Sonist

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg får legge opp noen bilder av mine flotte Sonist Concerto 3 høyttalere jeg da. Er litt i test modus akkurat nå, så komponenter står litt rundt om kring. Men det er jo ikke det verste å få ordnet opp i.

Virker ikke som fan skaren til Sonist er veldig stor her til lands, men noen må jo være litt sære også. :p

Hjemmeside til produsent: www.sonist.com
 

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ser spennende ut. Kan du fortelle mere om disse sonistene? :)
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Stemmer, det er UpgradeAudio som selger disse. Kom to sterke karer fra Upgrade og leverte de rett på døra. :)

Fortelle litt om høyttalerne ja, men jeg anbefaler å se på www.sonist.com for en meget detaljert gjennomgang av designet fra konstruktøren Randy Bankert selv.

Som sagt er de laget av en dude som heter Randy Bankert. Han holder til i California og høyttalerne kommer i en gulv stående versjon og en stativ. Det er egentlig bare høyden på selve kabinettene som er forskjellen, så stativ versjonen er stor til å være en stativ høyttaler.

Egenskaper:
* 2 veis (1 x 8" bass og 1 x bånddiskant)
* 8 ohm (flat impedanskurve, ikke under 6 ohm)
* 95db følsomhet
* Extended Bass Shelf (EBS)
* 2-100W anbefalt forsterker effekt
* Første ordens delefilter (2 komponenter, 1 spole på bass og en kondis på bånddiskanten)
* Bi-wire / Bi-amp terminaler
* Waveguide for begge elementene er frest inn i selve treverket på fronten

Som de fleste sikkert skjønner er det snakk om veldig rør-vennlig høyttalere, og Bankert anbefaler også først og fremst SET (single-ended tube) forsterkere med 2A3, 45, 300B, PX25, 6C33B, GM70, 845, EL84 og El34 rør på utgangen. Men det betyr ikke at det er noe i veien for å bruke push-pull rør forsterkere eller solid state, noe jeg kan bekrefte da jeg rett og slett ikke har noen SET forsterker per i dag. Men det kan nok være det lønner seg å bruke en god rør-pre hvis man skal bruke solid state som slutt trinn.
Kan jo nevne at Sonist høyttalerne har blitt brukt sammen med GLOW Amp One med stor suksess på diverse messer. GLOW Amp One er en 2x5W single-ended klasse A forsterker med EL84 utgangs rør og koster rundt 5000kr.Ellers går det selvsagt mye i SET 300B og 2A3 når Bankert skal demonstrere høyttalerne sine.
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Heisann!

Jeg var så heldig at Upgrade Audio ville låne meg et par for å teste hos min far. Dette er snakk om stativhøyttalerene!
Skikkelig morsomme høyttalere med meget god dynamikk til å være stativhøyttaler, meget bra oppløsning, stemmene var midt i mellom høyttalerene og er meget lette å drive, også med SET rørforsterkere med sine 95DB følsomhet.

Takk til Upgrade for at vi fikk teste disse så lenge, og min far og meg selv mener at disse er knallgode høyttalere til de som vil ha lettdrevne høyttalere med masse morrofaktor og god dynamikk!

Anbefales!
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Kan bekrefte det Borgenvik sier om dynamikk, og dynamikken henger med også på nabovennlig volum. Jeg er ikke akkurat førstemann som går til sengs om kveldene, så å kunne høre musikk på lav styrke og fortsatt få med seg nok bass og punch til å få helhet i lydbildet er stor stas. Problemet er selvsagt at man ALDRI får lagt seg. Man må bare høre en sang til, og en til, og en til o.s.v. :)

Kan jo likevel nevne at det tok det litt tid før lydbildet falt på plass. Jeg kjøpte disse høyttalerne demo brukt så jeg regnet med at de var innspilt. Men jeg hadde faktisk spilt på dem over en måned før ting skikkelig løsnet, spesielt bassen som hadde virket noe tilbakelent. Men om dette var høyttalerne som endret karakter eller om det var noe jeg endret i oppsettet mitt er jeg jaggu ikke sikker på. Det blir jo ofte en del testing og sjonglering med forskjellig utstyr og kabler når man får noe nytt, så det kan likså godt være ett eller annet jeg gjorde den dagen eller kvelden/natta i forveien. Det ville ikke være første gangen.

Uansett, nå spiller de som en drøm her med Squeezebox Duet/CIAudio VDA-2 DAC som kilde, Eastern Electric BBA som pre og Doxa 72 Signature som effekt. Blir vel nødt til å teste en eller annen SET forsterker etter hvert også bare for å høre hva alt oppstyret dreier seg om. En av disse GLOW amp'ene koster jo ikke akkurat en formue f.eks. Men jeg må innrømme jeg drømmer litt om en eller annen 300B SET. 8)
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Veldig spennende merke, litt friskt priset dessværre.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Tja, det finnes jo dyrere høyttalere også. Så om Sonist er for dyre i forhold til hva man får igjen i forhold til andre høyttalere i samme prisklasse er jo 31000kr spørsmålet da. :)
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Som sagt (tror jeg) er jeg litt i test fasen med disse høyttalerne og har fundert litt på noen 300B monoblokker siden Sonist skal blomstre veldig med SET rør forsterkere. Men jeg synes det blir dyrt og/eller stort og tungt med disse 300B forsterkerne.

Har også kikket på EL84 og EL34 single-ended forsterkere på 4.5-10W. Blant annet GLOW Amp One (EL84 SE 5W) har blitt sterkt vurdert siden de har blitt brukt av konstruktøren på mang en messe. Tec-On model 55 (EL84 SE 5W) er absolutt ett alternativ som både er billigere (og kanskje bedre?) Jasmine Serenade (EL34 SE 11W) er selvsagt også ett knakandes godt alternativ, ikke minst fordi det finnes en skog av EL34/12AX7 er rør å velge i.

MEN! Jeg har hele tiden lurt på hva "the fuzz" har vært angående disse T202X klasse T forsterkerne som får så inne granskauen skryt blant de audiofile der ute. Så jeg kjøpte meg liksågodt en KingRex T20 forsterker mens jeg tenker. :)

DU STORE! Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte. Denne saken (uten oppgradert PSU) spiller helt utrolig bra på Sonistene. Her er det altså 2x13W billig klasse T forsterkeri som spiller så tårene triller. Nå må jeg nesten prøve en SET forsterker i fluevekt kategorien også bare for å se om noe greier å utklasse KingRex'en på disse HT. ANBEFALES med høye kneløft.
 
Ø

ØivindJ

Gjest
hroekk skrev:
Som sagt (tror jeg) er jeg litt i test fasen med disse høyttalerne og har fundert litt på noen 300B monoblokker siden Sonist skal blomstre veldig med SET rør forsterkere.
Saa Sonistene blir ?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Alltid spanande med nye bekjentskaper, i dette tilfellet høytalerne dine....
Og grattis med et lekkert oppsett. ;D

Et par-tre spørsmål:
Hvem forhandler disse her til lands?
Hva gjør de bra?
Hvilke begrensninger opplever du evt med høytalerne?

mvh
Proffen
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Først trodde jeg det stod "sionist" på overskriften, men det var det altså ikke... ;D

De har et frekvensområde som ikke er så værst: 30-40KHz, + 3dB. Det er ikke ille, men de er vel ikke ment for diskotek tilstander. Men pene å se på, det var de. De har en slags tidløs skjønnhet rent estetisk rent Hi-Fi messig.


Mvh. Bjørn
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
kort og godt --Randy Bankert står bak merket. Han driver også OSS audio.Han var smart og skjønte at det var behov for høyttalere rettet mot SET amper og fountek bånddiskanten er en nice touch..


bedre informajon ligger her

http://www.sonist.com/SONIST_WHITEPAPER.html



løp og kjøp!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Hva koster disse?
 
Ø

ØivindJ

Gjest
NEVATON skrev:
fountek bånddiskanten er en nice touch..
Ble selv veldig glad i NeoCd3. En nesten maken diskant med SET da snakker vi.. :D
(troen på det iaf )
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ja her var det liv. :)

Sonistene blir ja, det er det ikke tvil om. :)

Sist jeg skrev innlegg her hadde jeg vel akkurat kjøpt en Kingrex T20. Vel det var så bra at jeg måtte bare prøve en til, altså 1 T20 per høyttaler i bi-amp oppsett. Det ga gode resultater med enda dypere og mere kontrollert bass. Og når jeg først var i gang oppgraderte jeg også begge T20 ampene med dedikert Kingrex PSU, Det var nok litt smør på flesk fikk jeg inntrykk av. Nesten så jeg vil si at 2 T20 amp'er i bi-amp oppsett med standard PSU gir noe samme resultat som 1 T20 med Kingrex PSU.

Når det gjelder hva Sonistene gjør bra så vil jeg si alt man kan forvente og litt til men med forbehold om riktig forsterker. Som det står på WEB sidene til Sonist så er det hovedsaklig "fluewatt" SET amper som gjelder, og det var en av grunnene til at jeg bestemte meg for å prøve Kingrex T20 da disse etter sigende har noe samme lydsignatur.
Og det er så definitivt korrekt, både standard push-pull transistor (Doxa), klasse D (CIAudio D-100) og push-pull rør (ASL Wave-25) blir tammt i forhold til Kingrex'ene. Hadde jeg hørt bare på akustisk musikk så hadde det nok gått bra, men for meg som hører en god del på metall så må det være driv og dynamikk i de lavere frekvenser, og det fikk jeg ikke i skikkelig grad før jeg prøvde Kingrex T20. Så forsterkervalg er altså meget viktig her og kan vel sies å være høyttalerens begrensning i så måte. Er nok mulig dette burde vektlegges i enda større grad på Sonist sine WEB sider.

Ellers kan jeg nevne, at høyttalerne spiller veldig dynamisk og bra også på lavt volum, og det er jo litt kjekkt for oss natteravner. Slipper å sitte og høre bare diskanten etter klokka elve på kvelden.

Norsk forhandler av Sonist er fortsatt Upgrade Audio som holder til i Tønsberg området.

http://www.upgradeaudio.com/index.php?visKategori=7
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
ralex, jeg smågløtta faktisk litt på Leben CS-300 når jeg drev og kikket etter en passende SET. Men CS-300 er vel push-pull med 2xEL84 per kanal tror jeg?

Uansett, ut i fra diverse omtaler på nettet såg jeg at folk som hadde hørt høyttalerne med både 300B SE og EL84 SE (Glow Amp One), så syntes de det var mere punch og "morro" med Glow Amp'en. Og prismessig er jo 300B for det meste mye dyrere og ikke minst større enn disse hendige Glow Amp'ene. Så jeg begynte å kikke på Glow Amp One og alternativer til denne. Finnes mange gode DIY alternativer her selvsagt, men jeg fallt til slutt ned på en ukjennt konkurent til Glow Amp One, nemmelig Tecon Model 55.

http://urbanchicaudio.com/model55.aspx

Etter det jeg forstår så er Tecon saken designet av samme mann som deginet den orginale Glow Amp One. Men her er det ut fra designerens utsagn lagt enda mere vekt på de kvalitetene folk likte med Glow Amp One i forhold til 300B, altså bass, punch og litt mere livlig/morro lydblide. Heisann og hopp, dette må jo bare bli bra sammen med Sonistene tenkte jeg, og siden de har sånn introduksjonstilbud med nesten halv pris så dro jeg frem kredittkortet. :D

Resultat: KNALLMATCH! Tecon 55 med sine 2x4.5W EL84 SE spiller som en drøm på Sonistene og gir definitivt Kingrex'ene meget meget hard konkuranse.
Har bare spillt på Tecon 55 i ei knapp uke enda, så den er nok ikke helt innspillt. Men første inntrykket er at den gir enda en liten boost i de lavere frekvenser enn Kingrex T20, men at dn kanskje også er litt mere ukontrollert i toppen. Men det siste må tas med en klype salt siden jeg som sagt ikke har spillt den skikkelig inn enda.

Ellers er det en annen tråd her på forumet som diskuterer klasse T og Kingrex PSU, her har det i de senere dager kommet opp en del interessante modifikasjoner av Kingrex T20 som muligens kan løfte denne fantastiske lille forsterkeren enda noen hakk.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=34262.0;topicseen

Det som er meget interessant her er at Sonist Concerto 3 nok er litt dyr for mange, men når man tenker på at de spiller så inni granskauen bra med så små og billige forsterkere som Kingrex/Glow Amp/Tecon, så blir det til syvende og sist ikke så galt likevel altså. For med mere standard høyttalere så bruker man fort 3-4 ganger mere penger på selve forsterkeriet. Og hvis man greier seg med lillebroren til Sonist Concerto 3, altså Concerto 2, så vil jeg si at man har en meget god pris/ytelses ratio.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Når jeg satt her og skriblet synes jeg så tydelig jeg såg ett innlegg fra ØyvindJ om Fountek bånddiskant og ufiltrert DAC. Kan det stemme?

Var litt interessant fordi jeg bruker en Channel Islands VDA-2 DAC, og den har ett litt spesiellt filter design. Fra produkt omtalen til CIAudio VDA-2:

"Traditional DAC designs use brick-wall digital filters, usually followed by more analog filtering to reduce sampling noise, but cause signal degradation in the process. Another approach has been to use no filtering at all, but this adds noise to the analog signal. Both of these designs have their strengths and weaknesses, but neither tends to be a good trade-off. Our design uses only a mild "slow roll-off" digital filter and first order analog filter to tame the sampling noise."
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Ja, tok bort det om dac`en siden det har vært diskutert endel før, og de diskusjonen går aldri noe bra sted. Jeg klarer ikke å "omvende" andre, og andre klarer ikke å omvende meg.

Uansett: Jeg har personlig troen på det. Elsker min AN Dac, og likte de (nesten) like diskantene fra Fountek svært godt(NeoCd3). Begge (dac`en og diskantene) er veldig gjennomsiktige/oppløste.

Morro å høre at din dac er en slags mellomting. Tipper det spiller musikk som bare det.

Gratulerer med ny amp. Rør må det være :)



ØivindJ skrev:
Ble selv veldig glad i NeoCd3. En nesten maken diskant med SET da snakker vi.. :D
(troen på det iaf )
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Rent estetisk synes jeg de ser meget bra ut.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Det begynner å bli kaldt om kveldene, kanskje 25 klasse A watt fra sunny California har vært noe å varme seg på.... ;)
 

Vedlegg

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Etter å ha prøvd å komme inn på Sonist sine WEB sider uten hell noen ganger i det siste måtte jeg bare google litt. Det viser seg faktisk at Randy Bankert som lager Sonist høyttalerne er død. Jeg har selv mailet med han og han virket som en meget trivelig, dedikert og vennlig kar, så dette var triste nyheter.

Mitt inntrykk var at Sonist var en enmannsbedrift, så det er vel lite trolig at det blir produsert noen flere høyttalere etter Randy Bankerts bortgang. Men jeg fant ut at han faktisk hadde lansert en ny Concerto 4 modell etter Recital 3, som i praksis er de samme høyttalerne som Concerto 3, bare med 2x8 tommers "bass/mellomtone-element", en nyere bånddiskant fra Fountek og følsomhet på 97db. Her er ett bilde av herligheten som jeg kunne ha drømt om å oppgradere til, men det kan jeg nok se langt etter nå. :(

sonist_concerto_4.jpeg
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
RIP, Randy- Nesten like trist som å lese om Franco Serblins bortgang i påska..Men det betyr vel ikke at Sonisten ikke er satt i produksjon, vel?
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
RIP, Randy- Nesten like trist som å lese om Franco Serblins bortgang i påska..Men det betyr vel ikke at Sonisten ikke er satt i produksjon, vel?
Vet ikke om du tenker spesielt på Sonist Concerto 4, men den var i produksjon, så det er en eksisterende høyttaler. Men jeg antar at det ikke vil bli produsert mere Sonist høyttalere i det hele tatt siden det på meg virket som om Randy Bankert drev dette firmaet ene og alene.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det kan vel hende ideene føres videre en gang..inntil da er det bare å bruke de Sonistene som er der ute..
 
Topp Bunn