Slanke lettdrevne høyttalere

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Jeg skal lete opp greie høyttalere for svigers. De skal matche et12-15 år gammelt Denon sett med forsterker og Cd-spiller. Uvisst hvor muskuløs forsterkeren er, men jeg antar det er budsjettklasse, og et sted mellom 40-100W i 8ohm.

Søker en lettdreven og slank høyttaler. Høyden bør ikke være mye over metern. Plassering nært frontvegg blir det nok vanskelig å unngå, så litt bassforsterkning vil tilkomme gratis. Dypbass er ikke tema, så Sub eller sidemonterte basser er ikke et must.

System Audio er det første alternativet jeg tenker på. Jeg har eid en krysning mellom SA1550 og SA1750, men fikk ikke dette til å spille på budsjettutstyr fra Harman Kardon. Tamt og uinspirert var inntrykket. Lettdrevne er ikke det føste som slår meg når det snakkes om disse høyttalerne.

Så kommer det som kompliserer valg av høyttalere for en audiofil, et begrenset budsjett. Paret bør koste mellom 2-7000,-, og billigere er bedre. Brukt er ikke uaktuelt.


Ide! Lettdrevne stativhøyttalere på bruktmarkedet kan også være en vinner. SF Concertino, Minima eller Electa? Kan noen av disse lures til å spille med enkel elektronikk?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
PSB Alpha T1, nypris 3.700.- mye høytaler for pengene. brukt et par selv et par mnd.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.744
Antall liker
21.614
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
janerlen skrev:
Ide! Lettdrevne stativhøyttalere på bruktmarkedet kan også være en vinner. SF Concertino, Minima eller Electa? Kan noen av disse lures til å spille med enkel elektronikk?
Electa er jo ganske stor, i forhold til de to andre. Minima ligger nede på 83dB/W/m, og er litt vel Feinschmecker (mer for oss, hehe). En 'tino er jo elegant og enkel å ha med å gjøre. Originalstativer er lurt, pent og riktig. Concerto (1. gen og Home) og Minuetto kan også gå.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.576
Antall liker
2.771
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har så lyst å fronte Carlsson OA 58 til trådstarter............ ;D
Noen som vil hjelpe meg?
Vet det ligger et par på børsen her, og jeg kjenner IKKE selger.

Tror svigers vil kunne ende opp med spiss/tynn og slitsom lyd ved feil høytalervalg.
Carlsson, derimot, har jeg tilgode å høre låte slitsomt, uansett utstyr de kobles opp mot.
Og fysisk er de relativt beskjedne, og de "forsvinner" jo stort sett fra rommet, da de skal klines opp mot bakvegg...

Alternativ til Carlsson OA 58 er "etterkommeren", Larsen 4.............

mvh
Proffen
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Har aldri blitt imponert av Klipsch selv, men har ikke hørt disse. Skeptisk til tanken med å matche disse med potensielt lystklingende utstyr er jeg uansett.

XTZ nevnes. Synes personlig den kritikerroste monitoren som er bedre enn 805 er mer spennende enn gulvmodellen, men uansett bra tips.

Jamo har jeg ikke hørt på eller lest noe om siden Concert 8 var heit for 10-12 år siden. Likte den, men er noe skeptisk til budsjettmodellene.

PSB har jeg til gode å høre. Siklet mye på Stratus Gold i min ungdom. Har lest en del tester, og har tro på produsenten.

SF nevnte jeg selv, uten å gå gjennom specs. Minima utgår pga følsomhet. Electa Amator er oppgitt med bredde på 20cm i Stereophiles test av disse. Det er mer enn jeg har sett for meg, men en meget spennede høyttaler er det. Et smykke å se på er den også. Ligger et par ute på bruktmarkedet nå til 13k. Noe dyrere enn planlagt, og elektronikken vil heller ikke gi full valuta for investeringen. Da gjenstår concertino og concerto. Første gen concertino er spennende. Har lest at denne skal være bedre enn Home? Hvordan lyder Minuetto i forhold til andre SF modeller?

Klarer jeg å overtale til budsjettsprekk er jo Auditor *unmentionable superlative* monitor til 15k :).

Carlsson nevnes av Proffen. Sett fra et rent Audiofilt perspektiv er disse interessante med tanke lydresultat på tross av suspekt plassering. Poenget med byttet er å finne noen som er mindre og mer moderne utseende enn de som finnes fra før (3-veis boks på ca 30x30x50 bdh på stativer). OA58 ser store ut, men målene er jo beskjedne 26 x 75 x 23 cm (bhd). Små og anonyme er de, men det kommer an på hvor kritisk det er med tanke på kriteriet om begrenset bredde. Jeg har sett for meg 15-20cm. Noterer Carlsson bak øret.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.744
Antall liker
21.614
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
OA58 er jo ikke stort høyere enn stativet til en 1.gen C'tino. Og de skal helt inntil veggen også. Det man helst bør unngå er svære greier på veggen over og mellom dem.
Men hvis du overtaler svigers til budsjettsprekk og CA kan selskapene fort utarte:

 
Topp Bunn