Slutte med snus..

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Ser ut til at det ble bra respons på denne tråden! :) Flere som vurderer å slutte med nikotinen, eller som har prøvd tidligere? ;D
Sluttet forresten selv å snuse for ca 2 år siden, gikk en liten måned uten snus, og havnet deretter på et prosjekt hvor jeg og en til var eneste som ikke snuset. Kom fort i gang med snusen igjen da gitt! ..det er vel slike situasjoner jeg bør frykte når jeg kommer hjem.

Ellers så har det i dag gått i frokost jeg ikke helt vet hva var, privatsjåfør med svart belte i slalomkjøring, lang arbeidsdag i lokale uten dagslys, middag ute på en fantastisk liten "villa" midt inne i ingenmannsland som igjen ligger midt i byen.. ( vanskelig å forklare ::) ::)) OG mye tyggis og fisherman's friend, litt redbull og 2 små sjokolader.

Det jeg frykter mest etter å ha lest innleggene er at jeg skal fyke opp 10-15 kg i vekt om/når jeg klarer å slutte med snus. Gikk allerede opp 11 kg når fruen var gravid med eldstemann og de kiloene gikk ikke bort igjen, da frister det ikke med 15 nye kg på kroppen. (Tror nesten fruen ville foretrukket at jeg fortsatte med snus i stedet! ;D)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Lykke til.
Imponert over at kona di holder ut snusing...
At noen som bruker snus overhodet blir gift eller har kjæreste er litt uforståelig for meg. No mer usexy enn den siklende gjørma under bolleleppa er vanskelig å tenke seg..

Når det er sagt har jeg sjøl snuset i korte perioder og da på grunn av ren kjedsomhet eller stress. Testet på nytt en pris for noen uker siden. Pussig nok hadde den absolutt ingen effekt foruten litt prikking i fingrene og rødhet på fingerknokene... Boksen gikk i søppla, snus er over og ut..

Lykke til, ta heller en Dent nås suget melder seg, de fås i mange nye smaker....

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Sleiven skrev:
---
Imponert over at kona di holder ut snusing...
At noen som bruker snus overhodet blir gift eller har kjæreste er litt uforståelig for meg. No mer usexy enn den siklende gjørma under bolleleppa er vanskelig å tenke seg..
---
Jepp! Er imponert over fruen selv også. Dvs, har stor respekt (og kjærlighet) for fruen. Hun tillater blandt annet at jeg har vaskemaskiner (høyttalere) i stuen, snuser osv. Det som er viktig i et forhold er jo respekt for hverandre og siden hun aksepterer at jeg snuser så har jeg kun benyttet bleie-snus når jeg er i nærheten av henne. Det er litt mindre "søl" en løssnus, og sånn sett så er det nok litt lettere å akseptere også.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Hvordan går det med sluttinga Terka?
Jeg er på 4. dagen, men merker det nå som jeg er på jobb. Litt synd, trodde ikke behovet satt hardt.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Fortsatt uten snus her. Nærmer meg 1,5 mnd nå. Det har egentlig gått lettere en forventet. Merker dog at jeg i enkelte situasjoner fortsatt får lyst på en pris for nytelsens/avslappningens skyld, noe som er uaktuelt å gi etter for. En morsom sideeffekt som kom litt uventet var at jeg var ganske hyper de første ukene. Hadde forventet gretten og ikke hyper/"triggerhappy", men det var vel min måte å takle lettere abstinenser på. :)

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
2.060
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Bra jobba Terka... snus er for sengevætere. ;D

Droppa galskapen drøye 18 mnd siden etter trutt og gjevt bruk i 30 år, selvfølgelig tar man en pris eller to ila året. For å kutte ut avhengighet har jeg brukt motivasjons faktorer som..helse/trening/kosthold og utgifter... sparer sirka 2000,- i mnd og er i bedre fysisk form. Som flere påpeker er nøkkelen viljestyrke/besluttsomhet. Det å ha kontroll over sterkt vanedannende stoff som nikotin er vanedannende i seg selv. ;D

mvh,
tas

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Bestefatter'n var smart og ga meg en pris når jeg var 6 år gammel. Nå kommer du aldrig til å begynne med snus sa han, etter att jeg hadde spydd ham mitt i trynet...
Han hadde rett ;)

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.579
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Terka skrev:
Må forresten inrømme at jeg har knasket litt ekstra Fisherman's Friend, de har blitt et lite substitutt - uten nikotin.
Det er jeg avhenig av.. det går fort ti poser med FF pr uke ::)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Min onkel har en herlig snushistorie fra 70-tallets interrailferier. En av gutta putta inn en flott pris for første gang, men i det samme han har fått den under leppa kjører toget inn i en tunnel. Det blir helt svart inne i kupéen og litt rabalder oppstår. Når lyset er tilbake ser alt tilsynelatende normalt ut bortsett fra at den bittelille italienske damen tvers overfor vår testpilot er dekket av oppkast fra topp til tå.
Tipper de gutta fikk høre noen gloser ;D.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Litt pirk/tips angående Fisherman,bruk den uten aspartam.

Trur nesten om man bruker mange pakker FF i uka med aspartamtypen,er det vel ca like gale som snus?

I beste meining.

Mvh.

A

asvaberg

Gjest
samlanes skrev:
Litt pirk/tips angående Fisherman,bruk den uten aspartam.

Trur nesten om man bruker mange pakker FF i uka med aspartamtypen,er det vel ca like gale som snus?

I beste meining.

Mvh.
Det er snart komplett umulig å få kjøpt seg drops eller tyggegummi uten det hel***es plastikk-søtstoffet....

Jeg vil ha SUKKER!!!!!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.690
TAS skrev:
Det å ha kontroll over sterkt vanedannende stoff som nikotin er vanedannende i seg selv. ;D

mvh,
tas
Så sant som det er sagt. I fjor sa jeg til sigarettene at nå er det jeg som er sjefen. Gikk ned fra 12-15 om dagen til 4-5. Kjempefornøyd med at jeg kan bestemme selv når jeg vil ha en røyk.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.723
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Bonusen med sukkerfri FF er at aspartam er avførende i større mengder...

Hadde meg en seriøs runde med forkjølelse i vinter, og da farta jeg byen rundt for å finne varianten med vanlig sukker og ikke den h*lvetes aspartamen. Jeg har kun finnet en bensinstasjon som har den gammeldagse typen (og den stasjonen skal legges ned...)

Johan-Kr

A

asvaberg

Gjest
aporpos slutte med nikotin:

på NRK nyheter nå kl2100 var det et innslag om et nytt brannslukkingssystem og de viste dette innstallert hos ei eldre dame.

"xxxx har kols, bla bla bla" fikk vi høre mens vi ser nærmere på installasjonen

a) hva var egentlig poenget med å nevne at dama hadde kols? Er det brannfarlig, var det relevant?

Så fikk vi se xxxx tenne seg ei skikkelig rullings, på direkten (såpass er viktig for brannfaren, ser den)

b) hva var poenget med å vise hele Norge at ei gammal kolsbefengt kjerring tenner seg ei deilig rullings?
Var det vesentlig for innslaget (NEI!) eller var hele innslaget sponset av tobakkskaderådet?

Herregud....... også NRK da gitt....

beklager off-topic, måtte bare få det ut!

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Fikk høre fra en lege engang at det var bedre og fortsette med snusen enn å la FF syre opp tannkjøttet ditt, dog litt usikker på hvor realistisk dette er.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
@asvagberg: Den dama var nok brannfarlig i seg selv, derav relevant for innslaget om nytt brannslukkingsystem? ;D

@TAS: Jobber opp motivasjonen rundt trening/helse også. Go'sykkelen ble, som beskrevet i annen tråd, stjålet etter 2 turer i år. Så ny sykkel blir nok en del av motivasjonen videre også. (Har pt gode nok hifikomponenter, ihvertfall synes fruen det ikke står på fornyingsprioriteringslisten vår akkurat nå. ;D)

Ang fisherman's friend og aspartam, en del slike erstatningsstoffer for sukker er faktisk påvist at medfører hjernesvinn (dyreforsøk på mus..). Så på generelt grunnlag så er jeg imot slike stoffer. Tar meg heller en "ekte" Cola med sukker en en sukkerfri en.., men da gjerne såpass sjelden at jeg tror det nok går greit. Bedre å bruke ekte sukker og heller mindre av det.

Edit: Har forresten roet godt ned på FF spisingen også. Tror jeg kanskje bruker litt under en pose på en måned, om det er så mye.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.579
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
pahf skrev:
Fikk høre fra en lege engang at det var bedre og fortsette med snusen enn å la FF syre opp tannkjøttet ditt, dog litt usikker på hvor realistisk dette er.
Snakket med en tannlege om min avhenighet, pass på å puss tenna normalt så går det greit, mente han.. Den ti i uka - blir en jo ikke rik av sa han.. 8)

A

asvaberg

Gjest
HoJ skrev:
Snakket med en tannlege om min avhenighet, pass på å puss tenna normalt så går det greit, mente han.. Den ti i uka - blir en jo ikke rik av sa han.. 8)

Nå har jeg brukt snus i 10 år ca - daglig inntak, forbruk ca 1 boks i 2-3 dager, men kun porsjonssnus og de siste årene kun white portion.

Jeg går til fast tannlegekontroll 1 x pr år og hver gang ber jeg ham sjekke gommene.
I år, som i fjor og året før der osv, var svaret:
"hadde du ikke sagt at du bruker snus, så hadde jeg ikke reflektert over det - jeg ser ingenting uvanlig oppi der....."

Og fastlegen min er krystallklar: det er 1000 ganger bedre å snuse enn å røyke...

Men akk som jeg savner røyken - hver dag nesten, og spesielt ille nå når båten skal på vannet.....
Hat hatt røykepause siden 30/1......

I miss my sig.....

N

nb

Gjest
asvaberg skrev:
Jeg går til fast tannlegekontroll 1 x pr år og hver gang ber jeg ham sjekke gommene.
I år, som i fjor og året før der osv, var svaret:
"hadde du ikke sagt at du bruker snus, så hadde jeg ikke reflektert over det - jeg ser ingenting uvanlig oppi der....."
Tannlegen min nevner, nærmest i en bisetning, at hun ikke trodde det var bra å snuse. Men at jeg er svært sløv med tanntråden, DET er seriøse saker det. Får en lang preken hver gang jeg er innom om hvor viktig det er å rengjøre alle flatene på tennene osv.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Viljestyrke viljestyrke viljestyrke. 0,0 problem å slutte med dop og røyk og kjøtt. Men Øl'en må jeg ha...

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Sleiven skrev:
Viljestyrke viljestyrke viljestyrke. 0,0 problem å slutte med dop og røyk og kjøtt. Men Øl'en må jeg ha...
Øl til grillmiddagen i dag var en selvfølge! ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Nå ja, det å slutte med heroin er noen ganger direkte farlig. Smertene og krampene kan faktisk ta knekken på en. De som har sett en heroinist detoxe vet at det ikke er en misunnelsesverdig opplevelser. Fytti helsikke, sier jeg.

Snus er det nærmeste man kommer å junke nikotin. Stort nærmere er det umulig å komme, hvis de ikke begynner å selge konsentrert nikotin. Og kraftig nikotinrus er enkelt og greit den mest patetiske rusen som finnes. Det er sammenlignbart med søppelnarkomani/apedop. Nikotin i for sterk form er kun for de som er for feige til å oppsøke plata.

Nikotin skal nytes med god røketobakk for at effekten av nikotin skal være nesten fornuftig. Nikotinrus er noe som bør ha liten interesse for mennesker som har sluttet på ungdomsskolen. Jeg har aldri forstått hvorfor folk frivillig bruker det kjipeste sterke rusmiddelet som finnes på markedet. En rus som kun fører til en kvalmende svimmelhet for alle nye brukere bør få varsellamper til å lyse for ethvert våkent mennesker. Og mindre attraktive personer enn de som ser ut som om de har hatt mislykket omgang med botox finnes knapt.

Om jeg hater snus? Hva tror dere? Det å bruke snus til å slutte med tobakk er ganske fåfengt. Det eneste tobakkproduktet som er en fornuftig måte å trappe ned nikotinavhengigheten med er Oliver Twist. Danskene har skjønt noe som dumme nordmenn og svensker med søppelnarkomane tendenser ikke har skjønt. Kanskje det er fordi jazztobakk er mer vanlig der, slik at de ikke lar seg avspise med pubertetsrus?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
@baluba; Hva er ditt forhold til kjøpt husholdningssaft versus hjemmelaget solbærsaft?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Terka skrev:
@baluba; Hva er ditt forhold til kjøpt husholdningssaft versus hjemmelaget solbærsaft?
Guttungen liker husholdningsaft, så det har jeg alltid i huset. Men personlig foretrekker jeg hjemmelaget ripsbærsaft.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
baluba skrev:
Terka skrev:
Guttungen liker husholdningsaft, så det har jeg alltid i huset. Men personlig foretrekker jeg hjemmelaget ripsbærsaft.
En mann med tydelige meninger, sånt liker vi! :)

Aminox

Medlem
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
1
Snuser bare på vintern, da er det for kaldt og stå ute og røyke.
17.mai skulle være siste snusedagen for sommer'n men nå sitter jeg her igjen da. Med en diger tønne under overleppa, livet er herlig dere

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Passe på så man ikke sitter med ei feit leppe og en sigarett for å fylle på, hehe. Blandingsmisbruk osv..

Ang skadevirkninger; det hadde vært interessant å se noen holdbar dokumentasjon på skadevirkninger av snus. Så vet man liksom litt mer hva man har å forholde seg til.

Noen lengre oppe i tråden mente at aspartam (som i FF) var minst like skadelig; det forundrer meg at man klarer å sette disse substansene i en relativ kontekst med hverandre helseskademessig all den tid det ikke finnes, såvidt jeg vet, noe holdbart materiale som kvantifiserer helserisiko for noen av substansene. Bare for å være kverulant :)

Topp Bunn