Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.401
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    et øyeblikksbilde fra heimen nå i kveld.. SF Extrema


    DSC_0093.jpg
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    noen her som har/har hørt Guarneri Evolution? Så dem i London i helgen, og merket at det rykket i "må ha"-genet.

    Er det noe sted i Oslo der disse kan høres?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Godt nyttår, folkens!! Endelig ordentlige oversettere her...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    noen her som har/har hørt Guarneri Evolution? Så dem i London i helgen, og merket at det rykket i "må ha"-genet.

    Er det noe sted i Oslo der disse kan høres?
    Jeg ville hørt med Stereofil i Grensen.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Hei Sonus faber-venner!

    Jeg har fått et godt tilbud på et par nye Minima Vintage fra forhandler. Etter hva jeg forstår er dette tredje runde denne er i produksjon. Bestykning og delefilter skal være identisk med originalversjonen, dette er altså ikke noen oppgradert versjon.

    Jeg har nå lagt inn hurtiggiret for å ferdigstille lytterommet (det vil si at det er 50% sjanse for at det er ferdig til påske;)) på ca 20 kvm, godt dempet. Mener selv at disse SF'ene bør være ideelle, jeg søker en litt gammeldags og gyllen/romantisk lydsignatur til den sære barokkmusikken og jazzen min. Er det noen som har erfaring med denne eller tidligere utgaver av Minima'en og kan gi meg noen pekepinn på forsterker til å dra disse? har i dag et par kl. A monoblokker (Zap) som helt sikkert greier jobben, men har lyst til å prøve rør for å gi enda bedre 'flyt' i musikken. forslag? Disse høyttalerne er jo merkelig tungdrevne (84 dB!), små nette single-ended trenger vel derfor ikke søke...

    Har en kamerat med første utgaven av disse og har derfor hørt en del på de hos han. Han er storfornøyd med 25 års samboerskap og ser seg ikke om etter noe nytt. Jeg har alltid blitt imponert over silkemyk og homogen lyd, overraskende fyldig til å komme fra så små bokser.

    Legger ved link til en test i 6moons, opprinnelig fra polske High fidelity: 6moons audio reviews: Sonus Faber Minima Vintage

    Fantastisk flott utseende i matt valnøtt, og testomtalen treffer mitt lydideal spot-on.
     

    Reima

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Vintage Minima

    Er det Esotar-diskant i Vintage Minima? Noen som har eller har hørt denne høyttaleren?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener det ikke er Esotar i Minima Vintage. Den er, om minnet ikke spiller meg et puss, en replica av Minima FM2. Minima Amator hadde Esotar. Trur eg.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er vel bare ea mk1 og extrema som hadde Esotar fra SF?... Mener dette - tas med en klype salt.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.401
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener det ikke er Esotar i Minima Vintage. Den er, om minnet ikke spiller meg et puss, en replica av Minima FM2. Minima Amator hadde Esotar. Trur eg.
    I den testen i 6moons diskuteres kvalitetene til diskanten spesielt. Og der benevnes den som Esotar. Om dette er fordi det faktisk er en Esotar, eller testeren antar at det er det på bakgrunn av historikk osv, vites ikke. Elementet omtales dog som "outstanding" og en vesentlig årsak til høyttalerens lydsignatur.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja ikke legg for mye i Esotar begrepet. Er ikke ensbetydende med god lydkvalitet. Hadde HT med de i tidligere og det var ingen høydare for å si det slik. Og merket på HT'ene var det samme som produsentene av elementene.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    big_swifty: Guarneri Evo behøver du nesten ikke høre på...hehehe...det er en høyttaler som mer enn gjerne viser deg hva du egentlig har savnet med musikksamlinga di- McIntosh eller ikke!!! Good luck! Jens, Fred og Marius kan vise deg den, ja!!! (Grensen 9, Oslo)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Valentino: Jo...Minima Vintage har en form av Dynaudios Esotartweeter...modifisert av Sonus!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje det...men den er altså fra Skanderborg, DK originalt sett..Kan jo minne dere om at de aller fleste av hjertebarna våre her i tråden har danske råelementer, ispedd ett og annet fra Moss- bygd etter italienske behov!! Men hva er hovedsak? Lyd eller produsent??? Personlig sier jeg hovedsaken er den magiske helheten som utgjør Sonus Faber, det være seg om det er Paolo Tezzon eller Serblin sjøl som har konstruert..jeg er like glad i begge!
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Er faktisk ganske tilfreds.
    Til normal stue å være har jeg ganske så gode forhold. Kunne hatt en meter mer mellom front og bakvegg, men har god takhøyde med skråtak og i praksis ingen sidevegger.
    Helt i bunnen er det naturligvis mangler, men det kan jeg leve med. Er godt fornøyd. :)
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Enkelt og greit oppsett.

    Vis vedlegget 178215
    Et enkelt og greit oppsett er vell å ta litt i?

    Til å være en vanlig norsk stue er vell dette bra og med krem produkter som dette så låter det sikkert flott selv om det er små kompromisser med plassering. Mitt tips er å plassere høyttalere 100% når fruen er ute så hører man plutselig at det ikke er så ille med plassering som enkelte forum troll skal ha det til. Du kan jo eventuelt plassere dem 100% når du har tid for deg selv fremfor stereoen og flytte tilbake når dem må i "hvile stilling".

    Uansett så ser det meget pent ut bortsett fra du mangler en platespiller :)
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Takker for det :)
    I det daglie står de nærmere bakvegg, på kveldene rykker de rundt 60 cm ut (som på bildet). Så plasseringsmessig gjør jeg egentlig som jeg vil når anlegget faktisk benyttes.
    Med enkelt mener jeg egentlig at det er en enkel kjede: CD/DAC med volumkontroll - effekttrinn - høyttalere.

    I forhold til platespiller liker jeg det meget godt. Men en kombinasjon av småbarn (som i og for seg har kommet over det verste klåstadiet nå) og det at jeg vet at pengene fort begynner å renne ut, har gjort at jeg har latt være. Platespiller komplett, riaa, pre samt en innkjøp av vinyl så går pengene, men at vinyl låter flott er det ingen tvil om. Det er noe eget med vinyllyd.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Hei Sonus faber-venner!

    Jeg har fått et godt tilbud på et par nye Minima Vintage fra forhandler. Etter hva jeg forstår er dette tredje runde denne er i produksjon. Bestykning og delefilter skal være identisk med originalversjonen, dette er altså ikke noen oppgradert versjon.

    Jeg har nå lagt inn hurtiggiret for å ferdigstille lytterommet (det vil si at det er 50% sjanse for at det er ferdig til påske;)) på ca 20 kvm, godt dempet. Mener selv at disse SF'ene bør være ideelle, jeg søker en litt gammeldags og gyllen/romantisk lydsignatur til den sære barokkmusikken og jazzen min. Er det noen som har erfaring med denne eller tidligere utgaver av Minima'en og kan gi meg noen pekepinn på forsterker til å dra disse? har i dag et par kl. A monoblokker (Zap) som helt sikkert greier jobben, men har lyst til å prøve rør for å gi enda bedre 'flyt' i musikken. forslag? Disse høyttalerne er jo merkelig tungdrevne (84 dB!), små nette single-ended trenger vel derfor ikke søke...

    Har en kamerat med første utgaven av disse og har derfor hørt en del på de hos han. Han er storfornøyd med 25 års samboerskap og ser seg ikke om etter noe nytt. Jeg har alltid blitt imponert over silkemyk og homogen lyd, overraskende fyldig til å komme fra så små bokser.

    Legger ved link til en test i 6moons, opprinnelig fra polske High fidelity: 6moons audio reviews: Sonus Faber Minima Vintage

    Fantastisk flott utseende i matt valnøtt, og testomtalen treffer mitt lydideal spot-on.
    Nå har jeg aldri hørt disse høyttalerne, så ta dette mest som et vennlig innspill til en mulighet.
    På Cremona har jeg lydsignaturmessig funnet magien med en Mc275, så det er mitt tips. Den klarte ikke drive bassen som den burde på Cremona gulvstående, men for en mellomtone og diskant det var!
    Så jeg tenker du absolutt bør vurdere en Mc275, men signalrørene MÅ byttes fra de originale. Da hever den seg enormt i kvalitet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    @ Odd J: Håper du får i den!! MV er GOD, nemlig..den vil du leve godt med i årevis dersom elektronikken din holder! Hva skal du bruke?
    Mc?? Det er vel litt soft, vel?? Vurdert Bladelius? Rega?? Sett fex opp med Cursa 3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary og Tara Labs Air...eller Bladelius Ask/Embla..avhengig av hvor mye budsjett du har...

    @ Holmium: Pent! Det signalmessige der har du tenkt godt over! Bassmangler på Cremona skal du ikke ta så tungt...dersom det slites med KONTROLLEN på bass, er det bedre å ta dette området ned litt til fordel for å få retta på problemet! Jeg syns dog det er litt snodig at 60 cm ut fra vegg i "bruksstilling" skal få husfrua di til å reagere... det er jo helt normal avstand bakover i de fleste norske tilfeller! Dessuten har du ett av audioindustriens peneste møbler??? Hvor mye vil hu egentlig ha??Hehe..der er jeg heldigere stilt... Har du vurdert å få fruen med på nytt rack? Sett mediaveggen fra Quadraspire? Modulbasert system.. Mht platespiller, behøver det ikke bli så dyrt...en RP3 fra Rega burde holde...5000 kr i farge. Rega er en magisk Sonusmatch, bare så du vet det..
     
    Sist redigert:

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    @ Holmium: Pent! Det signalmessige der har du tenkt godt over! Bassmangler på Cremona skal du ikke ta så tungt...dersom det slites med KONTROLLEN på bass, er det bedre å ta dette området ned litt til fordel for å få retta på problemet! Jeg syns dog det er litt snodig at 60 cm ut fra vegg i "bruksstilling" skal få husfrua di til å reagere... det er jo helt normal avstand bakover i de fleste norske tilfeller! Dessuten har du ett av audioindustriens peneste møbler Hvor mye vil hu egentlig ha??Hehe..der er jeg heldigere stilt... Har du vurdert å få fruen med på nytt rack? Sett mediaveggen fra Quadraspire? Modulbasert system.. Mht platespiller, behøver det ikke bli så dyrt...en RP3 fra Rega burde holde...5000 kr i farge. Rega er en magisk Sonusmatch, bare så du vet det..
    Takker for det.
    Bass: Føler jeg god kontroll på bassen etter forsterkerbytte, så det går bra.
    Plassering: Håper ikke jeg har kommunisert det slik at fruen reagerer på høyttalerplassering. Hun er ganske så grei å ha med å gjøre. Men stuen er smal og man har behov for å gå frem og tilbake i det daglige da det innenfor er en stuedel som benyttes til tv-spill osv for ungene. De er i en alder som gjør at de løper mye frem og tilbake, særlig når de har besøk. Med 60- 70 cm fra bakvegg til bakkant av høyttaler gior det fort meteren til front av høyttaleren. Da er det mer praktisk, og langt tryggere, å trekke dem mot vegg på dagtid.
    Rack: Nå har jeg akkurat byttet ut et typisk rack mot et, i mine øyne, langt mer visuelt pent møbel som jeg trives veldig godt med. Dekoder, Blu Ray, USB-link osv kan ligge fint gjemt inne i skapet og fjernkontrollene fungerer gjennom fronttrekket. Så jeg er litt lei typiske hi-fi rack og er tilfreds med nåværende løsning både estetisk og praktisk.
    Platespiller: Hva skal man si, begynte rimelig med alt annet i oppsettet også... og så baller det fort på seg :) Men takk for tips uansett.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det høres ut til at du har kontroll på det meste...hehe...når stua har en slik beskaffenhet er det ingen vei utenom, furtebu lager du dersom du er uheldig og har horn, noe verken du eller frua later til å besitte!! Og godt er det! Men tenk på at også Quadraspire Media Wall ser svært "møbelsk" ut- til den tid du blir lei av hvitt- for det skjer- tro meg!!
    Vinyl kommmer nok når du får lyst til det..fex en oransje RP6, som den Kolschtat har?? Den holder i årevis, dersom du passer litt på den, og slår ALT til pris,pluss 75% av alt over..
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.783
    Torget vurderinger
    1
    Pr i dag spiller jeg CD'er ( og SACD'er, elsker det formatet!) på en Marantz DV9600, multispiller med noen år på baken. Fortrinn: T+A 1230. En tysk forforsterker med pen lyd og gode reguleringsmuligheter Kjøpt brukt av en kar her på forumet. Den mangler dog balanserte inn/utganger og RIAA. Så er det altså de Zapsolute monoblokkene jeg loddet sammen en gang på tidlig nittitall.

    Lytterommet er ca 4m x 4,5m. Godt dempet med heldekkende teppegulv og DIY bokhyller rund baut. TV-fritt...

    Har, som mange andre, lyst på platespiller og vinyl. Det er derfor ikke umulig at utstyret bygges opp på nytt fra Minima Vintage og forover. Tenker at det i såfall må bli siste runde for noen år, er litt lei av byttekjøret, har vært en god del blanke bokser som har kommet og gått. Stort sett pga for detaljert, åpen og pågående lyd. Imponerende i starten, deretter slitsomt. Ikke det at utstyrsbyttinga er entydig bortkastet, er man bitt av basillen så ligger det mye prøving og feiling før men etterhvert får justert seg inn utstyrs- og lydmessig dit men vil. Veien er ofte målet, men nå er jeg altså klar for å 'slå rot':)(trur eg...)

    Er nok mer for vintagelyd i stedet for den moderne detaljfokuserte og hardtslående varianten som det er mest av for tiden. For et par år siden var jeg i Praha og datt innom en formiddagskonsert med en gruppe filharmonikere i et svært konserthus fra 1700-tallet. Fantastisk opplevelse, med en lyd langt unna dagens hifi/stereoanlegg. Vanvittig homogent, rent og rikt klangmessig. Ikke noe pin-point, musikken fylte hele den svære konsertsalen og hang i veggene til man kom ut på gaten igjen, hvertfall føltes det slik...

    Sonus faber og rør = ro i sjela?! Håper og tror det.....:)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det er første gang på lenge jeg hører at Bladelius blir FOR åpen på Sonus..men det kan vel funke med rør da....Personlig ville jeg satt opp Vintage med Ask og Embla, men...det skal sies at også enkelte rørhybrider vil gjøre en knall jobb dersom du istedet gjerne vil ha en varm, gyllen lyd..Jeg ville da prøvd å få henda på toppsettet til Astin Trew eller Rega..og kjørt reint med det! Astin er fortsatt mulig å få tak i gjennom NAT, tror jeg...
    Topp så med en Rega RP6 til vinylen!
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    @ Odd J: Er du rask, kan du gjøre årets forforsterkerkupp på Finn nå: En i Stabekk skal ha FIRE HUNDRE KR for sin Rega Cursa 3!!! Bedre blir det ikke!! Varm, leken og gyllen, men uten lyspærer...min forforsterkerfavoritt under 15000 kr, sammen med Audiolab 8200Q...
    Den kan du- tror jeg- fint leve med som kontrollboks til Vintage..med Exon 3 som kraftreservant leverer den uforskammet mye musikk...
     
    Sist redigert:

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Jeg banner kanskje i kjerka nå, men jeg synes Sonus Faber lagde penere høyttalere i "gamle dager" enn det de gjør nå.
    Lydmessig kan jeg ikke si noe, da jeg ikke har hørt noe av dagens SF.

    Hva synes dere?

    Imm
    Lykkelig eier av SF Electa Amator MK1
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.654
    Antall liker
    21.455
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du sier noe. Men alt er ikke tapt:
    Modele Accordo dal Signore Sonus faber Franco Serblin:

    accordo_photo2.jpg
    accordo_photo3.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er som sagt like glad i begge, selv om det tross alt er Franco som er opphavsmann, all ære til ham for fex Cremona Auditor mk1, Minima og dine EA mk1, leifarild! De er fortsatt kjempefine MEN...det er en grunn til at jeg elsker CA, og har problemer med å finne noe som kan matche dem under 60k, bortsett fra M´en , da! Men den har igjen subtile forskjeller i presentasjonen, som gjør at jeg faktisk foretrekker originalen...som brukes som høyttalersystem 2 hos meg, på Audiolab av nyere modell! Dere veit at Franco prøvde seg på kabler- YTER, het de- før han konstruerte bla Accordo??
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Auditor, vet du noe mer om Yter ?

    Har aldri sett en test eller beskrivelse av Serblin sine kabler, men er ganske nysgjerrig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Franco startet kabelproduksjon sammen med Massimo- svigersønnen- da han trakk seg som Sonussjef, og holdt på til han fant ut han ville bygge høyttalere igjen under eget navn- modellene heter altså Serblin Ktema og Accordo, som du veit! EN TRE-FEM ÅR!! Franco er ikke akkurat den som skyr varmen lydmessig, og kablene bar preg av det...som et kabelsvar på klassisk Faber, om du vil! I Norge hadde vi ingen import på disse, men Vassagod Hi Fi i DK tok dem inn, og Fidelity har testa dem, med kjemperesultat for de av oss som betrakter gamlefar som Dio del Suono...God OF Sound! Jeg veit om at det ble solgt et titalls par i Norge, til rundt regna 6500/par om jeg ikke husker feil- så de er å få tak i- om ikke her så i DK!!! Han laga både signal- og høyttalerkabler. Ønsker du en Sonus Faber Musica integrert forsterker er også den å få her på berget! Alle de klassiske Sonusmonitorene ble utviklet med den som referanse, ettersom det i sin tid var vanskelig for sjefen sjøl å finne en han var fornøyd med! TIPPER SAMME VAR TILFELLE MED KABLENE!Selv bruker jeg Tara Labs..og de blir!!

    @Odd J: Du kan jo se om du finner en Musica til Vintagene, og koble det opp med Yter...hehe
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn