Skjønnheten kommer innenfra......hvertfall ikke når det gjelder kjøpehøyttalere!

M

Mr-T

Gjest
hel skrev:
En annen ting som forundrer meg er at internkablene på de aller aller fleste flotte høyttalere er helt ordinære.
Kanskje fordi det reellt sett ikke betyr noe som helst for lydkvaliteten?
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Jeg har stor sansen for at noen faktisk våger å innrømme at de ikke hører forskjell på kabler, enkeltkomponenter osv. Jeg tilhører også samme kategori, så det er i grunnen en tilfredsstillelse å vite at jeg ikke er alene med begrensede ører, tross evne til å høre 18-20kHz :)
Det sagt, så ligger det allikevel mer i det enn at man viser til dyre komponenter/kabler i et kostbart høyttalerpar. Jeg synes det er begredelig å se så lite håndtverksmessig forseggjort arbeid som i de forholdsvis kostbare Dali høyttalerne tross alt er.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tytte71 skrev:
det er i grunnen en tilfredsstillelse å vite at jeg ikke er alene med begrensede ører
Er du nå sikker på at det er der det ligger?
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Tytte71 skrev:
... det er i grunnen en tilfredsstillelse å vite at jeg ikke er alene med begrensede ører, tross evne til å høre 18-20kHz :)
Hører du virkelig helt opp til 20 kHz...? Da må jeg si at jeg misunner deg, mine godt tilårskomne ører gir opp ved ca 15 kHz.
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Tytte71 skrev:
det er i grunnen en tilfredsstillelse å vite at jeg ikke er alene med begrensede ører
Er du nå sikker på at det er der det ligger?
En del ironi ligger det i det :) - litt seriøst så har nok noen mer utviklede evner enn andre (jeg erkjenner at jeg ikke er en av de). Vinsmakere, luktkjennere etc. smaker og lukter nyanser som i allefall ikke jeg hadde hatt mulighet til. Noen har sågar smaks og lukthukommelse :)
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
SaltyDog skrev:
Tytte71 skrev:
... det er i grunnen en tilfredsstillelse å vite at jeg ikke er alene med begrensede ører, tross evne til å høre 18-20kHz :)
Hører du virkelig helt opp til 20 kHz...? Da må jeg si at jeg misunner deg, mine godt tilårskomne ører gir opp ved ca 15 kHz.
Jeg har vært heldig, men nå er det riktignok et par år siden jeg testet meg. Jeg er i en alder nå hvor jeg må forvente at hørselen gradvis går ad undas :(
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
hel skrev:
En annen ting som forundrer meg er at internkablene på de aller aller fleste flotte høyttalere er helt ordinære. På de over så ser det ut som Biltema bilstereokabler.
Kablene inni forsterkere er heller ikke noe som imponerer kabelfolket. På min Audio Note M2 var det en sånn bred flat datakabel til kr 5,50 fra signalkortet ut til alle høyttalerterminalene. Upgrade Audio skiftet denne ut med separate sølvkabler fra AN med ditto RCA sølvkontakter. Om det hadde noe å si aner jeg ikke. Dyrt var det. Vet at Raido bruker svært dyre komponenter og Nordost i filtrene sine. Roar Malmin sparer heller ikke på hverken WBT på power ampen eller Kimber sølvkabel inni preampen sin. Roar produserer dessverre i småskala og er altfor mye grei og altfor lite bussiness mann. Han burde tjent mer på produktene sine, disse andre storprodusentene burde tjent ditto mindre.

Min beskjedne konklusjon er allikevel at selve konstruksjonen, rommet og samspillet i systemet har mye mer å si enn dyre kabler og komponenter. Man får sjelden skviset ut ordentlig god lyd av en 6,5 tommer. Det blir som en VW Polo med bøffelskinn og gullfelger.
@HEL. Det er to ting som ofte ikke henger sammen: Business og kvalitet. Og som du nevner, Roar f.eks., har et tettere forhold til teknikken enn butikken - hvis jeg forstår deg rett. Dette er i så fall også normalt. Enkelte produsenter, uansett hva det er, velger også å overdrive "kvaliteten" noe så inni hampen. Dyre råvarer, sjeldne Audioditt krystaller i spikes'ene, egen patentert søm i sandposene, etc. trenger nødvendigvis ikke å bidra til bedre kvalitet, men det blir eksklusivt, dyrt, og etterspurt.
Skal la kabeldebatten ligge. Bruk sunn fornuft. Likevel er det litt spesielt å ha noe som koster litt ekstra, og som kan bidra positivt til totalopplevelsen - om det teknisk sett virker eller ei. Og kvalitet måles ut i fra totalopplevelsen, og det er opp til hver enkelt av oss å avgjøre hva som er god eller dårlig kvalitet.

Dali Helicon 400 låter jo "tross alt" temmelig bra. At det finnes besparelser i delefilteret, og kjipe kabler, gjør ikke denne høyttaleren noe dårligere av den grunn.

Vidar
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Low-Q skrev:
At det finnes besparelser i delefilteret, og kjipe kabler, gjør ikke denne høyttaleren noe dårligere av den grunn.
Nettopp. ...Og om det er "besparelser" eller "mangel på unødvendige utskeielser" kan jo åpenbart diskuteres.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Dazed skrev:
Low-Q skrev:
At det finnes besparelser i delefilteret, og kjipe kabler, gjør ikke denne høyttaleren noe dårligere av den grunn.
Nettopp. ...Og om det er "besparelser" eller "mangel på unødvendige utskeielser" kan jo åpenbart diskuteres.
Skal sant sies, er det MYE større kvalitetspotensiale i elementer enn i delefilterkomponenter. Delefilterkomponenter gjør stort sett jobben sin. Det ER egenskaper ved delefilterkomponentene som konkret gir forvrengning og dårlig lydbilde. F.eks små elektrolytter, jernkjernespoler, små og lite effekt-tålige motstander som blir fort varme, gir forvrengning direkte av sine ulineære oppførsel med variable strømstyrker.

En total avsporing; Så på et element her om dagen der bassfilter-spolen hadde høyttalermagneten som kjerne. Tenkte umiddelbart at dette faktisk kunne ha en fordel hvis den var viklet i riktig fase - siden BL produktet ikke er det samme på inn- og utsving av talespolen, kan bassfilter-spolen bidra til å balansere BL produktet ved å bidra til endring i magnetstyrke i takt med bassen...

Vidar
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Skal la kabeldebatten ligge. Bruk sunn fornuft. Likevel er det litt spesielt å ha noe som koster litt ekstra, og som kan bidra positivt til totalopplevelsen - om det teknisk sett virker eller ei. Og kvalitet måles ut i fra totalopplevelsen
Du er inne på noe vesentlig her Vidar. Det føles ikke riktig med en Elkjøp kabel til kr. 49,- i anlegget. Det er vel derfor man legger på i alle fall et par 0-er på kabler. Totalopplevelesen, det psykoligiske i forskjellen mellom 49,- og 4 900,-, om det virker eller ei. :)

Sonny

Edit: Sorry for innspill jeg har egentlig trukket meg tilbake til solitær utøvelse av hobbyen..........
 
M

Mr-T

Gjest
Det er bare vi tøffeste gutta som tør å kjøpe høyttalerkabler på Biltema til 10 kr meteren og stadig synes det føles helt riktig. ;D
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Det er klart Dali ikke kan fylle en høyttaler til 40 000 per par med de dyreste komponenter og kabler, disse høyttalerne ser jo ut som en million og prisen per stykk blir jo da bare kr 20 000! Noen steder må man spare. Når man ikke sparer på utsiden må man spare på innsiden..
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
Siden jeg har startet tråden tillater jeg meg litt OT

@ Kule-Trygve: Selv er jeg kabelskeptiker som allikevel kjøper ålreite kabler fordi jeg ikke tør noe annet. Du har dyre HT kabler men lakris strømkabler. Det virker litt motsatt. Er det noe man bør skjerme (holde inne) så er det strømmen??
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Gjorde et lytteforsøk med dyre Furutech strømkabler for en stund siden, og merket ingen forbedring.
Kommer sikkert til å prøve igjen, har fått tips her inne om andre strømkabler som kan være bedre.

Siden jeg bruker signal/ høyttalerkabler uten skjerm, som nødvendigvis ligger "litt blandet" med strømkablene (prøver å ikke legge dem parallellt i det minste) skulle jeg tro jeg ville tjene veldig på å bruke godt skjermede strømkabler (som lakrisene mine sikkert ikke er), men etter mitt forsøk så tror jeg nesten at dette med skjerming av kabler kanskje ikke er så veldig viktig likevel. Det viktigste er "innmaten" i kabelen, evt å bruke flettemønstre som "reduserer innstrålt støy".
Om det har noe for seg å lage strømkabler av sølv, for eksempel, har jeg ikke noe begrep om.
Jeg vet for lite om hvordan en strømforsyning virker, og hvilken mekanisme en "overlegen" strømkabel ville gi bedre lyd med.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Tilbake til topic ... vedlagt følger et bilde av delefilteret til Gallo Reference 3.1. Std. polyproppkondiser på 50 µF. En spole med jernkjerne (i sort) og stynn kobbertråd. «Skyteledning» i rødt og sort, ganske «tilfeldig» trukket i kabinettet. I tilegg er det en autotrafo til diskanten som er montert rett bak denne. Det klår litt i fingrene mht å bytte skyteledningen til litt grovere dimensjon og med fastgeometri mellom pluss og minus. Spolen kan kanskje også ha godt av litt grovere dimensjoner.

mvh
KJ
 

Vedlegg

tyan

Musiker
Ble medlem
31.10.2009
Innlegg
257
Antall liker
48
Sted
Telemark
Man kan jo lure på hva det er man egentlig betaler for når man ser de delefiltrene. 14 lag med klarlakk? Skal jeg ha noen andre høyttalere selv blir det ihvertfall diy.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Mr-T skrev:
Det er bare vi tøffeste gutta som tør å kjøpe høyttalerkabler på Biltema til 10 kr meteren og stadig synes det føles helt riktig. ;D
Høyttalerkabler trenger en da ikke kjøpe...?? Det ligger som regel litt skytetråd rundt på byggeplasser. For ikke å snakke om både cat5 og cat6 - sjekk der du jobber om noen har fått/er i ferd med å installere nytt datautstyr, da har gjerne de som rigger til dette en spole med 10-150 m. liggende - de merker sikkert ikke om du nasker litt! Eller spør..

Signalkabel er enda enklere å få tak i, mye coax fra installasjonsfirmaer som driver rundt på de merkeligste steder.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sånn fullstendig OT, sluket:
Zwangvolle Plage! Müh' ohne Zweck!
Dette er såvidt jeg erindrer Mimes edder og galle over ikke å være i stand til å reparere Heltens arvegods. Er det også ordene til en frustrert DIYer, eller vil du helst ikke snakke om det? ;D
 
V

vredensgnag

Gjest
Er ikke kabelen det kommer an på, men innholdet som skal gjennom.

Fra 3:30, om man er utålmodig.


@tyan - i det tilfellet slipper man klarlakklagene. (morsomt ord)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Introen til Siegfried er min "Ring" favoritt. Ekstremt mektig, og så til de grader tidløst. Fantastisk oppbygging av stemningen man aner at det kommer til å ta av, så man sitter litt på kanten av stolen... Stemning...bøse horn lurer i bakgrunnen. For et geni.
 

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Innlegg
77
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Dali helicon 400 er etter min mening den mest skuffende høytaleren jeg har hørt.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
pengesluk skrev:
Introen til Siegfried er min "Ring" favoritt. Ekstremt mektig, og så til de grader tidløst. Fantastisk oppbygging av stemningen man aner at det kommer til å ta av, så man sitter litt på kanten av stolen... Stemning...bøse horn lurer i bakgrunnen. For et geni.
En helt annen anvendelse av Wagner er når oberst Kilgore spiller Valkürenritt fra helikopter, en klassiker innen kinomusikk.
 
Topp Bunn