slide-case cover.a thing of the past ?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
for ca.5 år siden begynte det å dukke opp cd.plater med en litt "firfinet" stil.de har avrundende kanter og man må presse litt på siden for å få opp coveret.

fant ikke bilde av desse på google,så jeg knipset et :

har i etterkant kjøpt plater av artister som sist ble laget med slide-case,men nå er tilbake med de tradisjonelle jewalcase eller digi-pack (pappcover)

var dette en gimmick fra plateselskapene for å få folk til å kjøpe å fortsette cd-plater i fysisk format da nedlastning begynte å overta fra den gamle distrubusjonen ?

synspukter ?

mvh. s,

G

Gjestemedlem

Gjest
Mye av gleden i musikklyttingen ligger for mange i å kunne tafse litt på et plastlokk mens disketten leses. Skal ikke kimse av slikt.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Liker superjewelbox jeg, enklere å ta ut heftet som følger med og i tilegg virker det mer solid, noe som kan være praktisk når man har to små barn i huset.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Mye av gleden i musikklyttingen ligger for mange i å kunne tafse litt på et plastlokk mens disketten leses. Skal ikke kimse av slikt.
Joda

Sjølvsagt, men det er jo bare såååå mye herligere å tafse på vinyl covers ;D

Det var det som var poenget mitt, eg er jo veldig for fysisk format framfor spotify und so weiter.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.616
Torget vurderinger
28
Cd er et mindreverdig gode.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
javel.det heter super jewel box.ikke rart at jeg da ikke fant noe info på nettet da.

mvh. s,

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.954
Torget vurderinger
4
For oss postvinylpubertale med tafsebehov er digipacks etc. i papp med masse innlegg og utbrett dessverre det eneste tilgjengelige surrogat som duger.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.151
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Jeg har egentlig ikke noe stort tafsebehov heller, men uten vinylsnurre er cd det eneste formatet som er tilgjengelig idag for musikk. Stor del av musikken jeg kjøper finnes ikke i nedlastbart format av tilfredstillende kvalitet.

har ingen cd-snurre heller...

G

Gjestemedlem

Gjest
Oppfinneren av Jewel Case burde vært senket i fjorden med noe tungt rundt føttene. De knekker i hengslene, blir falmet og stygge og CDene detter utav hakket de bor i slik at diskettene blir full i striper og snavs. Spesielt be breie med 2-3 CDer i er noe riktig søppel.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.954
Torget vurderinger
4
Det forundrer meg iblant at folk håndterer de svære og skjøre vinylskivene fra pappcover og innercover til vinylsnurren for deretter å manøvrere en sylspiss PU til flerfoldige tusinger ned i mikrosmå, nesten usynlige riller....og hele veien tilbake igjen....gjennom år og tiår...til jubel og applaus...uten en ripe i hverken cover eller skive, - men cd'er slenges veggimellom, stables uten cover, blir isskrape i bilen og håndteres sjødesløst som en 5åring sine legoklosser.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.332
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Denne plasten har alltid gjort CD lite attraktiv for meg. Jeg skjønner ikke vitsen med den.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.332
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Oppfinneren av Jewel Case burde vært senket i fjorden med noe tungt rundt føttene. De knekker i hengslene, blir falmet og stygge og CDene detter utav hakket de bor i slik at diskettene blir full i striper og snavs. Spesielt be breie med 2-3 CDer i er noe riktig søppel.
Helt enig. CD cover er noe av det verste industridesign noen sinne. Kun overgått av enkelte DVD cover patenter

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Super Jewel Case ble utviklet for SACD, rett og slett for at det skulle være enklere å se forskjell kontra en ordinær CD-utgave. Da SACD ikke fikk noe voldsomt grep om markedet, begynte selskapene å benytte det litt mer strømlinjeformede coveret på vanlige CD-plater også. Bare for å gjøre forvirringen total....

Litt penere er det jo, men det er ingenting å flagge for...

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
det ble i sin tid hevdet at cd-coverene måtte ha vært utviklet i lsd-rus.

mange finner nok glede av å tafse på tastaturet også.

mvh. s,

G

Gjestemedlem

Gjest
I gamle dager nå folk faktisk brukte selve CDene under avspilling, og kanskje til og med flytte på dem av og til var dårlige Jewel Case cover nesten like destruktivt for diskettene som brukerens generelle uvørenhet. I dag når de stort sett fungerer som engangsemballasje før de legger i en kasse i boden så spiller det mindre rolle hva de er laget av.

Jeg har ikke smakt, men jeg tror de fleste i dager laget av sukker. Det samme som brukes i hollywoodfilmer når slåsskjemper skal ramle gjennom vindusruter og dører uten å skade seg.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
vel,som platesamler,hygget jeg meg i denne våkenatten med å arkivere cd'er og få de kronologisk og alfabetisk i tur og orden.samlingen på ca.2500 cd'er (+vinylen).har dette oppdelt i kankje 8 avdelinger.jeg behandler cd'ene mine like forsiktig som lp'ene.det er få hakk og riper hos meg.mange ripper fortløpende.det gjør i grunn jeg også.til I-pod.har 1750 plater inne der.

(beklager hvis rotete formulering.de ble bare 2 t. søvn i nat)

mvh. s,

(søren.der ble det trøbbel med billedserveren også)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
For oss postvinylpubertale med tafsebehov er digipacks etc. i papp med masse innlegg og utbrett dessverre det eneste tilgjengelige surrogat som duger.
Jeg er ikke hundre prosent sikker på hva postvinylpubertale betyr, men er helt enig. I likhet med vinyl blir coveret slitt på en måte som gir en naturlig patina, og behandles den pent så kan utseende holde seg. Og det er der HDD kommer inn. Daglig avspilling foregår uten at hverken cd eller cover røres, og de blir derfor ikke slitt. Slik at de få gangene du føler for å sitte å bla i omslaget så er det i alle fall ingen lefse du har i hendene.

Det er faktisk her HDD har sin styrke i min logikk. Platene står fortsatt nær lytterommet, lagret i et cd-skap fra Ikea står diskret plassert på gangen. Når jeg føler for å holde coveret i hendene kan jeg bare gå de fire meterne til skapet og hente fram platen. Det er ikke så ofte jeg føler et behov for å holde coveret i hendene. Normalt har jeg bare lyst til å lytte til musikken, og noen ganger sjekke hva låten heter. Er det noe info jeg ønsker så er det stort sett enklere og bedre å google. Nesten alle store eller viktige album har en side med relevant info på wiki. Linernotes leser jeg som oftest en gang, og det er når platen er ny. Neste gang de leses så er det av eller for en annen. Hvem som gjør hva finner jeg på nettet.

Så da sitter jeg igjen med kun et behov for å nyte estetikken i et eventuelt flott cover. Det er ingen grunn til å hevde at det ikke er mulig å lage et fint grafisk design i noen formater. Design blir jo i våre dager tilpasset det formatet, så dagens digipack kan være ganske lekre. Og nettopp derfor ønsker jeg å spare på dem ved å spille av fra HDD til daglig bruk, for coveret slites jo litt hver gang jeg tar det inn og ut av en hylle. Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men etter at jeg har eid en plate i en viss periode så slutter jeg å lese på coveret. Ingen grunn til å påføre det unødvendig slitasje bare fordi jeg vil høre en låt eller flere. Jeg merker at irritasjonen over elendige jewel cases ikke preger hverdagen lenger, og det er veldig behagelig. Jeg vil gå så langt som å hevde at HDD er en redning for oss som liker coverkunsten, for da får vi beholde de umerket lenger. Og så slipper vi den frustrasjonen det er å åpne noe halvveis ødelagt plastdritt.

har dette oppdelt i kankje 8 avdelinger.
Kanskje 8 avdelinger? Enkelt å grabbe med seg en håndfull for en uhøflig gjest hos deg, skjønner jeg. En avdeling fra eller til er ikke lett å holde rede på, he he he. Leif er forøvrig en ærlig type noen ganger, og skal få lov til å eksistere. ;)

Topp Bunn