Trots trådens avsikt att visa fram gode liveopptak med audiofila kvalitéer avslutar jag med "Little Walter meets the Ramones-blues". Här finns inga som helst audiofila ambitioner ;D
The Red Devils | King King
Def American | 075992679527
Brilliant white boy blues som svänger hejdlöst!
Rick Rubin produktion från 1992 - kanske inte är helt njutbar på alla anlägg
Mange fine liveopplevelser. Denne er jeg veldig glad i.
Wynton Marsalis tok seg av innspilling og produksjon på denne. I tillegg til litt trompetarbeid.
EDIT: BILDET FORSVANT HER, SÅ DA SÅ DET UT SOM OM WYNTON MARSALIS TOK SEG AV INNSPILLING FOR DUKE ...
Kanonbra konsert, bra lyd. Og en super duper versjon av Inca, kanskje den beste i min samling, annerledes enn
Helsinki, men helt på høyden. Skal du ha 1 Zappa Boot bør denne vurderes sterkt.
Soloen begynner rundt 2:00
Zappa's Europaturne 1979 var meget bra og jeg husker Ekeberghallen som det skulle vært igår.
Dessverre har jeg aldri fått hørt bandet live selv, men har hørt fra andre at de er fantastisk, noe man forsåvidt hører på denne liveplata. Alt. rock/tex-mex akkompagnert av symfoniorkester som virkelig gir dramatikk og nerve til det fantastiske låtmaterialet.
Dette er plata for den som rett og slett bare liker god musikk!
Artig tråd - litt sammentreff, for i kveld fikk jeg for meg å rote litt i mine gamle dvd/blu ray skiver - for å se om det fantes noen gode pcm lydspor av grei klasse å finne.
De fleste (dvd) har som regel kun Dolby Digital i både 5.1 og stereo - eventuelt med et dts lydspor i tillegg. Lossy kan være ok for multikanal, men aldri for stereo.
Men noen få har et lossless pcm lydspor - i tillegg er som regel ikke dvd/blu ray rammet på samme måte som cd med tanke på loudness war - komprimering/brickwalling
Etter kort tid fant jeg et par gode:
Kraftwerk har vel bestandig hatt en viss standard på hva de utgitt - uansett format, og denne er intet unntak - låter veldig bra - 44.1/16 cd kvalitet.
Men Fleetwood Mac dvden er noe annet - cden fra samme år - 1997 har DR 8 - men stereomiksen i ukomprimert pcm 44.1/16 fra dvden har DR12 og låter fantastisk. Elliot Scheiner bak spakene.
Morsom dvd - 5.1 på den ene siden og 2.0 på den andre.
Har nærmere 400 til å sjekke......
Regner med å finne adskillig flere pcm spor på blu rayene, når jeg kommer til de. Antagelig flere 24 bit.
Edit: På The Dance dvden finnes det 22 spor mot cdens 17.
Hmm, fant en John Fogerty dvd med ukomprimert pcm stereo spor - Premotion fra 1998. Det finnes en cd fra samme år med DR 11 - som jo er ganske ok....
PCM sporet på dvden har DR 17
Lurer egentlig på om det er noe galt her - en låt oppe i DR 20?
Discen er i 48k/16 bit, bare jeg som har rippet i 24. Elliot Scheiner bak spakene på denne også. Kan legge til at den er veldig lavt innspilt, som regel må Foobar med ReaplyGain hos meg trekke fra 1 til 6 dB for gode innspillinger - og 7-12 dB for dårlige innspillinger. Her måtte Foobar legge til nærmere 3dB. Perfekt nivå av headroom!! Det betyr at du kan gå amokk med equalizeren din