Som det heter i sangen....

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
"...av og til........."

Ja, "av og til" - får man seg opplevelser av typen jeg ble utsatt for ikveld.
Og da tar man seg selv i å tenke på "hva er det egentlig hobbyen vår handler om".........?

Fikk nemlig en uventet og trivelig invitt om å komme på besøk til en hyggelig kar rett i nabolaget, for å høre på hans oppsett. Takker man nei til slikt? Seffern ikke...
Så hva møter man på, bortsett fra en engasjert vert?
Jo:
Et oppsett bestående av Quicksilver monoblokker (som ut fra alder nesten må regnes inn i kategorien "vintage hifi")
Et par knøttsmå stativhøytalere (Proac 1SC?)
En Transcendent-basert DIY pre
Noen kabler
Kilde...

Kilde? Jaaa, joooo, det er jo det. Men ikke det man som regel forventer å finne som eneste kilde. For her var det fysisk tomt for sølvplatespinner og sølvdisker. HVA? tenker kanskje noen? Ingen cd-spiller? Nåja, han har vel gått over til streaming da.... Nope, not even close. Her er det "god gammel nok" som er valget og løsningen, og ikke noe annet.

For hos verten blir det kun spilt vinyl...via en god gammel Cary-riia og en "Gerrard-et-eller-annet" som definitivt hører inn under både kategorien "vintage hifi" og litt diy....og hvor armbase og hva det nå heter på slike gammeldagse dingser ikke engange var 100% riktig plassert/justert...but who cares, egentlig...

Sitter og tenker at jeg burde ha tatt noen bilder i løpet av kvelden, men hvem har egentlig tid til sånt, når en koser røven av seg med god musikk, lyd og trivelig selskap?

For faktum er at dette oppsettet spilte MEGET BRA! Overraskende bra på mange områder, ut fra egen kjennskap til og egne erfaringer fra musikk gjengitt på vinyl. Men fremfor alt var det dynamisk og engasjerende i lange baner!

Hvordan låt det så?
Jo, det låt "liveaktig", hvis man kan si det slik. Det låt morsomt. Det låt slik at det var mer enn ok å høre islandsk reggae. Og det var like moro å høre Bjørk synge islandske "barnesanger" i jazzversjon. Og det var like moro å høre masse musikk man selv ikke har på cd. Og det var superengasjerende å høre klassisk, jazz, blues og "syremusikk"!

Det låt rett og slett slik at undertegnede, kanskje for alvor og for første gang, tenkte at "det kunne jo vært artig å begynne å spille vinyl i eget oppsett".... Og det til tross for at det suste godt i høytalerne når musikken ikke ljomet i stuen, til tross for at vi IKKE snakket et ord om hvor beksvart bakgrunnen var, til tross for at høytalerne ikke gjenga særlig mye under ca 50hz. For susingen forsvant som dugg for solen, når musikken satte igang. For musikken ble gjengitt med peiskos. For musikken ble gjengitt veldig "liveaktig", engasjerende og sjeldent dynamisk. For musikken, uansett hvilken skive med "det sorte gull" som ble lagt på tallerkenen, ble gjengitt via et par høytalere som, størrelsen tatt i betraktning, leverte både i diskant, mellomtone og bass på en måte som nær sagt kan beskrives som en smule naturstridig. I alle fall hva bassgjengivelsen angår. Og oppi alt dette, kommer anleggets evne til å presentere musikk på en så dynamisk måte som en kanskje litt for sjelden får gleden av å oppleve, for her gikk foten non-stop, selv til totalt ukjent musikk... ;D

Summa sumarum er det vel bare å gratulere vert Karlinn med et veldig fornuftig sammensatt, godt, morsomt, engasjerende, dynamisk vinyl-basert oppsett, samt å takke for noen hyggelige søndagskveldstimer i N-lien...

....ja, "av og til" får man gjengitt og hørt musikk som får en til å tenke.
Ikke på hvorfor verten ikke har cd-spiller, dac, NAS osv
Nei, istedet tar man seg selv i å tenke på "hva er det egentlig hobbyen vår handler om"...?
Og bilder? Tja, de bildene undertegnede "trenger", er lydbildene som har blitt sittende igjen på harddisken... ;D

mvh
Proffen

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Hej Proffen

Takk for den positiv tilbake melding, Det var veldig hyggelig å få dokke på besøk.
Som jeg sagde så har jeg ikke vert så aktiv i hifi siste årene men nu har jeg lyst til å komme litt i gang igjen. Det er noe gamle saker jeg har i bland med noe nytt. Har faktisk lyst til å komme igang med noe DIY horns men ikke helt bestemt meg hvilken løsning jeg går for der. Men forsterkerne er QS 8417 original philips versjonen, pre er grounded grid fra Transcended sound hvor jeg har gjørt noe endringer med, riaa som var spillet på var den eldste cary rør riaa uten trafo men har også et missing link fra loricraft som jeg kan godt like. Armen på Garrard 301 er kuzma stogi ref 313VTA og vi spillede på lyra delos igår. Før jeg bestemmer meg hvilken horn løsning jeg går for(prøver å overtale konen med sato horns :) ), så tror jeg kanskje vil lave meg en sub til disse proac ht. Men de viktige for meg er å kunne spille alle plater, og helst ikke hifi platene :)
Men igjen takk for den positiv tilbakemelding, håper vi kan få det til igjen snart og kanskje over glas rødvin eller øl :)
Musikk og hygge, hva er bedre i livet?

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.996
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hmm, hyggelig lesing dette her da Karlinn og jeg er ikke overrasket over Proffens beskrivelser. Har ant hvordan det spiller hos deg ;) Quicksilver og ProAc kan ikke bli feil. Her er det nok fyldig og markant mellomtone med fart og speed og dynamikk vil jeg tro ;).

Ta noen bilder og flytt tråden til "mitt anlegg og billedtråder" så er du i gang ;)

mvh
lassemann

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Lasse, er kun delvis ferdig men skal lave en egen tråd noe jeg er kommet lidt lengre med det :)

Proffen:
Det er helt mulig å skaffe seg et vinyl setup uten å gi formue
f.eks. Lenco L75 og diy plinth, arm som audio mods og kanskje noe AT pu eller lignende.
Der finnes også riaa'er som er helt ok til bra pris.

Det trenger ikke å være så dyrt, bare å komme igang så :)

Der er også masse av vinyl plater der ute, et par butikker her i Bergen og så er det nettet, det er så gøy når man kommer hjem med et nytt stk. vinyl plate.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Karlinn skrev:
Lasse, er kun delvis ferdig men skal lave en egen tråd noe jeg er kommet lidt lengre med det :)

Proffen:
Det er helt mulig å skaffe seg et vinyl setup uten å gi formue
f.eks. Lenco L75 og diy plinth, arm som audio mods og kanskje noe AT pu eller lignende.
Der finnes også riaa'er som er helt ok til bra pris.

Det trenger ikke å være så dyrt, bare å komme igang så :)

Der er også masse av vinyl plater der ute, et par butikker her i Bergen og så er det nettet, det er så gøy når man kommer hjem med et nytt stk. vinyl plate.
Hehehe, man skal aldri si aldri.
MEN; mitt stalltips er og forblir at vinyl er/blir noe jeg nyter hos andre. Gidder rett og slett ikke tanken på å jakte opp alle de platene jeg da ville hatt på vinyl - selv om lyden var aldri så god...og det til tross for at platespiller, pick-up, riia osv ikke trenger å ruinere meg. SÅ; med mindre de skulle ringe fra Hamar en onsdags- eller lørdagskveld, tror jeg at det blir på stedet hvil.

Har tenkt litt i dag, og jeg ender fortsatt og enda opp med at det jeg hørte i går, MÅ være noe av det "råeste" jeg har hørt når det kommer til dynamikk - og det helt uten audiphile imponatortendenser; det vi hørte igår, må klassifiseres som musikk - simple as that...
Ok at der er mer å hente både nedover og oppover i frekvensene, men so what? Synes høytalere og oppsettet forøvrig presterte naturstridig.

Blir spennende å følge med videre på ferden mot Nirvana!

mvh
Proffen

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
En hyggelig og inspirerende tråd :) enig i at det hadde vært fint med et par bilder.

V

vredensgnag

Gjest
Bilder! Amen. Herlige innlegg.

Og husk - hva skal man med sort bakgrunn om man har svart vinyl?

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
jamen takk for det positive innlegg
jeg skal komme med bilder litt senere, jobber på forbedring av plinth akkurat nu

For lånet subb på onsdag, det blir spennende å prøve den sammen med de små ht.

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Antall liker
687
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
...
Ok at der er mer å hente både nedover og oppover i frekvensene, men so what? Synes høytalere og oppsettet forøvrig presterte naturstridig.

Blir spennende å følge med videre på ferden mot Nirvana!

mvh
Proffen
Enig Proffen. Karlinn sine gamle Quicksilver 8417 monoblokke og ProAc Response One SC er en utroligt dynamisk og engagerende kombinasjon.
Men pas paa! Karlinn har allerede smittet mig, jeg havde ikke köpt vinyl i 20 aar og er nu blevet helt avhengig :)
mvh
Kjartan

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Noen som tar sangen jeg har hentet "av og til" fra? ;)
De kunne "kanskje" vært moro å høre på vinyl, men vet også at de har dukket opp i "ting jeg ikke forstår"-tråden...

mvh
Proffen

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
Noen som tar sangen jeg har hentet "av og til" fra? ;)
De kunne "kanskje" vært moro å høre på vinyl, men vet også at de har dukket opp i "ting jeg ikke forstår"-tråden...

mvh
Proffen
Tøff i pysjamas?

Åpningsanlegget var artig lesning for øvrig. Fin beskrivelse av et anlegg. Ikke teknisk (3D, pinpoint, bredde etc.) og heller ikke metaforbruk på Fidelity-nivå.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Riktig det, Wergeland.
Ikke den vanskeligste å ta... ;D

...og takk for synspunkter!

mvh
Proffen

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
772
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dette er fine greier, Proffen, at du skal begynne med vinyl. Dette var gode nyheter!

Som kjent er det ikke før en begynner å spinne vinyl, lese interessante covere, tørke støv og vaske rent, bytte ut pickups, justere phonotrinn, feilsøke på støy og annet gøy, at musikkhobbyen virkelig gir mening!! ;D ;D Dette må feires!! Jeg tar en banan nå!!!!!

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
olllie skrev:
Dette er fine greier, Proffen, at du skal begynne med vinyl. Dette var gode nyheter!

Som kjent er det ikke før en begynner å spinne vinyl, lese interessante covere, tørke støv og vaske rent, bytte ut pickups, justere phonotrinn, feilsøke på støy og annet gøy, at musikkhobbyen virkelig gir mening!! ;D ;D Dette må feires!! Jeg tar en banan nå!!!!!
DET [size=10pt]HAR[/size] ikke jeg sagt.....! ;D

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Proffen skrev:
olllie skrev:

DET [size=10pt]HAR[/size] ikke jeg sagt.....! ;D

mvh
Proffen
...men jeg skal innrømme at jeg var som snarest innom http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/board,7.0.html og leste litt tidligere idag.... ;D ;D ;D

ER DOG VELDIG LANGT FREM TIL DET [size=10pt][size=10pt]EVT[/size][/size] blir noe mer "håndfast" ut av ting og tang.........!!!

mvh
Proffen

Topp Bunn