Skyllt ørene i det siste?

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.503
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Wow folkens - dette gjør virkelig forskjellen! (12 år siden sist)

Min kandidat til årets beste tweak ;)

C

Cyber

Gjest
Er syltet med bihulebetennelse ++ for tiden så jeg merker at hørselen ikke er helt på topp...

Men du anbefaler altså en skikkelig øreskyll? Hva slags utstyr må kjøpes inn for å foreta en slik tweaking. Hva blir bedre? Holografi, oppløsning og mellombass? Eller strammes hele registeret opp?

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.503
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Er syltet med bihulebetennelse ++ for tiden så jeg merker at hørselen ikke er helt på topp...

Men du anbefaler altså en skikkelig øreskyll? Hva slags utstyr må kjøpes inn for å foreta en slik tweaking. Hva blir bedre? Holografi, oppløsning og mellombass? Eller strammes hele registeret opp?
Finnes det DIY kits, bør det bli en sikker salgsuksess :)

Fra jeg kom ut fra legekontoret å ut i snøen, merket jeg forskjellen umiddelbart. Lyden fra mine skritt hørtes langt mere åpent og detaljert enn før. Bekreftelsen fikk jeg da jeg kom hjem å fikk høre noen få innspillinger. Nå låter det mere åpent og detaljert i hele øvre frekvensområde. GØY :)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Næh. Helt imot disse hygiene-greiene. Femi.
;D

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.658
Torget vurderinger
1
Plaecbo, segjer eg dykk! Placebo! ;D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Spiss diskant? Dropp øre-vask. ;D

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Pleier å få sjekka øyrene mine av legen min når eg er innom. Skylling har eg aldri testa.

O

OldBoy

Gjest
Jeg har en øre- nese- og halsspesialist i bekjentskapskretsen, og hans råd har bestandig vært: La ørene være i fred! De renser seg selv, og de fleste forsøk på rensing, skylling og hva man ellers kan tenke seg, gjør større skade enn nytte.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Hva med å lage tweaks til å putte i ørene? Husker en gang jeg så noen løs-ører av lær man kunne henge uttapå sine egne, men hva med sov-i-ro inspirerte equalizere!

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
4
Drypp litt matolje i ørene noen ganger ila et døgn, skyll deretter ørene godt i dusjen med varmt vann. Det burde holde for de fleste. Ingenting mindre enn albuen skal inn i øret!
Ellers er kitet som veggen nevner en god og rimelig løsning?

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
343
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Mitt tips er å ta en tur til en terapaut og prøve ørelys. Kan gjøres selv også, men skal resultatet bli bra bør noen som kan det foreta behandlingen.

Kort fortalt dannes det et lett undertrykk (skorsteinseffekt) i øret når man brenner ørelyset, og dette fører til at voks, avleiringer og væske trekkes ut. Når behandlingen er ferdig kan du selv se hvor mye som er kommet ut.

Resultatet er overraskende bra. Og for de med barn med øreproblemer: prøv det på dem! ;)

http://www.naturkosmetikk.no/product_info.php?products_id=341

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Mange bra råd fra de seriøse her, spesielt det med å la ørene være i fred.!
Matolje når ting er ille, funker ikke det så er det øreskylling som hjelper, men vær obs på at dette kan bli en jævlig stygg uvane og ett evig problem :(

T

Tobias_i_Taarnet

Gjest
OBS: Leste et sted at noen får permanent øresus, altså TINITUS, etter øreskylling.

Tenk dere godt om, om det er verdt risikoen...

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.235
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
OBS: Leste et sted at noen får permanent øresus, altså TINITUS, etter øreskylling.

Interessant og skremmende. Kan du huske hvor du leste dette?

K

kathrine

Gjest
8)Bruker dusjen i ørene hver gang jeg eeeee dusjer,hvorfor svi av enda mere penger? ::)
Vh
S

S

slowmotion

Gjest
Det er jo interessant at når man er hos øredoktoren,
så kikker de inni øret, og hvis det er noe der,
så bruker de et sugeapparat for å suge ut gørr osv.
Kan være litt ubehagelig.
Ikke noe man bør prøve på selv.
Dessuten så tester de trykket i inni indre ørekanalen med et slags apparat.
De ser på trommehinna om det er noe feil mht posisjon og skader osv.
Og mye annet dill som man ikke kan teste på egenhånd.

Så hvis man lurer på om det er noe feil med ørene eller hørselen:
Gå til legen!
Så kan man jo skylle eller bruke ørelys etterpå,
når man har sjekket at ørene er ok.

;)

K

kbwh

Gjest
Ikke dumt å gå til spesialist nei. Hørselen min er som førtiåringer flests, fant jeg ut her i forrige uke.
Tinnitusen min krever bare litt mental undertrykking. Pussig: Når jeg tenker på den kommer den opp, og så må jeg tenke den ned igjen.

(Det er sikkert tinnitusen min som gjør at jeg hører så liten forskjell på hi-rez og 44.1/16, tror dere ikke?)

T

theStig

Gjest
Det som er interessant er å lytte rett etter en øreskylling. Da har man normalt litt fuktighet i øregangene, og øregangene er også relativt fri for voks. Det låter veeeldig mye lysere enn "normalt"! Nå kommer ørevoksen sigende umiddelbart, og alt normaliserer seg i løpet av et par timer.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Skulle tro dette var smertefullt og uføre ?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Ikke smertefullt, men det er veldig ekkelt når det pågår..
Diger metall sprøyte med kroppstemperert vann som sprøytes inn i øret..
Høres ut som full storm rett i øret, jeg blir nesten døv den første timen etter skylling :-[
En time eller to før øreslylling så skal du ha noen dråper med matolje i øret, det løsner opp en del av guffa og gjør det lettere å skylle ut..

B

Back_Door

Gjest

Merkelig.. Jeg har lest det motsatte. At man kan få tinnitus av ørevoks, og at det da hjelper å skylle ut.

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Ikke smertefullt, men det er veldig ekkelt når det pågår..
Diger metall sprøyte med kroppstemperert vann som sprøytes inn i øret..
Høres ut som full storm rett i øret, jeg blir nesten døv den første timen etter skylling :-[
En time eller to før øreslylling så skal du ha noen dråper med matolje i øret, det løsner opp en del av guffa og gjør det lettere å skylle ut..

Du kødde no vel,kan ikke være så ille

:eek:

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Sist jeg var nede hos Dr.Dyrego eller hva f** han het så ble jeg ett nytt menneske.Var orntli deilig faktisk å få "spylt" øret syns nå jeg.
Slitt litt med "eksem" i venstre øret,iflg legen.
Var nede før rett før jul og fikk en skikkelig øreskylling,gooody :)
Går 2 mnd'r og nå er helv*** tilbake....
Ned til Dr.Dyregod mandag og skylle litt igjen.

Det meste slitsomme med dritten er "susinga" i øret mens det står på.

Men at det på noen måte er farlig eller gjør vondt...nopp.

/jan

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Hehe, jeg var og fikk sugd ut masse svart voks for en stund siden. En klump var rund og nesten på størrelse med en halv ert..! Han fortalte samtidig at han har sugd ut mye rart av ørene til folk, bl.a en død flue av en dame som fikk endel bedre hørsel etterpå... hihi..!

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Sist jeg var nede hos Dr.Dyrego eller hva f** han het så ble jeg ett nytt menneske.Var orntli deilig faktisk å få "spylt" øret syns nå jeg.
Slitt litt med "eksem" i venstre øret,iflg legen.
Var nede før rett før jul og fikk en skikkelig øreskylling,gooody :)
Går 2 mnd'r og nå er helv*** tilbake....
Ned til Dr.Dyregod mandag og skylle litt igjen.

Det meste slitsomme med dritten er "susinga" i øret mens det står på.

Men at det på noen måte er farlig eller gjør vondt...nopp.

/jan
Helt riktig, det er ikke farlig eller gjør vondt, men det er skikkelig ekkelt når det står på og det kan være veldig vanedannende..
Vet om folk som må til Dr. Dyregod par ganger i året for å skylle, jeg prøver å ikke skylle ørene unødvendig, det er nok jævlig dumt.!?!

Du har jo slitt med den dritten der hvertfall siden i sommer, så for deg så blir det litt anerledes enn for folk som egentlig ikke har det behovet, å utsette seg for slikt unødvendig er jævlig dumt om du spør meg..

Q-tips rett etter dusj holder for de aller fleste.!
Det holder ørene godt nok åpne for normale audiofile i lange tider ;)
Om ikke Q-tips holder, så prøv med en Noise Harvester.!! ::)

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Definer tinnitus..

Hvorfor piper det i øra

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Helt riktig, det er ikke farlig eller gjør vondt, men det er skikkelig ekkelt når det står på og det kan være veldig vanedannende..
Vet om folk som må til Dr. Dyregod par ganger i året for å skylle, jeg prøver å ikke skylle ørene unødvendig, det er nok jævlig dumt.!?!

Du har jo slitt med den dritten der hvertfall siden i sommer, så for deg så blir det litt anerledes enn for folk som egentlig ikke har det behovet, å utsette seg for slikt unødvendig er jævlig dumt om du spør meg..

Q-tips rett etter dusj holder for de aller fleste.!
Det holder ørene godt nok åpne for normale audiofile i lange tider ;)
Om ikke Q-tips holder, så prøv med en Noise Harvester.!! ::)
pas på med at skylle ørerne rotekrok -
det kan medføre at du erkender forskellen på el34 pushpull og 2A3 se!!

personlig bruger jeg telefonbrusen jævnligt,og det har ikke til dato hindret mig i at nyde forskellen på detaljeringsgraden på ovennævnte rør og principper!

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
pas på med at skylle ørerne rotekrok -
det kan medføre at du erkender forskellen på el34 pushpull og 2A3 se!!

personlig bruger jeg telefonbrusen jævnligt,og det har ikke til dato hindret mig i at nyde forskellen på detaljeringsgraden på ovennævnte rør og principper!
Halla Johnny..

Jeg har nok ikke gitt opp 2a3 ennå serru, men det er noe med synergien i Copland som jeg vil ha med meg nå, så får jeg heller satse på å teste din 2a3 opp mot Copland med EL34 når anledningen byr seg ;)
Men foreløpig så er jeg jævlig fornøyd selv om jeg bare bruker Q-tips 8)

Dette med telefonbrus er noe jeg ikke forstår, men jeg skjønner hva du sikter til mht rør og prinsipper ;)
Gleder meg til noen kommer med en "test" av dine produkter, jeg har stor tro på dem og deg.!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Definer tinnitus..

Hvorfor piper det i øra
Det skal sjekkes i morgen den dag.

Pipingen hos meg er der kun når "eksemen" slår til.
Merker de som sagt best når det er stille rundt meg.
Det som er mest irriterende er at øret blir tett pga.av all væskingen....
Pipe er irriterende nok men å miste 90% av hørselen er rene hel****.

/jan

B

Back_Door

Gjest
Definer tinnitus..

Hvorfor piper det i øra
Har du hørt om fantomsmerter? Det er smerter som oppleves å komme fra f.eks. en avrevet arm.
Tinnitus skyldes ofte en skade på hørselen. Da lager hjernen en kompenserende lyd som kan kalles en fantomlyd. Det er m.a.o. din egen hjerne som lurer deg.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Og tror dere ikke Dr Mengele var sjuk idag gett !
Fikk time om en mnd....aight.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.177
Torget vurderinger
2
Og tror dere ikke Dr Mengele var sjuk idag gett !
Fikk time om en mnd....aight.

/jan
En måned i mono. Trist.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Etter å ha ringt rundt til alt av leger/legekontor,mer eller mindre,i hele østfold fikk jeg jaggu en "drop in" time i halden (av alle steder :D )
Så da er det håp for stereo lytting om 3-4 dager.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.177
Torget vurderinger
2
Enten er det for mange leger i Halden, eller for lite sjuke folk.
Hvis det ikke er en dårlig lege som ingen vil bruke da. Er vel han vi kaller høytrykkspesialisten tenker jeg. Da blir øra bra.

Topp Bunn