Sonos eller Squeezebox?

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
Intresann tråd! Er selv på jakt etter den ultimate Musikkspiller! Bluesound og Sonos er for meg de mest aktuelle, da jeg kun trenger en ren avspiller, uten dac, pre etc.. :)

Lite info om Bluesound her enda, denne skal vel også støtte 24bits lydfiler? + den ser jo meget bra ut, på bildene :rolleyes:

Trist at Sonos ikke gjør det..! (24bit altså!)
*Følger med her*
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ta en kikk på Simple Audio Roomplayer 2.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Min mening er at det er digital til analog konverteringen og funksjonaliteten som er mest avgjørende når man skal velge streaming system. Stabilitet er vel ikke noe stort problem lenger så lenge man har en god trådløs router. Jeg har selv en Squeezbox touch koblet til en Dac Magic pluss og er kjempefornøyd med det. Denne er også synkronisert mot en SB Radio på kjøkkenet. Eneste som er dårlig er at Logitech har kuttet produktlinjen :-(. UA produktene deres har veldig langt igjen før man kan snakke om en erstatning.

Sonos har vært på markedet lenge og er et godt alternativ, men har noen irriterende begresninger. Disse blir muligens løst i fremtiden.

Cambridge Stream Magic 6 ser jo bra ut, men har foreløbig ikke Wimp og Spotify. Jeg synes selv jeg har en bedre løsning med SB Touch og Cambridge DACen.

Simple Audio Roomplayer virker noe uferdig for meg. Ser ut som om den mangler Spotify og Wimp støtte? Ser ut som om den mangler Android app også. Når dette ikke er på plass vil jeg tro de er ganske treige med å komme med oppgraderinger og nye plugins.

Bluesound dersmot ser mye mer interessant ut. Her er både Spotify, Wimp og kontroll app til både Android og iOS på plass fra starten av.

Bortsett fra Sonos og Squeexbox, vet jeg ikke om noen av de andre scrobbler til last.fm. Men det vil også være et viktig poeng for meg.
 

Brian M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.05.2012
Innlegg
283
Antall liker
22
Jeg har anskaffet meg en Cambridge Stream Magic 6, og er svært godt fornøyd med den.

Lydmessig oppfatter jeg den som en generasjon bedre, og langt mer allsidig enn både SB og Sonos.
Men hvordan med betjeningen?

Har du mulighed for cover art og betjening via tablet?
Stream Magic 6 har en fjernbetjenings-app til iPad/iPhone eller android. Den fungerer på samme måte som Sonos og SB-alternativene.

De store fordelene med Stream magic, bortsett fra bygge- og lydkvaliteten, er at det er tre produkter i ett. Streamer, DAC, og digital forforsterker.

Ut over det støtter den streaming av 24bitlyd opp til 96khz. Det er et stort pluss for meg.

Stream Magic 6 - upsampling network music player
Ser spændende ud. Og Cambridge laver fine produkter ved jeg.

Dog ville jeg foretrække en ren streamer da både dac og forforstærker findes andre steder i kæden.

Men den kan selvfølgelig tilsluttes en extern dac.

Hi-res er ikke et issue for mig. Jeg har aldrig gjort i det og tvivler på at jeg kommer til det.
 

Brian M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.05.2012
Innlegg
283
Antall liker
22
Min mening er at det er digital til analog konverteringen og funksjonaliteten som er mest avgjørende når man skal velge streaming system. Stabilitet er vel ikke noe stort problem lenger så lenge man har en god trådløs router. Jeg har selv en Squeezbox touch koblet til en Dac Magic pluss og er kjempefornøyd med det. Denne er også synkronisert mot en SB Radio på kjøkkenet. Eneste som er dårlig er at Logitech har kuttet produktlinjen :-(. UA produktene deres har veldig langt igjen før man kan snakke om en erstatning.

Sonos har vært på markedet lenge og er et godt alternativ, men har noen irriterende begresninger. Disse blir muligens løst i fremtiden.

Cambridge Stream Magic 6 ser jo bra ut, men har foreløbig ikke Wimp og Spotify. Jeg synes selv jeg har en bedre løsning med SB Touch og Cambridge DACen.

Simple Audio Roomplayer virker noe uferdig for meg. Ser ut som om den mangler Spotify og Wimp støtte? Ser ut som om den mangler Android app også. Når dette ikke er på plass vil jeg tro de er ganske treige med å komme med oppgraderinger og nye plugins.

Bluesound dersmot ser mye mer interessant ut. Her er både Spotify, Wimp og kontroll app til både Android og iOS på plass fra starten av.

Bortsett fra Sonos og Squeexbox, vet jeg ikke om noen av de andre scrobbler til last.fm. Men det vil også være et viktig poeng for meg.
Men er det muligt at sikre god stabilitet trådløst eller kører du/i kablet til router?

Kan man køre Spotify via SBen?

Og er SB Touch den bedste SB? Jeg havde egentlig mere en Duet i tankerne hvis det skal være SB.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Min mening er at det er digital til analog konverteringen og funksjonaliteten som er mest avgjørende når man skal velge streaming system. Stabilitet er vel ikke noe stort problem lenger så lenge man har en god trådløs router. Jeg har selv en Squeezbox touch koblet til en Dac Magic pluss og er kjempefornøyd med det. Denne er også synkronisert mot en SB Radio på kjøkkenet. Eneste som er dårlig er at Logitech har kuttet produktlinjen :-(. UA produktene deres har veldig langt igjen før man kan snakke om en erstatning.

Sonos har vært på markedet lenge og er et godt alternativ, men har noen irriterende begresninger. Disse blir muligens løst i fremtiden.

Cambridge Stream Magic 6 ser jo bra ut, men har foreløbig ikke Wimp og Spotify. Jeg synes selv jeg har en bedre løsning med SB Touch og Cambridge DACen.

Simple Audio Roomplayer virker noe uferdig for meg. Ser ut som om den mangler Spotify og Wimp støtte? Ser ut som om den mangler Android app også. Når dette ikke er på plass vil jeg tro de er ganske treige med å komme med oppgraderinger og nye plugins.

Bluesound dersmot ser mye mer interessant ut. Her er både Spotify, Wimp og kontroll app til både Android og iOS på plass fra starten av.

Bortsett fra Sonos og Squeexbox, vet jeg ikke om noen av de andre scrobbler til last.fm. Men det vil også være et viktig poeng for meg.
Men er det muligt at sikre god stabilitet trådløst eller kører du/i kablet til router?

Kan man køre Spotify via SBen?

Og er SB Touch den bedste SB? Jeg havde egentlig mere en Duet i tankerne hvis det skal være SB.
Det mest stabile er å kjøre kabler, men jeg gjør ikke det. De gangene jeg har hatt problemer er det den trådløse routeren som har vært problemet. Men jeg har ikke hatt det problemet på lenge (Skiftet router). Jeg kjører Squeezbox serveren på en gammel ganske dårlig PC med Ubuntu på. Det fungerer helt fint.

SBen kan kjøre Spotify og Wimp. Den offisielle Spotify plugin'en krever tilgang til Logitech sin server og vil slutte å fungere når Logitech en gang i fremtiden stenger denne ned. Men det finnes en 3part Spotify plugin som du installerer på serveren så det er ikke noe problem.

Jeg synes SB Touch er best pga av touch skjermen som brukes overraskende mye, men jeg bruker app på telefonen som kontroller i tillegg. Det ville jo ikke du ha så da er kanskje Duet bedre. Det beste er kanskej å kjøpe en SB Touch og en Duet fjernkontroll :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Touch skal etter sigende ha en vesentlig bedre lydende digitalutgang enn de tidligere generasjonene SB. Har ikke sammenliknet dette selv, men folk jeg stoler på har gjort dette.

SB Controller (Fjernkontrollen som følger med Duet) er flott, men "iPod"-scrollehjulet den bruker gjør det tregt å skrive tekst med den når man skal søke. Til det er Touch-fjernkontrollen med sitt talltastatur (som brukes akkurat som når man skriver tekstmneldinger på en mobiltelefon med knapper) vesentlig mer effektiv. Touch-fjernkontrollen er selvsagt ikke like forseggjort og gedigen som SB Controller, men sammen med skjermen på selve Touch-en, synes jeg dene r et bedre alternativ likevel. Den sluker ikke strøm på samme måte som Controller heller, som gjerne må bo i laderen sin. (Men når den gjør det, kan skjermen stå på så den kan stå på racket og vise cover-bilder, f.eks.)

Selv bruker jeg mest Touch-fjernkontrollen, selv om jeg har iPad med iPeng, som er en veldig flott og praktisk løsning. Touch-skjermen på SBT bruker jeg så å si aldri. Den står jo dessuten i racket, og ikke ved lytteposisjon, så det blir ikke særlig praktisk.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Touch skal etter sigende ha en vesentlig bedre lydende digitalutgang enn de tidligere generasjonene SB. Har ikke sammenliknet dette selv, men folk jeg stoler på har gjort dette.
Som tidligere Duet-bruker, nå med Touch kan jeg bekrefte at sistnevnte har betraktelig bedre lyd på digital ut. Duet virker slørete og grå i sammenligning. Touch er også enklere å sette opp fra scratch.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Touch skal etter sigende ha en vesentlig bedre lydende digitalutgang enn de tidligere generasjonene SB. Har ikke sammenliknet dette selv, men folk jeg stoler på har gjort dette.
Som tidligere Duet-bruker, nå med Touch kan jeg bekrefte at sistnevnte har betraktelig bedre lyd på digital ut. Duet virker slørete og grå i sammenligning. Touch er også enklere å sette opp fra scratch.
Jeg skiftet ut SB3'en samtidig som jeg fikk ny forsterker og DAC så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag der. Duet har jeg aldri hatt, men trodde den var omtrent som SB3. Jeg vet at Touch takler file med høyere sample rate, men jeg trodde bare det var den innebygde DAC'en som var bedre på denne enn tidigere modeller. Hva er det som gjør at Touch er bedre når man bruker digital ut?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
På en eller annen måte er det mindre jitter/støy på digitalutgangen dens, da.
 

Brian M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.05.2012
Innlegg
283
Antall liker
22
Tak for svarene angående SB. Tænker nok at Sonos er nummer et lige nu. Men synes også at streamere ala Cambridge, Linn osv. er spændende.

Lad endelig jeres erfaringer flyde løs :)
 
Topp Bunn