Sonos modifikasjoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Jeg prøvde for moro skyld med to ferritter, og da skjedde akkurat det, nemlig at noen av detaljene dro på ferie.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hvor får jeg tak i galvanisk skille?
     

    NaimOslo

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    hel skrev:
    I was told by a customer that also had his Sonos wired, once he disconnected the
    wireless card performance got much better. I am unsure if the network circuit is
    sleeping when hard wired.
    Den kunden tipper jeg er meg hvis det er Clint du har korrespondert med 8)
     

    NaimOslo

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Lydolf skrev:
    Den lobotomerte boksen er koplet via CAT6 kabel til en annen ZP90 som tar i mot det trådløse signalet. Vår erfaring er at disse to boksene bør stå et stykke fra hverandre. Hos oss står de 4m+ fra hverandre. Aller helst ville vi hatt dem lenger fra hverandre, men det er ikke så lett i stua hvis det skal se sånn noenlunde pent ut.

    Står boksene bare meteren fra hverandre får man bare såvidt smakt på hvor fint det er med lobotomert ZP90.
    Selv har jeg ZP90 rett ved siden av min Airport Extreme basestasjon som jeg har montert knotter på og satt to eksterne disker under. Jeg lurer på om det er hensiktmessig å flytte basestasjonen slik at den ikke påvirker (les: stråler mot) ZP90, men har kun mulighet til å flytte den maks 1.5 m unna.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har ZP90 med Cullen mod fra W4S. Kjøpte den ferdig fra USA (moddet ikke en jeg hadde). Den var dyr og uheldigvis er den ikke kompatibel med Buffalo II dacen min (Cullen modden funker med de aller fleste dacer ellers). Jeg har derfor tenkt til å modde en annen Sonos. Har en ZP80 ekstra evt så kjøper jeg en ZP90 eller Connect. Vil ikke tukle med Cullen SONOSen. Den må være ubesudlet i fall jeg selger den.


    Har tenkt å gjøre følgende med den (heretter heter den HELMOD)

    1) Strippe den (fjerne kabinettet) og sette den på ei fjøl midlertidig.


    2) Koble fra spdif digital delen og hekte meg på i2S og føre den kabelen rett på i2s kontakten i Buffalo dacen

    Funker dette så går jeg til byggetrinn 2

    3) Koble fra WiFi kortet. Kjøpe en BRIGDE som jeg plasserer 2-3 meter fra HELMOD.

    4) Koble fra den lille innebygde SMPS strømforsyningen og montere linjær strømforsyning på fjøla

    Dersom dette er stabilt går jeg over til byggetrinn 3

    5) Bygger HELMOD og Buffalo dacen inn i samme kabinett


    Utfordringen er å finne ut hvor i2s kablene er i SONOSen? Prøver å lure det ut av W4S. Kanskje jeg finner det ut når jeg åpner en ZP80 with a little help from my friends.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Etter mange mail frem og tilbake med W4S så får jeg ikke mer ut av dem en dette:
    You are correct that the modification is connected to the Sonos with small gauge solid core wires. The signal feed comes from near the wireless card. I am not able to get specific information for details on how the mod is installed or where it is connected to the Sonos.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det der vet vi allerede
    Cullen mod er en tapping av I2S signalet og routing til en chip som upsampler til høyere rate s/pdif !
    dette er ref Brian i TPA helt unødvendig, fordi denne jobben gjøres i Sabre chip´n. dermed vil Cullen mod ikke ha hensikt i kombinasjon med Sabre chip´n
    sitat fra mail:

    The Cullen mod, from what I have read (briefly) taps I2S from the Sonos and resamples it with a TI chip (probably SRC4392), outputting upsampled S/PDIF. This is then getting re-sampled again by the ES9018 on the Buffalo. I am just suggesting that it should not provide any benefit with the Buffalo. You could use the same connection points that the Cullen module uses for tapping the I2S. A Teleporter, in this case, would work great for this.

    sitat slutt

    mao er det bare å ta samme signalet som Cullen tap´r og feede direkte til BII inngangen uten noen idiotisk degraderende omvei via s/pdif
    kabellengde er eneste kritiske poeng og en av flere grunner til at det kan være smart å smokke alt inn i et kabinett.
    ellers kan man vha Teleporter avsender og mottaker kort fra TPA, transportere I2S signalet inntil 30m

    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    HELmax. Da har jeg (vi) en plan. Brodern kommer med en ekstra ZP80 sone i februar så da skal kirurgen på banen :) SONOS HELMOD er innen rekkevidde.

    Hva koster teleporter forresten?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sendte deg linken i går tåka! :rolleyes:
    90usd paret
    da trenger du å finne et 5-8vdc punkt i begge ender, ellers ryker du på trafo og psu og.......
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Da satser vi på en superkort ledning. Tåler signalet en liten multiplugg?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    spørs
    hva skal du med det inni kabinettet?
    overskuddslager? en PQ vri?
    mvh
    Leif
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Internt i min Buffalo DAC så er kablene til I2S litt over 10 cm, det anbefales å ha de så korte som mulig. Ellers blir det kanskje ARMOD og ikke HELMOD... Jeg bruker for øvrig CAT5-kabel til overføring av det signalet - har ikke testet med noen andre kabler og har så langt ingen planer om å gjøre det.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    spørs
    hva skal du med det inni kabinettet?
    overskuddslager? en PQ vri?
    mvh
    Leif
    Jeg tviler på at jeg får tid til å mekke nytt kabinett før sommern
    Kunne tenke meg å spille på BUFF2 i mellomtiden
    Hvis det stakk en ledning opp fra BUFF og HELMOD stod oppå så var jeg online med kabinettet som jeg har nå

    Hva er PQ?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Peter Quortrup som alltid designer kretser for maks forbruk av sjeldne deler fra eget lager.....:rolleyes:

    mvh
    Leif
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.886
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ZP90 med Cullen mod fra W4S. Kjøpte den ferdig fra USA (moddet ikke en jeg hadde). Den var dyr og uheldigvis er den ikke kompatibel med Buffalo II dacen min (Cullen modden funker med de aller fleste dacer ellers). Jeg har derfor tenkt til å modde en annen Sonos. Har en ZP80 ekstra evt så kjøper jeg en ZP90 eller Connect. Vil ikke tukle med Cullen SONOSen. Den må være ubesudlet i fall jeg selger den.


    Har tenkt å gjøre følgende med den (heretter heter den HELMOD)

    1) Strippe den (fjerne kabinettet) og sette den på ei fjøl midlertidig.


    2) Koble fra spdif digital delen og hekte meg på i2S og føre den kabelen rett på i2s kontakten i Buffalo dacen

    Funker dette så går jeg til byggetrinn 2

    3) Koble fra WiFi kortet. Kjøpe en BRIGDE som jeg plasserer 2-3 meter fra HELMOD.

    4) Koble fra den lille innebygde SMPS strømforsyningen og montere linjær strømforsyning på fjøla

    Dersom dette er stabilt går jeg over til byggetrinn 3

    5) Bygger HELMOD og Buffalo dacen inn i samme kabinett


    Utfordringen er å finne ut hvor i2s kablene er i SONOSen? Prøver å lure det ut av W4S. Kanskje jeg finner det ut når jeg åpner en ZP80 with a little help from my friends.

    Foreslår at du bruker ditt fornuftige og kritiske hode og dropper alt annet enn pkt 2. ;)

    Alt det andre er typisk audiofilfjas som du godt kan tro har noe å si, men som jeg anbefaler deg - basert på egen erfaring - å sjekke ut virkningen av først. Lukk øya, det pleier å fjerne litt forskjeller ;)

    Som et første forsøk kan du jo (blind)teste litt den moddede Sonosen din og en av de andre originale du har i heimen?

    Mvh
    RoDa
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    LMC: PQ he he, morsom
    RoDa: lurt, men da må jeg ledningen mellom SONOSen og Buffalo være kort, derav en slags miniplugg, i og med at SONOSen må settes oppå Buffaloen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    docking plugg er svaret
    3-4 pigger som går opp i det som står øverst !
    sikkert endel overflødige IPhone 4 docking stasjoner rundt omkring som kan slaktes.....:rolleyes:
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Smart.

    Altså en slik i enden, toppen eller siden på Buffalo:

    iphone female.jpg



    Og en slik som dingler ut fra SONOSen med kortest mulig ledningslengde:

    iphone male.jpg
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Ser ikke helt poenget med disse oppgraderingene hvis man bruker ekstern dac. Hvis man bruker den interne dac'en er dessuten flere av disse oppgraderingene så dyre at man like gjerne kan kjøpe en bedre ekstern dac for pengene.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Som mangeårig Sonos bruker (ZP90 for det meste) bestillte jeg en Sonos Connect Magna Ultimo idag. Dette blir spennende. Jeg synes standardboksen fungerer ypperlig. Så dette må jo bli kanon :)
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Interessant lesning dette. Noen som har klart å fiske ut i2s signalene fra zp80/90/connec?

    Driver med ett sonos mod prosjekt selv og har funnet analog rett etter DAC, men hadde jo vært absolutt best å få fiska ut freeden før den interne DAC chippen.

    Noen som har forslag?
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Som mangeårig Sonos bruker (ZP90 for det meste) bestillte jeg en Sonos Connect Magna Ultimo idag. Dette blir spennende. Jeg synes standardboksen fungerer ypperlig. Så dette må jo bli kanon :)
    Hva er prisen på en sonos connect Magna utimo , og hva er forskjellen på den og en zp 90 ?

    Mvh Imagine.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dersom det er tvil om det, så er Sonos Connect og ZP90 er samme produkt. Connect er bare det nye navnet, sannsynligvis myntet på iGenerasjonen som ikke klarer å forholde seg til modellnumre.
    Dette gjelder altså orginalproduktene fra Sonos, og har ingenting med modifikasjonene å gjøre. Selv om det er relevant at det som kan gjøres med en ZP90 naturligvis også kan gjøres med en Connect, siden produktene er de samme.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Som mangeårig Sonos bruker (ZP90 for det meste) bestillte jeg en Sonos Connect Magna Ultimo idag. Dette blir spennende. Jeg synes standardboksen fungerer ypperlig. Så dette må jo bli kanon :)
    Hva er prisen på en sonos connect Magna utimo , og hva er forskjellen på den og en zp 90 ?

    Mvh Imagine.

    Nesten 8k
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Vet dette er en gammel tråd, men den er vel like aktuell i dag?

    Er det noen som har noe mer erfaring rundt dette nå? Vet det eksisterer noen modda Connecter i vårt langstrakte land. Er det noen som har åpnet disse å sett hva som egentlig er gjort her?

    Det hadde jo vært morro med en sammenligning ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn