Skulle hatt en "liten" rørforsterker..

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.141
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
ingmar skrev:
Støtter forslaget av Cary ovenfor - lydsignaturen er midt i blinken for Klipsch. Men hva med å se etter en Rocket-88? Dette er en svært så vellydende og artig sak hvor en kan velge mellom triode- og ultralineær drift (sistnevnte er best til vorspiel ol.) og dessuten mellom alle (såvidt jeg kan se) de ulike rørene som er nevnt her bortsett fra EL84 og 300B. En kan mao. bruke alle de rørene som uansett er de vanligste og rimeligste kandidatene for en slik høyttaler, nemlig EL34, 6L6, 5881, 6550 og KT88.
Tror det ligger en på bruktbørsen nå og også at Tor på Lyric fremdeles har en igjen i butikken. Bare min ærbødige mening... Om dette blir for dyrt kan det være en tanke å se etter en brukt Copland. Dette er fine apparater som er svært prisgunstige her i Norden. Lykke til uansett hvor det bærer!
Copland med 6550-rør bør kunne være grei match, selv om jeg ikke kjenner Klipsch særlig godt selv.
Vet imidlertid at der er flere som har lovprist denne kombinasjonen.
At høytalerne dine er relativt lette å drive, er jo heller ikke noe minus.
Da gjør det ikke sååå mye at Copland ikke er for kjernekraftverk å regne.
Du får google litt etter CTA 504 eller 505....
(har selv hatt 505, en meget behagelig forsterker, men litt for veik for de høytalerne jeg hadde da...men da snakker vi ikke om 97-98db følsomhet, men mer 88-89db og 4-6 ohm.......)

mvh
Proffen

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
At du ikke legger ut en ønskes kjøpt på bruktbørsen, så kanskje det dukker opp noen gode alternativer.
Klart jeg burde det.. så nå er det gjort ;D

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Lagga skrev:
Nydelig liten italiener, som yter 30 watt, spiller uforskammet bra til prisen, og som vel er
akkurat på budsjettet:
Synthesis Ensemble

Eventuelt i rødlakkert treverk (begredelig bilde), en av flere muligheter for finish:

Synthesis leverer en rekke lekre godbiter på rørsiden, vel verdt å sjekke ut.
Forhandler finnes afaik i Horten.

Mvh

Morten
Har du link til denne :-[

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
det står enSynthetis med tilhørende riia ti halv oris hos Arild (hi fi guiden) på Hamar. Nydelig sak.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Kikker fortsatt etter forsterker, uten helt å ha bestemt meg for hva jeg skal gå for ::)

MEN.. jeg har fått spilt litt på RB-75, og dette virker veldig lovende. Audionet`n "blåser" liv i høytalerne den, om enn under noe provisoriske forhold. Stativene jeg mente stjal plass i kjelleren, gjorde ikke det likevel.. de var borte ??? Så nå hviler de på hver sin barkrakk i påvente av bedre arbeidsforhold.

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hva med å prøve en eller annen T-amp mens du funderer. Billig er det og de spiller noe helt utrolig på lettdrevne høyttalere. Du har haugevis av alternativer (KingRex, Trends, Topping +++) i alle prisklasser, til og med selvbygg (www.41hz.com) hvis du liker denslags.

Jeg spiller nå med 2 sånne T-amp'er i bi-amp oppsett og de produserer hakeslepp lyd. Men det kan nok lønne seg å bi-ampe eller oppgradere strømfosyningen dersom man bare skal bruke en.
Du kan jo kikke på denne testen (http://www.6moons.com/audioreviews/kingrex/t20.html) hvor han faktisk spiller på ett sett Klipsch F2 høyttalere med stor suksess. Absolutt verdt ett forsøk.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
T-amp høres absolutt spennende ut, og jeg ser ikke bort fra att noe sånt kan dukke opp også her i huset.. Er likevel litt skeptisk til den rørlyden fra disse :-\

MEN.. rørlyd vil jeg ha!! Går alt som planlagt, kommer det nok 2 x 8watt i form av en liten 300b bestykket sak inn i stua i løpet av en uke eller to. Om jeg gleder meg ;D ;D Håper dette blir 8)

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Kingrex'ene har kommet for å bli. Det skal være sikkert og visst. Men man trenger jo ikke å stoppe å eksperimentere fordi. Så nå er det en liten cool dingz på vei fra The United States of Debt her. 8)

Tecon Model 55, 2x4.5W SE EL84, eller 6P14 som det står i denne da. 5755 driver rør og i bunn og grunn designet av samme person som den orginale Glow Amp One. Men det sies denne skal være litt mere morro og musikalsk da. Altså bedre bass og punch. Time will show.

Vedlegg

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ooooh! Det er så mye stilig (og billig) utstyr man bare må prøve når man har høyttalere som trives med noen få watt. ;D

Her er en annen en jeg fikk alvorlig lyst til å prøve siden jeg går med en liten DIY i magen. ELKIT TU-879S. 2 X 6L6, KT88, KT66 eller EL34 i SE. Fannt den akkurat nå, så jeg har ikke lest noe særlig. Men det virker som det er kun 120V utgaver av den?

Vedlegg

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
742
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
KORA COSMOS 100W triode monoblokker, er istand til å drive det meste. Men dette er noen svære beist med et spesielt utseende, og de nermest trygler om å stå i rampelyset.

Jeg nevner dette SELVFØLGELIG fordi jeg har et sett til salgs. Advarsel/garanti: 14 rør pr. block!

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.088
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Dersom det er liten forsterker som er målet - så har vi denne:

http://www.impamp.com/

Men, med 2x1W så trenger du noe svært høy følsomhet.

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Oh yes! Lite og lett skal det være.

Eide en gang ett beist av en SONY CRT TV som holdt på å ta livet av meg når jeg skulle få den ut av kassen og opp på stereobenken. ::) Når jeg solgte den bestemte jeg meg for at jeg ALDRI skal eie noe som er tungt igjen, verken møbler eller bilde/lyd utstyr. Høyttalerne mine ble ett unntak, men det synes jeg var ett akseptabelt unntak fra regelen. :)

2x1W kan vel brukes til noe det også. Kanskje muligens drive diskantene i ett bi-amp oppsett?

Topp Bunn