de står nær..
     

    pierre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    67
    Hvilke højtaler og signal -kabler bruger i på jeres SF?

    Min første tanke var Yter, men da jeg skal bruge et længere signalkabel end de 1,5 meter han max laver, så er de dømt ude.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn