Smalt og langt rom med masse elementer, vil det fungere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Hoi!

    Jeg har i en tid drevet å samlet opp det jeg kan av Tang Bands W6-658i elementer.

    Hold ut, her er tanken:

    Jeg tenker å kjøre 8stk W6-658i i hver søyle/kasse sammen med en Beyma TPL 150 i midten. Kassene vil bli to meter høye, slik at jeg får diskanten i fin lytteposisjon.
    Videre nedover skal jeg ha 2x Peerless XXLS i lukkede kasser for å stive opp og rydde litt nedi bunn.
    Det som skal drive dette er 1stk Hypex FA253 pr side.

    Jeg har en tanke om at jeg kan få et godt system ut av dette, og i og med at rommet er helt bart med ferdigmalt gips, så må noen tiltak gjøres, men alt til sin tid.

    Hvorfor Tang Band? Jo, jeg mener de måler utrolig bra og ja, de krever jo sin kasse i utgangspunktet, men med fire elmenter i parallell i et kassevolum på ca 60 liter og litt hissigere tuning 30-35hz slik at jeg enkelt kan dra opp det jeg trenger via dsp.

    Rommet er 205cmx450cm


    Jeg kan vel ikke kalle det en linesource, for i realiteten er det vel en mmmmtmmmm, men ja..

    Subwooferne blir påbegynt i dag, jeg vil legge ut litt bilder om folk er gira på det!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Subene begynner å komme seg, siste plate kuttes i morgen/til uken!

    Jeg bygger med Sigbergs fasong som inspo! (Har snakket med han, så ikke heng meg digitalt)

    Gleder meg til platene til frontene kommer!
     

    Vedlegg

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Det nærmer seg, men enda litt igjen.

    Har fått pusset den første - relativt godt.

    Planen videre er om dette fungerer greit, at de måler og lar seg jobbe greit med både aktivt og passivt( planen er at jeg potensielt må skalere ned etter hvert pga rom som blir opptatt, og da må kjøre passivt eller kjører ren 2-kanals aktivt)

    Dette er grunnen til at jeg kjører parallell klaser på to, ideelt bør jo hvert element har eget kammer, eller i hvert fall hvert 2. element.
    Bassen vil la seg yppe mer med større volum slik som nå, men alt må prøves. Samt at dette er elementer som er svært bassrefleks-vennelige - så man bør kunne få grei bass alene med 6,5".

    Videre har jeg vært i kontakt med A-form for grundigere CNC fresing av eikefront om dette prosjektet blir bra. Da blir det nye kasser.

    Jeg har vært relativt nøye med utfresingen, og alt er lined up og symetrisk men det kan skille en ørliten millimeter på noen av elementene i mellom seg, ikke noe man legger veldig merke til, men kan irritere den som bygger:eek:
     

    Vedlegg

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Sakte, men sikkert.

    Til å være en "prototype" ble det lagt litt mer arbeid enn tenkt, men som dere vet, så kan de fort bli stående litt før nye kasser lages. Jeg gleder meg til og begynne med målingene!

    Og et lite bilde av Hypexen!
     

    Vedlegg

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Edruelig, fint og overkommelig prosjekt!
    Ja jeg håper det.

    Rommet krever jo en del arbeid, men det blir å få det til å måle det greit så jeg har noe å lytte til før jeg begynner akustiske tiltak.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Sånn på generelt i før -og etterpåklokskapens ånd så vurderer jeg å stappe kassene lukkede først for å få en feeling på trykk-kammer også. La elementene jobbe i sitt naturlige frekvensområde før jeg gjør noe dsp-mating, XXLS subene kan jo deles litt høyt, så overgangen blir nok grei.

    Ellers er jo planen - i utgangspunktet bassrefleks, jeg driver å simulerer meg opp og ned for å få til noe som ikke gir så himla mye blåselyder....
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Jeg ville jo droppet bassrefleks var jeg deg. Hvordan har du tenkt å dele av dette da? Altså hvilke frekvensområder skal ting spille i? :)
    Det blir å kjøre tester i godt stappet og lukkede kasser.

    Jeg håper, om jeg det lar seg gjøre at bassmellomtonene deles ved 1800-2300hz og at Beyma TPL tar over derfra. Dette er bare rent erfaringsmessig fra tidligere bygg med samme AMT.

    Lengre ned vil jeg se målingene ann mtp hvor høyt jeg vil dele XXLS subene.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Det skjer ting!

    Alt av skruehull er forborret og klart, samt at jeg har pusset over absolutt alt med 100' papir og behandlet med vann(det gamle møbelsnekkertrikset jeg er sikker på @inselwind kan bekrefte eller avkrefte) for å slippe unna et slipe og lakk-lag.

    Akkurat nå ligger de på rygg over spisebordet klar for kabelsnax og demping.

    Jeg lager en hashtag i huet #lydførhelja, kanskje det går, kanskje ikke, vi får se!
     

    Vedlegg

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.939
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Helt enig med deg vdr vannbeising😊👍. Da tar man mesteparten av fiberreisningen med en gang, som ellers ville ha gjort mellomslipejobben etter olje/lakk mye kjedeligere . Finfint prosjekt 😃
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Lærerferie er farlig😅
    Tok en kabelrunde i går kveld, videre har jeg koblet ferdig og dempet, dempet og dempet kasse. Har vel 2000g dempeull og 2-3m2 med dempeplate i. Kunne hatt ørlite granne til for å fylle helt opp, men det lar seg enkelt gjøre med to av elementene ute.

    Håper på fotlaging i morgen, samt så har jeg bestemt meg for å lage subene nye, de også i 18mm bjørkefiner og ikke 15mm som jeg først startet på.

    Gøy at folk liker og følger med, dere må gjerne kjefte litt på meg om jeg bør gjøre noe annerledes eller tilføye noe!
     

    Vedlegg

    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvorfor legge noe som helst arbeid i test-kasser i bjørkefiner når du uansett skal lage nye kasser i bjørkefiner? :unsure:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Blåsehull hadde jeg droppet.
    Jeg synes lukede kasser spiller best til hifi.
    Men veldig bra bygget, gratulerer med flott prosjekt.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Hvorfor legge noe som helst arbeid i test-kasser i bjørkefiner når du uansett skal lage nye kasser i bjørkefiner? :unsure:
    Det kan du si, jeg vet ikke, jeg bare er sånn, får billig tilgang til plater, og det er jo rart med det, de kan jo fort bli stående en stund før jeg tar bryet til nye med cnc-freste fronter.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Blåsehull hadde jeg droppet.
    Jeg synes lukede kasser spiller best til hifi.
    Men veldig bra bygget, gratulerer med flott prosjekt.
    Enig!

    Takk for det! Jeg skal bort på jobb å kutte til subene jeg valgte å gjøre på nytt.

    Og ja, korrekt! Jeg jobber i Videregående skole, på bygg og anlegg :)
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Kuttet og klart for montering.

    Jeg tar det nok litt bokstavelig, og dette gjelder nok ofte nedre mellomtone, men jeg kommer til å sette ulike dimensjoner på avstiverne med tanke på resonans.
    Så det er ikke bildet som ljuger, de er kuttet bevisst i ulike størrelser :)
     

    Vedlegg

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    I påvente av basskasse-tørking tar jeg noen råmålinger helt uten filter av både Tangbandene og Beyma. Beymaen, som jeg kjenner godt, måler jo eksemplarisk, 6/smoothing på den, det det skiller enormt lite uansett.

    Rommet er helt ubehandlet, så dette skal finjusteres når jeg begynner med den digitale magien.

    Tangbandene legger jeg ved målinger av 6/smoothing og 12/smoothing.

    Målingene som er gjort er følgene:

    Grønn = Dead on fra 1-1,2meter
    Blå og Oransj = ca vinklet mic ca 30-40cm hver vei off axis
    Lysegrønn er 3 meter langt bak i rommet med mic rett opp.

    Videre etter dette tok jeg også en måling med 3 meter bak i rommet 30-40 cm offaxis.

    Grunnen til jeg bruker 30-40cm offaxis av mic og ikke høyttaler, er for min egen del at jeg ser enorme avvik visst det er noen, mye lettere. Kanskje feil, men jeg erfarer at det fungerer veldig bra.

    Ofte skiller 15,30 og 45graders målinger så lite, at jeg bare vil ha det unnagjort med en gang, spesielt med tanke på at filene skal rett i DSP og rettes.

    Passivt ville jeg nok ha gjort litt annerledes.
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gjør målinger fra 10-500 hz med 5db deling, den på venstre side.
    Gjør også målingene på højere volum ca 90db.
    Da ser du lettere feilene der nede i dypet.
    Men ser da ikke halvgalt ut dette. Dette får du sikkert glattet ut med litt DSP ratting og plaseringer.
    De store utfordringene er jo opp til 500hz hos de fleste.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Blåsehull hadde jeg droppet.
    Jeg synes lukede kasser spiller best til hifi.
    Joda, men man må ikke glemme at dårlig utregnet bassrefleks løsninger i praksis rakker veldig ned på selve konstruksjonsprinsippet. Bassrefleks er nok mye mer utfordrende enn bare å putte inn noen tall i diverse lett tilgjengelige «utregnere» av konstruksjonsprinsippet…
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Gjør målinger fra 10-500 hz med 5db deling, den på venstre side.
    Gjør også målingene på højere volum ca 90db.
    Da ser du lettere feilene der nede i dypet.
    Men ser da ikke halvgalt ut dette. Dette får du sikkert glattet ut med litt DSP ratting og plaseringer.
    De store utfordringene er jo opp til 500hz hos de fleste.
    Takk for tilbakemelding!
    Det skal jeg så absolutt gjøre!

    Jeg har ikke rigget opp Hypexene enda, da jeg skal ha de i kabinett i kryssfiner de også, men kjører et par målinger på høyere volum!

    Øierås har anbefalt:
    DSP ved 170 (negativ boost med Q på 1-1,2) og mellom 400 og 700 (negativ boost ved 500 med Q på 0,25-0,35), så jeg skal ratte meg rundt og måle mye, vil gjerne at det skal bli bra dette, spesielt med ett så godt utgangspunkt.

    Jeg synes jaggu de måler utrolig bra disse TangBandene!

    Mvh
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Gjør målinger fra 10-500 hz med 5db deling, den på venstre side.
    Gjør også målingene på højere volum ca 90db.
    Da ser du lettere feilene der nede i dypet.
    Men ser da ikke halvgalt ut dette. Dette får du sikkert glattet ut med litt DSP ratting og plaseringer.
    De store utfordringene er jo opp til 500hz hos de fleste.
    Tror du noe av det opp til 500hz vil la seg ordne litt greiere med førsterefleksjonsdemping og litt akustiske tiltak generelt?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å si, men søkk er jo det vanskeligere.
    Første refleksion kommer etter att du har ordnet bass.
    Men det er jo en viktig ting det også.
    Les tråden REW målinger. Mange gode tips i den.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ta målingene med 5db mellom strekene (venstre side)
    Bare opp til 500hz.
    Da ser det langt mer brutalt ut. Menn sanheten kommer mer frem.
    Husker ikke i farta hvor du gjør det.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Røyk rett i karantene og det som hører med, (heldigvis negativ test), men det stoppet naturligvis opp litt da. MEN, jeg fikk tatt en måling som ønsket lengre opp i samtalen hvor jeg tror det kommer tydeligere frem mtp skalaen.
     

    Vedlegg

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Litt pussig at det tipper ned ved 70hz men så blir flatt igjen i bunn, og ruller av veldig tidlig på toppen, du er jo 10-15dB ned ved 10khz. Ellers ser det jo fint ut :)
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Litt pussig at det tipper ned ved 70hz men så blir flatt igjen i bunn, og ruller av veldig tidlig på toppen, du er jo 10-15dB ned ved 10khz. Ellers ser det jo fint ut :)
    Ja, jeg stusset også på det. Jeg gjorde forskjellige målinger også, dette er fra god avstand og med relativt godt volum.
    Det er mulig inngangen på pcen begynner å takke for seg, jeg erfarte det når jeg testet noen høyttalere.

    Skal se om jeg får tak i et usblydkort.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Det skal sies at dette bare er bassmellomtonene***
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Har du delt av kabinettene internt, eller er det full høyde? Så du har tatt bilde av avstiverne, men det ser ut som om elementene får spille i hele høyden likevel?

    Kvartbølgen ved 50-60Hz-området der du har den verste dippen går noenlunde opp med totalhøyden på kabinettet. Kanskje du har en intern utfasing/stående bølge, eventuelt at den også treffer litt uheldig i kombinasjon med rommet... 🤔

    Hvis du pakker veldig tett med dempemateriale bak diskanten for å dele kassa i to, får du i alle fall en slags fasit på om problemet ligger inni eller utenfor 🤓
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn