Pene sko, og i alle fall en touch av det klassiske er intakt.atonal skrev:Bestilte meg nylig et par Clarks. Pen design, grei pris, og goretex er praktisk nå
![]()
Sikler litt på disse i dobbel monks fra Loake på 1880-lesten:Lille_Adam skrev:Loake er gode greier, spesielt om man holder seg til 1880-serien som er konstruert i Northampton.
Rågummi er det mest komfortable på mine føtter, men jeg er strengt tatt ikke så nøye med hvilket merkenavn som står på dem. Semsket skinn og rågummi funker best for min komfort, men det er jo ikke akkurat det beste med semsket i Bergens-klima. Derfor finner jeg dine interessante som dagligsko. Tror faktisk du blir fornøyd.atonal skrev:Vi får se om Clarks'ene holder noen sesonger. Får supplere med andre par også. Uansett synes jeg de er pene, skal etter sigende være komfortable også.
Takk for det, baluba. Vi har hatt en del Bergensvær de siste ukene her i Østfold også, så glatt skinn er å foretrekke.baluba skrev:Rågummi er det mest komfortable på mine føtter, men jeg er strengt tatt ikke så nøye med hvilket merkenavn som står på dem. Semsket skinn og rågummi funker best for min komfort, men det er jo ikke akkurat det beste med semsket i Bergens-klima. Derfor finner jeg dine interessante som dagligsko. Tror faktisk du blir fornøyd.atonal skrev:Vi får se om Clarks'ene holder noen sesonger. Får supplere med andre par også. Uansett synes jeg de er pene, skal etter sigende være komfortable også.
De der var ganske fine. Klassisk form som går til det meste av klær, for de ser jo ikke akkurat voldsomt store ut. Håper i alle fall ikke de er det.Lille_Adam skrev:Apropos årstiden vil jeg anbefale disse til dem som ser etter nye støvler. Trolig de mest komfortable støvler jeg har hatt, konstruert med Goodyear randsøm og med en Vibram-såle i myk gummi som er usedvanlig lite benbruddsinduserende selv på ren is.
Skolisser får man kjøpt separat, så jeg tok av lissene som fulgte med så snart jeg pakket opp støvlene. Overlæret er svært mykt, men virker å være av første kvalitet. Soliditeten har ikke så mye med tykkelsen å gjøre (innen rimelige grenser), med mindre det er arbeidssko som utsettes for røff behandling.atonal skrev:@Lille_Adam: har kikket en del i butikker i det siste, og utvalget har vært bedrøvelig. Dette var jo noen kule støvler, skinnkvaliteten virker solid. Til meg hadde det passet bedre med litt mer diskrete snorer, men skoene har attitude slik de er.
De er mindre visuelt aggressive enn ting som Caterpillar og lignende, det er helt klart. Sklisikkerheten er så god at jeg undersøker om man kan kjøpe enkle såler fra Vibram, slik at jeg har samme såle liggende klar når de må omsåles om noen år. I tillegg har jeg et gammelt støvlepar jeg kunne tenkt meg å såle om med den samme.baluba skrev:De der var ganske fine. Klassisk form som går til det meste av klær, for de ser jo ikke akkurat voldsomt store ut. Håper i alle fall ikke de er det. En god og sklisikker såle gjør susen. For de som veier litt mye (som undertegnede) er ikke såler fylt med luftlommer noe særlig, for vi går dem i stykker ganske kjapt. Da er en myk og holdbar gummi bedre. Det er derfor jeg opplever rågummi som god og holdbar komfort, men den er ikke så voldsomt sklisikker på de skoene jeg har. De er uten rifler av noen art, og det spiller nok inn.
Jeg har lite peiling på semsket skinn, så der melder jeg pass. Når det gjelder Clarks utflagging, så husker jeg ikke akkurat når den fant sted, men dine fire år gamle sko kan godt ha blitt produsert før de startet i Kina. Evt. kan skoene godt ha blitt produsert et år eller to før du kjøpte dem. Brunt og sort har i seg selv ingen betydning for hvorvidt de holder seg pene; det avhenger av skinnkvaliteten. Et par i full-lær av god kvalitet vil holde seg pene mange ganger lengre enn et par i overflatebehandlet spalt-lær.Når det gjelder skinnkvaliteten til Clarks så har jeg liten erfaring med glatt skinn, nesten utelukkende semsket. Akkurat nå har jeg ingen originale Desert Boots, men flere spanskproduserte varianter (+ en produsert av Bata i Kenya). De skoene har holdbart skinn. Jeg har også observert at de jeg kjenner med Desert Boots i Sand semsket skinn ser helt greie ut kvalitetsmessig, så hvilke modeller er det som har falt så kraftig i kvalitet. Spasersko i glatt skinn? Jeg har et par Clarks jeg kaller Frankensteins loafers i glatt skinn, og de er sånn noenlunde kraftig joggeskokvalitet på skinnet. Har vært i bruk i fire år tror jeg, og det er ikke skinnet som viser slitasje. Men jeg kjenner en som har helt make brune, mine er sorte. Hans så ut som et helvete etter relativt kort tid. Der var det åpenbart forskjell i holdbarheten på brunt og sort skinn på den modellen.
Dr. Martens produserte "alltid" en del av sortementet i utlandet; cluet var å finne et par som var konstruert helt og holdent i England. Spesielt da de tok helt av i popularitet (slutten av åttitallet?) og ikke hadde på langt nær kapasitet nok til å produsere nok hjemme. Jeg har totalt hatt kun tre eller fire par DM, av den enkle grunn at de nektet å oppgi ånden. Jeg har fremdeles et par DM-produserte støvler som er inne i tolvte eller trettende år. Overlæret er mer enn brukbart, men de trenger ny såle for andre gang.Når det gjelder Dr. Martens og skinnkvalitet så har den aldri holdt mål imo.
Gummistøvel og godt i samme setning høres ikke helt bra ut?Fidelio skrev:Det gleder mitt hjerte at det er fart i skotråden!
Boende i Oslo, hvor vinteren er ekstremt fiendlig mot sko, har jeg nå blitt lei, og rett og slett gått til innkjøp av et par skikkelige gummistøvler. Plass til raggsokker, varmt og godt.
Samme støvler som jeg, helt 70-tallet. Arva dem etter Soppen som har langt større føtter en jeg og av den grunn seiler jeg rundt inne i dem. Derav ønsket om oppgradering.65finger skrev:Flanerer til og fra kontoret i halvhøye seilerstøvler, type gummi. BLÅ MED HVIT KANT. De er ikke så klamme som Lord skotte støvlene nevnt tidligere. Ellers anbefalles Alden kalveskinn med rågummisåle til høstbruk
Brukker slagstøvler til transportetapper. Har ikke råd til å gå med dyre skinnsko i saltsørpa. Kaloger har jeg aldri liktdag1234 skrev:Samme støvler som jeg, helt 70-tallet. Arva dem etter Soppen som har langt større føtter en jeg og av den grunn seiler jeg rundt inne i dem. Derav ønsket om oppgradering.65finger skrev:Flanerer til og fra kontoret i halvhøye seilerstøvler, type gummi. BLÅ MED HVIT KANT. De er ikke så klamme som Lord skotte støvlene nevnt tidligere. Ellers anbefalles Alden kalveskinn med rågummisåle til høstbruk
Jeg blir aldri å rik at jeg bruker Alden i Stavangerværet; det regner og regner i alle av vinterens ni måneder, kun avbrutt av sludd ispedd en og annen haglbyge.
Jeg bruker Swims når det kun høljer og ikke også regner sidelengs. De holder også saltet vekke.65finger skrev:Brukker slagstøvler til transportetapper. Har ikke råd til å gå med dyre skinnsko i saltsørpa. Kaloger har jeg aldri liktdag1234 skrev:Samme støvler som jeg, helt 70-tallet. Arva dem etter Soppen som har langt større føtter en jeg og av den grunn seiler jeg rundt inne i dem. Derav ønsket om oppgradering.65finger skrev:Flanerer til og fra kontoret i halvhøye seilerstøvler, type gummi. BLÅ MED HVIT KANT. De er ikke så klamme som Lord skotte støvlene nevnt tidligere. Ellers anbefalles Alden kalveskinn med rågummisåle til høstbruk
Jeg blir aldri å rik at jeg bruker Alden i Stavangerværet; det regner og regner i alle av vinterens ni måneder, kun avbrutt av sludd ispedd en og annen haglbyge.
Skjorter har vi ikke tatt med. Der er det et utall av kvaliteter og snitt. Vi kan ha det moro helt til langt utpå våren i denne tråden.TTmania skrev:Er vel dette som kalles klassikere. Anbefalt av 10 av 9 skuespillere i "Jul i Blåfjell"
Ingen over ;D
(Lurer forøvrig seriøst på å lage en egen jakketråd siden jeg brente av en rund sum på jakke i går, så dekker vi snart alt av klesplagg :)
jeg vil se frem til en egen pjekkert-tråd.MaKi skrev:Cordfløyel, tweed, pocheter, skjorter, jakker. Kanskje denne trådstarterens flotte initiativ bør resultere i en stiltråd el.?
Pjekkert (usikker på flertallsformen her. Pjekkerter eller pjekkere?) skal være fra Bretagne. Jeg skal ha meg en slik en.TTmania skrev:jeg vil se frem til en egen pjekkert-tråd.![]()