SME's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg ville vært særdeles skeptisk til SME som er fikla med av andre enn SME.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Én ting er sikkert: Er jobben annet enn optimalt utført så kan det ha negative følger (bevegelighet) som er større enn den teoretiske fordelen ved å ha sammenhengende kabel.

    Be om å få se der det er tatt hull for kablene i front. Hvem og hvordan har man demontert pluggen i bunnen for å komme til og lodde på ny kabel? Jeg går ut ifra at man har trukket kabel helt frem til koblingspunktet i motsatt ende og ikke bare skjøtet seg på eksisterende armkabel.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Én ting er sikkert: Er jobben annet enn optimalt utført så kan det ha negative følger (bevegelighet) som er større enn den teoretiske fordelen ved å ha sammenhengende kabel.

    Be om å få se der det er tatt hull for kablene i front. Hvem og hvordan har man demontert pluggen i bunnen for å komme til og lodde på ny kabel? Jeg går ut ifra at man har trukket kabel helt frem til koblingspunktet i motsatt ende og ikke bare skjøtet seg på eksisterende armkabel.
    Sendte ham en melding om dette, og om hvem som har gjort "modden".
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Fikk snakket med selger og han hadde fjernet plasspluggen i front som var festet med en skrue , og det var ikke original kabel som var skjøttet men en van den hul sølvkabel som går helt frem til pu.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen teknisk forskjell på den med hvit skrift og dem med gull?

    888smev.promo_.jpg

    seris_v_gold_print_detail_2.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Enig i Gunnar's betraktninger, dog med et lite forbehold...... jeg har jo hatt noen serie V armer opp gjennom årene og har fremdeles noen slike....... men det jeg vil frem til er at jeg testet SME serie V med sølvkablen verses den med hybrid kablen, jeg fikk den gangen 2 stk nye Lyra Titan "i" rett fra Stig Inge Bjørge så jeg kunne A-B teste og resultatet var at med en så analytisk pickup, så ble det faktisk vel anemisk med den rene sølvkablen, men skal man bruke en pickup som f.eks MySonicLab Signature Gold så vil nok den med den rene sølvkablen være en match made in heaven......... men så var det det og finne en slik arm da....... jeg har sett sikkert 30 slike armer og kun EN av de har hatt den rene sølvkablen, men han som kjøpte min bor/bodde ? i Bodø traktene........ leser du dette.... så kjøper jeg den gjerne tilbake ;)
    Noen formening om hvordan en V med sølvkabel vil fungere sammen med AT33 PGTII ,Air Tight PC-3 og DV20X? DVen er noen år så det er reelt PGTII (ny) og PC-3 (brukt) som er alternativet, der den andre puen blir montert på Kuzma 4P9.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Du skal uansett ha en armkabel videre. Kabelen vi snakker om er ikke gjennomgående til trafo/riaa. Videre vil det lydmessig resultatet avhenge av matching med riaa/trafo/øvrig anlegg.

    Personlig ville jeg holdt meg til en umodifisert V og lekt med ulike kabler (men det er bare meg). Min SME V har avtagbart headshell, hvilket gir ekstra koblingspunkt, men mulighet for azimuthjustering. Aldri bekymret meg for den ekstra koblingen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har tatt en kjangs på på denne, får sende den til SME om jeg blir lurt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.754
    Sted
    Oslo

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.481
    Antall liker
    15.116
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    SME armer blir vel som med Rolex klokker:)
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Var ikke så mye prisen på V (som jeg visste var høy fra før) men den store forskjellen mellom V og V12 i Norge sammenlignet med UK jeg reagerte på.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.481
    Antall liker
    15.116
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Vet ikke, men det har muligens noe med hva de forskjellige importørene har igjen på lager. Har hørt rykter om at 310 armen ligger godt over 100k noen steder. Er vist ikke å oppdrive ny!!!???
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    SME 3009/12 justeringsverktøy

    Står i butikken og skal kjøpe verktøy. Hvilken dimensjon er det på justeringsverktøyet til SME?
    1.3 hex?
    Fint med faktabaserte konkrete svar :)
    Presisering: Det er ikke den ´skrutrekkeren´som medfølger i 300/IV/V serien.
    Det er verktøyet som brukes til å justerer Rider weight og counterweight...

    Men valgte å bestille nytt på ebay

    s-l1600.jpg


    https://www.ebay.com/itm/Tonearm-Al...rentrq:d4402ba516f0ada58a9801c1ffb96c0f|iid:1
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Skjønte det :) Man kunne jo være heldig at det nå satt en SME guru her å trykket.... men skikkelig long shot ja. :)
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    851
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Kjøpte Umbraco sett i tomme strl på Jula til min gml 3012.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Fikse demping på armløften tidlig SME 3012 utgave.

    Etter å ha googlet etter løsning en stund fant jeg ut at jeg skulle lage en liten beskrivelse på hvordan jeg løste det på en tidlig utgave av 3012.
    Problemet var altså at armen datt som en stein når jeg skulle senke armen på platen. I noen tilfeller er også silikonen hardnet og må byttes ut.

    En mail til SME ga denne dialogen:
    ----------------------------------------------

    Hi.
    I have a early SME 3012 (S.no. 70972) and the issue is that it drops like a rock on the record.
    I have restored several 3009/12 over the years, but this i can not open to refill damping fluid.
    Can you recomend a solution? Thick grease? A new armlifter collar?
    Looking forward to hear from you.

    Jorgen
    --------------------------
    Hello,
    Thank you for your enquiry;

    These arms were produced using a form of vacuum sealing, sadly once the seal has broken simply filling or servicing of any kind is not possible. Also later parts are interchangeable.

    We are sorry we cannot help on this occasion.


    Brian Laker
    Service Manager

    ----------------------------------------------------
    Thank you for your answer.
    Is it possible to remove the arm lift completely and replace it with a new?

    Mvh Jørgen
    ----------------------------------------------
    Unfortunately we no longer have parts that are compatible,

    Brian Laker
    Service Manager


    Fortsetter...
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Armen er altså denne versjonen:

    IMG_0047.jpg


    Og armen gikk "litt" for fort ned...



    Slik gikk jeg frem:
    Ta tak i "hetten" og dra den rett oppover. Av og til sitter denne litt "tight#. Men den skal komme med litt lirking og luring. Evt kan du hjelpe hetten fra bunn ved å dytte den oppover på en side.

    IMG_0049.jpg


    Fjern de tre skruene.

    IMG_0051.jpg


    Og løft platen forsiktig. Vær forsiktig med med tuppen av staget som kommer opp i midten.



    IMG_0056.jpg


    Med armløften ned dannes ett "kar" som optimalt skal fylles med silikon. Selv brukte jeg en liten unbraco nøkkel da den er lett å rengjøre etterpå.



    Fortsetter...
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Fyll karet så godt som du kan... Ha tålmodighet, dette er klissete saker. :)

    IMG_0057.jpg


    Legg platen opp på toppen og la den synke litt. Her er det viktig å se at den lille sorte pakningen ligger godt rundt krateret. (Se bildet over)

    IMG_0059.jpg


    Fest de to røde skruene først. Du vil se at overflødig silikon kommer opp gjennom hullet til den siste skruen. (Se bildet over) Det er helt normalt. Skulle det være slik at det IKKE kommer silikon opp fra skruehullet ville jeg anbefale å gå ett steg tilbake og fylle på mer silikon.
    Etter å ha tørket bort overflødig silikon kan du feste den lille skruen også.

    IMG_0062.jpg


    Før hetten forsiktig ned.

    IMG_0063.jpg


    Done!


    Til dette arbeidet brukte jeg silikon kjøpt på samirc.no i Oslo. "Tykkelsen" på silikonen brukt her er 1 Million. Anbefalt til denne jobben er mellom 600.000 og 1.000.000 (Jeg er som du skjønner usikker på måleenheten her)
    Men jeg har prøvd følgende tykkelser og de anbefales ikke: 70k, 200k og 500k

    IMG_0066.jpg


    Lykke til :)
     
    Sist redigert:

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Strømforsyningen på min sme 20/2 har blitt syk. Når jeg slår den på lyser alt som normalt. Når jeg velger hastighet vil ikke motoren starte. Hvis jeg gir tallerkenen litt starthjelp går den, men spinner da som en sentrifuge. Noen som vet noe om fenomenet?

    PS. Det er vel ingen forhandler av sme lenger i Norge, så da er det vel direkte kontakt som gjelder?

    Mvh. Frank
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    866
    Antall liker
    2.150
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må innrømme at denne Model 6 Classic med 9" M2-9R arm ser utrolig flott ut, gjetter meg til at den spiller like flott også, og noe jeg gjerne skulle hatt på benken. Prisen er rundt 80.000,- ny i England med PSU, her på berget tilkommer vel moms, så det må nok spares litt før den blir aktuell. Men; det er gratis å drømme, enn så lenge...
    SME Model 6 Classic PSU.jpg
    SME Model 6 Classic.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    SME er ett av det beste hifikjøpene jeg har gjort. Kjøpte SME 20/2A med V-D arm demobrukt av forhandler. Hadde spilleren i 8 år, tok av armen og solgte spilleren uten arm for akkurat det samme jeg kjøpte den for med. Noen som sa at hifi er dyrt?

    Utrolig byggekvalitet. Skulle ikke solgt SME20 når jeg tenker meg om ...
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.481
    Antall liker
    15.116
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Nå skal ikke jeg være noen party pooper, men jeg mener at SME hadde gjort seg selv en tjeneste hvis de hadde foryet og tilpasset design og finish litt mer etter markedet. Når det gjelder kvalitet isolert sett så er de vel en av de beste i klassen og skulle fått pris for bærekraftig design. Spesielt armene kan en jo ha i en mannsalder og det eneste en trenger er service hvert 10-20 år. SME V armen er vel snart 40 år og ser fremdeles helt lik ut og er vel stort sett samme arm som kom ut på midten av 80-tallet.

    Så tilbake til mitt anker med SME platespillere. De ser veldig ”triste" ut i forhold til mange av konkurrentene deres. En kan selvfølgelig argumentere at det er no nonsens og alt er gjort kun med tanke på lyd og dermed veldig rasjonelt. For meg så er en platespiller et godt visuelt synlig produkt som gjerne er konen i racket (står øverst). Med så mange produsenter som gjør seg flid med design, finish, farger og materialer så blir fort SME den grå musen. SME audio er vel kun en liten del av et helt konsern som selger mye B2B, som medisinsk utstyr og forsvar. Her er kvalitet alfa og omega og det er nesten sånn at en skulle tro at det også preger SME audio avdelingen på godt og vondt;) Det er bare mine tanker ang. SME og jeg forguder mine to armer😀
     
    Sist redigert:

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    484
    Antall liker
    458
    Sted
    Jar
    Enig i at Model 6 Classic er en flott spiller. "Vanlig" Model 6 blir litt for stram og nøktern etter min smak:


    SME-Model-6-1.jpg


    Ser vakker ut på oppstilte bilder, men utseendet kan bli for kjedelig i det daglige...

    Selv lever jeg lykkelig med Model 20/2A, kjøpt ny hos Audioroyal i 2009. Glad jeg klarte å sikre meg en med riktig farge på tallerkentoppen:) En kompakt spiller hvor formen følger funksjonen, uten dilldall og jåleri. Men likevel mer vakker enn de fleste andre spillere. Setter også veldig pris på at strukturen og funksjonaliteten er synlig, uten forsøk på tildekking.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.754
    Sted
    Oslo
    Skulle gjerne hatt en SME/Garrard 301/401 m M2-12r.
    Vet ikke om de fortsatt kan leveres.
    Og prisen de forlanger er jo ikke ublu i forhold til B&O's refurbished 4000 spiller
    For meg er begge to design ikoner og kan betraktes som historiske kunstverk
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg må innrømme at denne Model 6 Classic med 9" M2-9R arm ser utrolig flott ut, gjetter meg til at den spiller like flott også, og noe jeg gjerne skulle hatt på benken. Prisen er rundt 80.000,- ny i England med PSU, her på berget tilkommer vel moms, så det må nok spares litt før den blir aktuell. Men; det er gratis å drømme, enn så lenge... Vis vedlegget 694931 Vis vedlegget 694932
    Hvis du kjøper fra utlandet skal moms / VAT trekkes fra. Da blir det forskjellen mellom engelsk og norsk moms. Hjelper litt 🙂
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    866
    Antall liker
    2.150
    Torget vurderinger
    1
    Model 6 serien er nok grå (bokstavelig talt) og lite prangende sammenlignet med mange nye spillere som produseres i dag, dog er det nettopp dette litt trauste utseende som også tiltrekker meg litt. På samme måte som en del eldre Quad produkter, det ser ut som det er tenkt ut, produsert og skrudd sammen i et lite skur av mursten, med grønn dør og små vinduer. Jeg er enig med TomVen at den ordinære Model 6 ser vel tam og kjedelig ut med rett og sort arm, på Classic er det kontrasten mellom armen og plinthet som gjør det hele for min del.

    Model 6 Classic, sammen med et par Rogers LS3/5A i valnøtt og Rogers E20A/II forsterkeren ville vært en nydelig anlegg for min del og bruk, i et passende rom med gode plater, en god stol, åpen peis og et utvalg av Isla whisky. Oppsettet vil nok ha sine styrker og begrensninger, skjønt tror jeg det kunne ha gitt mye spille- og eieglede.

    Det hjelper litt med moms regningen din Audiomix, dog kommer jeg nok til å levere lottokupong og krysse fingrene også denne lørdagen :)
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    484
    Antall liker
    458
    Sted
    Jar
    Det virker som en nydelig kombinasjon:) Det er veldig britisk preg på både SME og klassiske Quad-produkter, men det gjelder heldigvis ikke byggekvaliteten. Gamle Alastair Robertson-Aikman hadde iflg. eget utsagn bedre finish på hekken enn konkurrentene hadde på produktene... Quad er jo også kjent for god byggekvalitet.

    Med et slikt anlegg i huset, bør en nesten ha noe like britisk og klassisk i garasjen:

    05FFDF0C-19BB-4FC0-B783-274F1CA5512E.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.754
    Sted
    Oslo
    Det virker som en nydelig kombinasjon:) Det er veldig britisk preg på både SME og klassiske Quad-produkter, men det gjelder heldigvis ikke byggekvaliteten. Gamle Alastair Robertson-Aikman hadde iflg. eget utsagn bedre finish på hekken enn konkurrentene hadde på produktene... Quad er jo også kjent for god byggekvalitet.

    Med et slikt anlegg i huset, bør en nesten ha noe like britisk og klassisk i garasjen:

    Vis vedlegget 695008
    Vel, klassisk britisk i garasjen har vel ikke akkurat rykte på suveren bygge kvalitet.
    Og da hjelper det ikke om hekken er klipt m neglesaks.
    Men pene å se på er de jo.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Men presisjon og byggekvalitet på SME er av en annen verden. Jeg hadde Avid Acutus Reference SP og SME20/2 samtidig. Aviden koster noen ganger mer, og låter fint, men fit`n`finish holder ikke. SME er der i klasse med Accuphase og noen få andre hva gjelder presisjonsutførelse.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    484
    Antall liker
    458
    Sted
    Jar
    Apropos britisk byggekvalitet på annet enn SME: Bilen på bildet er en Bristol 411, og den har aldri vært i nærheten av et samlebånd. Alt er gjort for hånd.

    Som de sier i den britiske Bristol-klubben: "Det er to ting på jorda som er synlige fra månen; den kinesiske mur og karosseriskjøtene på en Bristol"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn