Sonic Frontier`s venner.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
JJ har to varianter av El 34 rør
- EL34
- E34L
Sistenevnte fungerte ikke i min Cj iallefall. Etter et år gikk røret.
Er nysgjerrig KT88 fr JJ. Kan hende jeg handler in et par.

Håvard
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt endel SF, Håvard, men det begynner å bli en lang stund siden. Jeg var aldri annet enn imponert, og jeg hadde tatt veldig godt vare på et SF-produkt i dag, om jeg hadde hatt et. Du begynner jo å bli en liten forsterkergrossist selv, hvordan rater du din kontra de to andre du har i hus?

:cool:

Jeg "rater" begge ganske høyt jeg Impulse. Må vel innrømme at jeg kjøpte SF på grunn av utseende og panegyriske omtaler i eldre blader. Da det dukket opp en på Finn i nærheten så måtte jeg bare kjøpe. Har ikke angret. Byttet ut Pinnacle rør med Jan Philips. Ut med Svetlana til fordel for disse sorte rørene. Dette spiller meget fint her. Liker denne ampen godt og bytter litt på denne og Heart blokkene. Heart har denne spesielle SET lyden da som SF ikke har. Men SF har andre egenskaper som jeg liker. KT88 og 300b er i mine ører ganske så forskjellige. 300B er visst ikke helt "in" om dagen, men jeg har ikke problemer med å se fordelene med en skikkelig konstruert amp med dette røret. På den annen side kan jeg like det "grepet" KT88 har på musikken. Merker meg at jeg framover vil veksle mellom disse ampene. Kanskje kan jeg bruke begge på sikt?

Håvard
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Broren min hadde Power 3 som han brukte sammen med Dynaudio Contour 3.4 og det låt utrolig bra.

Tror det er Ivar her på forumet som har de monoblokkene nå.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Det sier definitivt sitt, Lassemann..svært få med disse forsterkerne er førstereisere..Ruby veit hva han gjør, ja.

Impulse: OK, da er jeg med:cool:
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.467
Sted
Fredrikstad
Har nå testet forsterkeren et døgn med Kinesiske KT88 utgangsrør. Spiller veldig bra, men klangfargen er noe mørkere i forhold til SED 6550C rørene som satt i fra før.
Tror de trenger litt lenger tid til å spilles inn. Det spiller stort, og organisk på en magisk måte som bare en rørforsterker kan. Herlig:)


/Ruby:)
 

Ivarell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
103
Antall liker
98
Sted
Bergen / Sotra
Gratulerer med å få Power 2 i hus :)
Jeg har eid en slik i mange år, før jeg solgte den, men angret og kjøpte en igjen for ca et år siden :)
Dette er i mine ører et magisk produkt, som ikke står tilbake for så mye annet idag. Den forrige jeg hadde brukte jeg stort sett Svetlana winged C kt88, og de låter bra, og er driftsikre. Power 2 kjører ikke rørene så hardt, så bortimot 2500-3000 timer bør gå :) Disse ble brukt i kombinasjon med sovtek 6922 den gangen. Når jeg fikk den jeg har nå, kjøpte jeg inn Reissue Gold Lion kt88 og 6922. Denne kombinasjonen spilte ganske godt, om enn litt tynt i mellomtonen i mitt oppsett. Disse rørene ble solgt. Jeg prøvde noen Shuguang kt88-98 fra en kompis, og det var klart bedre. Bestilte et matchet sett fra tube store. Det trenger ca 450 timer før de låter 100% Jeg bruker disse i kombinasjon med Phillips pcc88 halo getter, som funker glimrende sammen. Jeg bruker en Audio Research LS25 mk1 som fortrinn.
Det har vært litt problemer med driftsikkerhet på shuguang rør tidligere, men det skal være i orden nå. Mine har nå 842 timer, og spiller glimrende :) Det er bare å slå på tråden på 92286540 hvis du ønsker :)
Har også vært i kontakt med Chris Johnson hos Partsconnexion noen ganger via mail ang oppgraderinger og slikt :)

Mvh
Ivar Ellingsen
Bergen
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.467
Sted
Fredrikstad
Gratulerer med å få Power 2 i hus :)
Jeg har eid en slik i mange år, før jeg solgte den, men angret og kjøpte en igjen for ca et år siden :)
Dette er i mine ører et magisk produkt, som ikke står tilbake for så mye annet idag. Den forrige jeg hadde brukte jeg stort sett Svetlana winged C kt88, og de låter bra, og er driftsikre. Power 2 kjører ikke rørene så hardt, så bortimot 2500-3000 timer bør gå :) Disse ble brukt i kombinasjon med sovtek 6922 den gangen. Når jeg fikk den jeg har nå, kjøpte jeg inn Reissue Gold Lion kt88 og 6922. Denne kombinasjonen spilte ganske godt, om enn litt tynt i mellomtonen i mitt oppsett. Disse rørene ble solgt. Jeg prøvde noen Shuguang kt88-98 fra en kompis, og det var klart bedre. Bestilte et matchet sett fra tube store. Det trenger ca 450 timer før de låter 100% Jeg bruker disse i kombinasjon med Phillips pcc88 halo getter, som funker glimrende sammen. Jeg bruker en Audio Research LS25 mk1 som fortrinn.
Det har vært litt problemer med driftsikkerhet på shuguang rør tidligere, men det skal være i orden nå. Mine har nå 842 timer, og spiller glimrende :) Det er bare å slå på tråden på 92286540 hvis du ønsker :)
Har også vært i kontakt med Chris Johnson hos Partsconnexion noen ganger via mail ang oppgraderinger og slikt :)

Mvh
Ivar Ellingsen
Bergen
Takk for nyttige tips Ivar. Er i tenkeboksen ang. valg av utgangsrør, så det var interessant.
Har nå spilt et døgn på Kinesiske "No Brand" KT-88 rør. I forhold til SED 6550C har de en litt mørkere, og tyngre klangkarakter, som passer dårlig til mine allerede mørke Quad ESL 989.
Har byttet tilbake til SED, men de har dessverre nådd slutten av sin levetid, og spiller ikke optimalt.
Blir nok å bestille Svetlana SED KT-88. Kjenner de godt fra før, og tar den trygge vei.:rolleyes:

Ang. oppgraderinger. Er det noe som kan gjøres, for å få en enda mer vellydende Power 2? Er i såfall veldig interessert...
Bruker forresten en modifisert BAT VK5i som Pre Amp. Fungerer veldig bra.

/Ruby:)
 

Ivarell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
103
Antall liker
98
Sted
Bergen / Sotra
Hei

Tror du antakelig gjør det riktig å gå for Svetlana til dine høytalere, da de rørene er nok litt mer nøytrale en Shuguang. Jeg prøvde en VK 30 engang, men det var total krasj hos meg. Har en liten mistanke om at den forforsterkeren du har kan passe bedre uten at jeg har hørt den før. Når det gjelder oppgraderinger, så anbefaler Partsconnexion deres SE+ mod,( ca 80 komponenter byttes), som er en større oppgradering en SF sin originale SE. Denne forsterkeren kan også bruke KT120 rør, men da anbefaler de en Screen supply mod, som består av å bytte 4 dioder, og 4 motstander, for 40% mer effekt. Den kan ogå gjøres med KT 88 rør også. Mao ca 160W selv med KT88 :) Denne koster 300$ og kommer med full instruksjon. Skal man gå for SE+ mod, så koster den 1500$ og da må forsterkeren sendes til Canada. Jeg vurderte dette da, power trafoen røk på min, men slo det fra meg da det ville kommet på over 20000 tilsammen inkl frakt. Jeg bestillte trafoen hos PSX og fikk reparert forsterkeren her i Bergen :)
Nå låter min så godt at jeg har slått fra meg noen oppgraderinger foreløpig.

Mvh
Ivar
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.467
Sted
Fredrikstad
Hei

Tror du antakelig gjør det riktig å gå for Svetlana til dine høytalere, da de rørene er nok litt mer nøytrale en Shuguang. Jeg prøvde en VK 30 engang, men det var total krasj hos meg. Har en liten mistanke om at den forforsterkeren du har kan passe bedre uten at jeg har hørt den før. Når det gjelder oppgraderinger, så anbefaler Partsconnexion deres SE+ mod,( ca 80 komponenter byttes), som er en større oppgradering en SF sin originale SE. Denne forsterkeren kan også bruke KT120 rør, men da anbefaler de en Screen supply mod, som består av å bytte 4 dioder, og 4 motstander, for 40% mer effekt. Den kan ogå gjøres med KT 88 rør også. Mao ca 160W selv med KT88 :) Denne koster 300$ og kommer med full instruksjon. Skal man gå for SE+ mod, så koster den 1500$ og da må forsterkeren sendes til Canada. Jeg vurderte dette da, power trafoen røk på min, men slo det fra meg da det ville kommet på over 20000 tilsammen inkl frakt. Jeg bestillte trafoen hos PSX og fikk reparert forsterkeren her i Bergen :)
Nå låter min så godt at jeg har slått fra meg noen oppgraderinger foreløpig.

Mvh
Ivar
Oppgraderingen til å kunne bruke KT-120 virker interessant. Imidlertid trenger jeg ikke mer effekt, så det må i såfall være en annen forbedring å hente.
Kjenner ikke til om KT-120 er en lydmessig oppgradering i forhold til KT-88. Nå har det jo også kommet KT-150 på markedet. De drar ca 20% mer strøm enn KT-88.

Syntes uansett $300 for 4 dioder, og 4 motstander er blodpris for noe som koster maks en 50 lapp. Burde være en enkel sak å fikse selv.:rolleyes:

Noen SE+ oppgradering blir det ikke, da SF Power 2 vil være en reserveforsterker i mitt oppsett. Til det er oppgraderingen for kostbar, og vil aldri kunne forsvares ved et evt. videresalg. Uansett greit å vite...


/Ruby:)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Ruby: Det finnes da ikke noe sånt som en for stor forsterker:cool: Det verste der er jo å få den skadefri til Canada..hehe
 

Ivarell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
103
Antall liker
98
Sted
Bergen / Sotra
Hei

Tror du antakelig gjør det riktig å gå for Svetlana til dine høytalere, da de rørene er nok litt mer nøytrale en Shuguang. Jeg prøvde en VK 30 engang, men det var total krasj hos meg. Har en liten mistanke om at den forforsterkeren du har kan passe bedre uten at jeg har hørt den før. Når det gjelder oppgraderinger, så anbefaler Partsconnexion deres SE+ mod,( ca 80 komponenter byttes), som er en større oppgradering en SF sin originale SE. Denne forsterkeren kan også bruke KT120 rør, men da anbefaler de en Screen supply mod, som består av å bytte 4 dioder, og 4 motstander, for 40% mer effekt. Den kan ogå gjøres med KT 88 rør også. Mao ca 160W selv med KT88 :) Denne koster 300$ og kommer med full instruksjon. Skal man gå for SE+ mod, så koster den 1500$ og da må forsterkeren sendes til Canada. Jeg vurderte dette da, power trafoen røk på min, men slo det fra meg da det ville kommet på over 20000 tilsammen inkl frakt. Jeg bestillte trafoen hos PSX og fikk reparert forsterkeren her i Bergen :)
Nå låter min så godt at jeg har slått fra meg noen oppgraderinger foreløpig.

Mvh
Ivar
Oppgraderingen til å kunne bruke KT-120 virker interessant. Imidlertid trenger jeg ikke mer effekt, så det må i såfall være en annen forbedring å hente.
Kjenner ikke til om KT-120 er en lydmessig oppgradering i forhold til KT-88. Nå har det jo også kommet KT-150 på markedet. De drar ca 20% mer strøm enn KT-88.

Syntes uansett $300 for 4 dioder, og 4 motstander er blodpris for noe som koster maks en 50 lapp. Burde være en enkel sak å fikse selv.:rolleyes:

Noen SE+ oppgradering blir det ikke, da SF Power 2 vil være en reserveforsterker i mitt oppsett. Til det er oppgraderingen for kostbar, og vil aldri kunne forsvares ved et evt. videresalg. Uansett greit å vite...


/Ruby:)
Jeg må si meg enig med deg der Ruby :) Tror nok ikke det ville blitt noe lydforbedring med en screen supply mod heller. Når det gjelder KT120 og KT150, så er det jo bare en produsent av disse, og da er man jo litt låst synes jeg. Det er nok mer å hente totalt sett på å bruke KT 88 tror jeg :) Jeg tror ikke jeg kommer til å oppgradere med det første akkurat, selv om forsterkeren er nærmest som ny å regne når den kommer tilbake ;-)

Ivar :)
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.467
Sted
Fredrikstad
Ruby: Det finnes da ikke noe sånt som en for stor forsterker:cool: Det verste der er jo å få den skadefri til Canada..hehe
Quadene er spesielle når det gjelder effekt. De trenger maks 50 - 60W før de kutter. Har testet tildels meget kraftige sluttrinn, uten at det var noen lydmessig forbedring.
Er ute etter kvalitet, og ikke kvantitet. Ender da som oftest opp med rørforsterkere av høy kvalitet, men lav effekt.:)


/Ruby:)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Trenger ikke mer effekt"? Pfff! Alle trenger da mer effekt! Overkill er bare positivt. Headroom, Ruby! ;)
 

Rubyred

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.09.2010
Innlegg
950
Antall liker
1.467
Sted
Fredrikstad
"Trenger ikke mer effekt"? Pfff! Alle trenger da mer effekt! Overkill er bare positivt. Headroom, Ruby! ;)
He he. Vet jo hva du mener er rett.;)
Har som sagt ikke gitt noen fordel når det gjelder Quader. Dynamiske høyttalere derimot. Da er vi enige....
Har testet Store Krell, og røreffekt trinn på over 200W, men fungerer dårlig på Quader.

Conrad Johnson, QuickSilver, og nå Sonic Frontier fungerer bra. Nå er det bare å finne de rette rørene.
Ellers på tide å ta deg en tur.:)


/Ruby:)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Noen som kjenner til oppgraderingene for Power1?

Håvard
 

Ivarell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
103
Antall liker
98
Sted
Bergen / Sotra
Oppgraderinger for Power 1 er nok de samme som for Power 2 og 3 :) PCX har de samme oppgraderingene for forforsterkerene også :)

Mvh
Ivar
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ruby: Det finnes da ikke noe sånt som en for stor forsterker:cool: Det verste der er jo å få den skadefri til Canada..hehe
Quadene er spesielle når det gjelder effekt. De trenger maks 50 - 60W før de kutter. Har testet tildels meget kraftige sluttrinn, uten at det var noen lydmessig forbedring.
Er ute etter kvalitet, og ikke kvantitet. Ender da som oftest opp med rørforsterkere av høy kvalitet, men lav effekt.:)


/Ruby:)
Som eg skulle sagt det sjøl Ruby.
Har prøvd både store og små forst,og dei små med lite watt,helst fra rør blir alltid foretrukket.
Masse watt har ein tendens til å bli mekanisk i lyden,men det finnes sikkert unntak.

Einaste ulempen med lite watt kan vere matcinga mot høgtalerene.

Flotte forsterkere desse Sonic Frontier,skulle gjerne hatt ein slik.

Mvh.
 
Sist redigert:

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Så en SE eller SE+ oppgradering handler bare om å oppgradere komponenter og ikke noe endring i designet ellers?
Det er jo ikke umulig å bytte ut litt kondiser og motstander selv, men en skal vel vite hva en gjør.

Håvard
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Ruby: Poenget med rør og strøm er at de rørforsterkerne som er ordentlig bygd- som din- har ordentlige forsyninger og bra efffekt.. Men , Samlanes har et poeng..små rørforsterkere er vanskelig å finne høyttalere tel..Bare å se på Trafomatic Aries: 135 VA forsyning, 2x6 watt, EN KILO VEKT PR WATT.- det er kraftige sådane- blir jo som å ha ei lita varmeplate på hele tida..men FYTTIBIKKJA så pen den er! Sex with Valves! Og for de som ikke veit, en "valve " er et rør i GBR- og også Auditors betegnelse."Toobz" er vulgært, spør dere meg:rolleyes:
 
Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Mod/"oppgradering" til KT120/121/122...150 vil jeg anse som bortkastede penger.
Skal en først bruke penger; bytt til bedre utgangs-trafoer. Hammond-jerna er ikke SÅ bra.
(er vel hakket under "Viablue" / "BlueJeans" kvalitet)
 

Ivarell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
103
Antall liker
98
Sted
Bergen / Sotra
Så en SE eller SE+ oppgradering handler bare om å oppgradere komponenter og ikke noe endring i designet ellers?
Det er jo ikke umulig å bytte ut litt kondiser og motstander selv, men en skal vel vite hva en gjør.

Håvard
Ifølge Partsconnexion så er det 80 komponenter som byttes på en power 2 for deres SE+ mod. Hvor mye som byttes i en power 1 er jeg ikke sikker på. SE var en original oppgradering fra fabrikk, og bestod i hovedsak bytte til kt88 rør, nye keramiske sokler, og innvendig kabling mener jeg å huske. Sikkert noe annet også som ble gjort. Effekten økte også noe. Oppgraderingene blir ganske dyre, ihvertfall om forsterker sendes til Canada. Om de selger oppgraderingskittet løst vites ikke. De går også totalt gjennom hele forsterkeren også, og bytter gamle og slitte deler hvis nødvendig, i tillegg til ekstensiv testing. Man får strengt tatt en "ny" forsterker tilbake.
Står endel info på nettsidene deres partsconnexion.com :)

Ivar :)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Bytte til kt88 rør?
- Ble ikke denne levert med kt88/6550 rør originalt?

Det er å få kjøpt oppgraderingskit, fikk tilbud for på dette for 500 dollar.
Visstnok SE+ kit.

Håvard
 

Ivarell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
103
Antall liker
98
Sted
Bergen / Sotra
Bytte til kt88 rør?
- Ble ikke denne levert med kt88/6550 rør originalt?

Det er å få kjøpt oppgraderingskit, fikk tilbud for på dette for 500 dollar.
Visstnok SE+ kit.


Håvard

Power 1,2,3 kom originalt med 6550, og SE versjonen med KT88 :)
Det var jo kjekt å vite at et slikt SE+ kit går an å få kjøpt løst :) Kan jo være noe å spare da :)
Blir ikke aktuelt i første omgang for meg :)

Mvh
Ivar
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Synes det blir litt dyrt ja.
Men er nye trafo med så er vel prisen grei.
kt88/6550 går jo om hverandre så jeg skjønte ikke den oppgraderingen.
Får skru opp min en dag og kikke, den er nesten helt tyst. Bare litt "hum" lyd av den.

Håvard
 

Ivarell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
103
Antall liker
98
Sted
Bergen / Sotra
QUOTE=Haavard;1679502]Synes det blir litt dyrt ja.
Men er nye trafo med så er vel prisen grei.
kt88/6550 går jo om hverandre så jeg skjønte ikke den oppgraderingen.
Får skru opp min en dag og kikke, den er nesten helt tyst. Bare litt "hum" lyd av den.

Håvard[/QUOTE



2012-02-27 21.31.33.jpg



Her et bilde av strømforsyningen på min power 2 :) Trafoer er ikke med i oppgraderingen så vidt jeg vet.
Hovedårsaken til kt 88 er vel at det kan taes ut mer effekt av de ;-)

Ivar :)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hvor store er disse kondisene her?
I min F5 kjører jeg 130 000 uf og 6 stykk er kanal. Alle med små wima i tillegg.
Blir oppgraderingssyk.

Håvard
 

Ivarell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
103
Antall liker
98
Sted
Bergen / Sotra
Hvor store er disse kondisene her?
I min F5 kjører jeg 130 000 uf og 6 stykk er kanal. Alle med små wima i tillegg.
Blir oppgraderingssyk.

Håvard

Det står 1200 MFD på de. Hadde jo trodd at det var mer en 2400 micro farad pr kanal, hvis det er det de er merket med. Høres ihvertfall ikke slik ut ;-)

Ivar
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hvor store er disse kondisene her?
I min F5 kjører jeg 130 000 uf og 6 stykk er kanal. Alle med små wima i tillegg.
Blir oppgraderingssyk.

Håvard

Det står 1200 MFD på de. Hadde jo trodd at det var mer en 2400 micro farad pr kanal, hvis det er det de er merket med. Høres ihvertfall ikke slik ut ;-)

Ivar
Hei!

Høy volt = mindre mF, men gir ikke mindre strøm. Transistorforsterkere kjører med lav volt; typisk 35-60 v. Der er mF langt høyere. Rør har typisk 300-450 volt og dermed mindre mF. 2400 mF er bra. Jeg har trimma mine Quicksilver Mid Mono fra 1000 uF/450 volt til 4400 uF/500v pr monoblokk og tro meg, de spiller med langt mer majoritet enn originalen. Problemet med disse lyttene er prisen ;-)

Beklager litt OT..

Mvh
lassemann
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Ikke off topic dette lassemann.
I mine øyne må en Sonic Frontiers tråd kunne inneholde tips om oppgradering, selv om produktet mister litt av det å være et originalprodukt.

Håvard
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.947
Antall liker
4.610
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Når det er sagt var jeg på besøk hos Rubyred i dag. Var så nysgjerrig på denne forsterkeren og tro meg, alt ble innfridd :) Et fantastisk kraftverk som får mere ut av Quadene enn jeg har hørt av noe annet Ruby har hatt innom. Spiller med stort rom og kraft, svært god og definert bass, men dynamikken i hele frekvensområdet var det som imponerte mest, og ikke minst den varme og organiske klangen. Er blitt lovet å få låne den en ukes tid om snartog det ser jeg frem til.. Rett og slett imponerende!

mvh
lassemann
 

Ivarell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
103
Antall liker
98
Sted
Bergen / Sotra
Hvor store er disse kondisene her?
I min F5 kjører jeg 130 000 uf og 6 stykk er kanal. Alle med små wima i tillegg.
Blir oppgraderingssyk.

Håvard

Det står 1200 MFD på de. Hadde jo trodd at det var mer en 2400 micro farad pr kanal, hvis det er det de er merket med. Høres ihvertfall ikke slik ut ;-)

Ivar
Hei!

Høy volt = mindre mF, men gir ikke mindre strøm. Transistorforsterkere kjører med lav volt; typisk 35-60 v. Der er mF langt høyere. Rør har typisk 300-450 volt og dermed mindre mF. 2400 mF er bra. Jeg har trimma mine Quicksilver Mid Mono fra 1000 uF/450 volt til 4400 uF/500v pr monoblokk og tro meg, de spiller med langt mer majoritet enn originalen. Problemet med disse lyttene er prisen ;-)

Beklager litt OT..

Mvh
lassemann

Da forstår jeg :) Da er det 2400 microfarad, merket med 350V, og med maks surge 400V :)

Ivar
 

Ivarell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
103
Antall liker
98
Sted
Bergen / Sotra
Når det er sagt var jeg på besøk hos Rubyred i dag. Var så nysgjerrig på denne forsterkeren og tro meg, alt ble innfridd :) Et fantastisk kraftverk som får mere ut av Quadene enn jeg har hørt av noe annet Ruby har hatt innom. Spiller med stort rom og kraft, svært god og definert bass, men dynamikken i hele frekvensområdet var det som imponerte mest, og ikke minst den varme og organiske klangen. Er blitt lovet å få låne den en ukes tid om snartog det ser jeg frem til.. Rett og slett imponerende!

mvh
lassemann

Ikke uten grunn til at jeg er på nr 2 av disse forsterkerene. Angret bittert etter å ha solgt den forrige for 4 år siden, og var helt nødt til å skaffe meg en ny :)
Desverre mange som ikke vet hva dette egentlig er.

Ivar
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Lurer på hvor mange her inne som sitter på Sonic utstyr jeg.
Ikke mange tror jeg. En kompis eide en cd spiller, men den hadde problem med drivverket. Bra lyd når den virket.

Håvard
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg slutter meg til Sonic Frontiers venner med min sfs-80.
Jeg bruker EL34 rør :)
image.jpg
 
Sist redigert av en moderator:

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Etter mye googling finner jeg ikke noe svar på om smårørene som står i Sonic Frontiers sfs80 er 4 stk driverrør eller om det er 2 + 2 henholdsdvis driver og input rør. I så tilfelle sist nevnte, hvilke er input og hvilke er driverrør?

Er det noen her inne som vet dette og kan hjelpe?

I manualen står det ikke spesifisert, Bare at smårørene er 6Dj8, evt kan brukes ekvivalenter.

Det er greit å vite om jeg må ha fire like eller kan bruke to forskjellige par.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Etter mye googling finner jeg ikke noe svar på om smårørene som står i Sonic Frontiers sfs80 er 4 stk driverrør eller om det er 2 + 2 henholdsdvis driver og input rør. I så tilfelle sist nevnte, hvilke er input og hvilke er driverrør?

Er det noen her inne som vet dette og kan hjelpe?

I manualen står det ikke spesifisert, Bare at smårørene er 6Dj8, evt kan brukes ekvivalenter.

Det er greit å vite om jeg må ha fire like eller kan bruke to forskjellige par.
ta kontakt med partsconnexion.com
de svarer deg sikkert. Det er jo folka bak sf
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Det gjorde jeg, og fikk svar av SF grunnlegger Chris Johnson kort tid etter.

Han kunne fortelle at de to midterste er inngangsrør og de på flankene er driverrør.

Takk for hjelpen:)
 
Topp Bunn