Trane skrev:
For oss postvinylpubertale med tafsebehov er digipacks etc. i papp med masse innlegg og utbrett dessverre det eneste tilgjengelige surrogat som duger.
Jeg er ikke hundre prosent sikker på hva postvinylpubertale betyr, men er helt enig. I likhet med vinyl blir coveret slitt på en måte som gir en naturlig patina, og behandles den pent så kan utseende holde seg. Og det er der HDD kommer inn. Daglig avspilling foregår uten at hverken cd eller cover røres, og de blir derfor ikke slitt. Slik at de få gangene du føler for å sitte å bla i omslaget så er det i alle fall ingen lefse du har i hendene.
Det er faktisk her HDD har sin styrke i min logikk. Platene står fortsatt nær lytterommet, lagret i et cd-skap fra Ikea står diskret plassert på gangen. Når jeg føler for å holde coveret i hendene kan jeg bare gå de fire meterne til skapet og hente fram platen. Det er ikke så ofte jeg føler et behov for å holde coveret i hendene. Normalt har jeg bare lyst til å lytte til musikken, og noen ganger sjekke hva låten heter. Er det noe info jeg ønsker så er det stort sett enklere og bedre å google. Nesten alle store eller viktige album har en side med relevant info på wiki. Linernotes leser jeg som oftest en gang, og det er når platen er ny. Neste gang de leses så er det av eller for en annen. Hvem som gjør hva finner jeg på nettet.
Så da sitter jeg igjen med kun et behov for å nyte estetikken i et eventuelt flott cover. Det er ingen grunn til å hevde at det ikke er mulig å lage et fint grafisk design i noen formater. Design blir jo i våre dager tilpasset det formatet, så dagens digipack kan være ganske lekre. Og nettopp derfor ønsker jeg å spare på dem ved å spille av fra HDD til daglig bruk, for coveret slites jo litt hver gang jeg tar det inn og ut av en hylle. Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men etter at jeg har eid en plate i en viss periode så slutter jeg å lese på coveret. Ingen grunn til å påføre det unødvendig slitasje bare fordi jeg vil høre en låt eller flere. Jeg merker at irritasjonen over elendige jewel cases ikke preger hverdagen lenger, og det er veldig behagelig. Jeg vil gå så langt som å hevde at HDD er en redning for oss som liker coverkunsten, for da får vi beholde de umerket lenger. Og så slipper vi den frustrasjonen det er å åpne noe halvveis ødelagt plastdritt.
har dette oppdelt i kankje 8 avdelinger.
Kanskje 8 avdelinger? Enkelt å grabbe med seg en håndfull for en uhøflig gjest hos deg, skjønner jeg. En avdeling fra eller til er ikke lett å holde rede på, he he he. Leif er forøvrig en ærlig type noen ganger, og skal få lov til å eksistere.