S
Slubbert
Gjest
Å fy faen......Gjest skrev:Politikk handler ikke om individets frihet til å styre seg selv, som er egoisme.
Vedlegg
-
359 bytes Visninger: 80
Å fy faen......Gjest skrev:Politikk handler ikke om individets frihet til å styre seg selv, som er egoisme.
Og hva er problemet? Etter mitt syn er den markedsøkonomiske tilnærmingen den mest demokratiske måtene å fordele økonomisk makt på.Gjest skrev:...
Du kan kjøpe makt på så mange vis. Tenk litt over det så ser du det nok, du også.
Hva med Røkke som betaler sine "konsulenter" rundelig. Så vet han også å selge aksjer til rett tid...
Retorikken din begynner vanligvis saklig, neste skritt er mistenkeliggjøring av motstanderens hensikter, og til slutt ender du med skjellsord.Slubbert skrev:Gjest skrev:Politikk handler ikke om individets frihet til å styre seg selv, som er egoisme.
KJ skrev:Og hva er problemet? Etter mitt syn er den markedsøkonomiske tilnærmingen den mest demokratiske måtene å fordele økonomisk makt på.Gjest skrev:...
Du kan kjøpe makt på så mange vis. Tenk litt over det så ser du det nok, du også.
Hva med Røkke som betaler sine "konsulenter" rundelig. Så vet han også å selge aksjer til rett tid...
mvh
KJ
Nei, akkurat? Hva er problemet med at Røkke behendig unngår lovgivingen om innsidehandel. Det skulle vel vært lov, eller hva?
Jeg finner svært lite hold og sammenheng i inlegget ditt så jeg er litt usikker på hvor jeg skal begynne ... de finnes sikker noen bøker ala «Markedsøknomi for dummies».Gjest skrev:Dette var lite å lese. Du får komme med noe bedre du da...KJ skrev:Unskyld uttrykket men dette er det reneste sludder og pølsevev.Gjest skrev:...
Et markedsøkonomisk system er ensrettende i den forstand at bare de som oppnår økonomisk suksess får leve. Det er mange tvilsomme måter å oppnå dette på, og jo færre lover til å regulere jo større er mulighetene til å jukse. Dermed er de liberale teorier like vanskelige realisere som andre teorier.
...
mvh
KJ
Du skrev nettopp at du mener det er "egoisme" og derfor uønskelig at folk styrer sine egne liv. Jeg har ingen sjangs til å finne ord som kan engang begynne å beskrive hva jeg mener om en slik påstand.Gjest skrev:Retorikken din begynner vanligvis saklig, neste skritt er mistenkeliggjøring av motstanderens hensikter, og til slutt ender du med skjellsord.
Fra Chess og telemonopol til Røkke? Hvor er det egentlig du vil hen?Gjest skrev:Nei, akkurat? Hva er problemet med at Røkke behendig unngår lovgivingen om innsidehandel. Det skulle vel vært lov, eller hva?KJ skrev:Og hva er problemet? Etter mitt syn er den markedsøkonomiske tilnærmingen den mest demokratiske måtene å fordele økonomisk makt på.Gjest skrev:...
mvh
KJ
1: Følg med i tråden, og ikke hopp på tilfeldig, så ser du det.KJ skrev:Fra Chess og telemonopol til Røkke? Hvor er det egentlig du vil hen?Gjest skrev:Nei, akkurat? Hva er problemet med at Røkke behendig unngår lovgivingen om innsidehandel. Det skulle vel vært lov, eller hva?KJ skrev:Og hva er problemet? Etter mitt syn er den markedsøkonomiske tilnærmingen den mest demokratiske måtene å fordele økonomisk makt på.Gjest skrev:...
mvh
KJ
At folk vil sno seg etter «egen» vinning er jo ikke noe nytt, det vil forekomme i alle systemer og samfunnsstrukturer.
mvh
KJ
Så lenge det skjer i legale former så er det «greit» (dvs. også med bakrunn i min manglende innsikt i evt. konkrete saksforhold) inntill evt ..., og det har ellers ingen ting å gjøre med hverken markedsøkonomi, kapitalsime, sosialisme, stalinisme eller noan andre -ismer mv. Å dømme folk fordi de tjener penger synes jeg tilhører et annet årtusen ...Gjest skrev:...
2: Ja, men det er litt orginalt å mene at slikt er greit.
Alle stadar det makt sentraliserast, aukar interessa for å styre denne makta. Ei naturleg sentaliseringslyst, vil eg seie. Motgifta er å desentralisere makta, fragmentere ho, på same måte som tenkjarane i den franske revolusjon tredelte ho, men kanskje i større grad geografisk? Inndeling i etniske sjølvrådestatar (eller kommunar, fylker eller mindre dramatisk organisasjonsform) kan vere ein måte som harmonerer med Friedmann sine teoriar (klok av skade skriv eg ikkje førenamnet).Gjest skrev:KJ: Problemet er at det ikke skjer i legale former. Det er mye korrupsjon ute og går, og det gjelder i alle former for økonomi, og hos oss både i privat og off sektor.
Løsningen for noen er å liberalisere, men det er bare å tillate det de fleste finner umoralsk. Vanskelig å legitimere et slikt regime for folk flest - de vil gå til valg og forkaste det.
Et strengt regime kan utrydde umoral. F.eks var mafiaen i Italia nærmest utryddet under Mussolini. Men hvem vil ha et slikt regime?
Løsningen finnes i komprimisset, som er en regulert økonomi med liberale sider. Blandingsøkonomi har vist seg å fungere godt her til lands. Nå blir jo økokrim mere proffe etterhvert også.
.
Er Røkke dømt? (bortsett fra denne båtsertefikatsaken ...Gjest skrev:KJ: Problemet er at det ikke skjer i legale former. Det er mye korrupsjon ute og går, og det gjelder i alle former for økonomi, og hos oss både i privat og off sektor.
...
Løsningen på hva? «Et strengt regime» kan også brukes til å dekke over det meste ......
Løsningen for noen er å liberalisere, men det er bare å tillate det de fleste finner umoralsk. Vanskelig å legitimere et slikt regime for folk flest - de vil gå til valg og forkaste det.
Et strengt regime kan utrydde umoral. F.eks var mafiaen i Italia nærmest utryddet under Mussolini. Men hvem vil ha et slikt regime?
...
En velfungerende markedsøkonomi (dersom det er det som er temaet) er en ganske gjennomregulert økonomi; men man velger sine reguleringsområder med omhu og med bakgrunn i noen grunnleggende premisser - som bl.a. etableringsfrihet, og med formål om at økonomien skal fungere bedre (bl.a. for å unngå svindel og bedrag). I praksis har staten (den norske) vist seg i beste fall å være ganske middelmådig til forretningsdrift - staten har i forhold til forretningsdrift ofte alt for mange utenomliggende hensyn å ta, noe forretningsdriften blir lidende under....
Løsningen finnes i komprimisset, som er en regulert økonomi med liberale sider. Blandingsøkonomi har vist seg å fungere godt her til lands. Nå blir jo økokrim mere proffe etterhvert også.
...
Det var da et stort spørsmål, Arve! Venter du at vi skal greie ut? Som på skolen?Audiophile-Arve skrev:Men kva er demokrati i praksis?
Sorry men jeg har ikke fulgt med må Røkesirkus i det siste, men er det egentlig åpenbart?Gjest skrev:...
Neida, Røkke er ikke dømt, men det som skjer er jo selvlysende.
...
Jf. Fulgencio Batista? Jf. Chile?, Jf. Argentina? Jf. Burma? Jeg anbefaler forøvrig å legge øret til «Murder by numbers» av Police....
Et strengt regime holder mafiaen (og liknende kriminelle systemer på siden av det etablerte) nede. Som i Italia under Mussolini, eller i Sovjet før liberaliseringen.
...
...
Vet ikke hva du mener med at et strengt regime dekker over. Jeg har inntrykk av at alle regimer dekker over noe for å holde det gående...
...Skillet i min bok går mellom det totalitær vs det åpne og liberalisitiske.
Og likevel er jeg ganske fundamentalistisk på at et åpent marked er den beste måten å orgenisere en økonomi på ......
Det du skriver om markedsøkonomi kan jeg langt på vei støtte, men så er jo ikke dine synspunkter så fjerne heller.
mvh
KJ
Berre sett i gong du, så skal eg gjere slik eg brukar på skulen....Gjest skrev:Det var da et stort spørsmål, Arve! Venter du at vi skal greie ut? Som på skolen?Audiophile-Arve skrev:Men kva er demokrati i praksis?
Lese Star Tour katalogen, drikke kaffe og spille videokassetter for klassen?Audiophile-Arve skrev:Berre sett i gong du, så skal eg gjere slik eg brukar på skulen....Gjest skrev:Det var da et stort spørsmål, Arve! Venter du at vi skal greie ut? Som på skolen?Audiophile-Arve skrev:Men kva er demokrati i praksis?
Nei, gå inspeksjon.Gjestemedlem skrev:Lese Star Tour katalogen, drikke kaffe og spille videokassetter for klassen?Audiophile-Arve skrev:Berre sett i gong du, så skal eg gjere slik eg brukar på skulen....Gjest skrev:Det var da et stort spørsmål, Arve! Venter du at vi skal greie ut? Som på skolen?Audiophile-Arve skrev:Men kva er demokrati i praksis?
1. Det kunne sikkert vore formulert betre.Spiralis skrev:1. Vel sitter jeg og prommille kommenterer her på HFS nå,
2. men hvor full var egentlig Arve da hen skrev sitt sste innlegg på denne tråden?
3. Hadde det ikke vært for HiFi-en ville økonomien vært skral?! ??? Har mannen begynt å selge anlegget for å overleve? De fleste her har vel anlegget som forklaring evt unskyldning for skral økonomi?!Og ikke omvendt??