SOA's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hva som eksakt skjer lydmessig når man streamer, eller som i mitt tilfelle, bruker den innebygde hd i Aurender, kan ikke jeg forklare. All musikken er rippet i waw og kopiert inn på Aurender. Trengte ikke å koble Aurender opp mot pc for å kopiere over. Var bare å plugge den eksterne harddisken inn på en av usb inngangene til Aurender, og så bruke ipad som fjernkontroll. Utrolig brukervennlig. En betaler noen ekstra kroner for en Aurender kontra konkurrentene, men i mine øyne/ører er det værdt det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Aurender har nå gått seg litt til og jeg blir bare mer og mer fornøyd med lydgjengivelsen fra dette apparatet. Stadig er det Tidal HiFi som er kildemateriale. Har også så smått begynt å teste ut Stillpoints Ultra Mini under Aurenderen. Ikke noe revolusjonerende så langt, men nyanser av forbedringer anes. Må lytte mer før noen endelig konklusjon kan trekkes.

    mvh
     

    Vedlegg

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Bør være høyt på listen over de mest smakfulle oppsettene i kongeriket! Sikkert ikke helt gærnt på lydkvalitet heller ;)
    Takk for skryt, Karmana. Kan bekrefte at lydkvaliteten er over middels:cool:
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei.

    På Horten messa merket jeg meg at den nye Vivid toppmodellen Giya G1 Spirit hadde en ny type elementer ala B1 decade. Jeg snakket med Frode (Acoutic Tuning) og Philip Guttentag (Vivid Audio) på AT/ Audionord standen, og de kunne fortelle at disse elementene passet utmerket til mine G2. Interessant, da øvre mellomtone og diskant på en av mine HT har en irriterende bulk etter et berøringsuhell. Dessverre var prisen på 4 nye elementer like irriterende dyr:mad: Heldigvis kunne jeg bruke min innboforsikring på de to defekte elementene, så da ble totalen akseptabel og 4 nye ble bestilt.

    IMG_1956.jpg


    Fikk monteringsstøtte fra forhandler Roald Mikkelsen, og resultatet er meget vellykket. De nye har en beskyttende grid foran membranene og en litt lengre voicecoil som gir noe høyere effektivitet. Lydmessig synes jeg de spiller svært bra rett ut av esken. Meget fornøyd med denne oppgraderingen.

    Bilder:

    IMG_2007.jpg


    IMG_2008.jpg


    Nye elementer fra SørAfrika. Solid emballasje!

    IMG_2009.jpg


    De gamle elementene tåler ingen berøring, så her må det tildekkes. Beklager liggende bilde.

    IMG_2011.jpg


    Gammelt og nytt bytter plass i tuben.

    IMG_2019.jpg


    fullsizeoutput_4e.jpg


    Montert i HT. Ny Vivid logo på plass nederst:)

    fullsizeoutput_4a.jpg


    Lekre Vivid Giya G2
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.656
    Antall liker
    32.622
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nydelig dette anlegget ditt;)

    image.jpeg


    Funker det bra med en såpass "dybde" fra høytalerene og dine REL?

    gismo
     
    Sist redigert:

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Nydelig dette anlegget ditt;)

    Vis vedlegget 413082

    Funker det bra med en såpass "dybde" fra høytalerene og dine REL?

    gismo
    Takker Gismo.
    Ang plassering av subber er den ikke optimal, men fungerer overraskende bra. Meget god integrasjon mellom sub og HT ved lytteposisjon i mitt rom.
    REL anbefaler plassering på utsiden og rett bak hoved HT. Dette er ikke praktisk mulig hos meg, så da blir det et kompromiss.

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hmmm...eksperimenterer med noe jeg har tenkt på lenge og har flyttet frem subbene fra frontvegg. Det var umiddelbart suksess for lyden, men ikke fullt så praktisk ift møblering samt kabellengder må justeres. Her må det tenkes...selv om jeg vet resultatet:cool:

    Den nye Goldfrapp er forresten knallbra;)

    IMG_0348.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.814
    Torget vurderinger
    23
    Flott interiør! Norske lysestaker også...
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.679
    Antall liker
    4.132
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hmmm...eksperimenterer med noe jeg har tenkt på lenge og har flyttet frem subbene fra frontvegg. Det var umiddelbart suksess for lyden, men ikke fullt så praktisk ift møblering samt kabellengder må justeres. Her må det tenkes...selv om jeg vet resultatet:cool:

    Den nye Goldfrapp er forresten knallbra;)

    Vis vedlegget 436494
    Dra til helvete for et oppsett, og stue;) Gratulerer!
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Fantastisk flott oppsett SOA, gratulerer!
    Ang plassering av sub: Hva om du dro høyttalerne litt frem og plasserte sub'ene bak, inntil sidevegg....?

    Mvh
    Finn M

    Hmmm...eksperimenterer med noe jeg har tenkt på lenge og har flyttet frem subbene fra frontvegg. Det var umiddelbart suksess for lyden, men ikke fullt så praktisk ift møblering samt kabellengder må justeres. Her må det tenkes...selv om jeg vet resultatet:cool:

    Den nye Goldfrapp er forresten knallbra;)

    Vis vedlegget 436494
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og hva med REL sin generelle anbefaling om hjørneplassering ? Hva består forskjellene i ? Forøvrig, smakfullt og lekkert, intet nytt under solen der SOA :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa
    A

    ANM

    Gjest
    Både jeg og SOA plasserte RELene noenlunde likt og RELs generelle er å plassere dem der de låter best.
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Takk for det Finn. Fint å se du er innom HFS igjen :)
    Ang plassering er det ikke mulig å få plass til subbene bak og inntil vegg. Da kommer HT for langt frem, og det er ikke optimalt. Tror den beste løsningen er slik som vist på bildet, men noen små justeringer...

    mvh

    Fantastisk flott oppsett SOA, gratulerer!
    Ang plassering av sub: Hva om du dro høyttalerne litt frem og plasserte sub'ene bak, inntil sidevegg....?

    Mvh
    Finn M

    Hmmm...eksperimenterer med noe jeg har tenkt på lenge og har flyttet frem subbene fra frontvegg. Det var umiddelbart suksess for lyden, men ikke fullt så praktisk ift møblering samt kabellengder må justeres. Her må det tenkes...selv om jeg vet resultatet:cool:

    Den nye Goldfrapp er forresten knallbra;)

    Vis vedlegget 436494
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Og hva med REL sin generelle anbefaling om hjørneplassering ? Hva består forskjellene i ? Forøvrig, smakfullt og lekkert, intet nytt under solen der SOA :)
    Takk for det HCS.
    Hjørneplassering er forsøkt. Det funker bra, men som sagt fikk jeg enda bedre bassgjengivelse (strammere, jevnere frekvensgang og behov for mindre gain) med å trekke dem frem. Grunnen til dette kan være noe mindre ladning av rommet anlegget står i. Merker ihvertfall mindre resonanser i nåværende posisjon.
    Iht manualen anbefaler REL for stereo par at de større subbene trekkes frem til HT da disse ikke nødvendigvis trenger "hjelp" fra hjørneplassering for å oppnå dypbass.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ser knall ut, soa.
    godt å se at det står til liv i bergen.
    hils kjoenik når du ser den gamle rampeslampen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    ser knall ut, soa.
    godt å se at det står til liv i bergen.
    hils kjoenik når du ser den gamle rampeslampen.
    Takk for det mesut. Skal hilse til Kjoenik. Treffer han sånn innimellom...hifi interessen har nok dalt litt derigården til fordel for familieaktiviteter og seiling.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Veldig flott oppsett du har der! Er det lov å spørre hvilken blåfarge du har på veggen rundt?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Nydelig dette anlegget ditt;)

    Vis vedlegget 413082

    Funker det bra med en såpass "dybde" fra høytalerene og dine REL?

    gismo
    Ser at spørsmålet førte til litt testing������������������
    Hyggelig å høre at det ble ennå et knepp bedre;)
    Ha en fin helg med super flott oppsett!

    gismo
    Stemmer det gismo. Du satte noen griller i hodet der:cool:

    God helg til deg også.

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Veldig flott oppsett du har der! Er det lov å spørre hvilken blåfarge du har på veggen rundt?
    Takk for det shaunv. Fargen heter St. Pauls blue fra Jotun Lady Purecolor (Supermatt)

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.367
    Antall liker
    63.314
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Får spenne litt liv i denne tråden med et par ord :)

    Jeg var forleden dag så heldig å få en lytt på det som må være noe av det råeste Djeveløya kan fremvise av haifai-anlegg. Alt påkostede komponenter som sammen med kunnskap og interesse er satt sammen til en velklingende helhet. Det første som slo meg var en stoooor scene og veeeeeldig dypt lydbilde. Jeg er vanligvis forsiktig med adjektiv, men her er det på sin plass. I tillegg gjengis detaljer klart og oppløst med en nydelig klang og dynamikk, samtidig som bassen trykker uanstrengt og oppløst på i bunn. Dette var champagnelyd til champagnepris :)

    Egentlig ikke noe nytt dette antar jeg. Jeg får derfor prøve meg på et par andre synspunkt også. Lydbilde er så stort og vokalisten så høy at man lett får en liten knekk i nakken når man lytter. Hos soa sitter man helt klart langt fremme i konsertsalen. Ved å flytte lyttestolen bakover forsvinner knekken i nakken, men samtidig betrakter man da mer musikken på bekostning av involvering. Uansett er dette en smakssak i forhold til hvor man vil plassere stolen og hvordan man liker å lytte, men for meg ble lydbildet i overkant stort til at det var naturlig å lytte i nærfelt slik jeg gjør her hjemme.

    Det som var spesielt fascinerende var den ekstreme dybden i lydbildet. Hovedgrunnen er selvfølgelig at høyttalerne står veldig langt fra frontvegg. Dette gjør at vokalisten står langt bak høyttaleren, og hvis lydmiksen er panorert mot sidene er det mye lyd som kommer på fremsiden av vokalisten. For meg som kommer fra rock og PA blir dette rart. En rockevokalist står sjeldent i midten med gitaristene foran seg. På den annen side antar jeg denne dybden er veldig ønskelig med eksempelvis et symfoniorkester hvor dybden gjør gjengivelsen mer realistisk sammenlignet med oppsett med minimal dybde. Det harmonerer jo også med soa som har hører atskillig mer på klassisk enn undertegnede.

    Ovennevnte er jo selvfølgelig ikke i nærheten av kritikk (noen har jo en spesiell måte å lese innlegg på her på HFS). Dette er et system som det er få forunt å kunne glede seg over i egen stue. I løpet av kvelden hentet soa frem en gammel platespiller slik at jeg fikk testet om det var noe galt med en PU jeg hadde med. Deretter byttet vi tilbake til platespilleren han har i oppsettet. Musikken fikk da straks tilført klangfarger og låt mer levende (i mangel av et bedre ord). No free lunch som enkelte på østsiden i Tiggerstaden sier :) Alt i alt en flott kveld i godt selskap og med lyd jeg ikke kommer til å glemme så lett.

    3E92973C-6643-47D8-BE66-C0D2D30A63D9.jpg
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    For ett års tid siden begynte jeg å tenke på å nedskalere anlegget fysisk uten å gå særlig ned på (lyd)kvalitet. Jeg ønsket betydelig færre og mindre bokser, integrere TV i anlegget, samt få en mer behagelig og permanent lytteposisjon i stua. Løsningen ble å ommøblere hele stuedelen der anlegget okkuperte et stort areal. Høyttalerposisjon ble flyttet inn i rommet og vendt 90 grader. TV montert på vegg. Store bokser, rack og kabler solgt. Det eneste som var fredet i prosessen var Vivid Audio G2 og SME 20/3. Aurender A10 ville jeg også gjerne beholde. Fabelaktig god Server/Streamer/DAC.

    Etter mye sondering og vurdering falt valget.

    Ut med:

    Dan Dagostino Momentum Stereo
    Audio Research Ref 10
    Audio Research Ref 2 Phiono SE
    2 stk REL G2 Subwoofere
    Air Tight PC1 Pickup
    Diverse kabler, rack, filter og tweeks.


    Aurender A10 ble stående.

    hPDwGY%3QXKsEFlOILI8WA.jpg


    +nxV9XqsSgue1pLyKfTEJg.jpg


    Inn med:

    Dan D’Agostino Momentum Integrert
    Bassocontinuo Amp Stand

    oPcHb8viTo+9u9LwvaYdSA.jpg


    tIIU16Q%R6eihmePnxvV3g.jpg


    MHtXARIKQ8a9lqYy71nX+w.jpg


    DS Audio E1 Pickup/EQ(Phonotrinn)

    oY77+fPeSSK7AOVo0KDsIA.jpg


    Ss3z1kPqSOq5OeXczFarEg.jpg


    zqX2mYPlSP2EQ5HErKmPDg.jpg


    ZTb0E3mwQS6Iwv1wsZfqUw.jpg
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    For ett års tid siden begynte jeg å tenke på å nedskalere anlegget fysisk uten å gå særlig ned på (lyd)kvalitet. Jeg ønsket betydelig færre og mindre bokser, integrere TV i anlegget, samt få en mer behagelig og permanent lytteposisjon i stua. Løsningen ble å ommøblere hele stuedelen der anlegget okkuperte et stort areal. Høyttalerposisjon ble flyttet inn i rommet og vendt 90 grader. TV montert på vegg. Store bokser, rack og kabler solgt. Det eneste som var fredet i prosessen var Vivid Audio G2 og SME 20/3. Aurender A10 ville jeg også gjerne beholde. Fabelaktig god Server/Streamer/DAC.

    Etter mye sondering og vurdering falt valget.

    Ut med:

    Dan Dagostino Momentum Stereo
    Audio Research Ref 10
    Audio Research Ref 2 Phiono SE
    2 stk REL G2 Subwoofere
    Air Tight PC1 Pickup
    Diverse kabler, rack, filter og tweeks.


    Aurender A10 ble stående.

    Vis vedlegget 557456

    Vis vedlegget 557457

    Inn med:

    Dan D’Agostino Momentum Integrert
    Bassocontinuo Amp Stand

    Vis vedlegget 557458

    Vis vedlegget 557459

    Vis vedlegget 557460

    DS Audio E1 Pickup/EQ(Phonotrinn)

    Vis vedlegget 557461

    Vis vedlegget 557462

    Vis vedlegget 557463

    Vis vedlegget 557464
    Et flott system du har soa :)
    Dan D’Agostino Momentum Integrert er en lydmessig fantastisk forsterker gratulerer så mye.
    Ser veldig pent ut med den nye benken, har du et avstands bildet også av dette så legg det gjerne ut :)


    Mvh: Espen L
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Det blir nødvendigvis endringer i lydbildet med en såpass stor ommøblering og høyttalerplassering, men jeg er svært fornøyd med både lyd og romløsning.

    Oversikrsbilder:

    oeH8mLSiQc6Fjtq743ia%w.jpg


    VHhyDZmfSLurxZnWKl+Jew.jpg
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Et flott system du har soa :)
    Dan D’Agostino Momentum Integrert er en lydmessig fantastisk forsterker gratulerer så mye.
    Ser veldig pent ut med den nye benken, har du et avstands bildet også av dette så legg det gjerne ut :)


    Mvh: Espen L
    Takk for det Espen:) Ang Momentum Int har du jo ganske god erfaring med akkurat dette eksemplaret:cool:

    mvh
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan ble dette lydmessig i forhold til det gamle store anlegget? Er du fornøyd? Visuelt ble det iallfall veldig bra!!
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Et flott system du har soa :)
    Dan D’Agostino Momentum Integrert er en lydmessig fantastisk forsterker gratulerer så mye.
    Ser veldig pent ut med den nye benken, har du et avstands bildet også av dette så legg det gjerne ut :)


    Mvh: Espen L
    Takk for det Espen:) Ang Momentum Int har du jo ganske god erfaring med akkurat dette eksemplaret:cool:

    mvh
    Joda kjenner den godt:)
    Er når man kommer opp i denne divisjonen man virkelig hører hvor mye forsterkeren har å si for lyden!
    Eiergleden blir også deretter med et produkt av denne klassen.
    Bildet fra stuen din var lekkert! Flott system i et pent møblert hjem.
    Du kan jo også se film og bruke anlegget, det er noe jeg selv setter stor pris på i min egen stue.

    Kos deg med god lyd soa :)


    Mvh: Espen L
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    Sgt Pepper

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Innlegg
    178
    Antall liker
    335
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei SOA

    Fantastisk fint system du har satt sammen!

    Jeg har også A10 som er en fornøyelse å bruke, både med lagrede filer og via Tidal. A10 lyder veldig bra som den er, men du kan løfte lyden et hakk med en ekstern DAC, jeg bruker T+A DAC 8 DSD som har meget god lyd kvalitet til en rimelig pris. Til info!

    vh

    S
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.367
    Antall liker
    63.314
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nedskalering og nedgradering er ofte det samme, men her står kvalitet fremdeles fjellstøtt. Det ble riktig så lekkert, soa! Må få ut den berømmelige fingern å komme meg ut på Djeveløya og høre lyden med egne ører :)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hvordan ble dette lydmessig i forhold til det gamle store anlegget? Er du fornøyd? Visuelt ble det iallfall veldig bra!!
    Takker. Lydmessig ble det ganske annerledes enn tidligere. Noe ble bedre, feks nærhet til vokal, og bassgjengivelse. Andre egenskaper som luftighet og dybde ble til dels betydelig svekket. Jeg er likevel meget fornøyd med resultatet, og har oppnådd mye av det jeg ønsket uten å gå særlig på bekostning av lydkvalitet.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei SOA

    Fantastisk fint system du har satt sammen!

    Jeg har også A10 som er en fornøyelse å bruke, både med lagrede filer og via Tidal. A10 lyder veldig bra som den er, men du kan løfte lyden et hakk med en ekstern DAC, jeg bruker T+A DAC 8 DSD som har meget god lyd kvalitet til en rimelig pris. Til info!

    vh

    S

    Takker sgt.pepper. Takk også for tips, men noe av hensikten med endringen var å redusere antall bokser i anlegget. Derfor videreførte jeg A10 da den har, som du påpeker, en meget habil integrert DAC.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn