Diverse "Smarte" dingsebomser...

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.107
Antall liker
3.217
Torget vurderinger
1
Jeg har hele to "smart" tv'er, men lurer fortsatt på hva det er med de som gjør at de kan stemples "smarte"? De gjør jo ikke så mye annet en det de er programmert til, som f,eks en kalkulator fra '80-tallet. Er de "smarte" fordi de er koblet til internett og motta oppdateringer av programmeringen? I såfall, hvorfor er ikke robotstøvsugeren min annonsert som "smart", mens det finnes "smarte" kjøleskap? Har det med regnekraft å gjøre? Hvorfor er ikke da stasjonære og bærbare datamaskiner omtalt som "smarte"?

Jeg underes... :unsure:
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.075
Antall liker
2.535
Det er vel fordi tv'n din har en innebygget datamaskin slik at tv'n også kan brukes til andre ting(i noen tilfeller nesten hva som helst) enn et tradisjonelt fjernsyn.
Det samme gjelder en del kjøleskap, støvsugeren din derimot, er vanskelig å bruke til annet enn støvsuging/mopping.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.991
Antall liker
20.055
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Et smart TV er pr. definision et TV, som utover å ha innbygget tuner, også kan gå på diverse nettsider direkte via internet og den innbyggede browser.
At du således kan gå på Netflix, HBO og andre forutprogrammerte sider uten at skulle bruge andre platformer som mellemled :)
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
De er smarte fordi de kan vise reklame helt uoppfordret. Altså få oss til å kjøpe mer ting man ikke behøver.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.605
Antall liker
1.863
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Smart er vel en branding greie. Prøver å styre unna alt som reklameres som "smart" produkter, hvis du må selge inn noe som et smart produkt er det antageligvis ikke så smart produkt til å begynne med
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.413
Det er vel fordi tv'n din har en innebygget datamaskin slik at tv'n også kan brukes til andre ting(i noen tilfeller nesten hva som helst) enn et tradisjonelt fjernsyn.
Det samme gjelder en del kjøleskap, støvsugeren din derimot, er vanskelig å bruke til annet enn støvsuging/mopping.
Kan du bruke et kjøleskap til annet enn å oppbevare kjølevarer? En TV har vel også et ganske begrenset bruksområde, uansett hvor smart den er.
Jeg har en gammel, dum TV, men paraboltuneren er ganske så smart. Faktisk så smart at jeg kan streame programmer via Wi-fi.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.075
Antall liker
2.535
Kan du bruke et kjøleskap til annet enn å oppbevare kjølevarer? En TV har vel også et ganske begrenset bruksområde, uansett hvor smart den er.
Jeg har en gammel, dum TV, men paraboltuneren er ganske så smart. Faktisk så smart at jeg kan streame programmer via Wi-fi.
Ja, et nymotens kjøleskap kan brukes til så mangt, om man mener det er nyttig eller ei får være opp til hver enkelt. Var innom en kompis for noe uker siden, de hadde kjøleskap med skjerm, der var der en widget som viste nå neste buss gikk, i sanntid. Samt familiens kalender og et trelloboard med oppgaver til kidsa.

En "smarttv" kan jo upscale, vise et fotoalbum, man kan surfe på nett, se twitchstreams, kommunisere med home assistant, trigge makroer osv
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Jeg tenker enkelte av disse kjøleskapene med skjerm stort sett er et glorifisert nettbrettstativ med programvare som får tvilsom nyttefuksjon få år fra nå :)

Rådet fra de lærde innen datasikkerhet er å koble de 'smarte' dingsene sine til gjestenettet sitt. Dette som et minimum av sikkerhet da langt de fleste er laget med noe begrensede muligheter for hva de kan oppdatere av sikkerhetshull som måtte bli oppdaget de neste 8-12 årene som typiske hvitevare produktet bruker vare.

Vår 'smart-TV' var nesten 4 år før NRK gav opp å supportere appen. Og Samsung la produktet dødt før dette. Trolig vil selve TV'n leve minst 4 år til uten å være smart nok til å vise NRK arkivene. Hva burde vi kalle denne TV'n for da?
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Smart er bare et gimmick ord, alt kan være Smart på sett og vis.


Men ofte beskrives enheter som kan kommunisere via et datanettverk for "smart".
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Vår 'smart-TV' var nesten 4 år før NRK gav opp å supportere appen. Og Samsung la produktet dødt før dette. Trolig vil selve TV'n leve minst 4 år til uten å være smart nok til å vise NRK arkivene. Hva burde vi kalle denne TV'n for da?
Den er jo fortsatt pr. definisjon en smart-TV, bare at den er utdatert?
Farfaren min kjøpte en Philips stereo-TV i 1984. TVen virker fortsatt, og det er jo fortsatt en stereo-TV selv om det er lenge siden noen sendte i det gamle analoge stereosystemet (zweikanalton) nå. Jeg kan selvfølgelig fortsatt få stereo via scart-kontakten, og den gamle smart-tven kan også bli "smart" igjen om man kobler f.eks en datamaskin til HDMI-inngangen.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Men hvilken ende av HDMI kabelen definerer vi da som smart?
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Smart pleier ofte å referere til at man kan kontrollere enheten med en smart hub. En smart stikkontakt f eks. Det er jo ikke som om det er noe AI i den stikkontakten. Men når den kan inkluderes i en hub kan man jo ha en sånn på kaffetrakteren og lage en rutine som sier at når man låser ytterdøren eller skrur av alle lys så skrur man også av denne stikkontakten så man ikke reiser fra huset med kaffetrakteren på.

Man kan også se i en app om den er på og slå den av remote.

Edit:
Men dette er jo ikke et begrep jeg tror har en skikkelig definisjon. Er smart tv er jo noe litt annet enn en smart stikkontakt. En smart tv tenker jeg er en tv som kan aksessere apper som Netflix, HBO, etc på egen hånd uten en Apple TV, Altibox etc koblet til. Disse tv-ene kan man jo også gjerne inkludere i en smart hub så de kan være en del av andre rutiner. Slå av både tv og kaffetrakteren når man forlater huset.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Bra, for da kan man ikke definere Moccamaster'n vår som smart siden den slår av av seg selv enda eieren blir dritforbanna på'n vær gang det skjer? 🤪
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.783
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Tv burde være skjerm. Ikke noe mer.
Det jeg trenger ellers kobler jeg til.
Billigere, enklere og ikke minst mindre irriterende. 🤗
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.107
Antall liker
3.217
Torget vurderinger
1
Hvis en TV er smart bare fordi den kan kobles til nettet og kjøre apper direkte, hvorfor blir ikke nettbrett omtalt som "smartbrett"? Det kan gjøre det samme og mere til... 🙄
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Hvis en TV er smart bare fordi den kan kobles til nettet og kjøre apper direkte, hvorfor blir ikke nettbrett omtalt som "smartbrett"? Det kan gjøre det samme og mere til... 🙄
Fordi det tas som en selvfølge. Men i prinsippet kan dem kalles det
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.107
Antall liker
3.217
Torget vurderinger
1
^ Og det var litt av hele poenget med åpningsinnlegget. "Smart" påklistret diverse dingsebomser føles litt malplassert og faktisk litt lite smart når jeg tenker meg om. Hvorfor er det så smart at en dingseboms kan gjøre flere ting? I dagens samfunn med fokus på å gjøre flere ting samtidig, skulle det nesten bare mangle om ikke en ting med innebygd minidatamaskin kunne gjøre flere ting.

Mulig jeg legger for mye i ordet "smart", men for meg er faktisk mange av disse såkalte smarte dingsene ikke særlig smarte.
 
Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.554
Antall liker
7.060
Smart eller ei, men for min del er det smart nok når jeg via mobilen kan automatisere visse ting, fra når robotplenklipperen er ute og rusler til at utelys slås på ved solnedgang og av ved oppgang. Ja det og at jeg ikke lenger trenger å kjøre tilbake etter en halvtime når vi er på vei på helgetur for at madammen skal dobbeltsjekke at alle ovner er skrudd av, alle dører og vinduer stengt og sikkerhetssystemer på.
 
Topp Bunn