Klær, briller og klokker Sko!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.595
    Torget vurderinger
    1

Advarsel: Tennissokker

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Clarks lagde sko av god kvalitet tidligere, men den tid er forlengst forbi. Etter utflaggingen til Kina har kvaliteten på både konstruksjon og læret de bruker dalt betraktelig. Jeg har hatt en rekke sko derfra opp gjennom årene, men jeg kommer nok aldri til å kjøpe flere.

Det samme går for de fleste andre produsenter man ser i vanlige skobutikker, deriblant Dr. Martens og Ecco som begge var blant favorittene mine før i tiden. Dr. Martens var nærmest uslitelige før og jeg har fremdeles et par pre-Kina Ecco som går på tiende året og er nesten like pene. I dag er det bare å ta og kjenne litt på tilsvarende sko, så finner man med en gang ut at skinnkvaliteten er undermåls og at de ikke er laget for å vare.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    ^ Det er min erfaring med Clarks og. Det er en skygge av fortiden. Spesielt læret er dårlig.

Dette er nok dessverre resultatet av å flytte produksjonen til lavkostland.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Egentlig er det vel ikke først og fremst resultatet av flytting av produksjonen. Det er heller et resultat av at man samtidig går over til enklere/dårligere produksjonsmetoder, fordi man da slipper å bedrive opplæring av nye, kinesiske ansatte og i tillegg velger å bruke billig lær av dårlig kvalitet for å spare ytterligere penger. God, gammel griskhet med andre ord, samt en god dose forakt for kunden.

På den annen vet knapt noen hva kvalitet er i dag, delvis fordi kvalitet er nærmest totalt fraværende i markedet, og samtidig skal jo ting stort sett kastes hver sesong, så de fleste kunder merker nok ingen forskjell.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Trondheim
    Jeg må få informere om www.nikestore.com. Der kan man bestille sko direkte fra Nike, samt designe sine egne sko (NikeID). Jeg kjøpte etpar NikeID tidligere iår etter å slitt med å finne min størrelse innendørs fotballsko i sportsbutikkene. Det var en suksess: De passer perfekt og ble ganske kule 8)

Vedlegg

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Loake er gode greier, spesielt om man holder seg til 1880-serien som er konstruert i Northampton.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Lekkert, eiv!

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Pene ting, selv om monks ikke er noe for meg. Ellers er alle Loakes sko av langt bedre kvalitet enn 99% av det man vanligvis finner i butikkene og kan trygt kjøpes. 1880-serien er imidlertid helt og holdent konstruert i Northampton og har i tillegg bedre lærkvalitet enn de fleste skoene i de andre seriene, som helt eller delvis lages i Portugal.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Vi får se om Clarks'ene holder noen sesonger. Får supplere med andre par også. Uansett synes jeg de er pene, skal etter sigende være komfortable også.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Apropos årstiden vil jeg anbefale disse til dem som ser etter nye støvler. Trolig de mest komfortable støvler jeg har hatt, konstruert med Goodyear randsøm og med en Vibram-såle i myk gummi som er usedvanlig lite benbruddsinduserende selv på ren is.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    atonal skrev:
    Vi får se om Clarks'ene holder noen sesonger. Får supplere med andre par også. Uansett synes jeg de er pene, skal etter sigende være komfortable også.
    Rågummi er det mest komfortable på mine føtter, men jeg er strengt tatt ikke så nøye med hvilket merkenavn som står på dem. Semsket skinn og rågummi funker best for min komfort, men det er jo ikke akkurat det beste med semsket i Bergens-klima. Derfor finner jeg dine interessante som dagligsko. Tror faktisk du blir fornøyd.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    baluba skrev:
    atonal skrev:
    Rågummi er det mest komfortable på mine føtter, men jeg er strengt tatt ikke så nøye med hvilket merkenavn som står på dem. Semsket skinn og rågummi funker best for min komfort, men det er jo ikke akkurat det beste med semsket i Bergens-klima. Derfor finner jeg dine interessante som dagligsko. Tror faktisk du blir fornøyd.
    Takk for det, baluba. Vi har hatt en del Bergensvær de siste ukene her i Østfold også, så glatt skinn er å foretrekke.

@Lille_Adam: har kikket en del i butikker i det siste, og utvalget har vært bedrøvelig. Dette var jo noen kule støvler, skinnkvaliteten virker solid. Til meg hadde det passet bedre med litt mer diskrete snorer, men skoene har attitude slik de er.

Det var snakk om Loake litt over. Disse synes jeg er fine hverdagsboots

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lille_Adam skrev:
    Apropos årstiden vil jeg anbefale disse til dem som ser etter nye støvler. Trolig de mest komfortable støvler jeg har hatt, konstruert med Goodyear randsøm og med en Vibram-såle i myk gummi som er usedvanlig lite benbruddsinduserende selv på ren is.
    De der var ganske fine. Klassisk form som går til det meste av klær, for de ser jo ikke akkurat voldsomt store ut. Håper i alle fall ikke de er det.
    En god og sklisikker såle gjør susen. For de som veier litt mye (som undertegnede) er ikke såler fylt med luftlommer noe særlig, for vi går dem i stykker ganske kjapt. Da er en myk og holdbar gummi bedre. Det er derfor jeg opplever rågummi som god og holdbar komfort, men den er ikke så voldsomt sklisikker på de skoene jeg har. De er uten rifler av noen art, og det spiller nok inn.

Når det gjelder skinnkvaliteten til Clarks så har jeg liten erfaring med glatt skinn, nesten utelukkende semsket. Akkurat nå har jeg ingen originale Desert Boots, men flere spanskproduserte varianter (+ en produsert av Bata i Kenya). De skoene har holdbart skinn. Jeg har også observert at de jeg kjenner med Desert Boots i Sand semsket skinn ser helt greie ut kvalitetsmessig, så hvilke modeller er det som har falt så kraftig i kvalitet. Spasersko i glatt skinn? Jeg har et par Clarks jeg kaller Frankensteins loafers i glatt skinn, og de er sånn noenlunde kraftig joggeskokvalitet på skinnet. Har vært i bruk i fire år tror jeg, og det er ikke skinnet som viser slitasje. Men jeg kjenner en som har helt make brune, mine er sorte. Hans så ut som et helvete etter relativt kort tid. Der var det åpenbart forskjell i holdbarheten på brunt og sort skinn på den modellen.

Når det gjelder Dr. Martens og skinnkvalitet så har den aldri holdt mål imo. I alle fall ikke siden slutten av åttitallet. Det finnes bare en Dr. Martens i mine øyne, og det er 8 hull sort. Det brukte jeg daglig fra slutten av åtti til over midten av nittitallet, og skinnet var direkte elendig. De var deilige å gå i først når skinnet faktisk var slitt ut, men med et sortkledd rocka Garage-utseende var jo det bare tøft. Ikke rart at Dr. Martens mistet all interesse i markedet når enhver idiot gikk med dem, prisene steg og kvaliteten på skinnet var bånn i bøtta. Jeg har aldri kjøpt noen kinesiske sko som har hatt dårligere skinn enn engelskproduseret DMs med sort skinn. Ser de er tilbake igjen, men jeg kommer neppe til å kjøpe. Masse penger for noe som neppe holder mer enn et år før skinnet sprekker opp bryr jeg meg ikke om. Men jeg har aldri sett et utslitt par Desert Boots i semsket skinn. Bare skitne Desert Boots, noe som ikke er så veldig fint når fargen er Sand.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    atonal skrev:
    @Lille_Adam: har kikket en del i butikker i det siste, og utvalget har vært bedrøvelig. Dette var jo noen kule støvler, skinnkvaliteten virker solid. Til meg hadde det passet bedre med litt mer diskrete snorer, men skoene har attitude slik de er.
    Skolisser får man kjøpt separat, så jeg tok av lissene som fulgte med så snart jeg pakket opp støvlene. Overlæret er svært mykt, men virker å være av første kvalitet. Soliditeten har ikke så mye med tykkelsen å gjøre (innen rimelige grenser), med mindre det er arbeidssko som utsettes for røff behandling.

baluba skrev:
    De der var ganske fine. Klassisk form som går til det meste av klær, for de ser jo ikke akkurat voldsomt store ut. Håper i alle fall ikke de er det. En god og sklisikker såle gjør susen. For de som veier litt mye (som undertegnede) er ikke såler fylt med luftlommer noe særlig, for vi går dem i stykker ganske kjapt. Da er en myk og holdbar gummi bedre. Det er derfor jeg opplever rågummi som god og holdbar komfort, men den er ikke så voldsomt sklisikker på de skoene jeg har. De er uten rifler av noen art, og det spiller nok inn.
    De er mindre visuelt aggressive enn ting som Caterpillar og lignende, det er helt klart. Sklisikkerheten er så god at jeg undersøker om man kan kjøpe enkle såler fra Vibram, slik at jeg har samme såle liggende klar når de må omsåles om noen år. I tillegg har jeg et gammelt støvlepar jeg kunne tenkt meg å såle om med den samme.

Når det gjelder skinnkvaliteten til Clarks så har jeg liten erfaring med glatt skinn, nesten utelukkende semsket. Akkurat nå har jeg ingen originale Desert Boots, men flere spanskproduserte varianter (+ en produsert av Bata i Kenya). De skoene har holdbart skinn. Jeg har også observert at de jeg kjenner med Desert Boots i Sand semsket skinn ser helt greie ut kvalitetsmessig, så hvilke modeller er det som har falt så kraftig i kvalitet. Spasersko i glatt skinn? Jeg har et par Clarks jeg kaller Frankensteins loafers i glatt skinn, og de er sånn noenlunde kraftig joggeskokvalitet på skinnet. Har vært i bruk i fire år tror jeg, og det er ikke skinnet som viser slitasje. Men jeg kjenner en som har helt make brune, mine er sorte. Hans så ut som et helvete etter relativt kort tid. Der var det åpenbart forskjell i holdbarheten på brunt og sort skinn på den modellen.
    Jeg har lite peiling på semsket skinn, så der melder jeg pass. Når det gjelder Clarks utflagging, så husker jeg ikke akkurat når den fant sted, men dine fire år gamle sko kan godt ha blitt produsert før de startet i Kina. Evt. kan skoene godt ha blitt produsert et år eller to før du kjøpte dem. Brunt og sort har i seg selv ingen betydning for hvorvidt de holder seg pene; det avhenger av skinnkvaliteten. Et par i full-lær av god kvalitet vil holde seg pene mange ganger lengre enn et par i overflatebehandlet spalt-lær.

Når det gjelder Dr. Martens og skinnkvalitet så har den aldri holdt mål imo.
    Dr. Martens produserte "alltid" en del av sortementet i utlandet; cluet var å finne et par som var konstruert helt og holdent i England. Spesielt da de tok helt av i popularitet (slutten av åttitallet?) og ikke hadde på langt nær kapasitet nok til å produsere nok hjemme. Jeg har totalt hatt kun tre eller fire par DM, av den enkle grunn at de nektet å oppgi ånden. Jeg har fremdeles et par DM-produserte støvler som er inne i tolvte eller trettende år. Overlæret er mer enn brukbart, men de trenger ny såle for andre gang.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Det gleder mitt hjerte at det er fart i skotråden!

Boende i Oslo, hvor vinteren er ekstremt fiendlig mot sko, har jeg nå blitt lei, og rett og slett gått til innkjøp av et par skikkelige gummistøvler. Plass til raggsokker, varmt og godt.

Vedlegg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Holmestrand
    Fidelio skrev:
    Det gleder mitt hjerte at det er fart i skotråden!

Boende i Oslo, hvor vinteren er ekstremt fiendlig mot sko, har jeg nå blitt lei, og rett og slett gått til innkjøp av et par skikkelige gummistøvler. Plass til raggsokker, varmt og godt.
    Gummistøvel og godt i samme setning høres ikke helt bra ut?

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    De heter Chevalier (svensk merke) og ble kjøpt på XXL.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Hmm... nå er jeg nesten overrasket over at dere ikke velger et par fra Aigle eller Hunter, som jo produserte de første Wellingtons i gummi.
    Ekstra bonus er at et par Balmoral blablabla fra Hunter koster flerfoldige tusen :avvæpnende smilefjes:

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Nei, så billige støvler går jeg ikke med Roberten. Styggere enn arvesynden var de og. Sjokket smilefjes.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Flanerer til og fra kontoret i halvhøye seilerstøvler, type gummi. BLÅ MED HVIT KANT. De er ikke så klamme som Lord skotte støvlene nevnt tidligere. Ellers anbefalles Alden kalveskinn med rågummisåle til høstbruk

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    65finger skrev:
    Flanerer til og fra kontoret i halvhøye seilerstøvler, type gummi. BLÅ MED HVIT KANT. De er ikke så klamme som Lord skotte støvlene nevnt tidligere. Ellers anbefalles Alden kalveskinn med rågummisåle til høstbruk
    Samme støvler som jeg, helt 70-tallet. Arva dem etter Soppen som har langt større føtter en jeg og av den grunn seiler jeg rundt inne i dem. Derav ønsket om oppgradering.

Jeg blir aldri å rik at jeg bruker Alden i Stavangerværet; det regner og regner i alle av vinterens ni måneder, kun avbrutt av sludd ispedd en og annen haglbyge.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    dag1234 skrev:
    65finger skrev:
    Samme støvler som jeg, helt 70-tallet. Arva dem etter Soppen som har langt større føtter en jeg og av den grunn seiler jeg rundt inne i dem. Derav ønsket om oppgradering.

Jeg blir aldri å rik at jeg bruker Alden i Stavangerværet; det regner og regner i alle av vinterens ni måneder, kun avbrutt av sludd ispedd en og annen haglbyge.
    Brukker slagstøvler til transportetapper. Har ikke råd til å gå med dyre skinnsko i saltsørpa. Kaloger har jeg aldri likt

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    65finger skrev:
    dag1234 skrev:
    65finger skrev:

Brukker slagstøvler til transportetapper. Har ikke råd til å gå med dyre skinnsko i saltsørpa. Kaloger har jeg aldri likt
    Jeg bruker Swims når det kun høljer og ikke også regner sidelengs. De holder også saltet vekke.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Fikk mine Clarks i dag, bestilt søndag fra amazon.de og levert i dag med UPS.
    Førsteinntrykket er bra, mykt og godt lær, komfortable ;D

T

TT.

Gjest
    Er vel dette som kalles klassikere. Anbefalt av 10 av 9 skuespillere i "Jul i Blåfjell"

Ingen over ;D

(Lurer forøvrig seriøst på å lage en egen jakketråd siden jeg brente av en rund sum på jakke i går, så dekker vi snart alt av klesplagg ::) )

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    I dette været går det mye i Tretorn slagstøvler og La Sportiva fjellstøvler. Italienske MasaiTier har mye tøft, får de blant andre hos Follestad, jeg kjøpte mine som så mye annet hos Vidars i Tønsberg. Føres av Lichi i Norge. Jeg bruker disse i brunt stadig vekk, min svigerfar trodde de var til å hakke potetjord med.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    TTmania skrev:
    Er vel dette som kalles klassikere. Anbefalt av 10 av 9 skuespillere i "Jul i Blåfjell"

Ingen over ;D

(Lurer forøvrig seriøst på å lage en egen jakketråd siden jeg brente av en rund sum på jakke i går, så dekker vi snart alt av klesplagg ::) )
    Skjorter har vi ikke tatt med. Der er det et utall av kvaliteter og snitt. Vi kan ha det moro helt til langt utpå våren i denne tråden.

T

TT.

Gjest
    Blir vel striskjorte nå som julen straks er over tenker jeg. ;D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Cordfløyel, tweed, pocheter, skjorter, jakker. Kanskje denne trådstarterens flotte initiativ bør resultere i en stiltråd el.?

T

TT.

Gjest
    MaKi skrev:
    Cordfløyel, tweed, pocheter, skjorter, jakker. Kanskje denne trådstarterens flotte initiativ bør resultere i en stiltråd el.?
    jeg vil se frem til en egen pjekkert-tråd. ;)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    673
    Ligger et par vintage John Lobb på ebay nå, nettopp blitt overhalt hos Lobb for £810. Kule og klassiske.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn