Skjønnheten kommer innenfra......hvertfall ikke når det gjelder kjøpehøyttalere!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hva er isåfall " billig" nok ? Siden det nevens kabler, kondiser, printkort osv osv i denne tråden... Såvidt jeg skjønner MrT så er det meste billige like bra som det dyre om det måler likt.. Finnes det unntak hvor prisen på delekomponenter faktisk utgjør en forskjell som det kan være noe å betale for ?

Forøvrig kan det til tider virke som om det er en omvendt jantelov ute å går... " Jeg har noen jæ billige ting, men de måler og spiller like bra som dyre ting = dyre ting er vås.." ;D... De som har endel fartstid har lært å bruke pengene der de synes det monner mest. MrT feks har funnet sin fasit, æret være. Andre ser seg nødt til å bruke mer på enkelte bestandeler for å oppnå det de ønsker. Begge leire har ret på sin måte. :)
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Hva med å droppe delefilter og alle disse dårlige komponentene som kan degradere lyden og heller kjøre digital deling. Da må det bli bra ;D
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.945
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
hel skrev:
Du er inne på noe. Husker godt artikkelen i Fidelity om 2L (Lindberg Lyd). Hvorfor bruker et av verdens beste lydstudioer med den mest ekstreme oppløsningen som finnes den billige Kimber inwall høyttalerledningen? Den er trolig bra nok ;D
Skulle ikke du slutte å skrive om kabler? Hold deg til ditt eget tema ;D ;D ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Og hvis jeg ikke tar helt feil bruker 2L modifiserte dynaBel SuperExact som monitor (minus bassrefleks). Mener å erindre relativt generøst budsjett til filterkomponenter der i gården....

8)
 
M

Mr-T

Gjest
HCS skrev:
Hva er isåfall " billig" nok ? Siden det nevens kabler, kondiser, printkort osv osv i denne tråden... Såvidt jeg skjønner MrT så er det meste billige like bra som det dyre om det måler likt..
Nei det har jeg ikke sagt, faktisk har jeg sagt det stikk motsatte - at ting som måler forskjellig faktisk låter likt i en lyttetest. Da bør man velge det billigste alternativet.
 
M

Mr-T

Gjest
janly skrev:
Hva med å droppe delefilter og alle disse dårlige komponentene som kan degradere lyden og heller kjøre digital deling. Da må det bli bra ;D
Åhh nei, slikt genetal Eqkelavizing tar knekken på mikrodynamitten og dreper sjelen i musikken vet du...... måleperfekt er det motsatte av god-fot-lyd, det vet vi jo alle. ;D

Seriøst: Ja, selvsagt.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Mr-T skrev:
HCS skrev:
Hva er isåfall " billig" nok ? Siden det nevens kabler, kondiser, printkort osv osv i denne tråden... Såvidt jeg skjønner MrT så er det meste billige like bra som det dyre om det måler likt..
Nei det har jeg ikke sagt, faktisk har jeg sagt det stikk motsatte - at ting som måler forskjellig faktisk låter likt i en lyttetest. Da bør man velge det billigste alternativet.
Tja... Det vil jo uansett være kumulative effekter ute og går fra tid til annen. Uhørbar forbedring pluss uhørbar forbedring = hørbar forbedring.

Nå har ikke jeg testet på høyttalerspoler og høyttalerkondiser, men jeg har skiftet ut tilsvarende i forsterkere, cd-spillere en digital forforsterker. Og noen av forbedringene var ikke subtile, for å si det sånn.
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg burde egentlig holde kjeft her, for jeg har ikke delefilterkomponenter i anlegget mitt.

BX: Sikker på det? Verifisert i blind A-B test?

Jeg har gått i fella sjøl: skiftet elektrolytter med dyre polyprop'er i en Logitech Transporter. Etter en halvtimes lodding: jubel, halleluja, stor forskjell. Blind A-B test mot umoddet boks: ingen forskjell. Og produktgarantien rett i dass....

Placebo.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Mr-T skrev:
HCS skrev:
Hva er isåfall " billig" nok ? Siden det nevens kabler, kondiser, printkort osv osv i denne tråden... Såvidt jeg skjønner MrT så er det meste billige like bra som det dyre om det måler likt..
Nei det har jeg ikke sagt, faktisk har jeg sagt det stikk motsatte - at ting som måler forskjellig faktisk låter likt i en lyttetest. Da bør man velge det billigste alternativet.

Hva snakker du KONKRET om her ? Hvilke "ting" ? At du påstår at komponeter som måler forskjellig lyder helt likt er en temmlig frisk påstand...og kan umulig være ment generellt.. ?? 8)
 
M

Mr-T

Gjest
HCS skrev:
Hva snakker du KONKRET om her ? Hvilke "ting" ? At du påstår at komponeter som måler forskjellig lyder helt likt er en temmlig frisk påstand...og kan umulig være ment generellt.. ?? 8)
Ikke generelt nei, men viser til det jeg nevnte i innlegget mitt over.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Bx skrev:
Tja... Det vil jo uansett være kumulative effekter ute og går fra tid til annen. Uhørbar forbedring pluss uhørbar forbedring = hørbar forbedring.
Godt poeng. Jeg har prøvd å ta det opp flere ganger.

Hater uttrykket 'svakeste ledd'. Hadde det perspektivet hatt noe for seg ville vi aldri kommet oss forbi rommet, og HiFibransjen ville dødd....
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Mr-T skrev:
HCS skrev:
Hva snakker du KONKRET om her ? Hvilke "ting" ? At du påstår at komponeter som måler forskjellig lyder helt likt er en temmlig frisk påstand...og kan umulig være ment generellt.. ?? 8)
Ikke generelt nei, men viser til det jeg nevnte i innlegget mitt over.

Hvilke komponeter vil du så anbefale å bruke penger på i et delefilter ? I læremodus her..
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.945
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
HCS skrev:
Mr-T skrev:
HCS skrev:
Hva snakker du KONKRET om her ? Hvilke "ting" ? At du påstår at komponeter som måler forskjellig lyder helt likt er en temmlig frisk påstand...og kan umulig være ment generellt.. ?? 8)
Ikke generelt nei, men viser til det jeg nevnte i innlegget mitt over.

Hvilke komponeter vil du så anbefale å bruke penger på i et delefilter ? I læremodus her..
De billigste av de du ikke hører forskjell på, ikke vanskeligere enn det. ;)
 
M

Mr-T

Gjest
HCS skrev:
Hvilke komponeter vil du så anbefale å bruke penger på i et delefilter ? I læremodus her..
Aktivt filter... hehe.

Neida, skal vi se:

Luftspoler: med grov tråd, de er ikke gratis i store verdier akkurat.
Filmkondensatorer: (polyprop) kan bli sabla dyrt hvis det er store verdier.
Effektmotstander: Motstander som ikke blir varme (f.eks 100W med kjøleribbe) er dyrt....

Men det er nok viktigere å bruke penger på gode elementer og kabinett. Når det gjelder elementer så koster gode ting temmelig drøyt med penger.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Ja, et par gode diskanter kan fort gå på 160-170.000,- løs...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Vel, du smeller ikke opp en seksotredvekroners jallakondis fra Drønnogvræl på en slik en...

Blir som å sile rømmegraut gjennom kaffefilter!
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Lydstudioer tuller ikke bort pengene sine på bling-kabler, nei.

Heller ikke forskningsinstitusjoner som måler sub-picosekunds tidsforskjeller gjennom RG58- og RG59-kabler. Det er klart at de er mye mindre utsatt for jitter enn Ola hjemme i stuen ;D
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
Vel, du smeller ikke opp en seksotredvekroners jallakondis fra Drønnogvræl på en slik en...
Nei, jeg hadde nok ikke hatt hjerte til det, men det kan sikkert hende det hadde gått like bra. ;)

pengesluk skrev:
Blir som å sile rømmegraut gjennom kaffefilter!
Diskant tjukk somm rømmegraut? ???
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Kvero-modus i dag, Dazed? Du skjønner analogien..
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
Kvero-modus i dag, Dazed? Du skjønner analogien..
Hvorfor skulle i dag være noe annerledes? ;)

Jada. Sorry. Jeg har akkurat vært innom kabelhjørnet og blitt påvirket. Jeg ber om forlatelse. :)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.945
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
Diskant tjukk somm rømmegraut? ???
De pleier å skryte av kremet diskant, sikkert en sammenheng... ;D ;D ;D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Får vel ut og legge en kabel, da.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.860
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
pengesluk skrev:
Kvero-modus i dag, Dazed? Du skjønner analogien..
Analogi.....altfor vanskelig ord. Det er godt vi har Adolf Hupp ;D
 
M

Mr-T

Gjest
Hehe. For oss som husker den ja. Analogi = læren om r*****. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.860
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
;D
Vriompeis = Dreibart ildsted
Postei = Et sted og være, f eks nede hos meg eller "opp-postei"
Poste restante = En måte å sende slektninger i posten på, f eks post deres onkel eeeeller "postderestante"
Oval = Lovsang til verdens største pattedyr
Desperado = Toalett for ekstremt trengende
Regel = Karnevalsforkledning, på karneval forkler man seg som "regel"
Plast = Uttrykk man bruker på restaurant, man sier f eks: vi har ikke "plast til fler"

Det var noen jeg tok på husken 30 år etter. Resten får vi google. Ja...også var det penicillin og patologi...
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Mr-T skrev:
Jeg burde egentlig holde kjeft her, for jeg har ikke delefilterkomponenter i anlegget mitt.

BX: Sikker på det? Verifisert i blind A-B test?

Jeg har gått i fella sjøl: skiftet elektrolytter med dyre polyprop'er i en Logitech Transporter. Etter en halvtimes lodding: jubel, halleluja, stor forskjell. Blind A-B test mot umoddet boks: ingen forskjell. Og produktgarantien rett i dass....

Placebo.
Sikker? 100%
Blindtest? Nei
A/B Ja, i ett tilfelle, der jeg hadde en "konstant" cd spiller jeg brukte som benchmark.
Oppgraderte to komponenter med switch mode og der var forskjellen langt fra subtil. Det blir nesten som å sammenlikne midfi med hifi på en enkelte områder. Jeg oppgraderte også svakstrømseksjonen i en DP-forsterker og der var uttellingen langt mindre tydelig, for å si det sånn. Jeg er vel sånn 75% sikker på at forsterkeren ble mindre kilen på variasjoner på lysnettet etter denne oppgraderingen.

Mye av dette var knyttet til strømforsyninger, og det var rimelig klart på forhånd at dette var komponentenes svake punkt (bortsett fra DP-en, da) Det ble også endret verdier på en del komponenter. Men det dreide seg jo fortsatt stort sett om L og C, da. Samt et par likerettere.

Jeg har ikke hørt Transporteren, men den går jo for å være bra. Da er oppsiden desto mindre. Men en overhaling av strømforsyningen på en vanlig Squeezebox ville nok gitt større uttelling. Vil også si at det lydkortet som jeg bruker nå (Lynx) har lydt ferdigmodda og vel så det siden det kom i hus.

Man må velge slike modifikasjonsprosjekter med omhu. Det gjelder ikke bare hvilken boks man oppgraderer men også hvilken komponent man oppgraderer og hva som fungerer best som erstatning.
 
M

Mr-T

Gjest
Du har ikke sammenlignet komponent mot komponent, men ENDRET på selve apparatet. Da blir det jo en fullstendig annerledes greie vil jeg hevde. Jo, i sånne tilfeller kan det selvsagt være tildels store forskjeller, naturlig nok.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Mye av det jeg har gjort har vært basert på at andre har sammenliknet komponent for komponent og funnet ut hva som fungerer bra på ulike steder. Du kan si jeg har høstet av andres dyrekjøpte A-B tester.
 
M

Mr-T

Gjest
En smart måte å gjøre det på... jeg liker også å tjuvlåne andres gode ideer. Kreativ latskap kaller jeg det. Så var det å skille gode ideer fra vannvidd da, det er ikke lett.
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Mr-T skrev:
hel skrev:
Er bling bling (les foliespoler, grønne motstander og sølv i olje) oppskrytt?
Ja det synes jeg virkelig. Utrolig dyrt er det også, noe det antagelig må være for å blir oppfattet som "seriøst" i visse kretser.
Hva er så din erfaring med "bling,bling" i delefiltrene da? jobbet mye med det?

mvh Sense.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Schumacher skrev:
Produsenten som hevder at Danes don't Lie kan vel ha rett...

Her delefiltrene i Consequence Ultimate Edition.


Her i Evidence Temptation.
Vakkert - std. «zipp cord», std. Solen polypropp kondensatorer, std. keramiske motstander, det eneste «eksklusive» er et fåtall foliespoler.

mvh
KJ
 
M

Mr-T

Gjest
Ikke mye "bling" her egentlig, kanskje bortsett fra foliespolene ja. Et temmelig fornuftig men dog kostbart filter dette.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
hel skrev:
Håper det er greit at jeg har lånt bildet ditt Leikis.

Dali Helicon 400 har jeg alltid sett på som en flott høyttaler. Men skrekk og gru for et delefilter. Her har økonomisjefen fått frie tøyler:

Dette er dessverre helt normalt. Har sett inni høyttalere til noen hundre tusen kroner. Ser temmelig kjipt ut i den prisklassen også. Har selv diskutert med en ukjent høyttalerprodusent som lager høyttalere i high end klassen, men han ønsket å kjipe skikkelig med elektrolytt-kondensatorer. "NEI!" sa jeg nokså bestemt. "Hva i huleste er det du tenker på!!! Dette er high end, ikke papphøyttalere til PC'en din!".

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Mr-T skrev:
Det er stor mulighet for at "oppgraderingen" din samtidig endret på filterets respons, og dermed den resulterende frekvensresponsen også?

Men jo, "gode" komponenter er som regel bedre enn ting som er underdimensjonert. Men gode komponenter trenger ikke være dyre. Dette Duelund, Mundorf gull og sild i olje virker helt "far out" for meg. Det koster jo noe fullstendig inni natta mye, og de pengene kunne vært bedre anvendt på steder der man faktisk KAN forbedre noe i vesentlig grad.
Nå kommer vel Mundorf med merket MFish på ansjosboksene sine skal du se...

Utover det helt vanvittig morsomme ordspill, så vil jeg skyte inn at sølv og gull ikke er gratis. Det er råvareprisen på sølv og gull som regulerer prisen på disse kondensatorene, ikke lydkvaliteten først og fremst. Det viktigste er tross alt at komponentene har små toleranser. Og det har nemlig mye av disse bling-bling kondensatorene. Men det kan man få med vanlig polypropylenkondensatorer også, men som regel IKKE på elektrolytter - i alle fall ikke etter noen år med uttørking.

Vidar
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.860
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
En annen ting som forundrer meg er at internkablene på de aller aller fleste flotte høyttalere er helt ordinære. På de over så ser det ut som Biltema bilstereokabler.
Kablene inni forsterkere er heller ikke noe som imponerer kabelfolket. På min Audio Note M2 var det en sånn bred flat datakabel til kr 5,50 fra signalkortet ut til alle høyttalerterminalene. Upgrade Audio skiftet denne ut med separate sølvkabler fra AN med ditto RCA sølvkontakter. Om det hadde noe å si aner jeg ikke. Dyrt var det. Vet at Raido bruker svært dyre komponenter og Nordost i filtrene sine. Roar Malmin sparer heller ikke på hverken WBT på power ampen eller Kimber sølvkabel inni preampen sin. Roar produserer dessverre i småskala og er altfor mye grei og altfor lite bussiness mann. Han burde tjent mer på produktene sine, disse andre storprodusentene burde tjent ditto mindre.

Min beskjedne konklusjon er allikevel at selve konstruksjonen, rommet og samspillet i systemet har mye mer å si enn dyre kabler og komponenter. Man får sjelden skviset ut ordentlig god lyd av en 6,5 tommer. Det blir som en VW Polo med bøffelskinn og gullfelger.
 
Topp Bunn