SOA's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Velkommen i klubben for preamp fetishister SOA :p Har gjort meg lignende erfaringer med andre eksemplarer av arten.. Har man først skjønt det, er det ingen vei tilbake:rolleyes:
    Den klubben vil jeg også bli medlem av gut_man! Når er første medlemsmøte? :)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Har i lengre tid ønsket å tilføre anlegget en platespiller i den andre enden av prisskalaen enn min SME 20/3 AirTight kombo. Dette for å kunne "spare" AirTight'en litt ved avspilling av bakgrunnsmusikk og mine litt slitte 80-tallsplater. Min ARC ref 2SE har 2 innganger, noe som gjør bruk enkelt. Utgangspunktet var å sette sammen en kombo på maks kr 10000, samtidig ville jeg ha en vintagespiller, gjerne en direktedrevet japansk fra 70 tallet. Pioneer/Technics/Luxman var de heteste på listen. Fant et tilsynelatene pent eksemplar av en Luxman PD282 på Finn til kr 2000. Dette er en spiller som ble produsert i 1976-77, og er blandt de rimeligste fra produsenten. Desverre var armlageret i dårlig forfatning, så ny arm måtte til.

    Tenkte på anerkjente Jelco som et bra alternativ, og valgte en 370H som jeg fant på Ebay. Dette er en vintage arm og en salgs forgjenger til dagens SA-750D. Fordelen med denne er pris (ca 2600 inkl moms) og lengde (9,5") Passet derfor perfekt til armbordet på Luxman PD282. Samtidig er det en litt tyngre arm slik at flere PU er aktuelle. Den har også avtagbart headshell.

    Ang PU vurderte jeg flere, bla AT 33EV, Denon DL103R, Ortofon 2M Bronze og Soundsmith Carmen. Valget falt på sistnevnte, mye pga alt buzz'et rundt PU'er fra denne produsenten. Sikkert derfor leveringstid er over alle støvelskaft. 5 uker fikk jeg opplyst ved bestilling. Det tok 5 mnd ???

    Har skiftet ut tonearmkabel til Sense Redline med WBT. Nettledning er også erstattet.

    mvh
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Stilig! Spiller det bra?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Får gratulere enda en gang, da! :)

    mvh
    Takk for det tkr og Nils. Spiller faktisk veldig bra, selv med få timer på PU. Artig å oppleve hva man kan få til med en relativt rimelig platespillerløsning.

    mvh
     

    Vedlegg

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Litt nytt på kabelfronten…Transparent PowerLink MM2 (MM2x)

    Har brukt strømkabler fra Transparent en god stund nå. Synes disse har et meget godt pris/ytelse forhold. Selv toppmodellen holder et anstendig prisnivå sammenliknet med andre produsenters toppmodeller, hvor dette ofte ligger i de høyere sfærer.

    Jeg bruker de rimelige HPPL fra strømfilter til kilde/pre komponenter og PowerLink Reference (MM2x) fra vegg til effekttrinn. Synes spesielt sistnevnte fungerer veldig bra. Var derfor nysgjerrig på hva toppmodellen kunne tilføre, så denne er anskaffet. Førsteinntrykket sålangt er meget bra. Kommer tilbake med mer etterhvert…

    Noen Bilder.
     

    Vedlegg

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Et knippe Transparent strømkabler som brukes til hhv D'Agostino Momentum, ARC ref 10 og ARC ref Phono2SE:

    PowerLink MM2 (MM2x generasjon).
    Reference PowerLink (MM2x generasjon)
    PowerLink XL (MM generasjon)
     

    Vedlegg

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Har fått ny vinylvasker, etter at ClearAudio Matrix har stått for vask/rens de siste 6-7 årene. Har egentlig aldri vært særlig fornøyd med denne. Den har forsåvidt tatt bort fingermerker og annet søl på feks bruktvinyl, men dypere rens har vært lite å skryte av.

    Ang valg av ny sto 2 alternativer på listen; KL Audio LP 200 og Audio Desk Systeme Gläss


    • KL Audio LP200 er en ganske ny sak og fått gode omtaler i Amerikansk hifipresse. Det er en helautomatisk ultralyd vasker og har fordel med at den har flere innstillger og tar ulik vinylstørrlser (7" 9" 12"). Ulempe er at den er en del dyrere og ikke har norsk forhandler.
    • Audio Desk Systeme Gläss har vært på markedet en stund og fått meget gode omtaler verden over. Brukere jeg kjenner melder også om gode erfaringer. Vaskeren virker å være gjennomprøvet og god mekanisk. Denne er også helautomatisk som var en forutsetning for kjøp. At den har lokal forhandler (Renaissance Audio) er et stort pluss. Minuset er at den kun tar LP plater.

    Valget falt på Audio Desk Systeme Gläss. Jeg har vasket noen plater nå, og er meget fornøyd med resultatet. Eneste som ergrer meg er at jeg ikke fingrene ut for 2-3 år siden, så hadde jeg spart 5000,- og en del frustrasjon pga dårlig vasket plater.

    mvh
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Den der er bra. Når det gjelder "vanlige" vakum vaskere så er min ringe erfaring at børstene er viktigere en maskinen.
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Ser flott ut den vaskern der. Er på utkikk etter vasker selv for tiden siden det er blitt kjøpt en del fryktelig skitten brukt vinyl i det siste og jeg synes ikke at min manuelle Spin Clean gjør en så god jobb. Jeg føler heller ikke for og gå veien om vacumvasker siden de fleste ser ut til og være enig om at ultralyd er noe bedre. Går det an og spørre hva den koster?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Ser flott ut den vaskern der. Er på utkikk etter vasker selv for tiden siden det er blitt kjøpt en del fryktelig skitten brukt vinyl i det siste og jeg synes ikke at min manuelle Spin Clean gjør en så god jobb. Jeg føler heller ikke for og gå veien om vacumvasker siden de fleste ser ut til og være enig om at ultralyd er noe bedre. Går det an og spørre hva den koster?
    Hei Bent.

    Vaskeren har en veil pris på kr 21500,-
    Ift vakumvasker gir denne et helt annet resultat. Selv om den koster en del mer er det absolutt verdt pengene etter min mening. I hvertfall hvis man spiller mye vinyl. Ser du er fra Nordhordaland. Dersom du er interessert, ta kontakt Renaissance Audio i Bergen. Han kan sikkert gi deg et tilbud...

    mvh
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var en fin vasker, ja. Fint at du er fornøyd. Bråker den mye? Angrer nesten på at jeg kjøpte Okki nokki, da jeg ikke er helt fornøyd!:rolleyes:
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Det var en fin vasker, ja. Fint at du er fornøyd. Bråker den mye? Angrer nesten på at jeg kjøpte Okki nokki, da jeg ikke er helt fornøyd!:rolleyes:
    Hei Ole.

    Takk for det. Den støyer litt når viftene starter, men lager generelt mye mindre bråk enn vakumvaskeren jeg hadde.

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Har eksprimetert litt med PU på Luxman spilleren. Selv om Soundsmith Carmen ga et godt førsteinntrykk synets jeg ikke den levde helt opp til det gode ryktet sitt. Det er en relativ dyr PU som koster ca 5300,- pr t, og da kan man forvente en del. Ang innspillingstid har jeg lest ca 25 timer skal være tilstrekkelig, men selv etter 30-40 timer syntes jeg ikke det løsnet helt. Manglet spesielt en del tyngde nedover i registerne. Snakket litt med kjentfolk om dette, og forslag om lettere headshell kom opp (for ordens skyld har jeg den Carmen-utgaven med medium compliance). Så jeg byttet til et som var 4 gram lettere (original Jelco) og det gjorde saker og ting med lyden. Mye bedre punch og tyngde i bassområdet, samtidig som den var lett og luftig oppover i frekvensene. Etterhvert har det blitt enda bedre, og med ca 100 timer på PU anser jeg den for innspillt.

    Hadde nær avskrevet denne PU'en, men bytte til lettere headshell og mer innspilling har gjort at jeg nå er meget tilfreds med Soundsmith Carmen.

    Jeg kommer til å forsøke flere forskjellige PU i de lavere prisklasser etterhvert. Mye bra for pengene der ute, og ganske moro å teste. Har bla fått låne klassikeren Denon DL103 av Kjoenik. Mer om den senere.

    Blider av Carmen med nytt headshell.
     

    Vedlegg

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Så ikke denne helt komme, men nå sier jeg altså takk for følge til Transparent Audio Ultra...
     

    Vedlegg

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    He,He. Blir det Solid-Kåre nå da?
    Vær OBS på at i følge "Gutta Boys" så spiller det ikke noen rolle hvilke kabler du bruker.....
    Venter på fortsettelsen?
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Heisan
    Det spiller rolle.... Hva ble det?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Ok, jeg er av de som mener kabler er en viktig del av anlegget, og kan tilføre nyanser i musikkopplevelsen på lik linje med aktive komponenter i kjeden. Jeg deltar aldri i kabeldebattene på HFS, fordi jeg ikke har noen gode argumenter eller vitenskapelige forklaringer på hvorfor det er forskjeller. Jeg bare registrerer at forskjellene er der, så årsakene er mindre viktig for meg i denne sammenheng.

    Etter å ha forsøkt mange kabelmerker opp i gjennom årene endte jeg endelig opp med mitt favorittmerke Transparent Audio for noen år siden. Jeg utalte da at Transparent var siste kabelprodusent for meg og at alle andre var uinteressante. Litt bombastisk, men Transparent var det ultimate for meg.

    Da jeg så fikk muligheten til å låne et komplett sett med Blue Master fra merket Renaissance Audio, takket jeg ja til det (takk til JK her på HFS for velvillig utlån). Etter å ha koblet opp og startet musikken, ble det med en gang klart at dette var noe helt annet. Faktisk bedre på alle parametere: Definisjon i bassen, dynamiske egenskaper, oppløsning, holografi, klangfarger. Egentlig ble jeg skuffet over at Ultra falt slik igjennom. Det hadde jeg ikke trodd. Nå skal det sies at Blue Master er en del dyrere enn Ultra, men likevel…

    Vel, tiltak måtte iverksettes. Kunne ikke leve med dette:cool:. Jeg så to muligheter: Oppgradere til Transparent Audio Reference XL eller MM2. Transparent har en flott ordning med 60-70% verdi av nypris ved innbytte til neste nivå. Men selv med dette ville det bli skrekkelig dyrt, og ingen mulighet for test før en evt bestilling. Den andre mulighet var å gå for Renaissance Audio Blue Master. Jeg valgte det siste. Det ble rimeligere og jeg visste hva jeg fikk.

    Dermed la jeg inn en bestilling hos Roald Mikkelsen som produserer disse kablene.

    1 sett Renaissance Audio Blue Master Høyttalerkabler
    3 sett Renaissance Audio Blue Master Signature XLR Signalkabler
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Pene kabler, disse blå! Er de fortsatt oljefylte som i gamle dager?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Ok, jeg er av de som mener kabler er en viktig del av anlegget, og kan tilføre nyanser i musikkopplevelsen på lik linje med aktive komponenter i kjeden. Jeg deltar aldri i kabeldebattene på HFS, fordi jeg ikke har noen gode argumenter eller vitenskapelige forklaringer på hvorfor det er forskjeller. Jeg bare registrerer at forskjellene er der, så årsakene er mindre viktig for meg i denne sammenheng.

    Etter å ha forsøkt mange kabelmerker opp i gjennom årene endte jeg endelig opp med mitt favorittmerke Transparent Audio for noen år siden. Jeg utalte da at Transparent var siste kabelprodusent for meg og at alle andre var uinteressante. Litt bombastisk, men Transparent var det ultimate for meg.

    Da jeg så fikk muligheten til å låne et komplett sett med Blue Master fra merket Renaissance Audio, takket jeg ja til det (takk til JK her på HFS for velvillig utlån). Etter å ha koblet opp og startet musikken, ble det med en gang klart at dette var noe helt annet. Faktisk bedre på alle parametere: Definisjon i bassen, dynamiske egenskaper, oppløsning, holografi, klangfarger. Egentlig ble jeg skuffet over at Ultra falt slik igjennom. Det hadde jeg ikke trodd. Nå skal det sies at Blue Master er en del dyrere enn Ultra, men likevel…

    Vel, tiltak måtte iverksettes. Kunne ikke leve med dette:cool:. Jeg så to muligheter: Oppgradere til Transparent Audio Reference XL eller MM2. Transparent har en flott ordning med 60-70% verdi av nypris ved innbytte til neste nivå. Men selv med dette ville det bli skrekkelig dyrt, og ingen mulighet for test før en evt bestilling. Den andre mulighet var å gå for Renaissance Audio Blue Master. Jeg valgte det siste. Det ble rimeligere og jeg visste hva jeg fikk.

    Dermed la jeg inn en bestilling hos Roald Mikkelsen som produserer disse kablene.

    1 sett Renaissance Audio Blue Master Høyttalerkabler
    3 sett Renaissance Audio Blue Master Signature XLR Signalkabler

    Fantastisk! Gratulerer! Det der vet vi funker, så det var vel ingen vei utenom. Har selv brukt Renaissance siden 2001, og har aldri kommet over kabler som klarer å matche disse. Har innimellom hatt andre kabler innom anlegget for å teste ut, men Renaissance blir i anlegget og kabel debatten er ikke tema for meg lenger. Koster en del, men vel verdt pengene når siste finpussen skal gjøres på et godt anlegg.

    OBS så ikke at du har gått for Master SIGNATURE signal kabler, spennende! Ingen grunn til å holde igjen:cool:
     
    Sist redigert:

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Pene kabler, disse blå! Er de fortsatt oljefylte som i gamle dager?
    Hei RoDa.
    De er fortsatt oljefyllte men aner ikke med hva eller hvilken viskositet. Enig med deg at pene er de ihvertfall. Fungerer utmerket gjøre de også:)

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Ok, jeg er av de som mener kabler er en viktig del av anlegget, og kan tilføre nyanser i musikkopplevelsen på lik linje med aktive komponenter i kjeden. Jeg deltar aldri i kabeldebattene på HFS, fordi jeg ikke har noen gode argumenter eller vitenskapelige forklaringer på hvorfor det er forskjeller. Jeg bare registrerer at forskjellene er der, så årsakene er mindre viktig for meg i denne sammenheng.

    Etter å ha forsøkt mange kabelmerker opp i gjennom årene endte jeg endelig opp med mitt favorittmerke Transparent Audio for noen år siden. Jeg utalte da at Transparent var siste kabelprodusent for meg og at alle andre var uinteressante. Litt bombastisk, men Transparent var det ultimate for meg.

    Da jeg så fikk muligheten til å låne et komplett sett med Blue Master fra merket Renaissance Audio, takket jeg ja til det (takk til JK her på HFS for velvillig utlån). Etter å ha koblet opp og startet musikken, ble det med en gang klart at dette var noe helt annet. Faktisk bedre på alle parametere: Definisjon i bassen, dynamiske egenskaper, oppløsning, holografi, klangfarger. Egentlig ble jeg skuffet over at Ultra falt slik igjennom. Det hadde jeg ikke trodd. Nå skal det sies at Blue Master er en del dyrere enn Ultra, men likevel…

    Vel, tiltak måtte iverksettes. Kunne ikke leve med dette:cool:. Jeg så to muligheter: Oppgradere til Transparent Audio Reference XL eller MM2. Transparent har en flott ordning med 60-70% verdi av nypris ved innbytte til neste nivå. Men selv med dette ville det bli skrekkelig dyrt, og ingen mulighet for test før en evt bestilling. Den andre mulighet var å gå for Renaissance Audio Blue Master. Jeg valgte det siste. Det ble rimeligere og jeg visste hva jeg fikk.

    Dermed la jeg inn en bestilling hos Roald Mikkelsen som produserer disse kablene.

    1 sett Renaissance Audio Blue Master Høyttalerkabler
    3 sett Renaissance Audio Blue Master Signature XLR Signalkabler

    Fantastisk! Gratulerer! Det der vet vi funker, så det var vel ingen vei utenom. Har selv brukt Renaissance siden 2001, og har aldri kommet over kabler som klarer å matche disse. Har innimellom hatt andre kabler innom anlegget for å teste ut, men Renaissance blir i anlegget og kabel debatten er ikke tema for meg lenger. Koster en del, men vel verdt pengene når siste finpussen skal gjøres på et godt anlegg.

    OBS så ikke at du har gått for Master SIGNATURE signal kabler, spennende! Ingen grunn til å holde igjen:cool:
    Takk for gratulasjoner JK. Det ble Master Signature utgaven på signalkablene. Fikk et godt tilbud. Ingen grunn til å holde igjen som du sier:cool:

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Et par bilder av Blue Master HT. Her er det ikke bulk ledninger ferdig på rull som bare er å klippe i riktig lengde, for så og termineres med passende kontakter. Renaissance Audio kabler er håndlagde av Roald Mikkelsen fra "bunnen" av, noe som er en svært tidkrevende prosess. Kontakter og plugger kan kundetilpasses etter ønske. Jeg valgte de eksklusive SPSL spadene fra Oyaide, som er av Rohdium belagt med sølv og platinum.

    Roald legger stor flid i arbeidet med kablene. Vanvittig lekker finish synes jeg.
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lekkert gjennomført! Til og med skruene på spadene er matchende blått, detaljer detaljer 8)
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har du bytta inn Sashaene også SOA?
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.638
    Antall liker
    32.560
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Et par bilder av Blue Master HT. Her er det ikke bulk ledninger ferdig på rull som bare er å klippe i riktig lengde, for så og termineres med passende kontakter. Renaissance Audio kabler er håndlagde av Roald Mikkelsen fra "bunnen" av, noe som er en svært tidkrevende prosess. Kontakter og plugger kan kundetilpasses etter ønske. Jeg valgte de eksklusive SPSL spadene fra Oyaide, som er av Rohdium belagt med sølv og platinum.

    Roald legger stor flid i arbeidet med kablene. Vanvittig lekker finish synes jeg.
    Flotte kabler, gratulerer!

    gismo
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Et par bilder av Blue Master HT. Her er det ikke bulk ledninger ferdig på rull som bare er å klippe i riktig lengde, for så og termineres med passende kontakter. Renaissance Audio kabler er håndlagde av Roald Mikkelsen fra "bunnen" av, noe som er en svært tidkrevende prosess. Kontakter og plugger kan kundetilpasses etter ønske. Jeg valgte de eksklusive SPSL spadene fra Oyaide, som er av Rohdium belagt med sølv og platinum.

    Roald legger stor flid i arbeidet med kablene. Vanvittig lekker finish synes jeg.
    Flotte kabler, gratulerer!

    gismo
    Takk for det gismo, veldig fornøyd med dem.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer soa... alldeles nydelig... Nå må det bli et oversiktsbilde snart:) Dette fortjener å bli vist frem nå..

    Sense...
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer soa... alldeles nydelig... Nå må det bli et oversiktsbilde snart:) Dette fortjener å bli vist frem nå..

    Sense...
    Takk for det Sense. Oversiktsbilde kommer etterhvert.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Blir supernysgjerrig på slike uttalelser, og må bare få prøvd dette en gang. Det blir nevnt at dette er verdt investeringen på gode anlegg, og er vel ikke sikker på om mitt faller innenfor de rammene, men hadde vært gøy å prøve likevel. Hvor mye er det snakk om for 3stk signal og 2 sett høyttalerkabel
     
    Sist redigert:

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Legger ved noen bilder av signalkablene også, Blue Master Signature. Master Signature modellene har enda finere sølv i lederene, samt maskinerte lekre endestykker. Jeg valgte også her sølv/rhodium belagte kvalitetskontakter fra Oyaide, Focus-1 XLR. Litt Swarovski bling som kanal ID har de også:cool:
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn