Slim Devices Transporter

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
SPD/IF er faktisk en ANALOG overføring av digitalsignalalet.  Høyre/venstre kanal mikses i blokker innimellom hverandre.  Signalet er følsomt for datatap og tidsforskyvninger (jitter).  Det er så vidt jeg skjønner grunnen til at ulike digitalkabler låter ulikt  :(

Så vidt jeg vet brukes ikke dette formatet internt i noe digitalapparat.  Det er liksom ikke noe poeng i det.

Håkon.
Det er vel ofte I2S som brukes til digital lyd mellom chippene internt?

mvh,
OS

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.648
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
...
Hvorfor det skal være så vanskelig for et CD drivverk å lese en CD på 1x når en CD-ROM klarer 52x har jeg ingen god forklaring på.  Mystisk. 8)
Det kan kanskje ha noe å gjøre med at et CD-drivverk nødvendigvis må fôre DACen med 88.200 samples i sekundet, mens en CD-ROM i en PC kan ta seg god tid og lese om igjen til den er "fornøyd". Spesielt dersom man benytter rippe-software med "RUR-modus" ("Read Until Right"), f.eks EAC med "secure" skrudd på.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.345
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg kjøbte det jeg havde penger til, en SB3, og jeg er overrasket over kvaliteten på dingsen, meget god lyd, brukervennlig og snerten. Havde jeg vunnet i Lotto blev det jo sikkert Transporter og en haug med 24/96 downloads.
Skjønner ikke helt den snakk om EAC og dropouts på andre programmer, som ITunes f.eks. Jeg har ikke hatt en eneste dropout på mine Apple Lossless rip.
Desuten, en del har faktisk eksperimentert med alternative strømforsyninger til SB3, men mange hører ikke forskjell, altså ultra marginale forskjelle.
Det vi mangler er et nytt format, som disse dingser spiller, med SB3 blir det kanskje litt vanskelig å sitte å konvertere 24/96 til 24/88.
De der er allergiske mot jitter kan bruke denne dac, også med en moddet Squeezeboks :
http://www.lessloss.com/
Ellers, var der ikke en person her der ikke skjønte vitsen med oppgradering av klokken i cd spillere ?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Litt OT dette her: men er det noen som har erfaringer med Exact Audio Copy + flac? Jeg fikk anbefalt denne metoden for å rippe CD'er til avspilling i SB3. Det jeg irriterer meg over er at rippingen går vanvittig tregt, ofte 35-40 min. per CD (hvor konverteringen til flac muligens tar 5-10 min. av dette) :mad: Andre som opplever det samme?

mvh,
OS

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Havde jeg vunnet i Lotto blev det jo sikkert Transporter og en haug med 24/96 downloads.
Det vi mangler er et nytt format, som disse dingser spiller, med SB3 blir det kanskje litt vanskelig å sitte å konvertere 24/96 til 24/88.
SB3 spiller fint 24/96 flac materiale. Slik jeg har forstått det blir annethvert sample droppet internt i SB'en slik at man i praksis hører på 24/48, men det fungerer og låter uansett svært godt.
Last ned noen samplers herfra og prøv, det fungerer helt fint med flott lyd hos meg ihvertfall:
http://www.highdeftapetransfers.com/index.asp?PageAction=VIEWCATS&Category=14

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Litt OT dette her: men er det noen som har erfaringer med Exact Audio Copy + flac? Jeg fikk anbefalt denne metoden for å rippe CD'er til avspilling i SB3. Det jeg irriterer meg over er at rippingen går vanvittig tregt, ofte 35-40 min. per CD (hvor konverteringen til flac muligens tar 5-10 min. av dette) :mad: Andre som opplever det samme?
Jeg har rippet mange hundre CD'er til flac med EAC og synes det fungerer utmerket. De fleste tar ca 10 minutter, men hvis det er mye feil og EAC må gjøre mye feilretting kan det fort ta mer tid. Anslår at ca 5% av CD'ene har tatt opp mot en halv time og et par nesten en hel time. Selve flac enkodingen tar bare en brøkdel av dette, kansje et par minutter tilsammen. Dette avhenger selvfølgelig av hvor sprek PC du har, jeg bruker en P4 2,66GHz.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.345
Sted
Nadadouro, Portugal
Heh, leste at en havde kjempe problemer med disse filer, han hørte bare hvit støy,må se mig litt om da.
Tenkte jeg skulle prøve en nedlastning fra Linn med deres Master filer. De er ganske store de, 1 GB eller noe sånt ! Der blir ikke plass til mange av de på harddisken....

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Linn benytter vel wma lossless, det har jeg ikke prøvd så jeg vet ikke om det fungerer. Men det skulle jo gå an å konvertere til flac hvis det ikke skulle funke.

Synes forøvrig Linns Studio Master nedlastinger er for dyre, de skal jo ha mer for de enn for en fysisk sacd. Kan ikke være store kostnadene de har med disse.

Ellers er vel ikke 1 GB per album så ille? En 500GB ekstern hardisk går for under 2 laken for tiden.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
365
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3

mvh,
OS
Da tror jeg nesten du må sjekke instillingene i eac og flac.
Når det gjelder flac innstillinger er det i hvertfall en ting som bruker lengre tid. under encoding options bruker jeg level 6. Ikke vits i å ha den noe høyere. Filen blir ikke noe særlig større, og du sparer mye tid.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.648
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2

mvh,
OS
Et par ting du kan prøve:

- Under "EAS -> Drive Options -> Offset/Speed", sørg for at "Speed" er satt til "Actual". (muligens må strømmen av og på igjen for at CD-leseren får med seg denne - problemet med enkelte CD-lesere er at de forblir stående på lav hastighet)

- Under "EAS -> Drive Options -> Drive", sørg for at "Allow speed reduction during extraction" er deaktivert.

- Under "EAS -> Drive Options -> Drive", sett "Drive read command" til "MMC 1".

Hjelper ikke dette, kan du

- under "EAS -> Drive Options -> Extraction Method", velge "Burst mode" istedenfor "Secure mode". (Hvis du hadde "Paranoid mode" valgt, prøv "Secure mode".)

(sistnevnte går potensielt ut over rippekvaliteten på skriblete plater, men ikke verre enn andre rippe-programmer.)

- sette CD-leseren til å være IDE master.

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Jeg fant et tips på en eller annen EAC-side som gikk ut på å laste ned fila wnaspi32.dll fra nero.com og legge denne på EAC-mappa (vanligvis C:\Program Files\Exact Audio Copy).
Etter dette økte lesehastigheten kraftig.
Konverteringstiden for flac-encoding er vel avhengig av CPU antar jeg.

mvh,
OS

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Takk for alle tipsene folkens! Er sengeliggende med influensa nå og skal teste dette ut så snart jeg er på beina.

Jeg har allerede fått konverteringen til flac til å gå mye fortere da jeg før rippet direkte til en NAS disk men nå gjør jeg det lokalt. Ja jeg vet dette var en generaltabbe da waw-filen blir kopiert over nettet flere ganger! Typisk tar konverteringen til flac nå mindre enn 30 sek.

mvh,
OS

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Tenkte jeg skulle prøve en nedlastning fra Linn med deres Master filer.
Har prøvd testfilen med 24bit 88,2 kHz fra Linn:
http://download.linnrecords.com/recit24bit.wma
Den spilte helt fint på min SB3. På SB'en ble denne rapportert til å være 22,7 kHz. Vet ikke helt hva dette skyldes men antar det er en bug i håndtering av tag, og ikke at den faktisk blir samplet ned til 22,7. Antar at SB'en dropper annethvert sample slik at det man hører blir 24 bit 44,1 kHz.
Testet også å konvertere til flac via wav med dbpoweramp. Både 44,1, 48 og 96 kHz flac funket helt fint, men av en eller annen grunn spiller ikke wav filene, det blir kun sus.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Den spilte skikkelig bra sammen med Jamos flaggskip og Copland effekt, men jeg vet ikke om jeg klarer å slippe taket i det "nostalgiske" med å legge en CD i skuffen.
Men hvis du har en god DVD-spiller i samme oppsett, så burde det jo være mulig å bruke Transporteren som ekstern DAC.  Det har jo potensial for å spille like bra, så da kan man få i både pose og sekk.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Men hvorfor låter to CD-drivverk totalt forskjellig mot en og samme DAC og med samme 75ohms RCA digital kabel??
Kommer vel an på DACen og hvor følsom den er i forhold til klokke- og annen jitter på inngangssignalet. Transporteren har jo tydelig en buffer, og burde dermed være relativt ufølsom for slike effekter på inngangssignalet.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Er det visse typer harddisker som er mer egnet til dette bruket? Lydmessig er det vel ikke forskjell, tenker mest på dette med driftssikkerhet...ikke uvanlig at hd`er går i stykker.
Er f.eks. eksterne hd`er mer solide, eller er interne like gode?
Blir hd`er mer "sårbare" for slitasje når de kommer opp i stort antall Gb?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.754
Torget vurderinger
1
Er det visse typer harddisker som er mer egnet til dette bruket? Lydmessig er det vel ikke forskjell, tenker mest på dette med driftssikkerhet...ikke uvanlig at hd`er går i stykker.
Til dette formålet er jeg ganske sikker på at jeg ville ha satt opp en egen musikk-/medie-server, med HD i enten Raid 1 eller Raid 5, for dermed å ha en forsikring mot fataliteter ved  diskkrasj, en egen musikkserver vil dessuten være uavhengig av den datamaskinen jeg bruker til daglig.

mvh
KJ

C

Cyber

Gjest
Dersom denne har så bra DAC, er det da en bra løsning å ha en rimelig CD-spiller med bra drivverk og kjøre digitalt ut av den og gjennom Transporteren?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Ja det skulle være en bra løsning hvis du fremdeles vil spille CD'er på gamlemåten, men kommer du til å gjøre det da?
Etter jeg fikk min SB ble CD spilleren så å si aldri brukt, etter en måneds tid havnet den på loftet og der har den vært nå i et halvt års tid, har ikke savnet den en eneste gang. SB/Transporter er så mye behageligere å bruke.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
"Innmaten" i en ekstern HD og en intern HD er den samme så det burde ikke utgjøre noen forskjell.

Når det gjelder driftssikkerhet så bruker jeg Raid (husker ikke nummeret) med speiling til kritiske data som digitalbilder, dokumenter osv. mens musikk har jeg liggende på en vanlig nettverksdisk. Jeg har jo alltids orginal-CD'ene hvis musikkdisken skulle havarere.

Når dette er sagt så har jeg siste fire årene hatt havari på tre harddisker og i alle tre tilfellene har jeg fått forvarsel i form av feillesing/skriving slik at jeg har greid ta kopi før diskene havarerte fullstendig. Et godt tips her er å ikke kjøre windows checkdisk før du har forsøkt å kopiere dataene.

mvh,
OS

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Takk for tips, OS og KJ :) Hvis det blir en Slimdevices hos meg blir det nok en Squeezebox med en god dac. Er det bedre for lyden å kjøre optisk i signalveien mellom SB og dac, dvs. Toslink-kabel, enn SP/DIF? Mener å ha lest påstander om dette.

Topp Bunn