Sport, sykkel og trening Skitråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Hyggelig med en skitråd vel?!!!
    grunnen til at jeg starter en er innkjøp av ski igår. Fischer Motive 168 med breddene 120-80-110.
    det ble en tur på Kongsberg i går kveld for å teste plankene, flomlys og stolheis er en sikker vinner. :)
    Over til skia, og de imponerte stort. Er ingen superåkare, men heller ingen sinke. Dette ga mersmak. Bare så synd at sesongen er på hell..
    Skia har noe som heter Rocker oppbyggning som jeg ikke skal begi meg ut på men er glad for ekspert uttalelser om dette hvis noen sitter på det.

    : da er tråden igang så spe på med erfaringer om utstyr/bakker/toppturer og annet gøyal info.


    Mvh

    room
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    26.704
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vi kan vel ha bortoverski/utstyr med i samma tråden? Fina laggar room, ser ut som sesongen håller sig ett tag til, glimrende forhold i skogen idag
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Det kunne jeg hadde jeg funnet den Cash.se. Skal forholde meg til den fremover.
    takker!!!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    26.704
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hmm mulig jeg missførstår, trur ikke det finns noen skitråd sen tidl??? så på tider du startet en room
    tenkte denne tråden kunne avhandle allt inom ski. slutt på sesongen dere er ju født med ski året om:cool:
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Da redigerer jeg bare åpningsinnlegget, ikke overskriften.
    GOD SKIPÅSKE til alle der ute.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    N

    nb

    Gjest
    Alpinanlegg på østlandet i Norge (hvor jeg bor) synest jeg er såpass dølle at jeg omtrent aldri gidder besøke de. Går en del bortoverski i Oslomarka og forholdene nå i påsken er fantastiske. Gikk en tremils tur i Østmarka i dag og satser på en tur eller to til før påsken er omme. Satser på å få med meg slutten av topptursesongen på Sunnmøre (hvor jeg kommer fra) i April/Mai - det er normalt mulig å gå lenge. Seneste jeg har vært på topptur på Sunnmøre er 2. Juli, men da bar jeg skiene hele veien opp og stod ned ført på en nordvendt side og så tilbake til bilen på en lang stripe hvor skredene hadde lagt igjen mye snø, så det var for spesielt interesserte.

    Toppturer har tatt helt av så ikke rart at stadig flere blir tatt av skred. Jeg og en kompis gikk på Randers Topp (en av de flotteste turene på Sunnmøre for 15 år siden. Det var en perfekt dag med god snø, strålende sol osv. Vi var de eneste som gikk der den dagen. Var på samme sted i forfjor på en ganske middelmådig dag værmessig, da var det sikkert 200 personer som gikk samme ruten. Masse svensker som var på toppturturne og en hel del lokale.

    Samme greia i Alpene. En guide jeg hadde i Val d`Isere sa at for 25 år siden bestod offpistemiljøet i dalen av han selv og de andre få guidene som bodde der, gutta som sprengte ut skred for å sikre anlegget og en og annen svenske som forvillet seg ned for sesongen. Fikk de et ordentlig snøfall kunne de kjøre i ukesvis uten å krysse sine egne spor - nå er hele fjellet og de mest utrolige steder oppkjørt i løpet av et par dager. Så han hadde begynt å kjøre fjell man måtte være klatrer for å komme til når han ville ha litt løssnø-morro, det er fortsatt en nisje som ikke er tatt.
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Her i Troms har vi en ganske fæl skredstatistikk: 19 omkommet i snøskred i Troms | nordlys.no - og det som kanskje virker litt overraskende er at folk blir tatt av skred og omkommer bare få meter unna bebyggelsen i Tromsø: Fortviler over at folk trosser advarslene - Troms og Finnmark - NRK Nyheter

    Antallet mennesker som beveger seg inn i farlige områder har også økt de senere årene i takt med nye hobbyer og fancy utstyr: - Fjellet er aldri trygt | nordlys.no

    På den andre siden er det veldig mye folk i fjellet, og om du f.eks bor på kvaløya er det jo bare å spenne på seg randoskiene fra altan å gå rett opp. Man trenger ikke gå langt for å finne bratte heng. Jeg bor på sørøya, kan gå rett på en bybuss, sitte på i 10-15 min å vips uante muligheter, noe av det som gjør det veldig fint å bo i Tromsø.

    Ja flere beveger seg i farlige områder, men det er helt naturlig når så mange flere bedriver slik aktivitet. F.eks mye studenter som flytter hit kun pga forholdene her.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bor midt på øya, og har trukket pulk noen km i dag. Føler ikke noe stort behov for å risiko-utsette meg og guttungen i pulk, akkurat. Men jeg har alltid har hatt mer sansen for fjellgåing enn å kjøre ned bratte heng.

    -ja det er mer folk i fjellet, nå enn før, på steder der det ikke pleide være folk før. De bofaste, pleide å vite hvor det var utrygt og hvor det pleide å gå ras. Slike kunnskaper er ikke like verdsatt i dag hos mange. Selv var jeg på skredkurs igjen i februar i Forsvaret -og de er ganske gode pr. i dag. Skredkartene til Forsvaret likeså.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Skia har noe som heter Rocker oppbyggning som jeg ikke skal begi meg ut på men er glad for ekspert uttalelser om dette hvis noen sitter på det.

    Mvh

    room
    Hei.
    Her er Fisher sin egen Rocker-infoside... Fischer Sports - Fischer ROCKER

    Kort fortalt er det at tuppen(e) begynner å gå svakt opp litt inne på skien og ikke bare helt i endene.
    Dette gjør at ski kan bli mer lettkjørt i preparert bakke eller flyte lettere opp i løssnø, alt etter hva som er målet med konstruksjonen.
    De fleste skimerker har nå en eller flere ulike varianter av dette.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg bor midt på øya, og har trukket pulk noen km i dag. Føler ikke noe stort behov for å risiko-utsette meg og guttungen i pulk, akkurat. Men jeg har alltid har hatt mer sansen for fjellgåing enn å kjøre ned bratte heng.

    -ja det er mer folk i fjellet, nå enn før, på steder der det ikke pleide være folk før. De bofaste, pleide å vite hvor det var utrygt og hvor det pleide å gå ras. Slike kunnskaper er ikke like verdsatt i dag hos mange. Selv var jeg på skredkurs igjen i februar i Forsvaret -og de er ganske gode pr. i dag. Skredkartene til Forsvaret likeså.
    Jeg har noen år bak meg som lavinehundfører og -instruktør, og jeg er skremt av all vettlaus skikjøring som foregår. Jeg er også skremt over at skiturister og unge mennesker, nesten oppfordres i div. vintersportmagasiner og i media, til å oppsøke bratte fjell og kjøre randonne eller hva pokker de kaller det. Til og med i intro'en til værvarselet, er det en galning som setter ut fra en tind i Lofoten og dundrer nedover bratthengene. Det er fullstendig tankelaust, nesten på grensen til suicidal-tendenser!

    Nå like før påske, skjedde det to nesten-ulykker på mitt heimsted i Lofoten, med grupper av skiturister. Ved to forskjellige anledninger, ankom utenlandske løssnøkjørere og tok seg opp i fjellene. Ikke hadde de med seg kjentmann, ikke spurte de lokalbefolkninga og ingen visste at det var tullinger i området, heller. Den første gruppa, tok seg opp i et fjellparti hvor vi som er litt kjent, aldri går vinterstid. Vi veit nemlig at det er svært isete i området, og med laussnømasser oppå dette, skal det ingenting til før katastrofen er et faktum. Disse utløste ( selvsagt ) skred, men klarte å kjøre oppå snømassene. Rein flaks! Den andre gruppa ankom noen dager seinere, og gikk opp et trygt område, men kjørte ned i et område hvor det går skred hver vinter. Det er ikke spørsmål om det kommer til å gå skred, men når tid skredet vil komme. De klarte også å utløse skred, men på mirakuløst vis, greide flere å kjøre ut av skredet. En ble delvis begravd, men følget fikk han uskadd ut. Igjen rein flaks.

    Nå er det ekstrem stor rasfare i stort sett heile Nord-Norge. Folk som skal bevege seg opp i fjellsidene og bedrive denne type risikosport, bør i det minste ha basiskunnskaper om skredfaren i området, og kunne lese terrenget såpass, at man kan gjøre seg opp en viss formening om hvor det er minst farlig å bevege seg. Men sånt gir visstnok ikke det rette adrenaldinkick'et. Jeg tror så gjerne at det er skøy å kjøre ned slike fjellsider, og føle på det å mestre slik kjøring - men man må vel kunne utøve denne delen av skisporten uten å spille russisk rullett med eget og redningsmannskapenes liv?

    Heldigvis finnes det også veldig mange seriøse og ansvarsbevisste løssnøkjørere også. Jeg tror at den eneste veien for å få bukt med sjølmordskjøringa, er at seriøse utøvere, vender de ansvarsløse ryggen, og tar avstand fra slik oppførsel i fjellheimen. På samme måte som snøskuterkjørerne viser villmannskjørerne ryggen. Men der som overalt ellers, vil det alltid finnes noen tullinger som skal og må gamble med eget og andres liv.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Det er lett å si, room. Her i Troms, nesten uansett hvor, har det kommet enorme mengder nysnø de siste dagene. 20cm nysnø på et døgn øker skredfaren betraktelig, 30cm på tre døgn likeså. I store deler av Troms, f.eks. her i Tromsø har det falt slike snømengder, og jeg har måkt snø ca. to ganger pr. døgn nå. Det er bare å holde seg unna terrengfeller, stigninger +30 grader og holde seg utfor 3xhøyden på utløpssonen på skredfarlige fjell. Så går det bra. Som de sier: Tenk-Tenk-Tenk! De tre T'ene.

    -og når uhellet er ute, så er det omtrent bare kameratredning som redder liv. All verdens hjelpekorps, lavinehunder og helikoptre kommer for sent. Dvs. at etter 10-12 minutter reduseres sjansen for å overleve nede i skredet så rakst at man er så godt som død etter det..! En grei huskeregel er at det koster ufattelige summer å bringe inn mannskaper, helikopter og alt mulig. Penger som vi egentlig trenger til andre ting.

    Skredvarsel for Tromsø
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    26.704
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Dags og få litt liv i denne tråden nå nær vintern står før døren! Den har vel allerede kommet på flere plasser i landet, men her på Østlandet går jeg fortsatt og venter på det første snølasset skall dumpe ner, blev så vidt vitt:rolleyes: på bakken her igår litt opp i høyden mot markagrensen. Iværtfall bra med kuldegrader som burde gi ett godt grunnlag (barfrost) når snøen vel kommer.

    Det er langrenn som interesserer meg mest og er aktiv utøver av, hade vært morro og fått (bare)litt av samme traffiken som de sykkel intrs har i sin flotte tråd, kanske noen av dere sykkelister er vinter aktive med ski på beine, og kan va med og bidra her?
     

    Blaa

    Medlem
    Ble medlem
    01.07.2008
    Innlegg
    17
    Antall liker
    2
    Var så heldig at jeg vant et par Madshus Redline Klassisk-ski på tampen av sesongen i fjor, og har bestilt meg et par Madshus Suprasonic Skate nå her om dagen.
    Er ingen aktiv løper, men syns langrenn er en flott utendørsaktivitet. Gleder meg til snøen legger seg og det blir kjørt spor i lysløypa her.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    26.704
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fant snøen idag i Nordmarka nord! Har aldrig rest så langt opp på rv4 tidl på jakt etter nye løyper, men fra Grua og opp mot Mylla stiger det, og man møts av ett vintrigt landskap.
    Fine forhold mtp hur været er her på østlandet! og veldigt fin lett åkt terreng. Neste gang skall Formo løype testes men den som ser rimlig hard ut!

    Formo løypen avsluttes på 690m, er vel omtrent så høyt man kan komme i Nordmarka.
    http://www.skiforeningen.no/marka/showloype.cgi?id=492



     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Nydelige løyper! Jeg har akkurat oppgradert med nye klassisk langrennsski, nye staver og skibukse(!). I morgen blir det ut i løypa.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Fant snøen idag i Nordmarka nord! Har aldrig rest så langt opp på rv4 tidl på jakt etter nye løyper, men fra Grua og opp mot Mylla stiger det, og man møts av ett vintrigt landskap.
    Fine forhold mtp hur været er her på østlandet! og veldigt fin lett åkt terreng. Neste gang skall Formo løype testes men den som ser rimlig hard ut!

    Formo løypen avsluttes på 690m, er vel omtrent så høyt man kan komme i Nordmarka.
    Markadatabasen - løyper : Mylla [Åssjøvika] - Bislingen [Formoløypa]



    Jeg var på vei til samme sted samme dag, men en feil på dynamoen gjorde at jeg gikk tom for strøm et par km før parkeringen, så jeg ble stående og vente på Viking i stedet. Det ble en joggetur hjemme på ettermiddagen som fattig erstatning. Hvis du så en sølvgrå Alfa i veikanten i halv elleve - ellevetiden på vei opp til Svartbekken ved Mylla så var det meg. Hmf.

    Fra slutten av uka er det trolig føre i hele marka.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    26.704
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    totte: Jeg kom opp til Mylla ca kl13 så da var du nog borte, skjipt med turen din:p Ellers så reiste jeg opp til Harestua/Svartbekken på Søndag, totalt kaos på infarten og isholke! måtte snu og reise nerover igen:p
    Veldigt fint der oppe på Hadeland men ett stykke og kjøre, samt når hele Oslos skigåerer skall på samme plassen blir det trangt. Håper mine hjemme spor på Skedsmo korset snart har nokk snø.
    Du får bli med opp dit når det er preppet og klart totte:)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    26.704
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Bra med snø påfyll denne uken her på østlandet, men fortsatt før lite for att dem har preppa på Skedsmo/Tærudalen. Reiste opp i ingenmans land Harestua/Svartbekken idag formiddag, her er det ivf helt nedsnødd:eek:
    Første gang på Svartbekken, og starten på løypa er orntlig svart! 100høydemeter på første 1.5km lugger godt:rolleyes: Nypreppat men løse spor,helt ok.

    Markadatabasen - løyper : Svartbekken - Fjellsjøen - Gjerdingdammen

    DSC01004.JPG
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Bilen er på verksted så jeg ble begrenset av T-banetilbudet i dag og la av gårde fra Sognsvann 1200 - sammen med alle andre. Grusveiløypene og noen skogsløyper er fine, men males i stykker av alle brukerne, og i bakkene var det stedvis pålogget ned til grusen. Fin tur da.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    cash,

    Hvis det er dårlig med snø i fra Oslokanten og mye trafikk til Mylla så kan du jo sjekke ut Ringkollen. Sollihøgda ligger jo også bra til snømessig, men der er det kanskje ikke like bra med løypekjøring...

    Jeg vokste opp på Hønefoss og har gått mange lange skiturer fra Ringkollen. Det ligger høyt, så det blir alltid motbakke hjem - men bortsett fra det så er det et helt fantastisk utgangspunkt for gode skiturer i nordmarka. Det er jo ellers flott å gå fra Mylla eller Jevnaker/ Svarttjern eller Ringkollen til Oslo....
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    26.704
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Bx, Det er ikke direkte dårligt med snø her, men stort sett allt kom denne uken og det tar litt tid innen sporen er stabile. Ringkollen/solligh er snø sikkre plasser likt med Mylla/Svartbekken men litt lengre kjøring for meg.
    Det blev en morgen tur idag igen i Gjerdrum/bommen en veldigt behaglig tereng att gå i, som ett lite stykke Vasalopp:rolleyes:
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    26.704
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Begynner og bli bra med snø i Akershus skedsmo skiklubbs løyper nå, ikke det sjappeste føret i disse nysnø sporen.

    P1260791.jpg
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Er det lov med fjøl i skitråden montro ?

    Parkerte et par twintip ski for et par år siden til fordet for en "rocker" fjøl. (LibTech skate banana) Måten denne fjøla evner å flyte oppå pudderet er bare helt fantastisk.

    Fra å dra på skitur hver helg har jeg nå gått over til å kun dra ut når pudderalarmen går. Er jeg heldig får jeg 1-2 turer på en sesong med optimale snø og lysforhold. Men de turene er verdt det. Favorittplass må være Røldal, ingen trær og store flater å kjøre på nesten helt alene.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Har vært der med fjøl sjøl. Snøsikrere sted finner man knapt.
    kjørt brett siden 92, men ski ble kjøpt ifjor.
    Fjøl i pudder og ski på hardt. Enkelt og greit en grei fordeling...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det gledet meg å se en artikkel om Rønning Treskifabrikk i helgens DN. Kjøpte ski derfra i 1998, og bruker dem fortsatt når jeg går på kryss og tvers i fjellet og leter etter ryper sammen med hunden.

    I følge artikkelen skal det nå til å ta av for Rønning, ved at han innleder samarbeid med en av de mest anerkjente skidesignerne, som vil ha tre i sine ski, pga overlegne egenskaper sammenlignet med kompositter.

    Kjerneproduktet - DN.no

    Rønning har overlevd vha internett, og har fått kunder over hele verden. Vel verdt å kikke på skitypene de lager. Jeg har natobindinger på mine, og bruker lær Telemarkstøvler. Har aldri behøvd å sette dem inn med tjære eller tilsvarende. Bruker bare voks på dem - og lar være å gå på ski når det er varmegrader, klisterføre og vått. Men egentlig skal man selvsagt ha på treskitjære.

    De har nettopp endret nettside - likte den forrige bedre, men så er jeg også nostalgiker. Venner meg sikkert til den nye - undres om jeg ikke må ha et par treski i ask, ja.

    www.ronningski.no

    Norwegian Wood ...

    doesany0-720x390.jpg
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.889
    Antall liker
    26.704
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Sikkert god Griff om den passer beinet bra! Kjøpte Rossignol X-ium på slutten av forrige års sesong kjempe sko for meg! og man holder seg tørr på beina, kjørte 15km idag
    i ikke veldigt tørrt vær:rolleyes:

     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har Alpina fra før, men fant ut at jeg trengte en oppgradering på støvelfronten. Desverre må jeg kjøpe blindt da de ikke har min str inne, men jeg har kjennskap til Alpina sine størrelser så da vet jeg at de passer, men kjenner ikke til stivheten. Prismessig ligger de midt på treet veiledende, men ser at de blir solgt helt ned til 1400,-
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn