Alt til hus og bolig Skru i en stålbjelke med utilgjengelig bakside

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.781
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Jeg trenger å skru noe fast i en stålbjelke hvor baksiden er utilgjengelig.
Hvordan gjør man det?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis du mener å slippe mutter på baksida, kan du jo bore og gjenge.... alt. hvis det er små dimensjoner ( 3-5mm) bruke ekspansjonsmutre...
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.283
Antall liker
2.475
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Jeg trenger å skru noe fast i en stålbjelke hvor baksiden er utilgjengelig.
Hvordan gjør man det?
Hvis bjelken er tykk nok, dvs som en mutter ellerctykkere, bor & gjeng opp. Bruk en form for anker (ala gipsanker), det finnes også popnagler med innvendige gjenger. Til sist, sveis fast braketter og skru fast til de.
Hvor mange festepunkter trenger du / hva snakker vi om av vekt (?)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.781
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Godset i bjelken er ikke så veldig tykt.
Derfor spørsmålet.
Jeg skal skru fast den ene enden av ei gassfjær som skal lette åpningen av kjellerlemmen.
Anker er selvsagt en god ide @duc916!
Mollyplugg f eks?
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.283
Antall liker
2.475
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Problemet med gipsanker er at de trenger tykkelsen på gipsplata + en myk overflate som klørne på ankeret kan gripe i. Tror kanskje popnagler m gjenger kan være bedre (?) Men de krever ei røsslig popnagletang, og den koster en del $$$.
Det finnes også selvskjærende skruer, har aldri prøvd noe slikt i en bjelke, kun tynnplater.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.781
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Problemet med gipsanker er at de trenger tykkelsen på gipsplata + en myk overflate som klørne på ankeret kan gripe i. Tror kanskje popnagler m gjenger kan være bedre (?) Men de krever ei røsslig popnagletang, og den koster en del $$$.
Det finnes også selvskjærende skruer, har aldri prøvd noe slikt i en bjelke, kun tynnplater.
Fant et popmutter-kit på Biltema til 2-300 kr.
Tror jeg tar en kikk på den. :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
Godset i bjelken er ikke så veldig tykt.
Derfor spørsmålet.
Jeg skal skru fast den ene enden av ei gassfjær som skal lette åpningen av kjellerlemmen.
Anker er selvsagt en god ide @duc916!
Mollyplugg f eks?
Hva menes med "ikke så veldig tykt"? Maks styrke i gjengeforbindelsen oppnåes når forbindelsen har en lengde på 1.5 av skruens diameter. En gassfjør trenger vel ikke så veldig tykke bolten så å bore og gjenge i bjelken er det enkleste.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.314
Antall liker
8.351
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
1 ganger skruedia holder i bøtter og spann.
I alu 2 ganger skruedia.
Har holdt på med dette i en mannsalder.
Skal det holde veldig mye, ja da kan en jo dra litt ekstra på i lengden på skruen.
Men det er jo bare en gassfjør.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Mmm.... kraft x arm kan fort bli til litt last på det festet..... en liten brakett for å få spredd belastningen på flere skruer?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
Mmm.... kraft x arm kan fort bli til litt last på det festet..... en liten brakett for å få spredd belastningen på flere skruer?
Selv om man sprer kraften ut på mange bolter så er jo selve festet på gassfjæren relativt tynt.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.314
Antall liker
8.351
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Så har det mye å si hvem vei belastningen er størst trekk, skyv eller sidelengs.
 
Topp Bunn