SME's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Stikket til kabelen er svingbart. Det kan påvirke hvordan armen oppfører seg.

    En liten kommentar vedrørende SME og azimuth, SME V-D er en V med avtagbart headshell.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Stikket til kabelen er svingbart. Det kan påvirke hvordan armen oppfører seg.

    En liten kommentar vedrørende SME og azimuth, SME V-D er en V med avtagbart headshell.
    Takk for tipset! Skal se om en omdreining eller to i andre retningen hjelper. Sikkert greit å ta det forsiktig. Regner med at for mye snurr på armkabelen ikke er ønskelig.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Du får ikke til en omdreining. Men kontakten kan dreies om vertikalaksen på armen. Altså kan kontakten peke bakover, rett ut eller fremover. Jeg snakker altså ikke om kabelen, men kontakten.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Du får ikke til en omdreining. Men kontakten kan dreies om vertikalaksen på armen. Altså kan kontakten peke bakover, rett ut eller fremover. Jeg snakker altså ikke om kabelen, men kontakten.
    Takk for oppklaringen, da snakker vi om det samme. Jeg har dreid pluggen så langt det gåt i begge regninger uten at det har nevneverdig effekt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg tenker umiddelbart (uten å ha tenkt for mye) at problemet ikke indikerer ødelagt lager. Ødelagt lager burde medført at armen ikke beveget seg fritt. Hos deg flyter den i en gitt retning, altså tyder det på at lageret er i orden, men at noe drar den i den retning. Når du spiller, opplever du problemer da? Det kan ikke være noe i anti skatingen som har hengt seg opp?

    Sjekk om selve armen er i vater. Når du hevet og senker armen med den medfølgende VTA-skruen så vil du dra armen ut av lodd. Jeg pleier alltid å legge et lite vater på plata under armhvilen for å sjekke at armen er i lodd/vater før jeg tighter låseskruene.

    204DD4E5-4AD0-4714-83F2-5DFB8BCF8877.jpeg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @Fosse
    Takk igjen for gode tips. Har sjekket igjen og spilleren er vatret opp. Armen drar seg ut av lodd når jeg strammer til låseskruene, se bilde. Jeg har eksperimentert med å løfte spilleren så armen blir i vater, det hjelper på problemet men armen trekker fortsatt mot hvileposisjon. Skal eksperimentere litt mer. Takk for gode tips og råd så langt!
    PXL_20211128_200958162.jpg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Til etterretning prøvde jeg ut min SME V med en testplate. I forhold til den, måtte jeg skru opp antiskating ganske mye ift. normalposisjon ift. VTF på den pickupen.(1,8 g VTF, men jeg måtte skru antiskating opp til 2.5g ).
    Nå er Deccaen min mer eller mindre "sveiset fast" på den armen, og det er ikke ofte jeg ratter inn noe nytt på den. Det er sikkert 2 år siden jeg rørte innstillingene på den. Jeg var likevel overrasket over det store avviket.

    Mvh
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har nå eksperimentert litt mer med hjelp fra @Evo III og basen er nå i vater uten at det hjelper så mye. Armen går fra spindelen til hvileposisjon på ca 2 sekunder.
    PXL_20211128_204354836.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Kan antiskatingen ha hengt seg opp? Hva om du kjører den frem og tilbake noen ganger mellom maks og minimum?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Har du prøvd med silikon i kammeret/karet? Skal jo ikke være nødvendig, men vil antagelig dempe angsten noe :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Kan antiskatingen ha hengt seg opp? Hva om du kjører den frem og tilbake noen ganger mellom maks og minimum?
    Hei.
    Har gjort det, har også åpnet dekselet til antiskatingen under armen. Spiralfjæren dere ser på bildet er helt slapp når antiskatingen står i null.
    PXL_20211202_220232148.MP.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Har du prøvd med silikon i kammeret/karet? Skal jo ikke være nødvendig, men vil antagelig dempe angsten noe :)
    Ingen dum idé. Jeg må få tak i olje med rett tykkelse. Noen som vet?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ingen dum idé. Jeg må få tak i olje med rett tykkelse. Noen som vet?
    Silikon. Du finner det i alle fall på RC butikker (radiostyrte bilder osv) Jeg kjøper min silikon på Samirc.no

    Usikker på hvilken viskositet (tykkelse) du skal gå for.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kikket i reservedelsskuffen min.

    Jeg mener at jeg googlet med frem til riktig viskositet, og jeg har 60000cst. liggende.

    Mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.407
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Iflg beskrivelsen til annonnsen på ebay, skal viskositeten være 200K

    "
    This Buy It Now listing is for an easy application syringe with replaceable end cap, containing approximately 2ml of 200,000 (200k) cSt High quality, silicone oil, this is the correct specification and quantity (max) for use in the SME3009's black plastic arm damping trough, model F.D.200, like the one shown in the next photo. The FD200 has a paddle attached to the tone arm that extends down into the trough of silicone fluid effectively acting as a shock absorber for this arms sideways motion."
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Iflg beskrivelsen til annonnsen på ebay, skal viskositeten være 200K

    "
    This Buy It Now listing is for an easy application syringe with replaceable end cap, containing approximately 2ml of 200,000 (200k) cSt High quality, silicone oil, this is the correct specification and quantity (max) for use in the SME3009's black plastic arm damping trough, model F.D.200, like the one shown in the next photo. The FD200 has a paddle attached to the tone arm that extends down into the trough of silicone fluid effectively acting as a shock absorber for this arms sideways motion."
    Kan hende SME V skal ha lavere viskositet enn 3009?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Tror jeg har stående et assortert utvalg etter et SL10-prosjekt, skal sjekke i arkivet. Takk for svar alle sammen!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Ang antiskate. Min SME V er 10-12 år, sjekket vekt og antiskate mot testplate og Parks Audio Puffin testfunksjon begge deler var spot on. 1.7gram , det samme på digital vekt. og 1.75 antiskate Gir jevn sporing
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.407
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Verdt å merke seg (fra series V data sheet)
    151E2BE3-162E-4771-9A3D-8AB82B3D3F67.png
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Har gjort det, har også åpnet dekselet til antiskatingen under armen. Spiralfjæren dere ser på bildet er helt slapp når antiskatingen står i null.
    Vis vedlegget 770161
    Sme reklamerer med "Anti-skate control operates through tension spring and filament. Dial corresponds with VTF and has positive OFF position." så da må den være litt slakk når den står på null, men den bør nok begynne å stramme ikke veldig lenge etter at du begynner å skru opp mot 1

    mvh
    KJ
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Sme reklamerer med "Anti-skate control operates through tension spring and filament. Dial corresponds with VTF and has positive OFF position." så da må den være litt slakk når den står på null, men den bør nok begynne å stramme ikke veldig lenge etter at du begynner å skru opp mot 1

    mvh
    KJ
    Takk for info. At den er slakk hadde jeg regnet med, men den drar ganske kjapt mot hvileposisjon når den står i null, noe den ikke skal gjøre.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen bevegelse i fjæra når du roterer armen manuelt og antiskatingen står på null ?

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    + når du justerer på knappen.

    Mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kanskje en mistanke om at fjæra kan ha hengt seg opp ette eller annet sted «midt på» slik at den sett fra fra armen står i spenn selv om den fra antiskating-knappen er slakk.

    mvh
    KJ
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har kanskje en mistanke om at fjæra kan ha hengt seg opp ette eller annet sted «midt på» slik at den sett fra fra armen står i spenn selv om den fra antiskating-knappen er slakk.

    mvh
    KJ
    Meget mulig, skal sjekke i kveld om det er tilfelle. Takk for godt tips!
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Hvor følsom kan slike tynne bladfjærer være for temperatursvingninger?

    Jeg tenker det er minst 5-6 grader lavere temepratur her i dag enn det var i sommer når jeg sist justerte ASC på min arm. Inne i hodet mitt har anti-scating alltid vært SAF (set and forget) som det da også trolig er på armer med lodd.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    DIY sprengskisse av SME V.
    PXL_20211208_233503665.jpg

    Ragwo gjør ting han ikke kan, med god hjelp av @Twsts.
    Fortsettelse følger når det ikke lengre er midt på natta.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Da jeg har ti tommeltotter og konstant kaffetremor etter å ha jobbet noen år i helsevesenet, turte jeg ikke å begi meg ut på demonteringskjøret uten et par stødige hender med skarpt hode og syn. La meg introdusere @Twsts! Som reddende mekaniker tok han utfordringen på strak arm. Takkee og bukker!
    Her ser dere første problem som vi fant på antiskatingfjæra.
    PXL_20211208_200105301.MP.jpg

    Den har en god knekk som dere ser, det skulle vise seg det var ikke den eneste. Mer om det senere.

    Da jeg har rundet internett etter bilder og beskrivelser av demontering og feilsøking av SME V og ikke funnet noe, tenkte jeg at jeg kunne legge ut bilder og beskrivelser så kanskje andre med liknende problemer kan våge seg utpå glattisen.

    Neste, av med din-pluggen.
    PXL_20211208_200511196.jpg


    Etter at alt for tynne kabler var loddet av med stødig hånd, var det på tide å fjerne selve armen. Det var egentlig rett frem.
    Først fjern beskyttelsesbøylen som er festet med to umbrakoskruer.
    PXL_20211208_205726870.jpg


    Så løsne selve armen. Den blanke umbrakoskruen på toppen trenger ikke å løsnes. De to svarte umbrakoskruene som skimtes på siden av armen må løsnes. De sitter forøvrig svært godt fast, så ta fram Himankreftene og la det stå til.

    PXL_20211208_210322244.jpg



    Amen er løs fra basen. Fortsettelse følger.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Er det andre enn meg som synes SME har prisa seg ut av markedet?
    Har nettopp kjøpt en Sorane SA-1.2, noen kommentarer om denne?
    Har en slik, men da under navnet Abis SA-1.2. Virker bare som produsent har skiftet navn. Mitt inntrykk er at det er en veldig god tonearm, men ikke helt i samme liga som SME. Fordelen med Sorane er at den takler alt fra superlette til ekstra tunge pickuper. Det gjør den fordi VTF justeres i selve armen og ikke som et lodd bak pivot. Det er et lodd bak pivot også, men der er denne funksjonen å balansere armen, for så å justere VTF foran pivot. Det gjør den til en veldig anvendelig arm.

    Art Dudley skrev om Abis/Sorane i Stereophile for noen år siden: https://www.stereophile.com/content/listening-145
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Har en slik, men da under navnet Abis SA-1.2. Virker bare som produsent har skiftet navn. Mitt inntrykk er at det er en veldig god tonearm, men ikke helt i samme liga som SME. Fordelen med Sorane er at den takler alt fra superlette til ekstra tunge pickuper. Det gjør den fordi VTF justeres i selve armen og ikke som et lodd bak pivot. Det er et lodd bak pivot også, men der er denne funksjonen å balansere armen, for så å justere VTF foran pivot. Det gjør den til en veldig anvendelig arm.

    Art Dudley skrev om Abis/Sorane i Stereophile for noen år siden: https://www.stereophile.com/content/listening-145
    En lenke til om denne armen: https://www.stereophile.com/content/listening-135-abis-sa-12
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Flott at det løser seg med litt kirugisk presisjon. Og takk som deler bilder fra opperasjonen.

    Jeg er litt nyskjerrig på om det er denne spiralfjæren som er ansvarig for antiskating?

    1639066915820.png


    Om det er tilfelle er jeg ikke helt trygg på at designet er optimalt. Gitt at det ikke kommer noen form for vibrasjon fra PU vil det nesten garantert oppstå en vibrasjon i fjæren fra armen som beveger fram og tilbake i sporet.

    Dette er jo nettopp med slike spiralfjærer såkalte fjærklanger er konstruert. Hvor en aktivator setter fjæren i bevegelse hvoretter et mikrofonelement så plukker opp påfølgende bevegelser som etterklang.
    Samme type fjærer skaper også kjent problem på mange Stratocaster gitarer ved at spiralfjærene til vibratorbroen synger med ute av pitch til hva gitaristen spiller, — og som så plukkes opp av guitar pick-upene.

    På Stratocasteren er det populært å dempe disse fjærene med silikonslager eller skumgummi m.m. inni eller utenpå fjæren.
    Spørsmål er om det allerede finnes noe form for demping i dette fjær-kammeret på SME armen?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @PeriodeLytter
    Det stemmer at fjæren står for antiskatingen. Jeg har ikke funnet noe dempemateriale i nærheten av fjæren som fjerner eventuelle vibrasjoner. Flere bilder av antiskatingen mm kommer.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Next, antiskatingen må demonteres før resten av armbasen skrus i biter*
    PXL_20211208_212236139.jpg

    En del varme og en skalpell gjør at lokket popper av uten mye maktbruk. Lokket er laget av lettmetall og det gjør jobben enklere. Skruen under lokket fjernes, og alt faller fra hverandre.

    PXL_20211208_212415407.MP.jpg

    Fjæren er festet i en mikroskopisk metallpinne som er festet til jusyeringshjulet. Pinnen kan trykkes/pirkes ut og fjæren løsner. Løkken i enden av fjæren er ikke hel, så med litt plunder kan den sikkert lirkes løs uten å løsne pinnen. Et C-moment for dem som liker slikt.

    PXL_20211208_212759780.jpg



    *Resten av armbasen kan skrus av spindelen hvis oljekaret og armløfteren fjernes, og da trengs det strengt tatt ikke å løsne fjæren til antiskatingen, da spindelen ikke roteres, kun armbasen. Sannsynligvis er det lettere sagt enn gjort siden armbasen er festet av Supermann på steroider. Like greit å ikke risikere at fjæren blir dratt rundt hvis spindelen beveger seg. Nærmere forklaring og bilder kommer.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.768
    Antall liker
    14.562
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nå kan resten av armbasen løsnes. Hold svært godt fast i armbasen og bruk en skralle og koppnøkkel på den avbildede mutteren i spindelen.
    PXL_20211209_213842993.jpg

    Armbasen sitter svært godt, så ubehagelig mye kraft må brukes, men den løsner til slutt.

    Voilà!
    PXL_20211209_213628778.MP.jpg


    Her har vi jukset litt. Som dere ser er armløfteren alt fjernet samt antiskatefjæren.
    Det er enkelt å fjerne armløfteren. Napp løs toppen av armløfteren, den er bare presset på plass. Ta av pyntelokket og løsne to skruer som holder metallplaten med fjæra til armløfteren på plass. Deretter skrus armløfteren av. Den er festet med to små umbrakoskruer. Her ser dere hele sulamitten.
    PXL_20211208_231058026.jpg


    Armhvileren er bare presset på plass, og stopper i en skive som sitter i et spor på ytterdelen av spindelen. På bildet ser dere også hvor antiskatefjæren går inn i den roterende delen av spindelen.
    PXL_20211209_213205808.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn