Høyttalere Snodig spørsmål om høyttalerdesign

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
221
Torget vurderinger
5
Hei,

Jeg bare undrer, jo større høyttalere blir jo høyere har diskantelementet en tendens til å bli plassert.
Tenker da på foreks. SA Mantra 60, Audio Physics gulvmodeller, Sonus faber, Focal osv.
Alle de nevnte har diskant langt over ørehøyde hvis man sitter i en sofa med normal avstand 2-4m fra høyttalerne.

Forringer ikke dette lyden?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.744
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
God konstruksjoner summerer riktig, så nei, ikke nødvendigvis.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.650
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har alltid undret meg over opp/ned høyttaleren fra Dynaudio.
Dette er jo en eldre konstruksjon, og et noget sært design, men de låter sikkert bra.
Dette var vel en topp modell i sine hine dager.
Om denne "raringen" låter "riktig", så tipper jeg det har like mye å gjøre med filter designet, som opp/ned bestykningen.

..bortsett fra det, opplever jeg i mine egne mockup/diy sprell at det er viktigere med mellemtone i ørehøyde enn med diskant...med forbehold i hvor delefekvens settes da... varierer litt i min hule.

• Liker
Reaksjoner: 2xJ

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.024
Torget vurderinger
1
Bassen bruker lengre tid enn diskant på å nå ørene, er nok derfor denne høyttaleren ble konstruert slik.
Det finnes også noen som har bassen lengre fremme enn mellomtone som er lengre frem enn diskant, som er litt det samme utgangspunktet.
Men dome diskanter sprer jo i utgangspunktet ganske godt i høyden, har det vært en bånddiskant så har man nok lagt mer merke til det om den ikke er i ca. ørehøyde. Problemet er jo om det står et bord i veien når diskanten er der nede, da blir det jo lite direktelyd.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Stereophile var innom problemstillingen ved test av Audiovector R8 Arrete, der AMT-diskanten sitter høyt, ca 135cm over bakken og dermed 25-35 cm over ørehøyde under testen. De kommenterer at dette førte til en litt mykere gjengivelse, men at effekten var liten, nærmest neglisjerbar. Så konstruktørene vet nok hva de driver med.

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.305
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Har diskanten på ca 1,65 m og mellomtonen i ørehøyde. Kan ikke si at jeg reagerer på at diskanten kommer ovenifra. Nå sitter jeg 5,5 m unna, så det kan ha noe med saken å gjøre.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.444
Sted
Ytterst i havgapet...
"Bassen bruker lengre tid..." ?? Javel ?? -. at bølgelengden i bassen er mye lengre er greit nok, men lydhastighetene er nå den samme...
at mange delefiltre gir en tidsforsinkelse er en annen sak ,.- eller i det minste en annen sida av saken...

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.744
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg må i alle fall tidsforsinke bassen ift suben og mellomtonen ift bassen og diskanten ift mellomtonen. Diskanten er avstandsmessig nærmest.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.444
Sted
Ytterst i havgapet...
Det kan også tildels komme av at montert på en flat vertikal baffel, vil akustisk sentrum flyttes bakover jo større og dypere konene er... ( dvs membranene :cool: )
- ikke nødvendigvis helt bak til støvhettene, men et sted i mellom... omtrent alle passive HP filtre vil også ha en tidsforsinkelse..

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.744
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Digitale filtere (der er jeg) har også tidsforsinkelse. Jo mer som skal regnes på jo lenger tid tar det. Men man kan få til en impulsrespons som likner på en impuls.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.668
Torget vurderinger
2
Bassen bruker lengre tid enn diskant på å nå ørene, er nok derfor denne høyttaleren ble konstruert slik.
Hva mener du med det? lydhastigheten er da uavhengig av frekvens.. tenker du på ulik vinkel/avstand eller?

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.118
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Som en annen nevnte i en annen tråd , det er ikke nok med at element / delefilter er i fase men også løpe tid korrigert , kansje det nax hadde i tankene ?
Min er faring med amt at der har horisontal bra spredning , minde vertilkal enn feks en dome og nevnt her tidligere. Litt av fordelen med amt synes jeg er å la dem jobbe så langt ned som mulig og bruke ett steilt filter IMO
For min diy HT er AMT høyde 115 cm .Sånn ca vanlig øre lytte høyde ervel rundt 100-110 cm ?, Jeg har litt over men option om å vinkle AMT litt ned over i tilleg til at den er løpetids korrigert

Sist redigert:
Topp Bunn