Musikk og Hi-Fi Sluket og ORSO denger løs på hverandre og blir aldri enige uansett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kanskje Orso endelig har skjønt det ... :cool:... Noe flere burde legge seg på minnet forøvrig... Og det er:

​The best dominance is ignorance...
    Jeg bryr meg ikke om det du skriver.

Men det var jo matnyttig, da.....

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.586
    Torget vurderinger
    24
    RoDa sez:

Trodde jeg hadde gjort det, sorry. Er ikke målinger påkrevet for å få god lyd, mener du? Vet ikke om du produserer dine ting kun på øret eller om det er målinger med underveis. Har fått inntrykket av at "alle andre" måler i alle fall og er enige om at det er nødvendig for å få til god lyd.

Jeg gir snart opp. OK, siste gang

- Måling av grunnleggende ting som nivå, løpetidskorrigering osv. er nødvendige og brilliante snarveier og sparer mengder av tid i forhold til "på øret" Særlig for de som pusler med egne konstruksjoner og selvbygg.

- Målinger er en naturlig del av prossessen for å få best mulig lydmessig resultat on-site. Merk "del av"

- Mange målinger er ikke konklusive, langt derifra - har sett mange eksempler på slikt, også på at det blir tatt feil beslutninger på bakgrunn av målingene alene.

- Målinger og romkorreksjoner kan nesten se ut som har tatt helt av - nykommere starter jakten på godlyd med Glava og PC, ofte uten grunnleggende forståelse for de
    mest jordnære fysiske betingelser for den lyden de ønsker seg

- Målinger har nesten blitt et eget "underfag" i hobbyen - helt greit for meg, men for oss som har vært med i TIÅR før måling i heimen i det hele tatt var mulig/praktisk/vanlig så kan det vel aldri får førsteplassen i kampen om hva som betyr mest. Men vi bruker det som det verktøyet det jo er, selvsagt.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    På tide å la tråden skifte navn til:

Sluket og RoDa denger løs på hverandre og blir aldri enige uansettO0

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.000
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    15.762 innlegg sier at du ikke gir opp med det første :)

Leser hva du skriver og leser gretten gammel gubbe mellom linjene. Jeg tror denne utviklingen går så det suser og magien/erfaringen som i dag IYO trengs for å komme helt på plass snart er unødvendig. Snart vil målingene bli konklusive og grunnlag godt nok for ultimat lyd. Gutta med PC (og sikkert noen av dem med Glava og) er de som driver hobbyen videre, de er fremtidens DIYere. Joda, det ER litt trist, men det hjelper ikke. Musikk er allemannseie, for 199,- pr mnd er du musikkmillionær. Godlyd er mulig ved hjelp av PC og mikrofon, så kan du godt trøste deg med at det ikke er nok for å få til eksepsjonell lyd, i alle fall ikke ennå.

Ikke bli sinna, værsåsnill

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.098
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Boring. Denging uten substans blir bare så usigelig kjedelig. Start en kabeltråd, så dukker nok orso opp.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.000
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    På tide å la tråden skifte navn til:

Sluket og RoDa denger løs på hverandre og blir aldri enige uansettO0
    Hvor kom afrosveisen fra? Osro er ikke her, og noen må ta deng....

V

vredensgnag

Gjest
    Vi som lytter er like forskjellige som anleggene vi lytter til, og har minst like forskjellige preferanser for hva som er god lyd.
    Noen mener at det som gjengis skal kunne oppfattes med like stor lyst av alle, dersom gjengivelsen er "korrekt" i forhold til et ideale - teknisk eller emosjonelt.
    Men hvorfor skulle HiFi være ulikt alt annet i livet - der vi avslører høyst ulike preferanser for hva vi mener er herlig, perfekt, deilig, fantastisk osv? Jeg minner om at hvert eneste anlegg på en hifi-messe blir bejublet av noen, og sablet ned av andre, mens en del forblir helt uengasjerte og går videre -- vi har ulike preferanser.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6

Leser hva du skriver og leser gretten gammel gubbe mellom linjene. Jeg tror denne utviklingen går så det suser og magien/erfaringen som i dag IYO trengs for å komme helt på plass snart er unødvendig. Snart vil målingene bli konklusive og grunnlag godt nok for ultimat lyd. Gutta med PC (og sikkert noen av dem med Glava og) er de som driver hobbyen videre, de er fremtidens DIYere. Joda, det ER litt trist, men det hjelper ikke. Musikk er allemannseie, for 199,- pr mnd er du musikkmillionær. Godlyd er mulig ved hjelp av PC og mikrofon, så kan du godt trøste deg med at det ikke er nok for å få til eksepsjonell lyd, i alle fall ikke ennå.

Hvis jeg skulle lese mellom linjene måtte det bli ; egenrådig ,trasig

Ellers tror jeg du har rett i at fremtidens diy`ere måler ( akkurat som den erfarne diy`er), Alle som har drevet litt med dette vet at måinger er et supplement og må tolkes på et ERFARINGSGRUNNLAG.

Synes det er litt trist at en ikke skal dra i lag, men kan ha en situasjon hvor en deler erfaringer, kansje den eldre diy`er allerede har forsøkt det som nye ansikter tror er tidenes mest geniale oppsett.

mvh ( ! )

R

Roysen

Gjest
    Jeg synes selv at når ingeniør vinner og målinger og teori blir det som teller selv om sansene ikke er enig, så blir alt helt feil. Da handler ikke dette om musikk lenger. Da handler det om teori, tall og diagrammer. For min del vil det alltid være sansene som avgjør hva som er best. Så må man bare innfinne seg med at det ikke finnes allmenngyldige fasiter på hva som er best. Det er individuelt.

Målinger og diagrammer er perfekte evalueringsverktøyer, men som permorten sier. De må kobles opp mot et erfaringsgrunnlag om hvordan de påvirker sansene for den enkelte for å si noe om hvordan lyden vil påvirke sansene og smaken. Igjen er intet allmenngyldig.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.586
    Torget vurderinger
    24
    Trivelig at du titter innom, Roy! Appreciate it. Og synspunktet er rimelig sammenfallende med mitt..

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    672
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Målinger er middelet, ikke målet. Slik håper jeg det er for de fleste.

Og, man kan nå målet uten målinger. Det tar bare mye lengre tid.

Geir Arne

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mitt problem er at jeg ikke fatter en meter av disse viktige målingene, så jeg kan ikke nyttiggjøre meg dem. Skulle ønske jeg gjorde det, men det er mye jeg 'skulle ønske at'. Jeg er forvist til å måtte gjette og lytte. Er man ikke redd for å feile og ta noen leaps-og-faith så kan det funke på et vis det også. Gidder ikke lese til ingeniøreksamen for å høre på musikk.

Har prøvd litt forskjellig og har funnet en type lyd jeg liker svært godt, og prøver å følge den veien og se hvor den ender.

Hadde vært forbannet kjedelig hvis dette var 'as good as it gets' forøvrig, så jeg håper jeg er på villspor, og at jeg finner noe enda bedre og mye finere ved neste korsvei.

redm2.png

Sist redigert av en moderator:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.000
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

Ellers tror jeg du har rett i at fremtidens diy`ere måler ( akkurat som den erfarne diy`er), Alle som har drevet litt med dette vet at måinger er et supplement og må tolkes på et ERFARINGSGRUNNLAG.

Synes det er litt trist at en ikke skal dra i lag, men kan ha en situasjon hvor en deler erfaringer, kansje den eldre diy`er allerede har forsøkt det som nye ansikter tror er tidenes mest geniale oppsett.

mvh ( ! )
    Trasig å bli tolket som trasig

Det jeg mener er egentlig samme sak som deg, trur eg. At det erfaringsgrunnlaget som de erfarne DIYere (og andre) sitter på blir bedre implementert i "PC-verktøyene" underveis i utviklingen. Selv om det sikkert ikke - ennå - kan gjøre hele jobben. Copland DRC-205 og diverse Lyngdorf har vel forsøkt en "fix-it" løsning. Alle vil vi vel også ha litt "custom" og "know-how" i anleggene våre, ikke like moro hvis mannen i gata får like bra lyd som kara med mange tiårs erfaring? Jeg synes også det ser ut som alle drar i lag, ser ut som det er både besøk og erfaringsutveksling mellom de yngre og de eldre, de dynamiske og horna?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6

mvh ( ! )
    Trasig å bli tolket som trasig

Det jeg mener er egentlig samme sak som deg, trur eg. At det erfaringsgrunnlaget som de erfarne DIYere (og andre) sitter på blir bedre implementert i "PC-verktøyene" underveis i utviklingen. Selv om det sikkert ikke - ennå - kan gjøre hele jobben. Copland DRC-205 og diverse Lyngdorf har vel forsøkt en "fix-it" løsning. Alle vil vi vel også ha litt "custom" og "know-how" i anleggene våre, ikke like moro hvis mannen i gata får like bra lyd som kara med mange tiårs erfaring? Jeg synes også det ser ut som alle drar i lag, ser ut som det er både besøk og erfaringsutveksling mellom de yngre og de eldre, de dynamiske og horna?
    Som du skriver ; Ingen av de fix-it løsningene jeg har hørt som funker. Er ingen mann i gata som får best lyd med de løsningene, og det er litt synd hvis man da tilvenner seg dèt der, uten å forstå det selv ? Hvis det så allikevel skulle slumpe til å funke, hadde det vært kjempebra mener nå jeg da.

Tror motivasjonen til innblanding fra andre i så fall ikke er misunnelse, men medfølelse.

Jeg kjenner ikke historien til alle på sentralen, men har mistanker om at de aller fleste med horn har en bakgrunn med konvensjonelle ht. Om de så blir værende med horn eller ikke, vil tiden vise. Men erfaringen med diverse konvensjonelle løsninger sitter en jo da fortsatt inne med, har personlig sett fler diy konstruksjoner her på sentralen som jeg vet kunne blitt bedre , om bare tegningene hadde blitt lagt ut før det ferdige produktet ble presentert - litt synd egentlig.

Gode råd mangler det ikke på , jeg har selv fått hjelp her og er takknemlig for det. Det gjelder imidlertid å skille mellom råd fra synsere og de med praktisk erfaring.

De som har / hatt tenåringer i huset vet jo at sålenge det er kommunikasjon er det håp !

mvh

Aerik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    9.528
    Sted
    Våler i Østfold
    Lytt til erfarne fjellfolk og meld fra hvor du går.
    Forøverig stol på hva som fungerer for deg, for det er lang å gå mil etter mil etter mil.. ;)
    Gode råd mangler det ikke på , jeg har selv fått hjelp her og er takknemlig for det.
    Det gjelder imidlertid å skille mellom råd fra synsere og de med praktisk erfaring.
    De som har / hatt tenåringer i huset vet jo at sålenge det er kommunikasjon er det håp !
    Yepp
    Viktig
    Så lenge det er puls, så er det håp:cool:

Dårlig med denging her ennå,men det kommer vel.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.737
    Synes det er synd at motpolene snakker så jævlig forbi hverandre.

Bare fordi man mener godlyd ikke er avhengig av målinger, betyr ikke at man trenger\ønsker å bruke målinger som et verktøy på veien. Jeg har hørt en del anlegg, både kommers og DIY, og både anlegg som både er basert på målinger, basert på øret og en blandings. Jeg har hørt anlegg hvor folk har laget høyttalere som ikke er designet til å spille i nærheten av balansert uten aktiv dsp-stash, og jeg har hørt høyttalere der de fysiske lovene får lov til å sitte i høysetet og styre hele skuta. Jeg har brukt vanvittig mye tid og krefter på å finne ut av hvem som kan klaske meritter og resultater i bordet, og ikke bare teoriserer, prøvd å lytte\lære forbi kjepphester og skylapper. Prøvd å høre anlegg gjennom eierens preferanser, og samtidig forstå hvorfor ting har blitt som de har blitt. Det har blitt mange lærepenger underveis. Basert på dette skal jeg sy sammen ett anlegg til meg selv.

Noen ting får man med seg:

1. Never assume. Har brent meg så mange ganger på gitte hifi-sannheter og myter som rett og slett knuses foran mine ører.
    2. De gamle er eldst. Folk som kan vise deg hvorfor de sier det de sier, sette det i sammenheng med praktisk god lyd, er verdt å høre på.
    3. There is no free lunch. Det er helt sant. Det er vanskelig, men viktig å luke ut hva som reelt gir premisser for gode arbeidsvilkår i ett anlegg\konsept,og å gjøre ting så optimalt som hensiktsmessig mulig. Det koster.

Jeg sier ikke så mye "offentlig" (altså her) om hva jeg EGENTLIG mener om lyden hos folk jeg besøker, men det dannes fort en rangstige i hodet. Jeg kan vel røpe såpass som at de anleggene som ligger i top-5 har brukt målinger som verktøy til finpussing mot slutten, samt et par verifikasjoner på at øret stemmer under konsept-testing. Thats about it. Ett av disse anleggene har gitt meg spontan latterkrampe ved skikkelige pådrag flere ganger, og resten av dem er ikke i nærheten engang! Frekvensrespons\vanfallmessig er det nok ikke noe ut av det ekstraordinære, mer enn flatt nok uten EQ. Opplevelsen er det dog ikke noe normalt med.... Jeg ser at man har kranglet tidligere om at noen oppsettsmessige "skavanker" ikke er så farlige når hardware får gode arbeidsbetingelser og komponentene er gode. Dette har jeg, i aller høyeste grad, fått bevist mange ganger i testanlegg hos Sluket.

Mye av debatten handler jo om hvor mye måling og skruing via dsp som burde til før godlyden sitter. Skal man basere seg på dette, bruke det som verktøy eller ta det bare på øret? Jeg trekker gjerne en analogi til det jeg driver med i det daglige, maskinkonstruksjon og utvikling. Jeg jobber i ett firma som utvikler spesialmaskiner der standardmaskiner ikke finnes til å utføre oppgaven, enten det er nye produkter som skal håndteres\produseres, eller nye konsepter skal dannes. Maskinene er 100% skreddersøm, og består av både egenutviklet hardware og software. Paralellen til det vi snakker om her er at om ikke de fysiske betingelsene er opprettholdt, og ikke alt av grensesnitt, overganger, overføringer og funksjoner er gjennomtenkt og gjennomført, er det umulig å hente inn alt av dette med ratting i programmeringen. Fysikk er kongen på haugen, og designer vi ikke en robust, gjennomtenkt løsning basert på den erfaringer vi over tid har skaffet oss så blir resultatet suboptimalt. Det hender det fungerer, men det er fortsatt suboptimalt. Vil man betale for en optimal løsning så får man det, men det koster penger. Ikke i fancy design og flotte operatørpaneler etc, men funksjonabel, gjennomtenkt hardware.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.098
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    heisann og hoppsann og falerallera!
    Hemmelig kode ? Jeg er litt usikker på oversettelsen og har 2 alternativer ;

1; " per morten ; fuck yourself , du heter hverken sluket eller roda"

2; " Been using my finger, and manlove rules ! "

Holder nok en knapp på oversettelse nr 1..

mvh

M

mfufu

Gjest
    Har aldri hørt horn, og har aldri hatt ett ideale om at "live" lyd er det jeg ønsker i stuen (det sies ofte at live oppnåes med horn). Er det "live" lyd folk måler og sikter mot? Hvorfor tar ingen og måler lyd på en konsert? For de som er avhengige av en måling... Ikke missforstå, som master i kybernetikk (og en del andre navn og titler som folk flest ikke skjønner en dritt av)... så digger jeg målbare fakta... (og forstår det garantert bedre enn snittet her på forumet) men det bryr meg lite eller ikke noe i denne hobbyen... For det er det dette er, en hobby... ikke en religion som man skulle tro det var for noen :) Interessant? Ja uten tvil... Vanedannende? Ja uten tvil... men jeg lurer på hvorfor man ofte refererer til "live" eller "virkelig" lyd...? Den er uansett umulig og gjensakape annet enn med samme PA utstyr som ble brukt på akkurat DEN konserten.... og det låter jo vanligvis dritt på konserter (jeg tror folk blander stemning og virkelighet ofte pga alkohol)... eller er jeg helt på trynet (?)... vil folk flest VIRKELIG si at den lyden man får på konsert er den ideelle lyden?

Edit: litt feil og si jeg aldri har hørt horn, men aldrig SKIKKELIGE hornhøyttalere, og ønsker heller ikke og henge ut akkurat det formatet for da blir jeg trolig hengt og kan bare glemme dette forumet resten av livet.... og det ønsker jeg ikke... har sagt og mener fremdeles at jeg ønsker og høre "skikkelige" horn høyttalere :)

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.859
    Ny målediskusjon?

Jeg har hørt noen anlegg som måler bra men låter dårlig.

Men jeg har aldri hørt et anlegg som har en målbart dårlig frekvensrespons og låter bra, og det kommer ikke til å skje heller.

Anlegg låter aldri bedre enn de måler. De låter alltid dårligere. Vi har ikke nok målinger til å fange opp all lydforringelsen som foregår....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.662
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Horn har sider ved seg (fyrst og framst dynamiske, etter mi meining) som gjev tett-på-live-opplevingar. Men andre konstruksjonar har andre live-aspekt ved seg som kan vere minst (-vel så, vil eg seie) live-aktige. Eg tenkjer då på høgtalarkonstruksjonar som visse elektrostatar, planarhøgtalarar, og ikkje minst rundstrålande. Men ingenting av det eg har høyrt så lang har vore utan feil. Eg veit ikkje kva måledata som skulle gjere at eg ville velje eitt av produkta framfor eit anna. Likevel har eg gjort mine val, og vore ganske fornøgd fleire gonger, sjølv om både pris, ambisjonsnivå og tilpasning til rom har vore svært ulike på vegen frå Tandberganlegget eg kjøpte for konfirmasjonspengane fram til det eg har i dag.
    Meir i hifi enn andre stadar gjeld nok "ein kvar vert sæl i si tru", tenkjer eg.

M

mfufu

Gjest
    Dynamikk er nok en av tingene jeg har lest er spesiellt bra med horn, og en av grunnene til at jeg må få hørt på det en gang :) I retrospekt var dette kanskje ikke rette tråden og ta opp poenget mitt, men jeg lurer ofte på det når folk prater om realistisk eller "live" lyd, hvorfor ønsker man og gjenskape lyden fra konsert hjemme i egen stue? Men det er kanskje her den personlige delen av hobbyen kommer inn, hvilke idealer vi har. Flott er det at det finnes muligheter uansett hva man ønsker :)

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.405
    The woodwork squeaks and out come the freaks - for å sitere Was, not Was.

Takk for at du tok ut søpla fra Hornografitråden Sluket!

(obs, godlynt, lett sarkastisk melding, i beste mening osv....) ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.586
    Torget vurderinger
    24
    But of course, BigS. Det minste man kan gjøre for en god venn. Best å holde DIN sti ren!

Lenge siden vi har hørt noe fra Was Brothers, btw. Bra saker. Første gang jeg hørte de var vel på Mats Nilekjær's "Soul Corner" for ca. en menneskealder siden. Those were the days..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn