SME tonearmer kan igjen kjøpes separat

sme-seriesM2.JPG


Det er nå igjen mulig å kjøpe tonearmer fra SME separat fra platespiller. Det er i første omgang tonearmer i serien M2 som gjøres tilgjengelig separat. SME | Series M2

Nåværende listepriser er angitt under og produktene kan bestilles hos oss (gjelder alt fra SME).

M2-9, 33 000 kr

M2-12, 37 500 kr

M2-9R, 44 000 kr

M2-12R, 46 000 kr

Ta kontakt om du ønsker databladet for en spesifikk tonearm i serien tilsendt elektronisk på PDF-format.

sme-seriesM2_side2.JPG
 

Vedlegg

Kommentarer

ttmivar

Medlem
Ble medlem
21.06.2009
Innlegg
36
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Kjøpte Serie 3 S ny for 1200 kr midt på -80 tallet, fikk litt rabatt. Den lever i beste velgående, bruker Concorde armrør og 30H på Kenwood KD 600
Hei, har akkurat samme snurrer og pu som jeg kjøpte ny på Gjøvik på 80tallet. Kona mi var i London for en del år tilbake og besøkte His Masters Voice hvor hun fikk kjøpt ny 30H pu. Eldre herre med sølvgrått hår som hun handlet med sa på perfekt High Class English når handelen var gjort: You will have excellent sound at home mylady. Meget høytidelig opplevelse for henne.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg ser at det har dukket opp priser på 12,229 pund for V-12 armen nå i U.K....... enten er det overliggere, eller kanskje nyproduksjon ?....... uansett blir det vel +/- 150k her hjemme....... spørs om jeg ikke må spørre kona om mer i lommepenger nå gitt ;)
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.623
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Ja, 12 229 pund blir omtrent NOK 150k etter valutakonvertering (med en kurs rundt 12) og momsjustering (fra 20 til 25 %): 12229*12*1,25/1,20 = NOK 152 863,-
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Synd jeg litt for tidlig solgte min SME 3009mkII improved billig sammen med en Thorens TD125mkII. Liten interesse for armen separat. Selv til «1/10 av ny pris ref M2-9R, Folk vil ha noe nytt tydeligvis.
 

jaybill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.02.2014
Innlegg
96
Antall liker
173
Sted
Øvre Avløs
Torget vurderinger
3
Selger aldri min 3009 S2 Impr., nydelig match med 80’talls Planar 3 ❤
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En 312S, helt enkelt. Eller en V12. Tenker det er litt mange siffer på den prisen, så det blir vel med tanken. Et sted skal man stoppe, og en V12 kunne vært et verdig siste stopp.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Hei, har akkurat samme snurrer og pu som jeg kjøpte ny på Gjøvik på 80tallet. Kona mi var i London for en del år tilbake og besøkte His Masters Voice hvor hun fikk kjøpt ny 30H pu. Eldre herre med sølvgrått hår som hun handlet med sa på perfekt High Class English når handelen var gjort: You will have excellent sound at home mylady. Meget høytidelig opplevelse for henne.
Jeg kjøpte Concorde i København da jeg var der på ferie på -80 tallet
, den kosta vel drøyt 1000 lappen, husker ikke om det var med pickup :)
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
-Og jeg som kjøpte min SME V for kr. 2500.- i 1987....Synes at prisene er hinsides all fornuft!

mvh
Det var billig med tanke på at de kostet 1700 usd i 1986.
Prisene er hinsides nå ja. Fikk min SME V + Michell Gyro + HR strømforsyning for 20k for 13-14 år siden . Angrer ikke på det bruktkjøpet ….
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
-Og jeg som kjøpte min SME V for kr. 2500.- i 1987....Synes at prisene er hinsides all fornuft!

mvh
Brukt, vil jeg tro?
Husker ikke eksakte priser, men på den tiden leste jeg hifi-blader og gikk på messer. Jeg så SME spillere og armer for første gang på 80-tallet og prisene var også da høyt på skalaen. Men det var på den tiden vinyl virkelig var på vei ut, og prisene var kanskje deretter?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Jeg husker SME V som «svindyr» da den kom.
Tror hi-fi Klubben solgte den for 10 store på 80tallet.
Selv kjøpte jeg en 3009r for 1800.-
Solgte den 20 år seinere for 3000.
Reiste så på 24 timers tur til Watford, og kjøpte en NIB SME V for 1000£.
Skulle aldri ha solgt den, nå er den totalt utenfor rekkevidde
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Brukt, vil jeg tro?
Husker ikke eksakte priser, men på den tiden leste jeg hifi-blader og gikk på messer. Jeg så SME spillere og armer for første gang på 80-tallet og prisene var også da høyt på skalaen. Men det var på den tiden vinyl virkelig var på vei ut, og prisene var kanskje deretter?
Den var brukt, ja.

mvh
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
SME serie V kostet 1750 USD (kurs +/- 6 kr) når den ble introdusert i USA sommeren 1986, Hifi klubben her hjemme begynte og selge de i 1989-90 om jeg ikke husker feil og kostet ved introduksjonen 9995.-, en pris de holdt frem til 1993, da gikk den opp til 12k og så slapp de agenturet til en kar i Bergenstraktene (Zachariasen het han vel) fordi vinyl var dødt og hørte til fortiden i følge klubben........Zachariasen som tok over gjorde heller lite ute av agenturet....... etter det var det vel Audioroyal som tok over, men det var først godt utpå 2000 tallet.

En brukt serie V i 1987 for 2500.- høres bare rart ut, det var jo i 1987 en arm som knappt var i salg i Norge og som var helt ny....... men selvfølgelig.... røverkjøp fantes den gangen som nå.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Før hi-fi klubben, var det vel NEBY som hadde de, og hans pris var 20.-
Da klubben overtok var jeg veldig frista, men som ny etablert småbarnsfar,.....?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
En annen ting vedr Serie V armene og det er at etter ca 2006 så er armene bygd opp med enda større presisjon fordi rundt 2006 fikk SME en ny maskinpark som det ble påstått var 8x mer presis enn den gamle, så nyere serie V armer enn 2006 er de klart beste, det var også etter at de fikk denne nye maskinparken at de begynte og lage planer om V12 armen. Denne infoen har jeg fra tildligere redaktør i et engelsk hifiblad.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Justert for konsumprisindeks sulle en SME idag koste 25000. Kr
Det forteller litt hvor absurde hifiprisene er blitt. Noe skyldes krympende marked men allikevel …
 
Sist redigert:

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.155
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Justert for konsumprisindeks sulle en SME idag koste 25000. Kr
Det forteller mitt hvor absurde hifiprisene er blitt. Noe skyldes krympende marked men allikevel …
Du får SME til 33k og Rega til under 6k - Kuzma 4-point får man til 80k og den står ikke tilbake for SME V, kanskje snarere tvert om. Ingen som tvinger noen til å kjøpe arm til 150k om man mener den ikke er verdt det. Jeg kjøpte faktisk en rykende god platespiller oppe til under 16k....med arm. Men best av alt! Du kan høre all musikk du vil med perfekt gjengivelse for under et par skarve tusinger i året via en boks til et par skarve tusinger.

Krympende marked er faktisk ikke "men allikevel" og det er ikke en menneskerett å ha råd til alt som selges.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
På hvilken måte står en kuzma 4 point seg mot en SME V (eller snarere tvert om). ? Bare lurer altså🤔. Valget for min del er enkelt, SME før en Kuzma alle dager. Tror en M2-12 holder for meg på Garrard 301 som jo ikke er verdens beste spiller,men mere en kul sak😁.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.155
Sted
og til
Torget vurderinger
6
På hvilken måte står en kuzma 4 point seg mot en SME V (eller snarere tvert om).
Tja, hva er du ute etter?
Presise jitterfrie lager, stivhet i arm og headshell, resonanse-undertrykkende konstruksjon? Vel, Kuzma er like bra eller bedre på de punktene. På presise justeringsmuligheter og antall sådan derimot vinner Kuzma helt klart.

La meg sittere en som har testet flere armer enn noen av oss

I'm not sure there's a better bearing system than what Franc Kuzma has designed for the 4Point.

the Kuzma 4Point may be the finest tonearm out there, period.

 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Tja, hva er du ute etter?
Presise jitterfrie lager, stivhet i arm og headshell, resonanse-undertrykkende konstruksjon? Vel, Kuzma er like bra eller bedre på de punktene. På presise justeringsmuligheter og antall sådan derimot vinner Kuzma helt klart.

La meg sittere en som har testet flere armer enn noen av oss

I'm not sure there's a better bearing system than what Franc Kuzma has designed for the 4Point.

the Kuzma 4Point may be the finest tonearm out there, period.



At du kan mene så mye om dette uten selv og ha konkrete erfaringer med det, synes jeg bare er rart.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Du får SME til 33k og Rega til under 6k - Kuzma 4-point får man til 80k og den står ikke tilbake for SME V, kanskje snarere tvert om. Ingen som tvinger noen til å kjøpe arm til 150k om man mener den ikke er verdt det. Jeg kjøpte faktisk en rykende god platespiller oppe til under 16k....med arm. Men best av alt! Du kan høre all musikk du vil med perfekt gjengivelse for under et par skarve tusinger i året via en boks til et par skarve tusinger.

Krympende marked er faktisk ikke "men allikevel" og det er ikke en menneskerett å ha råd til alt som selges.
Nå er det nå en gang SME som er det vi diskuterer og ikke alle mulige andre alternativer.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.764
Antall liker
50.370
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Tja, hva er du ute etter?
Presise jitterfrie lager, stivhet i arm og headshell, resonanse-undertrykkende konstruksjon? Vel, Kuzma er like bra eller bedre på de punktene. På presise justeringsmuligheter og antall sådan derimot vinner Kuzma helt klart.

La meg sittere en som har testet flere armer enn noen av oss

I'm not sure there's a better bearing system than what Franc Kuzma has designed for the 4Point.

the Kuzma 4Point may be the finest tonearm out there, period.

Takk, mulig du/han har rett men. Hadde valgt SME V før Kuzma uansett😉.
 
Sist redigert:

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.155
Sted
og til
Torget vurderinger
6
At du kan mene så mye om dette uten selv og ha konkrete erfaringer med det, synes jeg bare er rart.
Altså, gidder ikke starte en pissekonkurranse. SME er topp og forstår hvorfor den er en klassiker med evig liv, jubler også over dens tilbakekomst på markedet.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg skal nok forholde meg til de gamle SME3009 II Improved armene (har to stykk nå), begge blir sittende på Thorens TD150/160 dog. :)
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Tror hi-fi Klubben solgte den for 10 store på 80tallet.
Selv kjøpte jeg en 3009r for 1800.-
Solgte den 20 år seinere for 3000.
Reiste så på 24 timers tur til Watford, og kjøpte en NIB SME V for 1000£.
Skulle aldri ha solgt den, nå er den totalt utenfor rekkevidde
Stemmer at HiFi klubben solgte ut et lager med SME. Kjøpte en 309 arm der...Hadde nok tatt over et lager fra en eller annen importør? Vinyl var ikke "inn" på den tida. Samme butikken hadde en DDX-1000 fra Micro-Seiki for 4000 kr. Det var tider det!
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Stemmer at HiFi klubben solgte ut et lager med SME. Kjøpte en 309 arm der...Hadde nok tatt over et lager fra en eller annen importør? Vinyl var ikke "inn" på den tida. Samme butikken hadde en DDX-1000 fra Micro-Seiki for 4000 kr. Det var tider det!
Kunne den butikken vært El Spectra i Torggata rett over gata for Lyric Hifi, eller så var det en sjappe i Møllergata, kanskje det var der El Spectra var til å begynne med, kjøpte en pickup der.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Dette var HIFI klubben som lå i Torggata
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.738
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Hifiklubben lå i Torggaten og det gjorde både El Spectra og Lyric. De to sistnevnte lå nesten likt på hver sin side av gaten. En kort periode lå Bohas i Bernt Ankers gt. De flyttet senere opp på Grünerløkka og jeg mener det var på sørvestre hjørnet av Sofienbergparken.Mer info i denne tråden:

 

Informasjon om bruker

Gjallarhorn Audio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
1.623
Link til alle artikler
212
Gjallarhorn Audio sine annonser
Bransjenyheter
Besøk oss på Oslo HiFi Show nå i helgen

Besøk oss på Oslo HiFi Show nå i helgen

  • 0
Vi har intet mindre enn 6 Norgeslanseringer under Oslo HiFi Show nå i helgen. Du finner oss på rom 106 og 108 i første etasje. Under kan du se hvilke produkter det er Norgespremiere på. Velkommen...
Fortsett
Bransjenyheter
Gjallarhorn lanserer franske B.audio i Norge

Gjallarhorn lanserer franske B.audio i Norge

  • 5
B.audio er et forholdsvis nystartet firma, men de har i løpet av kort tid blitt anerkjent for sitt gode design og høye lydkvalitet. Firmaet ble grunnlagt i 2016 av brødrene Cédric og Sébastien...
Fortsett
Bransjenyheter
Sveitsiske Stenheim endelig i Norge

Sveitsiske Stenheim endelig i Norge

  • 10
Varemerket Stenheim ble etablert i 2010 av fem elektronikkingeniører som tidligere hadde jobbet i det sveitsiske high-end firmaet Goldmund. Deres første høyttaler, Alumine, ble lansert i 2011...
Fortsett
Bransjenyheter
Gjallarhorn showroom holder stengt i romjulen

Gjallarhorn showroom holder stengt i romjulen

  • 6
Vi lar julefreden senke seg og holder vårt showroom stengt i romjulen. Men vår nettbutikk vil være betjent og det vil fremdeles være mulig å hente varer på vår adresse ved kjøp eller hjemlån i...
Fortsett
Bransjenyheter
Juletilbud på Harbeth (-25%)

Juletilbud på Harbeth (-25%)

  • 0
Det blir juletilbud på Harbeth ut desember for å få ned vår lagerbeholdning. Alt av modeller, bortsett fra toppmodellen, er på lager i de fleste finisher. Merk at tilbudet om 25% rabatt på...
Fortsett
Bransjenyheter
Juletilbud på SPEC (-25%)

Juletilbud på SPEC (-25%)

  • 0
Vi kjører juletilbud på SPEC i hele desember ved å tilby 25% rabatt på alle produktene som befinner seg på lager. SPEC sine integrerte forsterkere er unike klasse D forsterkere med lav effekt...
Fortsett
Topp Bunn