Det er vel ikke slik at sølvplatesystemets komponenter blir raskere utdatert for tiden, men at HD har gjort sølvplaten unødvendig/mindre viktig. De som bruker HD til avspilling har som oftest kjøpt platen selv, og har rippet den til HD før lagring. Jeg synes det er veldig fornuftig, i og med at faren for at originalen blir ødelagt av barn og fulle menn er eliminert. Pluss at vi som er late av natur slipper å reise oss opp for å skifte musikk.
Stort sett lytter jeg til musikk i hele verk om gangen, sjelden stykke for stykke. Det er fordi jeg ikke bedriver testing av utstyr, men fordi jeg kun lytter til musikk. Til det fungerer egentlig sølvplate helt fint, men det hadde faktisk vært kjekt å kunne browse seg fram til, og planlegge neste plate mens man lytter til en annen. Skal man gjøre det når CD spilles, så må man nødvendigvis reise seg opp fra sweetspot-en. Og det ødelegger mye av fokusen for meg. Jeg mister rett og slett litt av den kontinuiteten som jeg er vant med fra konserter.
Men når det er sagt, så har jeg egentlig lite imot å reise meg opp. Og jeg skal ikke underslå det faktum at nettopp muligheten til å høre et verk uten å måtte reise meg så ofte faktisk høyner følelsen av realisme for meg. Som fast konsertgjenger er jeg ikke vant med å reise meg opp hvert tyvende minutt for å gå fram til dirigenten og be ham fortsette. Er det noen av dere som gjør det? Jeg husker en full haugesunder som pleide å komme opp på scenen hver gang en bluesmusiker spilte i sildebyen. Jeg glemmer aldri Albert Collins reaksjon på ham da jeg turnerte med The Icebreakers. Men på konserter i Grieghallen har jeg aldri opplevd at noen av publikum har gått opp på podiet for å delta i leken. Det jeg mener er at selv om mange føler at lyden av vinyl er mer troverdig, så er lytteprosessen mindre troverdig i min verden. Sorry, vinylfreaks. Jeg er helt enig i at vinyl ofte er overlegent rent subjektivt (i alle fall i mine ører). Men jeg har vært så heldig å produsere noen vinylutgivelser, at jeg vet at forskjellen på en glassmaster til vinyl og CD ikke er så veldig forskjellig når produktet er ferdig på vinyl eller CD. Forskjellen ligger i hva produsenten velger å gjøre, mer enn selve teknikken i seg selv.
Og ut av dette ravende bablet fra meg så skjønner dere sikkert at jeg deler opplevelsen av realisme inn i forskjellige disipliner. Og noen faller i vinylens retning, andre i CD-ens. Problematikken i denne tråden handler om CD er litt overflødig med de nye mediene, ikke om systemet i seg selv er utdatert lydmessig. Det er det vel ingen som hevder, eller har jeg gått glipp av noe vesentlig her? Det dreier seg bare om at HD gir deg muligheten for kontinuerlig og mer praktisk avspilling. Det å måtte reise seg for å skifte stykke musikk har ingenting med realisme å gjøre. Det kan være en botsøvelse som tvinger deg til å ta aktiv del i avspillingen, men for oss som ikke lar oss distrahere så mye når vi lytter så er den botsøvelsen unødvendig. Jeg spiller ikke bakgrunnsmusikk hjemme, og ser ikke noen grunn til at jeg skal begynne med det med et HD-basert avspilling.
Derimot finnes det en stor gevinst i bruk av HD som jeg virkelig kommer til å elske. Jeg og mine venner liker å drive med det jeg vil kalle musikalske digresjoner. Den ene låten fører til den andre, ut fra assosiasjoner som gjøres under lytting. Det er en artig og svært aktiv tilnærming til musikknytelse. Det er ditt og mitt ansvar å lytte aktivt, og ingen systemer kan gjøre noe med det. Isåfall burde det ikke gis ut noe som har lenger spilletid pr side en det som er en sats i et stykke, he he he. Klarer man ikke å fokusere gjennom noen timer uavbrudt lytting, så har man hverken tålmodighet eller konsentrasjon nok til å lytte til noe annet enn singler. og derfor skjønner jeg ikke hvorfor HD skal være så veldig farlig å begi seg inn på. Er noen redd for å "grow big as a house", for å si det med David Byrnes ord?
I det hele tatt er hele tråden delvis off topic. For å få tråden tilbake on topic, så kan jeg gi mitt svar på spørsmålet: Sliter folk med å selge dyre CD spillere for tiden?
Jeg tror at det kommer til å bli stadig vanskeligere å selge både nye og brukte spillere i høyere mellomklasse. Det definitive high-end markedet er så lite at det neppe kommer til bli vanskeligere på grunn av HD alene. Men for oss som befinner oss i en budget-klasse så er det sannsynligvis mer fornuftig, i og med at vi ikke har råd til et skikkelig rock solid drivverk. For jeg har faktisk tro på at en solid HD spiller mer nøyaktig enn en mellomklasse CD-spiller. Ikke nødvendigvis mye mer nøyaktig, men det er nok en liten forskjell i alle fall.
I min situasjon er det faktisk å håpe på at det er vanskelig å selge dyre spillere, for da kan jeg kanskje endelig få råd til å kjøpe meg et skikkelig drivverk ;D