K
knutinh
Gjest
Det finnes importkvoter, f.eks for at fastfoodbransjen skal få billig ost til pizza og burger, men som ikke medfører billigere ost på skiva.Morpheus skrev:Hm, du sitter på info jeg ikke gjør Deph. Hvor mye straffetoll på varer fra EU opererer vi med pr idag?
Jeg registrerer at jeg kan kjøpe importert kjøttdeig hos REMA 1000 for 15nkr for 400g fra tid til annen, det er omtrent halve prisen som den norske... Hvordan kan dette ha seg med vår proteksjonistiske høye straffetoll på utenlanske varer?
Det finnes "freak cases" av type "straffetoll på bananer for å beskytte norsk banan-produksjon".
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/08/03/404486.html
http://www.bt.no/innenriks/article415636.eceIfølge tall fra Norges Bondelag er tollsatsene på svin på 363 prosent. For skinke av ulike typer gjelder andre, spesifiserte tollsatser.
Aller høyest er tollsatsene på lammekjøtt, hele 429 prosent. Kylling kaprer andreplassen, med 425 prosent.
...
Fra tid til annen har de også importert ubehandlet kjøtt i disken. Brasiliansk indrefilet ligger side om side med det norske kjøttet. Til tross for at tollsatsen for indrefilet er på 344 prosent, koster kjøttet omtrent det samme som det norske kjøttet i butikken.
...
Eksempelvis ville en kilo kylling som etter produksjon og transport til Norge koster ti kroner per kilo, koste over femti kroner etter at tollen er lagt til. Ingen av de norske matvarekjedene Dagbladet har vært i kontakt med selger importerte varer av lam eller kylling.
-kVi har verdens høyeste toll på mat
Ingen land i hele verden har høyere tollsatser på importert mat enn Norge. Det viser helt fersk statistikk fra WTO - Verdens handelsorganisasjon.
- Tollsatsene forteller at Norge er blant de land i verden som beskytter jordbruket sitt mest, sier forsker Klaus Mittenzwei ved Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning (NILF).
...
For alle landbruksvarer sett under ett, har Norge en gjennomsnittsstoll på 137,6 prosent. Andre rike, matvareimporterende land har en gjennomsnittlig toll helt nede i 30 prosent.
Ikke nok med det - ingen land har så mange matvarer med en tollsats på over 100 prosent. 42,5 prosent av alle matvarer har en tollsats over 100 prosent i Norge, mens tilsvarende tall for Sveits, Japan og EU er 17,8 prosent, 7 prosent og 0,9 prosent.