Skytedrama i USA helt naturlig reaksjon.

H

Homarhus

Gjest
Sjalusi er bakgrunnen for skytedramaet i Virginia. Når en utenlandsk student fra Kina....10 ganger mer våpenfiksert enn den verste hi-fi nedren på denne siden, blir sjalu fordi kjæresten puler en annen mann, er det ikke rart at fyren klikker. Det er fult forståelig. Sjalusi fører til frustrasjon og sinne. dette kan styre hele manens handlinger i et gitt tidsrom og han blir en gærning, drevet av hat. Derfor går det også utover andre fordi han ikke klarer å tenke rasjonelt. Frustrasjonen til denne svake Kineseren må ut.
Feilen er selvfølgelig at han ikke burde hatt tilgang på våpen. Men er man fiksert våpenfetishist så skaffer man seg våpen uansett.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.200
Sjalusi er bakgrunnen for skytedramaet i Virginia. Når en utenlandsk student fra Kina....10 ganger mer våpenfiksert enn den verste hi-fi nedren på denne siden, blir sjalu fordi kjæresten puler en annen mann, er det ikke rart at fyren klikker. Det er fult forståelig. Sjalusi fører til frustrasjon og sinne. dette kan styre hele manens handlinger i et gitt tidsrom og han blir en gærning, drevet av hat. Derfor går det også utover andre fordi han ikke klarer å tenke rasjonelt. Frustrasjonen
Feilen er selvfølgelig at han ikke burde hatt tilgang på våpen. Men er man fiksert våpenfetishist så skaffer man seg våpen uansett.
Dette er jo bare en forlengelse av det som utspiller seg i london og oslo. Unge tenåringsgutter dreper andre tenåringer for helt bagatellmessige (sett utenfor drapsmannens hode) grunner.

H

Homarhus

Gjest
Frykten for å miste dama er bakgrunn for mange voldsepisoder. Alle menn er født med jeger-gener som stammer fra våre forfedre. Lederen i flokken har tilgang til å ha sex med hvem han vil, inkludert alle menns drømmedamer. Når en mann elsker en av damene i haremet,vil han utfordre lederen. Men han taper jo og blir drept eller må ta selvmord. Slik er det også i dag.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.785
Torget vurderinger
4
Jeg synes det er meget rart.
det er jo bare å forlate dama og aldri se seg tilbake slik de fleste gjør.
Hvorfor ta med seg 32 mennesker i døden?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Det hadde vært utallige mer drap i verden hvis det å drepe var naturlige reaksjoner på sjalusi. Mulig det var slik en gang i menneskets utviklingshistorie, det vet jeg ikke, men som årsaksforklaring til massedrap i dag er dette ikke holdbart. Mennesker flest er utstyrt med evner som hindrer drap på mennesker, og som hjelper til å styre voldsomme impulser.
Dårlig impulskontroll og hat, kombinert med lett våpentilgang er svært farlig. Det gjør ikke saken bedre hvis drapene var planlagt. For lett våpentilgang har USA slitt med i lang, lang tid.
Noe lignende kunne sikkert skjedd i Norge, hvis det var like lett å få tak i våpen.

H

Homarhus

Gjest
Man bør se litt på omstendighetene. Fyren var tydeligvis livredd for å miste dama si. Når verden faller sammen, går han 34 ganger lengre enn det som er normalt.
Jeg mener det er naturlig for enkelte mennesker å ty til vold som resultat av sjalusi. Jeg sier ikke at det er riktig å ty til vold, Men at folk dreper i affekt pga slike følelser er stadig mer vanlig desverre for oss snille som må se på at drittsekkene stikker av med de beste damene.

Jeg syns det også er skremende at kvinfolka vil ha sånne gærninger som kjæreste. Ikke kom å si at de ikke visste hva fyren var kapabel til. Neida, Mange vakre damer som har mange beilere velger den sterkeste av dem. Altså en drittsekk som har psykopatiske trekk.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
tror ikke det var mange som trodde denne fyren var i stand til å komme til skolen å skyte på alle han ser, han hadde sikkert sine problemer (hvem har ikke det), men slikt finnes det ingen unnskyldninger for.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Sjalusi er bakgrunnen for skytedramaet i Virginia. Når en utenlandsk student fra Kina....10 ganger mer våpenfiksert enn den verste hi-fi nedren på denne siden, blir sjalu fordi kjæresten puler en annen mann, er det ikke rart at fyren klikker. Det er fult forståelig. Sjalusi fører til frustrasjon og sinne. dette kan styre hele manens handlinger i et gitt tidsrom og han blir en gærning, drevet av hat. Derfor går det også utover andre fordi han ikke klarer å tenke rasjonelt. Frustrasjonen til denne svake Kineseren må ut.

Sør-Korea, ikke Kina...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=190963

V

villov

Gjest
Rimelig lett å skaffe våpen i norge også, desverre... er min påstand!
Bare påstå du. Vi kan iallefall ikke kjøpe nye håndvåpen uten videre bare det går 30 dager mellom hvert kjøp.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.806
Torget vurderinger
0
Og hva er problemet med at edruelige lovlydige borgere får kjøpe våpen etter streng behovsvurdering ?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
10 ganger mer våpenfiksert enn den verste hi-fi nedren på denne siden
Vet ikke om jeg er den verste hi-fi nerden på denne siden (sannsynligvis ikke), men jeg er ihvertfall ikke våpenfiksert. Hvem er det du tenker på? ::)

Må forresten si meg veldig uenig med deg. Finner det på ingen måte naturlig at noen dreper flere titalls mennesker fordi kjæresten slår opp, bare sykt........SYKT!!! Håper du er ironisk.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Nja, jeg tror de fleste sliter litt med å skaffe en Glock automatpistol med 50 skudd på 10 minutter. Klarer du det, har du spesielle venner eller jobber i forsvaret/politet.

Det lar seg sikkert gjøre å skaffe de fleste typer våpen illegalt i Norge, men tersklen for det vil være svært høy for folk flest, i tillegg vil det ta tid og man gjør noe man allerede i utgangspunktet kan bli tatt av politiet for.

Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor det skal være en menneskerett å eie våpen. Man har da ikke bruk for skytevåpen med mindre man driver med jakt eller organisert skyting?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.806
Torget vurderinger
0
Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor det skal være en menneskerett å eie våpen. Man har da ikke bruk for skytevåpen med mindre man driver med jakt eller organisert skyting?

I Norge får du da heller ikke kjøpe skytevåpen uten at du kan DOKUMENTERE at du driver jakt eller organisert konkurranseskyting. Og det er vel egentlig like greit.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
31 000 døde i året er problemet...
Her blandes kortene litt.... Streng behovsvurdering er i Norge, 31000 døde er i USA.

Jo mere våpen, desto flere skyteulykker.

For meg er håndvåpen et redskap.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kva slags handverk brukast ein Glock til?
F.eks feltpistol; klasse militærpistol (Glock 17)  ;)
Til finpistolskyting har jeg en Sako cal .22 convertible med ombyggingssett til cal .32 som er fin-fin til grovpistolskyting. Hadde en S&W mod 686 cal .357mag til klasse revolver, men denne er solgt.... til jeg finner en cal .38special som har bedre presisjon.

Altså; pistolskyting er mitt handverk  ;D

Men jeg er ingen våpenfrik!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Lynyrd Skynyrd, sørstatsrockere og relativt høyreorienterte, kan en vel si... selv DE hadde sin tvil i sin storhetstid, tydeligvis...:

Two feets they come a creepin'
Like a black cat do
And two bodies are lyin' naked
Creeper think he got nothin' to lose
So he creeps into this house, yeah
And unlocks the door
And while a man reaching for his trousers
Shoots him full of .38 holes

(Chorus)
Its a Saturday night special
Got a barrel that's blue and cold
Ain't no good for nothin'
But put a man six feet in a hole

Big Jim's been drinkin' whiskey
And playing poker on a losin' night
Pretty soon, Big Jim starts a thinkin'
Somebody been cheatin' and lyin'
So Big Jim commences to fightin'
I wouldn't tell you no lie
And Big Jim done grab his pistol
Shot his friend right between the eyes

(Chorus)

Hand guns are made for killin'
Ain't no good for nothin' else
And if you like your whiskey
You might even shoot yourself
So why don't we dump 'em people
To the bottom of the sea
Before some fool come around here
Wanna shoot either you or me

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.806
Torget vurderinger
0
31 000 døde i året er problemet...

Mange her inne som ikke ser noe "problem" ved at det blir 31.000 færre amerikanere hvert år. Mange vil nok til å med mene at det er alt for få !!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.806
Torget vurderinger
0
F.eks feltpistol; klasse militærpistol (Glock 17) ;)
Synes faktisk at CZ75 er mye bedre til både militær og grov felt. :)

Til finpistolskyting har jeg en Sako cal .22 convertible med ombyggingssett til cal .32 som er fin-fin til grovpistolskyting.
Til VM fin bruker jeg en Margolin MCM, som nok er litt dårligere enn Sakoen, men kost/nytte effeten er bedre. Spesiellt når hånden som holder ikke har bedre presisjon enn Margolin ! :D :D
Får jeg penger nok og prioriterer slik blir det nok en sveitser neste gang. (sikle sikle !)

Kombivåpen ?? Jo kanskje "rørtanga" til Walter ?! Tysk grundighet og presisjon, men egentlig alt for dyr. :(

Altså; pistolskyting er mitt handverk ;D
Håndtverk og håndtverk fru Blom, men koselig og avstressende hobby og et kjempefint miljø, JA ! ;D

Men jeg er ingen våpenfrik!
Ikke jeg heller !! ;D ;D ;D

" Handgus should be cheap and plentiful !!" ( Donesbury: In search of Reagans brain. );D ;D ;D ;D ;D ;D

Topp Bunn