Sonos modifikasjoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Sendte en forespørsel til Rick Cullen vedr Hirez Sonos, og fikk dette svaret som kanskje er interessant for andre:

    I am afraid that a high Res Sonos is entirely in the hands of the Sonos engineers and as of this time I am not aware that they have any plans of upgrading the firm ware/hardware.


    Rick
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Har sjekket litt og prisen på signature varianten til audiocom er på 777 pund mens cullens er på 890 USD

    Jeg har ikke veldig peiling på dette men det virker som om audiocom sin mod er mer omfattende enn cullens:

    Sonos ZP90 ‘Signature’ Digital Only Upgrade
    ? 2x Rubycon ZA for SMPS
    ? 1x Rubycon ZL for SMPS
    ? 1x Panasonic FC for SMPS
    ? 1x Bybee Slipstream purifier for 3.3V DC Supply
    ? 1x Bybee Slipstream purifier for unregulated 13V DC supply.
    ? 1x Super-regulator3 for +5V line
    ? Bybee Direct Current Power Conditioner for +5V supply line.
    ? 3x Sanyo OSCON regulation bypass capacitors.
    ? 2x Sanyo OSCON for decoupling clock & logic.
    ? 1x Bybee Slipstream purifier for digital out.
    ? WBT NextGen cu RCA phono for digital out.
    ? Audio Consulting cryo Silver wire for digital out.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Dette er Monarchy Dipen min. Jeg lurer på om jeg vil profitere på å kjøpe en modifisert SONOS ZP90 fra enten Cullen eller Audiocom. Jeg vil nok ryke på 10000 da. Ganske dyrt bare for drivverket men jeg vil få en up to date modifisering spesialtilpasset SONOS. Jeg vil også slippe en ekstra boks og en kabel i kjeden.

    Håvard skal i første omgang låne Dipen av meg en periode. Han har svært god oppløsning i systemet sitt og gode ører. Så skal jeg vurdere om jeg "mangler noe" samtidig som jeg vurderer forskjellige modifiseringer.

    Her er en omtale med bilde innvendig: http://www.soundstage.com/revequip/monarchy_33_dip.htm
     

    Vedlegg

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    697
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Har sjekket litt og prisen på signature varianten til audiocom er på 777 pund mens cullens er på 890 USD

    Jeg har ikke veldig peiling på dette men det virker som om audiocom sin mod er mer omfattende enn cullens:

    Sonos ZP90 ‘Signature’ Digital Only Upgrade
    ? 2x Rubycon ZA for SMPS
    ? 1x Rubycon ZL for SMPS
    ? 1x Panasonic FC for SMPS
    ? 1x Bybee Slipstream purifier for 3.3V DC Supply
    ? 1x Bybee Slipstream purifier for unregulated 13V DC supply.
    ? 1x Super-regulator3 for +5V line
    ? Bybee Direct Current Power Conditioner for +5V supply line.
    ? 3x Sanyo OSCON regulation bypass capacitors.
    ? 2x Sanyo OSCON for decoupling clock & logic.
    ? 1x Bybee Slipstream purifier for digital out.
    ? WBT NextGen cu RCA phono for digital out.
    ? Audio Consulting cryo Silver wire for digital out.
    Cullen er et re-design av Sonos (nye kretskort for digital signalbehandling), mens Audiocom i stor grad "kun" dreier seg om bytte til bedre passive komponenter i eksisterende Sonos krets. (dog en liten fiks regulator for +5v)

    I teorien ville jeg tro at Cullen gir en bedre ytelse.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Takk for innspill. Som den handlingens mann jeg er har jeg akkurat dratt mastercardet og bestilt cullen mod til zp80 for USD550. Nå venter jeg på instrukser for hvordan jeg skal sende over en av mine zp80 soneplayere til usa for oppgradering :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Takk for innspill. Som den handlingens mann jeg er har jeg akkurat dratt mastercardet og bestilt cullen mod til zp80 for USD550. Nå venter jeg på instrukser for hvordan jeg skal sende over en av mine zp80 soneplayere til usa for oppgradering :)
    Har du husket på at du har en av disse "sære" dac'ene som High Fidelity skriver, slik at du har tatt hensyn til dette da du bestilte oppgradering. AN takler vel ikke over 48khz, eller er jeg helt på jordet her.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    PS Artikkelen til High Fidelity var meget interessant.
    De skriver jo rett ut at Cullen modifiseringen rent teoretisk ikke skal fungere på de fleste dac'er.

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Bra innspill. Jeg får vel fortelle Cullen hva slags DAC jeg har så får de anbefale løsning :)

    Jeg har ikke hatt problemer med AN DAC og SONOS på noen måte slik jeg bruker det i dag.
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    The SPDIF output's sample rate can also be factory configured to 48, 96 and 192kHz.
    Det er altså mulig å få 48 kHz, men da må du gi beskjed om det; default er vel 96 kHz.
     

    NaimOslo

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Hei, jeg vet dette er en gammel tråd, men prøver meg likevel. Jeg har kjøpt den modifiserte Sonos ZP-90 (Cullen), og lurer på om noen har fjernet det trådløse wifikortet og oppnådd en lydgevinst. Jeg vurderer å fjerne kortet, men er engstelig for å gjøre noe feil slik at Sonosen blir ubrukelig...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    NaimOslo skrev:
    Hei, jeg vet dette er en gammel tråd, men prøver meg likevel. Jeg har kjøpt den modifiserte Sonos ZP-90 (Cullen), og lurer på om noen har fjernet det trådløse wifikortet og oppnådd en lydgevinst. Jeg vurderer å fjerne kortet, men er engstelig for å gjøre noe feil slik at Sonosen blir ubrukelig...
    Merker du forskjell på lyden på std SONOS vs Cullen mod?
     

    NaimOslo

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Jeg har ikke testet den originale ZP90, så det vet jeg ikke. Men jeg spilte fra Airport Express før og merker en liten lydforbedring i forhold til det, men da med coaxialkabel. Med toslinkkabel koblet fra ZP90 til Dacen merket jeg ikke forskjell. Tror grunnen er fordi toslink visstnok konverterer det digitale signalet. Men jeg tror jeg altså har mere å gå på ved å fjerne wifikortet i ZP90 som jeg tross alt ikke har bruk for...
     

    NaimOslo

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Jeg tok sjansen og klippet av de tre kablene til wifikortet helt øverst. En helt uproblematisk operasjon, og siden det begynner å bli sent om natten, så limer jeg bare inn mailen jeg skrev til Clint i Wyred4Sound:

    Hello again Clint,
    I guess I wasnt so patient after all, because now I have cut the three cable connections to the wifi card. I had to open the zp90 twice actually because the first time I was worried that the scotch tape that I sticked in front of each cable could melt, so I shortened the cables and "terminated" them with a little gaffa tape. Now the wifi card that I dont need definitively not usable, but hey, you know what, the sound is so much better!! I can hear details so much easier and the music is more controlled and clear now. Your work with the player is definitively showing its glory now when the wifi card dont pollutes the sound :) :)

    I decided to cut the cables because they were quite accessible on the top. Its a very uncomplicated operation as well. If I can do it, almost everyone can!

    Best regards,
    Stian
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Dette var interresant. Jeg må nok bestille meg en slik Cullen Mod.

    Jeg har en bridge liggende og tenkte jeg kunne bruke den med cat5 kabel. Lurer på om jeg bør plassere den i et tilstøtende rom?
     

    NaimOslo

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Ja, selv bruker jeg Cat6 skjermede Ethernetskabler, og jeg bruker en egen svitsj til Sonosen med dedikerte porter som setter ned hastigheten på annen trafikk slik at ethernetporten til Sonosen blir prioritert. Dette fungerer altså i praksis ved at hvis jeg f.eks. hører musikk på Spotify vil denne streamingen bli prioritert framfor annen trafikk på nettet. Og det samme hvis jeg f.eks. kopierer filer over fra iMacen til nettverksdisken samtidig som jeg hører musikk fra lossless filer. Da vil kopieringen gå saktere fordi musikkstreamingen er prioritert. Dette har jeg testet ut i praksis, og jeg opplever svært sjelden hakking i musikken pga dette.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Jeg må nesten ta sjansen på å invitere meg til deg for å høre utover høsten? Så kan jeg ta med en clean standard Sonos for å sammenligne? ::)
     

    NaimOslo

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Ja, det er vel ikke utenkelig? Hvor bor du? Er Oslogutt selv.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Oppvokst i lørenskog. Bor i Vestby. Jobber på Vålerenga :)
     

    rolfma

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.03.2006
    Innlegg
    92
    Antall liker
    0
    Noen som vet hva som skjer med hjemmesidene til Cullen? Jeg har planer om å bestille meg en slik mod,men får bare feilmelding på hjemmesiden?

    ???
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg koblet til min nyinnkjøpte Cullen Mod.

    Plugget inn 230 volt først. Dødt. Deretter 110 volt via en 45 watts trafo. Da funket det.

    Alltid gøyalt når perfeksjonistens hifi-nevrose slår ut i full blomst. Den spiller musikk, men er alt i orden ???

    Har mailet min bekymring til W4S.

    Ellers er det jo en stor fordel med en 230->110 volts trafo, den fungerer også som et effektivt nettfilter.

    Koblet den også via en Bridge med kabel. Det neste som står for tur etter at jeg har fått terapi fra W4S er å koble fra WiFi kortet.
     

    NaimOslo

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Grattis!
    Å fjerne wifikortet er en som sagt en enkel affære; kan jeg gjøre det, så kan hvem som helst det, for jeg har ikke god teknisk innsikt og har ti tommeltotter :)

    Kan du forklare det med trafo, og hvor stor forbedring i lyden det blir?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Tenker på det som står nederst i tredje spalte på side 46 i artikkelen lenger opp i tråden.

    En slik omformer gjør vel samme jobb som en skilletrafo. Fjerner støy som kommer fra strømnettet.

    Men...virker din på 230 volt??
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Det gjorde ikke jeg. Håper jeg ikke har skadet den på noen måte?
     

    NaimOslo

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Det tviler jeg på hvis den fungerer nå :) Men har du fått svar fra Wyred4Sound?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hva med lyden? Hører dere noe forskjell på original og moddet Sonos?
     

    NaimOslo

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Jeg har ikke sammenlignet min moddet ZP90 med standardutgaven, så jeg kan ikke si noe om forskjellene. Det jeg erfarte var iallefall at jeg ikke hørte så mye forskjell på lyden sammenlignet Airport Express (koblet direkte med Toslink til min Naim DAC) og min moddede ZP90 koblet til dacen med toslink. Men lyden ble noe bedre da jeg skiftet ut toslink-kabelen med coaxialkabel. Men den største lydforbedringen fikk jeg da jeg fjernet wifikortet i min moddede ZP90. Detaljene kom bedre, rett og slett mindre grøtete lyd. Så skal man utnytte den modifiserte ZP90 til fulle er det lurt å fjerne wifikortet. Jeg vil jo tro det er smart å gjøre også på en standardutgave av ZP90 hvis man kun bruker én avspiller og ikke har bruk for avspilling i flere rom.

    Det jeg lurer på nå er om en skilletrafo kan være en god idé rent lydmessig slik Hifiklubben påpeker: http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/diverse-kabler/argon_ground-loop-isolator_argglibk.htm
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Den lille omformeren din er også en skilletrafo. Dvs at din løsning nå er den ultimate. Enjoy!

    Har ikke fått svar fra W4S enda
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Ikke enda. Har ikke tid til så mye på en stund. Har hentet et rack i dag. Det skal ryddes :)
     

    NaimOslo

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Ok. Såvidt jeg har skjønt har du også den standard Sonos ZP90, så du kan sammenligne selv med den modifiserte ZP90? Hadde vært interessant å vite om forskjellen, men wifikortet bør vel fjernes først :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Fikk svar nettopp. Puuhh :)

    The Sonos units have a power supply that will automatically switch for voltage.
    In other words they are designed to work with either 120V or 230V so there is no
    need to put "PS! 110 Volt!!!".Perhaps the plug was not all of the way into the
    unit or the adapter was not working? Please check again, there should be no
    potential to damage the unit.


    I was told by a customer that also had his Sonos wired, once he disconnected the
    wireless card performance got much better. I am unsure if the network circuit is
    sleeping when hard wired.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    NaimOslo skrev:
    Ok. Såvidt jeg har skjønt har du også den standard Sonos ZP90, så du kan sammenligne selv med den modifiserte ZP90? Hadde vært interessant å vite om forskjellen, men wifikortet bør vel fjernes først :)
    Jeg har standard ZP90 stående ved siden av Cullenmodden.

    Kommer ikke til å klippe navlestrengen enda, skal teste litt frem og tilbake først....når jeg får tid.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Vi kjører standard Sonos (dvs ikke modifisert av Cullen eller andre), men med lobotomert ZP90 slik at WiFi-kortet er tatt ut. Musikken oppleves som å ha et subjektivt mye lavere støygulv enn før, og dermed også med mer plass til alle de små klangdetaljene som gjør musikk så fint.

    Den lobotomerte boksen er koplet via CAT6 kabel til en annen ZP90 som tar i mot det trådløse signalet. Vår erfaring er at disse to boksene bør stå et stykke fra hverandre. Hos oss står de 4m+ fra hverandre. Aller helst ville vi hatt dem lenger fra hverandre, men det er ikke så lett i stua hvis det skal se sånn noenlunde pent ut.

    Står boksene bare meteren fra hverandre får man bare såvidt smakt på hvor fint det er med lobotomert ZP90.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.693
    Torget vurderinger
    10
    Lydolf skrev:
    Vi kjører standard Sonos (dvs ikke modifisert av Cullen eller andre), men med lobotomert ZP90 slik at WiFi-kortet er tatt ut. Musikken oppleves som å ha et subjektivt mye lavere støygulv enn før, og dermed også med mer plass til alle de små klangdetaljene som gjør musikk så fint.

    Den lobotomerte boksen er koplet via CAT6 kabel til en annen ZP90 som tar i mot det trådløse signalet. Vår erfaring er at disse to boksene bør stå et stykke fra hverandre. Hos oss står de 4m+ fra hverandre. Aller helst ville vi hatt dem lenger fra hverandre, men det er ikke så lett i stua hvis det skal se sånn noenlunde pent ut.

    Står boksene bare meteren fra hverandre får man bare såvidt smakt på hvor fint det er med lobotomert ZP90.
    Bra innspill.

    Kanskje i hvert sitt rom, for meg er det kun å borre et høl inn til vaskerommet. I og med at Bridgen bruker veggvorte så gjør det vel ikke noe at den står på en annen kurs? (har dedikert hifi kurs). Hva med å montrere et galvanisk skille på cat5 kabelen?
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Jeg tror (men vet ikke helt sikkert) at grunnen til at de to bør stå fra hverandre er den samme som gjør at lobotomeringen hjelper. WiFi-kortet stråler og dette plukkes opp av resten av elektronikken. Med avstand mellom boksene blir mottatt stråling i den lobotomerte kraftig redusert. Hvis vi ignorerer evt refleksjoner av radiobølger fra tak, vegger og vinduer i stua, så gjelder jo avstandsloven og vi får 3dB reduksjon i strålingsnivået pr dobling av avstanden (WiFi-kortet blir for punktkilde å regne).

    Jeg har satt en ferritt-kjerne på Cat6 kabelen også. Jeg liker å tro at det forbedret det hele ytterligere. Uansett, det låter fantastisk flott!
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Min erfaring med ferriter er at de tar vekk detaljer. Bedre med galvanisk skille!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn