Bil, båt og motorsykkel Sommerdekk ....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.263
Sted
Holmestrand
Kjører Holmestrand-Molde på onsdag, retur på lørdag, antageligvis via Lom-Valdresflya-Beitostølen. Noen som sitter på info som kan være relevant MHP vurdering av sommer/vinterdekk?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.991
Er en annen tråd om det samme og jeg sier det samme: Norges nest høyeste fjellovergang på sommerdekk i april er en dårlig ide. Det er veldig kaldt om natten så til tross for fint vær kan set fort være is i veibanen langt utpå dagen. Dette er høyfjellet der været kan endre seg veldig fort uansett hva værmeldingen sier.

Om du absolutt vil bruke sommerdekk ville jeg kjørt en annen vei som ligger flere hundre meter lavere.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Er en annen tråd om det samme og jeg sier det samme: Norges nest høyeste fjellovergang på sommerdekk i april er en dårlig ide. Det er veldig kaldt om natten så til tross for fint vær kan set fort være is i veibanen langt utpå dagen. Dette er høyfjellet der været kan endre seg veldig fort uansett hva værmeldingen sier.

Om du absolutt vil bruke sommerdekk ville jeg kjørt en annen vei som ligger flere hundre meter lavere.
Helt enig, jeg sier og det samme som sist: Lettere å tilpasse kjøringen med vinterdekk på sommerføre enn sommerdekk på vinterføre.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.263
Sted
Holmestrand
Fordi han har lagt om....
;) Det er sikkert en nærliggende konklusjon, men nei.
I lunsjen på fredag fikk jeg beskjed om sommerdekk ikke burde være noe problem
Jeg har trafikkert strekning i mer enn 40 år, og var mer interessert i å se om jeg er vel konservativ, men jeg ser dere deler mitt syn på saken, så da fortsetter jeg som jeg ellers ville ha gjort. På vinterdekk.
Skal hente sommerhjula på mandag, og ved henting kunne jeg fått de direkte på bilen, i stedet for å gjøre det selv etter påske.
:)
Bytter på konas bil i morgen, hun kjører Holmestrand-Tønsberg til og fra jobb, og der er det ikke noe problem.
Takker for innspill.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
Som en vis mann sa om sikkerhet; er du i tvil, så er det ikke tvil.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1
Som forfatter av den andre tråden det refereres til, så har jeg nettopp passert Sognefjellet og det var ikke noe behov for vinterdekk der over i hvertfall. Litt snø og is på skyggesiden av veien (i forhold til brøytekanten) her og der, men for det meste bart. Skal over Valdresflyet på mandag og kan poste en oppdatering vedrørende føret da, men tipper det er helt bart hvis det ikke kommer mere snø i mellomtiden.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.629
Torget vurderinger
12
Med den værmeldinga fungerer nok sommerdekk, men det er ikke noe poeng.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.725
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Valdresflya skal en ikke ta sjanser med - selv om vær og føre ellers ser greit ut, så snur det forferdelig fort...

Om man skal tur/retur med noen dagers mellomrom, så risikerer man at værmeldinga bomma når en står på den andre siden av fjellet enn der vinterdekkene er...

Johan-Kr

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1
Passerte Valdresflyet i dag, og det var ikke noe snø eller is i veibanen i det hele tatt. Med tanke på at det er meldt enda varmere og fortsatt stabilt fint vær, vil jeg ikke anbefale å kjøre med piggfrie dekk med den temperaturen som er om dagen. Piggfridekkene spises fort når det er såpass varmt, spesielt på kantene som er nesten det viktigste område på vinterdekk.

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
19.236
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Er det noen som har vært over Rv7 i dag? (Hardangervidda) Bart og fint antar jeg?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.263
Sted
Holmestrand
Stemningsrapport

... fra baksetet på egen bil. Kaffe og aviser mens datter nr 2 sikkert og rutinert ratter oss frem i nydelig vær på fine, tørre vårveier med marginer ivaretatt av gode vinterdekk.
Mor er copilot med hovedfokus på fart. IMG_0474.jpg

Fikk ikke lagt inn bilde fra mobilen - er det normalt?

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Litt for nærme Mondeoe'n foran, som også ligger for nærme den hvite BMW'en (?) foran der igjen :)
Ellers så det riktig så trivelig ut.
Men, kor ska vi reis hen?

C

cruiser

Gjest
Hvordan kan man se om man ligger for nærme bilen foran uten å se bilens speedometer?

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Hvordan kan man se om man ligger for nærme bilen foran uten å se bilens speedometer?
Erfaring :)

a) det ser ut til å være i en 70 eller 80 sone ut fra vegmerking, skulder og bebyggelsen
b) det er ingen åpenbare grunner til at det skulle gå saktere enn angitt fartsgrense (være, føre, kø, gravfølge, anleggstrafikk, traktor, syklister osv)
c) jeg skimter en rød-oransje viser på rundt 70km/t på skiva :)

ca 70.JPG

Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Med bilde tatt i baksete så kan det fint være 50-60 meter mellom bilene som er helt innafor.

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Det er din vurdering. Min vurdering er at det er noe kortere avtstand enn "3-sekunders regelen".
Man kan telle antall stolper på fenderen mot sykkelstien fra bilen foran til "vår" bil - ca 12-14 stolper kommer jeg frem til.
Avstanden mellom stoplene er vel på maks 3 meter - så da er avstanden mellom bilene ca 40meter.....

Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Har ikke gjort noen vurdering av den faktiske avstanden, jeg gidder hverken telle stolper eller klippe ut deler av noe bilde. Poenget var bare at det kan være vanskelig å se av et bilde hvor farten ikke er med, et bilde tatt fra baksete med en linse gjør at et bilde fort kan lyve med tanke på vinkel til referansepunkter osv. Nok om det, moving on..

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Du kom med en påstand på min observasjon. Og du fikk et svar. Move on :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.577
Sted
Sølvbyen
Jeg ser helt tydelig ut fra det bildet at de bilene foran kjører altfor sakte, så ikke til å undres over hvis sjåføren vi ser blir utålmodig og har lagt seg litt for nærme.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg tipper den adaptive cruise controlen sørger for at avstanden er helt ok.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.263
Sted
Holmestrand
Litt for nærme Mondeoe'n foran, som også ligger for nærme den hvite BMW'en (?) foran der igjen :)
Ellers så det riktig så trivelig ut.
Men, kor ska vi reis hen?
Min datter er en utmerket sjåfør, men har som mange mindre erfarne førere en tendens til å ligge litt nære. I det konkrete tilfellet var farten ganske lav, men det er like vel ingen grunn til å ligge nær. Dette ble påpekt fra baksetet.
Ikke langt fra Dombås, retning Lesja. Endelig mål Molde.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.263
Sted
Holmestrand
Det er din vurdering. Min vurdering er at det er noe kortere avtstand enn "3-sekunders regelen".
Man kan telle antall stolper på fenderen mot sykkelstien fra bilen foran til "vår" bil - ca 12-14 stolper kommer jeg frem til.
Avstanden mellom stoplene er vel på maks 3 meter - så da er avstanden mellom bilene ca 40meter.....
Litt for nær selv om hastigheten er forholdsvis lav.
Helt enig.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg tipper den adaptive cruise controlen sørger for at avstanden er helt ok.
Min kone likte fargen, jeg glemte å sjekke at den hadde "nøkkelfri", elektriske seter og adaptiv cruise....
Anskaffet nettop en V60 selv. Den hadde alt det der, samtidig som madammen likte fargen og kjørekomforten og størrelsen. Jeg ville ha større, men man velger sine slag. Far var mest opptatt av den var hybrid og hadde 4WD. Det er en D5 (233 hk når man bruker begge motorene), akkurat passe...

Topp Bunn