Skulle hatt en "liten" rørforsterker..

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Som tittelen sier, skulle jeg hatt en "liten" rørforsterker.. Tenker først og fremst på integrert, og med "liten" tenker jeg da mest på att effektbehovet ikke er påtrengende.

Saken er att ett sett Klipsch RB-75 er på tur inn i hjemmet, og disse er jo relativt effektive. Litt strømreserver er vel mere å foretrekke.. Lydmessig bør jeg vel tenke "ekte rørlyd", og da kommer også spørsmålet om hvilke rørbestykning som bør velges.

Har jo alt fanget opp endel kandidater her på forumet, men tips og ærfaringer mottas med stor takk. Linker til "godis" på bruktbørsene er også interessant, så send gjerne en PM. Da håper jeg menigheten "fyrer løs" 8)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , Klart du skal ha rør på de høyttalerne der , glimrende høyttalere til en beskjeden penge , match riktig nå.... :D

Triode elle pentode ? tja , du får masse magi med 300b eller 2a3 på disse , begge spiller høyt om det er sikkelige saker ! Men så var det kostnaden da... :-\

Jeg ville nok titta etter en pentodeforsterker , det spørs litt på budsjettet ditt....Kan du si noe om det ?

EL 84 er flott rør sammen med nevnte høyttaler(serie)...ikke hørt akkurat de der , emn mange andre reference ht......

El 34 gir litt mere power , ca 40w pushpull , el 84 ca 12 w singelended noe som bør holde i lange baner....

hva med en audionote OTO ?

Eller copland cta 405 på børsen nå , fantastisk integrert musikalsk forsterker med pentoden kt-88 som gir skikkelig skyv og fylde , ........copland cta405 er min favoritt på klipsch reference som jeg har hørt.....spiller bare helt utrolig bra , supert rriatrinn er det også , dette også rørbasert.....

Hvis dette blir for dyrt kan kanskje en ming-da el84 /el 34 spille opp til dans , så igjen hva er budsjettet.....greier du å strekke deg til den coplanden blir du fryktlig fornøyd er jeg redd.......

sammen gir de litt "ingen vei tilbake" feeling... ;D

Alt er basert på mine snevre lytteinntrykk og erfaringer , så ikke skyt !

Espen

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Budsjett ble ikke nevnt i innledningen, men håper å komme langt med 7-10.000,-

Så var det dette med å strekke budsjetter da..

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Selv har jeg veldig godt inntrykk av EL-84 på Klipsch. Og det er som oftest veldig rimelige forsterkere. Et eksempel som kanskje kan være aktuell er denne:

http://audiofoni.no/index.php?umen=1294&id=397&tid=prod

Jeg har selv en MingDa MC 84 -C med samme rør til Stax-ene. Flotte rør ved riktig matching, og jeg opplever Klipsch som god match. Men jeg har ikke hørt større Klipscher, riktignok. Så de skal jeg ikke uttale meg om.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.429
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Nå kjenner jeg verken Klipsch eller diverse rørsaker, så jeg burde holde kjeft. Men man vil jo.

Kan en brukt Leben CS300 være noe? Ligger en i Sverige for SEK13000 på hifimagasinet.

Kanskje litt i overkant av ditt budsjett. Men budsjettoverskridelser er vanlig om dagen.

Steve

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Antall liker
0
;D Det ligg fleire røyrforsterkarar på bruktbørsen som nok passar Klipsch, ein Jolida i rimlig prisklasse,
ein Cayin A88t(meget god forsterker) og ein Copland Cta-405 og ein svært god forsterkar til Klipsch.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Flere spennende tips så langt.. takk!

Har fanget opp mye positivt når det gjelder MAE`n, men tror jeg har for mange jern i ilden til å begynne på ett prosjekt som dette nå. Men spennende, JA..

Flere gode KT-88 baserte forsterkere er nevnt, men tror jeg vil prøve å komme enda dypere ned i rørmagien denne gangen. Føler vel att RB-75 kan være høytaleren som ikke nødvendigvis trenger den extra effekten bl.a KT-88 vil kunne gi.

Konstruksjoner med EL-84 og EL-34, er nevnt som rimeligere alternativer til 300B og 2a3. Hva med 845 eller 211, havner vi også her ett sted mellom de tidligere nevnte?

Kom gjerne med flere konkrete tips til forsterkere med disse rørtypene. Selv har jeg ikke helt oversikten, og da er det ikke like lett å vite hvor man skal begynne å lete :-\

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
G-K skrev:
Konstruksjoner med EL-84 og EL-34, er nevnt som rimeligere alternativer til 300B og 2a3. Hva med 845 eller 211, havner vi også her ett sted mellom de tidligere nevnte?
Hvis du bor slik til at noen alternativer er innen rekkevidde, bør du absolutt høre noen forskjellige typer.
845 er IKKE billig.
211 er nesten billig.
Felles for begge er at de jobber med ca 1000V på anoden.
EL84 er billig. EL34 kan du få fra 200 til 2000 / stk.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg kan jo gi deg min senere rørhistorie. Kanskje ikke relevant for deg, men likevel basert på samme ideal. Først fikk jeg EL-84 til mine Stax-er i gave fra min bror. Vi fant nemlig ut at det var hånd i hanske i våre ører, med en Xindak Muse ?.? som kilde. I dag bruker jeg den som nevnt sammen med en Denon TU-260 tuner, og lytter utelukkende til klassisk på NRK om natten. Selv om Denon er for tynn, så låter det nydelig. TU-260 er kjent for å være litt lys, men med flotte kvaliteter på andre områder. Sikkert mange her som kjenner den godt.

Etterpå grublet jeg lenge på hvordan hovedannlegget skulle forsterkes med rør. Etter å ha vært så heldig å få høre mange typer rør takket være den onde doktor og min bror, så endte jeg opp med EL-34. De er ikke bare rimelige og robuste, men også veldig musikalske. De er kanskje ikke de mest raffinerte rørene, men de spiller definitivt musikk så det holder. Min MT-3 gir 40w i pentode, 18 i triode. Begge deler driver mine Kef Q 55,5 godt. Og det er nettopp de musikalske egenskapene til EL-34 som gjør at jeg like gjerne kommer til å bruke den sammen med Stax ved en evt oppgradering.

Men slik som situasjonen er nå, så venter bare Stax-riggen på en skikkelig lydkilde før den er helt ferdig, uten behov for ytterligere oppgraderinger andre steder enn på signalkilden. Men selv om mine mål faktisk er nådd, så betyr ikke det at dine vil bli det med samme setup. Dog vil jeg anbefale deg disse rørene for sine musikalske egenskaper, for de spiller virkelig musikk. Og så finnes det et godt brukt og demo-marked for disse folkemodellene, slik at utgiften blir minimal. Hadde jeg solgt min så hadde jeg neppe hatt samvittighet til å forlange stort mer enn 2000. Men det er uaktuelt. Kjekt med autobias på i alle fall en forsterker når jeg er for late til å justere hovedforsterkeren. Slik hender fra tid til annen.

Edit: Glemte en viktig sak. Det er billige rør. Til og med flotte NOS-rør er innen økonomisk rekkevidde for folk på budsjett. Det betyr veldig mye for meg.

T

tst

Gjest
Audioaktøren har en brukt Ming-Da MC-368 til 6000 som spiller meget bra på RF-82.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Jeg kan jo gi deg min senere rørhistorie. Kanskje ikke relevant for deg, men likevel basert på samme ideal. Først fikk jeg EL-84 til mine Stax-er i gave fra min bror. Vi fant nemlig ut at det var hånd i hanske i våre ører, med en Xindak Muse ?.? som kilde. I dag bruker jeg den som nevnt sammen med en Denon TU-260 tuner, og lytter utelukkende til klassisk på NRK om natten. Selv om Denon er for tynn, så låter det nydelig. TU-260 er kjent for å være litt lys, men med flotte kvaliteter på andre områder. Sikkert mange her som kjenner den godt.

Etterpå grublet jeg lenge på hvordan hovedannlegget skulle forsterkes med rør. Etter å ha vært så heldig å få høre mange typer rør takket være den onde doktor og min bror, så endte jeg opp med EL-34. De er ikke bare rimelige og robuste, men også veldig musikalske. De er kanskje ikke de mest raffinerte rørene, men de spiller definitivt musikk så det holder. Min MT-3 gir 40w i pentode, 18 i triode. Begge deler driver mine Kef Q 55,5 godt. Og det er nettopp de musikalske egenskapene til EL-34 som gjør at jeg like gjerne kommer til å bruke den sammen med Stax ved en evt oppgradering.

Men slik som situasjonen er nå, så venter bare Stax-riggen på en skikkelig lydkilde før den er helt ferdig, uten behov for ytterligere oppgraderinger andre steder enn på signalkilden. Men selv om mine mål faktisk er nådd, så betyr ikke det at dine vil bli det med samme setup. Dog vil jeg anbefale deg disse rørene for sine musikalske egenskaper, for de spiller virkelig musikk. Og så finnes det et godt brukt og demo-marked for disse folkemodellene, slik at utgiften blir minimal. Hadde jeg solgt min så hadde jeg neppe hatt samvittighet til å forlange stort mer enn 2000. Men det er uaktuelt. Kjekt med autobias på i alle fall en forsterker når jeg er for late til å justere hovedforsterkeren. Slik hender fra tid til annen.

Edit: Glemte en viktig sak. Det er billige rør. Til og med flotte NOS-rør er innen økonomisk rekkevidde for folk på budsjett. Det betyr veldig mye for meg.
Spennende lesning dette.. takk for info`n!

Jeg må likevel spørre om du opplever noen form for støy eller trafo-during fra MT`n? Send gjerne PM.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
MT-3 er helt tyst hos meg, og jeg tror ikke at jeg har spesielt godt nett. Ingen during fra trafoen, og total stillhet over høyttalerne ved full guff og ingen kilde. I det hele tatt en stille forsterker. Jeg bruker fortsatt den originale nettkabelen.

Når det gjelder E-84 så er det et flott rør, og det finnes mange alternativer til min MingDa som er gode. Men det er et lite rør, og har sin klare begrensning. På tross av relativt høy effektivitet (91 db) klarte den ikke å trekke Kef-ene mine. Men den har neppe problemer med en høyttaler som er mindre effektiv, men har mindre elementmasse å dra på. Jeg har som tidligere skrevet gode erfaringer med Klipsch, og Cain & Cain bakladehorn med 6" (eller var det 8"?) låt helt fabelaktig. En kombinasjon jeg veldig gjerne kunne tenkt meg å hatt. Men det ble for dyrt, så det ble EL-34 til hovedriggen isteden. Og egentlig tror jeg at det siste er det jeg vil anbefale mest. Det koster ikke mye mer enn EL-84, og er mye mer fleksibelt. De små er kanskje bedre på de første par wattene, men det hjelper ikke hvis de ikke drar igang elementene. Eller hvis driftseffekten ligger godt under 90 db. Derfor synes jeg det er litt for lite fleksibelt i forhold til framtiden med det minste alternativet, for jeg vet jo ikke hvilke høyttalere jeg bruker om noen år.

Mye (kanskje unødvendig) info på et spørsmål som kun forlangte et enkelt svar; nei, det er ingen som helst støy fra noen som helst komponent på MT-3. Kun en litt for sterk blå diode. Hva er det med disse kraftige, blå diodene?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
baluba skrev:
Kun en litt for sterk blå diode. Hva er det med disse kraftige, blå diodene?
Disse intense blå lysene må være noe av det mest seglivede og utskjelte i HiFi utstyr. Løsningen er å erstatte med en mer behagelig farge og dempe intensiteten. Det siste gjøres enkelt med en større motstand i serie med dioden.
Helt ubegripelig at det må være en slik indikator på rørforsterkere. Hvis rørene ikke gløder, er den ikke på eller det er noe feil.

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Har i årevis nå holdt meg til lav effekt og høy følsomhet. Har pr.dato 3 oppsett stående med div. 5-8wattere koblet mot forskjellige horn-fulltonekonstruksjoer for optimalisering av forskjellige typer musikk. Med følsomhet opp mot 100-tallet overskrider man skjelden eller aldri 2w pådrag. Det er HØYT. Normalt lyttevolum ligger vel på rundt 1w. Dette er det kanskje ikke alle som forstår,men med en 5watter kan du fort få trøbbel med naboen om du legger opp til det. En god rørkonstruksjo skal spille optimalt de første par wattene. Ikke sant Audiomix?....... Erlend

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte meg akkurat ett sett med Antique Sound Lab Wave-25 mono blokker fra Audio Art, disse er godt innen rekkevidde for budsjettet ditt. De er veldig enkelt oppbygd med ett 12AT7 rør og to 6L6/6L6G/5881 rør i push-pull (per blokk) og yter rundt om kring 20-25W. At de er billige gjenspeiler seg også i byggekvaliteten, men ikke i lyden heldig vis. Og for en billig penge så kan du velge og vrake i ett lass med rør. Og hvis du enda ikke er fornøyd så er konstruksjonen så enkelt at det er en smal sak å åpne dem og lodde inn noen nye Auricap koplings kondiser (koblings skjema følger med). Ikke er de store dingsene heller, meget smale og veier vel kanskje 4-5Kg per stk.
Ulempen er at du trenger en forforsterker hvis du ikke allerede har en. Eller, akkurat nå hviler forforsterkeren min seg her, spiller bare direkte fra Squeezebox -> DAC -> Wave-25 og bruker volum kontrollen i Squeezeboxen. Funker så fint atte.

http://www.divertech.com/aslwaveav20dt.htm

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
government skrev:
Har i årevis nå holdt meg til lav effekt og høy følsomhet. Har pr.dato 3 oppsett stående med div. 5-8wattere koblet mot forskjellige horn-fulltonekonstruksjoer for optimalisering av forskjellige typer musikk. Med følsomhet opp mot 100-tallet overskrider man skjelden eller aldri 2w pådrag. Det er HØYT. Normalt lyttevolum ligger vel på rundt 1w. Dette er det kanskje ikke alle som forstår,men med en 5watter kan du fort få trøbbel med naboen om du legger opp til det. En god rørkonstruksjo skal spille optimalt de første par wattene. Ikke sant Audiomix?....... Erlend
Nesten helt sant.
Normalt tipper jeg effekten er nærmere 0.1 watt enn 1 watt. Med 1 watt blir det veldig høyt.
Følsomheten for høyttalere er oppgitt ved 1 watt tilført effekt og målt 1 meter fra høyttaleren. 100dB er HØYT!
Type musikk og noen andre forhold er viktig å ta hansyn til. I de fleste tilfeller vil lyden bli avgjørende for valg av forsterker. Ikke effekten. Noen få og gode watt kan gi fantastiske musikkopplevelser.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Når du sier at du vil litt dypere i rørmagien, hva er det du mener med det sånn litt mer konkret? Blir litt lettere å gi deg råd hvis du udyper litt.

Asbjørn

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
Når du sier at du vil litt dypere i rørmagien, hva er det du mener med det sånn litt mer konkret? Blir litt lettere å gi deg råd hvis du udyper litt.

Asbjørn
Jeg tror han mener "klassisk", varm rørlyd. Det er i alle fall slik jeg forstår det. EL-34 kan jo låte forskjellig fra konstruksjon til konstruksjon, og Xindak MT-3 heller helt klart mot det mørke. I motsetning til MingDa MC 34, som er lyserere i klangen. Så du finner både forsterkere med mørk og lys klangbalanse i budgettklassen også. Du har nok bare ikke hørt dem enda. Rørene vil jo også spille inn i forhold til dette, så jeg synes ikke at du skal gi opp å finne en forsterker med pondus til rundt 5000. Men man får jo ikke alt. Selv om jeg synes MT-3 har mer pondus enn MC 34, så henger det også sammen med at MC 34 har en mer oppløst mellomtone.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:

Asbjørn
I den grad det er mulig å være konkret i beskrivelse av lyd, skal jeg gjøre ett forsøk ::)

Jeg har hatt hybridforsterker med rør i pre-delen, og jeg har hatt rør-pre til transistor effektforsterkere. Jeg har også hatt en integrert rørforsterker tidligere, i form CTA-405 fra Copland. Alle disse har gitt meg noe av det jeg ønsker, men jeg vil litt videre!

Jeg kunne kanskje sagt att den mye omtalte mellomtonemagien frister, så fikk dette heller gå på bekostning av stramhet og dybde i bassen.. og briljeringen helt der oppe i toppen.

Jeg kunne sikkert skrevet mye mer om disse tingene, men en liten peker ble det i alle fall.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.245
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
G-K skrev:
Jeg kunne kanskje sagt att den mye omtalte mellomtonemagien frister, så fikk dette heller gå på bekostning av stramhet og dybde i bassen.. og briljeringen helt der oppe i toppen.
Da tror jeg vi snakker om SET type 5-15 watt eller noe sånt no. Audio Note har jo noe her basert på 300B, selv bruker jeg SET-koblede KT88 rør og 18 watt ut. Men da snakker vi om monoblokker på en god del kilo... både i kroner og vekt...

Har du noe tak i forhold til pris da?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.245
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Jeg ser at MAE-SET1 er anbefalt tidligere og jeg kan ikke annet enn å hive meg på den anbefalingen! En virkelig god rørforsterker som gir myyyye magi for lite penger. Denne kan man også sette volumpot på slik at den kan brukes alene uten pre. Ikke den råeste bassen i denne, men steike for en mellomtone den leverer! Den har myyye magi og er sinnsykt god på stemmer, akustiske instrumenter og litt jazz-aktig musikk!!

Her er en liten teaser fra mitt eget kit:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.141
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Til prisen for disse MAE`ene, bør folk jo ha råd til to.................... ;D
Og det bør låte bra. Minnes ennå mellomtonen fra min første rør-effekt, som også kjørte 6L6, stk pr kanal, og noe mer watt (2*40)

Noen der ute som har hørt oppsett med to slike MAE`s, i ymse oppkoblingsvarianter?
(bro, mono osv osv)

mvh
Proffen

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.366
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Nydelig liten italiener, som yter 30 watt, spiller uforskammet bra til prisen, og som vel er
akkurat på budsjettet:
Synthesis Ensemble

Eventuelt i rødlakkert treverk (begredelig bilde), en av flere muligheter for finish:

Synthesis leverer en rekke lekre godbiter på rørsiden, vel verdt å sjekke ut.
Forhandler finnes afaik i Horten.

Mvh

Morten

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.141
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jeg har jaffal bedre opplevelser med 6L6/5881 enn jeg har med EL 34....
Andre med synspunkter på just det?
Opplevde 6L6 som atskillig mer "smooth" og "erotisk" ;D enn EL 34....
Men det er klart, det er et stykke vei fra begge disse til 6550 og 300B............... ;D

mvh
Proffen

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Man får stort sett det man betaler for. Men det låter jo forskjellig fra forsterker til forsterker, så til syvende og sist så blir det kun et spørsmål om personlig smak. Jeg er enig i at andre rør er mer raffinerte enn EL-34, men jeg synes EL-34 er veldig musikalske. Men jeg skifter kanskje mening om det i framtiden. Spenningen i hvor det går ved neste veiskille er jo litt av det som gjør det gøy med hifi. Og kanskje jeg går for det smoothe og erotiske neste gang, hvis høyttalerne inviterer til det ;D

Uansett tror jeg trådstarter finner det som trengs i denne tråden. Det kryr av flotte alternativer i klassen, både med og uten stor pondus.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
G-K skrev:
Nightpuma skrev:

Asbjørn
I den grad det er mulig å være konkret i beskrivelse av lyd, skal jeg gjøre ett forsøk ::)

Jeg har hatt hybridforsterker med rør i pre-delen, og jeg har hatt rør-pre til transistor effektforsterkere. Jeg har også hatt en integrert rørforsterker tidligere, i form CTA-405 fra Copland. Alle disse har gitt meg noe av det jeg ønsker, men jeg vil litt videre!

Jeg kunne sikkert skrevet mye mer om disse tingene, men en liten peker ble det i alle fall.
Hei

Nå kjenner jeg ikke ht dine, men jeg ser på lipsch sine sider at de skal være 97db, så de kunne jo være en riktig god match for en 300B. Med 300B har du godt utvalg i forskerkere og rør, og du får mulighet for å ta et skritt ut i den magiske direkteglødete verden. Du kan selvsagt få sinnsykt mye lyd for pengene hvis du kjøper en av de nyere kinesisk produserte, men personlig ville jeg gått for en litt kjent modell på bruktmarkedet.

Har du lest noe av Meta Gizmo, han liker jeg å lese. Han er den eneste jeg har vært borti som kan beskrive magien med rør, og mer presisit med direkteglødete rør for utenforstående.

http://www.meta-gizmo.net/Tri/mag/KINGTONE.html

http://www.meta-gizmo.net/Tri/index-1.html

Går du for en integrert, eller har du forforsterker?

Asbjørn

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.731
Torget vurderinger
10
Det er utrolig mange forsterkere som låter skarpt på RB75, ikke akkurat en lett høyttaler å få behagelig lyd ut av!

Gå for en rørforsterker med varm / mørk signatur da blir det veldig bra ;D

Når det er sagt så er det mange faktorer som gjør at jeg har beholdt RB75. Jeg har råd til å kjøpe høyttaler til 50000 hvis det var det som var nødvendig.
- RB75 har bassporten foran (lett å plassere).
- Horn (minimalt med refleksjonsproblemer).
- Ikke gulvstående (mindre trøbbel med stående bølger og lett å matche med gode, raske subber)
- Ekte trefinish (i motsetning til alle de andre i RB-X1/RF-X2 serien)
- Skikkelig diskanthorn-driver og delefilter (tilsvarende klassiske RF7)
- RB75 er en utgått klassiker som tydeligvis ble litt dyr å lage for Klipsch, mange som har klaget på at den forsvant!
- Vanvittig dynamikk, disse tåler juling, lyden "brister" aldri 8).

Kan også nevne at jeg hører 70% jazz, 20% klassisk og 10% pop/rock, ikke akkurat den typiske Klipsch entusiast. Allikevel velger jeg Klipsch pga de overnevnte fordelene!

Mitt råd er, ikke gi opp høyttalerne hvis (når) du opplever mismatch, let og prøv til du er fornøyd!

PS! RB75 låter ikke gæærnt med en liten T-amp. Mye stilig til salgs for en slikk og ingenting.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Har vært litt opptatt de siste dagene, men her er det kommet flere og spennende tips.. takk!

Skal jeg oppsumere noen av innleggene, er det nok riktig att forsterkeren bør ha en "klassisk og varm" lydsignatur. *hel* er i siste innlegg såklart inne på noe vesentlig.. det å finne en forsterker som matcher RB-75.

Jeg kan også minne om att dette blir som ett nr 2 anlegg, og derfor er også en integrert av størst interesse. Komponentene vil nok iblandt måtte flyttes på..

Noen som har flere konkrete tips til "klassisk og varmtlydende" forsterkere, og kanskje da også SET-konstruksjoner som flere er inne på?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
G-K skrev:
Har vært litt opptatt de siste dagene, men her er det kommet flere og spennende tips.. takk!

Skal jeg oppsumere noen av innleggene, er det nok riktig att forsterkeren bør ha en "klassisk og varm" lydsignatur. *hel* er i siste innlegg såklart inne på noe vesentlig.. det å finne en forsterker som matcher RB-75.

Jeg kan også minne om att dette blir som ett nr 2 anlegg, og derfor er også en integrert av størst interesse. Komponentene vil nok iblandt måtte flyttes på..

Noen som har flere konkrete tips til "klassisk og varmtlydende" forsterkere, og kanskje da også SET-konstruksjoner som flere er inne på?
Her vil jeg anbefale en 300B konstruksjon, det finnes alltids unntak, men de fleste 300b forsterkere sammenfaller med "klassisk og varm" lydsignatur.

*Hel* mener med det han skriver over at de fleste Klipschere spiller rock (tror jeg han mener).
Vel, kanskje det er riktig? Men det betyr ikke at de ikke fremfører annen musikk like bra, tvert imot vil jeg si. ;)

At han i siste linje sier at T-amp duger er jeg ikke enig i, tynt og pistrete låt det her hos meg.

Prøv å få lånt deg en 300B amp i første omgang.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.731
Torget vurderinger
10
Enig med det å teste 300B

Har lyst på det selv jeg, men jeg ønsker både fjernkontroll og pre out til subbene, og det blir litt vanskelig 8)

ingmar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
50
Torget vurderinger
2
Støtter forslaget av Cary ovenfor - lydsignaturen er midt i blinken for Klipsch. Men hva med å se etter en Rocket-88? Dette er en svært så vellydende og artig sak hvor en kan velge mellom triode- og ultralineær drift (sistnevnte er best til vorspiel ol.) og dessuten mellom alle (såvidt jeg kan se) de ulike rørene som er nevnt her bortsett fra EL84 og 300B. En kan mao. bruke alle de rørene som uansett er de vanligste og rimeligste kandidatene for en slik høyttaler, nemlig EL34, 6L6, 5881, 6550 og KT88.
Tror det ligger en på bruktbørsen nå og også at Tor på Lyric fremdeles har en igjen i butikken. Bare min ærbødige mening... Om dette blir for dyrt kan det være en tanke å se etter en brukt Copland. Dette er fine apparater som er svært prisgunstige her i Norden. Lykke til uansett hvor det bærer!

Topp Bunn