Snu "stikket"?

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.674
Antall liker
3.370
Etter å ha sjekket/snudd "stikket" slik at alle komponenter koblet til e-TP80E er i fase så slår aldri sikringa seg ut mere når jeg slår på E-460. Dette skjedde rett som det var selv på 16A kurs. Så det må vel ha noe for seg å snu "stikket"?
Har du kombivern med kombinert sikringsautomat og jordfeilvern? Komponenter kan ha ulik lekkstrøm alt etter hvordan man snur stikket, som tabellen i innlegg #33 viste. Men man skal ha veldig store lekkstrømmer før jordfeilvernet opererer.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Sånn jeg ser det, er det totalt bortkastet å snu støpselene, da vi har flytende jord som varierer.

Forstått det riktig?
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Sånn jeg ser det, er det totalt bortkastet å snu støpselene, da vi har flytende jord som varierer.

Forstått det riktig?
Sikkert alt nevnt, men det kommet jo an på om man har IT/TT eller TN anlegg hjemme. Jeg har TN (en "live" leder og en nøytral leder) og da er ikke jord flytende.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.282
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
Det er potensialforskjellen mellom komponentene som skal minimeres, så om jord er flytende eller ei er mindre interessant
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
I motsetning til mengder av andre tweaks så er dette i hvertfall GRATIS halmstrågrasping og kan nok gi feelgood og nattesøvnsforbedringer for noen. Personlig har jeg aldri hørt forskjell på LYDEN som følge av dette, men det kan jo selvsagt skyldes mange andre forhold.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Fikk dette med faser forklart av en elektriker for et par år siden.
At det er forskjell på faser er det ingen tvil om, om det er hørbart var han vel heller tvilende til.
Men han var klar på hvordan man kan sikre seg om at alle apparatene er i riktig fase i forhold til veggkontakt.
Ledningene i veggen er fargekodet brun og blå. Det samme er ledningen i apparatene. Brun i vegg må gå til tilsvarende brun i apparatet og det samme med blå. Alle apparatene må da ifølge elektrikeren åpnes, slik at man er sikker på hvilken brun og blå fra vegg som skal matches mot tilsvarende i apparat.
Han mente at dette var eneste metoden, når jeg spurte om det var mulig å måle seg frem til dette på noen måte.
Han mente også at dersom du hører trafobrumming ved å legge øret ned til trafoen, vil dette kunne løses ved at alle apparatene som er i samme kurs, vendes riktig vei. Men han mente at dette var den eneste gevinsten man oppnådde.
Står et apparat feil vei, får det konsekvenser for hele kjeden. Dette gjaldt også hvis man feks har en lampe som er plugget til feil fase i veggen.

Etter denne forklaringa fra huselektrikeren som også var lydinteressert, så ga jeg f... i hele faseproblematikken, selv om jeg har TN nett hjemme.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.855
Torget vurderinger
23
Fargene i "veggen" er normalt sort og blå, på eldre anlegg også sort og hvit. Blå brukes gjennomgående som direkte ("N") og sort som "L" som er direkte den også, men gjerne brutt fra bryter og til lys f.eks. Hvordan ledningene internt i apparatene er anordnet er det ingen standard på (eller var i hvertfall ikke det) og de kan ha allverdens farger forsåvidt. Problemstillingen er relativt uinteressant.

Hilsen lydinteressert eks. montør Gruppe L.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Fargene i "veggen" er normalt sort og blå, på eldre anlegg også sort og hvit. Blå brukes gjennomgående som direkte ("N") og sort som "L" som er direkte den også, men gjerne brutt fra bryter og til lys f.eks. Hvordan ledningene internt i apparatene er anordnet er det ingen standard på (eller var i hvertfall ikke det) og de kan ha allverdens farger forsåvidt. Problemstillingen er relativt uinteressant.

Hilsen lydinteressert eks. montør Gruppe L.
Jada, jeg hakke peiling på strøm....bare si det.
Han brukte vel farger i forklaringa, siden jeg er litt dust når det gjelder strøm.:confused:
Men jeg skjønte at poenget hans var at man ikke kunne være sikker før alle apparater var koblet likt helt fra vegg og inn i trafo.
Om han var på tynn is, skal ikke jeg uttale meg noe om.

Hilsen bare lydinteressert
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kjenner flere elektrikere som mener det er forskjell på dette og kabler, som ikke er hifi folk. :)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Vet ikke om det er nevnt, men Luxman M-05 har "LINE PHASE SENSOR" - en for hver nett-trafo.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Jeg har hørt små forskjeller på dette. I et IT nett tror jeg ikke det er så mye forskjell som en kan oppleve i ett TN nett.

McLaren
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
300
Antall liker
331
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Da har jeg også prøvd dette.

Målte først mellom slutttrinn og pre (det var det mange volt å hente på å snu den), så det var minst mulig spenning i mellom, det måtte jeg snu støpselet på en av dem.

Så brukte jeg pre som utgangspunkt, og målte dacen og cd spillern opp mot den.

Lyden er bedre! bedre dynamikk, Bass, Ro i lyden og større stereoperspektiv/3d er det første som slår meg. Dette var artig :D
 
Topp Bunn