Skispor?

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Antall liker
0
Høylytte mishagsytringer i skisporet er ikke noe nytt, i allefall ikke i Trondheim. Har hatt Bymarka som lekeplass i mange år, og hatt utallige forsvarstaler for å medbringe hund i marka. Rasende skientusiaster som får sporet ødelagt av hundelabber er nå et tilbakelagt stadium stort sett.
Ser imidlertid at bruken av sporet etter at det blir kjørt traseer for bruk av skøyteski er utvidet. Nå kan man uforvarende falle over både snøscooter, firhjulsmotorsykkel, hest, tråsykkeltrenende, personer med barnevogn, og selvfølgelig markatråkkerne til fots som utgjør den største gruppen av sporvandaler.
Er det rimelig å kreve skisporet kun for skiløpere? Er dette noe som bare gjelder for Trondheimsområdet?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.738
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg skjønner irritasjonen, men er det rimelig å forlange at alle opplyste turveier skal være forbeholdt aktive langrennsløpere vinterstid?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Jøgga skrev:
Jeg skjønner irritasjonen, men er det rimelig å forlange at alle opplyste turveier skal være forbeholdt aktive langrennsløpere vinterstid?
;D

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
Jøgga skrev:
Ja

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Huldra9 skrev:
Er det rimelig å kreve skisporet kun for skiløpere?
Nei, det tror jeg vel ikke er rimelig. Eller, man står jo fritt til å kreve hva man måtte ønske, men om det blir etterkommet, se det er noe ganske annet.

Basert på egen erfaring i Nord -og Vestmarka går folk ikke lenger enn et 2-3 km på bena før de snur, løsningen er derfor å gå meget lengre på ski. Kan muligens fungere i Trøndelagen også ?
Hurra for at folk kommer seg ut i naturen !

Huldra9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.10.2009
Antall liker
0
Ville aldri brydd meg om å ha tatt opp dette temaet om det ikke resulterte i fall grunnet fotvandaler i skisporet. Synes forøvrig at det er like malplassert med andre enn skiløpere i skisporet, som det er med duk og potteplanter på toppen av gode høyttalere.

U

utgatt60135

Gjest
Stor forskjell om man er aktiv skigåer (går fort og teknisk riktig) eller man man bare labber av gårde. For sistnevnte gruppe spiller det liten eller ingen rolle, men for en aktiv bruker er det litt ødeleggende for gangen og frasparket. Hunder i skisporet med dertil groper er ikke noe hyggelig for dem. Har bare erfaring fra nordmarka, og der er det brøytet veier for gående så eneste problem er hunder. Husker jeg sa det til en dame med hund engang, men hun ble bare dritsur så det er egentlig ingen vist å si noe ( slik som i samfunnet ellers). Er hundevenn, så skjønner den siden også.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.918
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
Nei.

Bla er det nødvendig å lufte bikkjer, og det krever fremkommelighet, lys og tidvis usaltet underlag. Disse betingelsene er periode vis ikke oppfylt langs offentlige veier om vinteren, og da må alle interessegrupper pent finne seg i å dele på de ressursene som er tilgjengelige. For ikke å snakke om at folk som ikke bøyer seg for dette tyranniet med trepinner på beina også har selvsagt rett til adgang til naturen. At man så kanskje kan bli litt flinkere til å dedisere ulike ressurser til ulike grupper er så sin sak, men at skiløperne er den eneste gruppa som har krav på disse ressursene blir helt feil.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg gikk en tur med barnevogn i Bymarka for en del år siden. Det var skare så det var fint å gå, og jeg var naturligvis klok nok til å holde meg langt unna skisporene. Men det var tydeligvis ikke nok. Jeg har aldri fått så mye kjeft bortsett fra da nabokjærringa oppdaget at jeg hadde fått lagt stein på gårdsplassen min.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
En skiløype er en skiløype, selv om det er en gangsti i sommerhalvåret. Finn deg en brøyta turvei å gå på, ikke gå i skiløypa.

V

vredensgnag

Gjest
Huldra9 skrev:
Er det rimelig å kreve skisporet kun for skiløpere? Er dette noe som bare gjelder for Trondheimsområdet?
Dersom det kun er de aktive skiløperne som betaler for preparering og vedlikehold, ev. også de samme som eier grunnen, så må de gjerne sette opp Adgang Forbudt skilt for andre.
Men om disse løypene holdes vha midler gitt som bidrag fra alminnelige avgifts- og skattebetalere, så blir det vanskeligere.
Man kan tillate seg å si at det allerede overføres friskt med skatte- og avgiftsmidler til sporten, legger vi så også til tippemidlene, så syns jeg skiløpere burde smile blidt til ev. turgående de møter, ta av lua, kanskje ytre en takk, og for den saks skyld simpelthen gå ned i knestående, klemme hendene sammen i bønnestilling og rope "Takk! Tusen, tusen, tusen takk for at jeg har slike fine løyper å gå i."

Ellers er det bare å gå ca. 1000m fra parkeringsplassen, og du vil finne at fotgjengerne har snudd forlengst.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
vredensgnag skrev:
Ellers er det bare å gå ca. 1000m fra parkeringsplassen, og du vil finne at fotgjengerne har snudd forlengst.
Ikke i Bymarka. Trøndere bare går og går...

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.777
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Før var jeg sterkt i mot, kanskje ikke pga. poteavtrykk i skisporet, men mer av dødsangst for å gå på snørra i møte med vinglete hundespann i våre ville og brutale utforkjøringer i Lillomarka.

-Men, det var før. For nå har jeg hund ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
I de skiløypene nærmest mitt bosted er problemet hester i skiløypene. Har enda ikke møtt noen rytter på hest men sporene har plaget meg.

Jeg mener at man må ta et minimum med hensyn og helst ikke gå til fots der det er kjørt opp spor og hvis en absolutt må gå der, ikke gå i sporene.

Jeg kommer ikke til å være hyggelig mot ryttere i løypene......

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.918
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Wergeland skrev:
Jøgga skrev:
En skiløype er en skiløype, selv om det er en gangsti i sommerhalvåret. Finn deg en brøyta turvei å gå på, ikke gå i skiløypa.
I Bergen er det skispor i de fleste brøyta turveiene - veldig få dediserte skispor her - og får skiløperne det som de vil, skal alle holde seg borte fra turveiene også.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg skjønner ikke hvorfor noen på død og liv må gå på ski. Har dere ikke bil?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
oddgeir skrev:
;D
Vi kjører da bil også, selv om vi har ski...

U

utgatt60135

Gjest
oddgeir skrev:
Tenk å kunne gå på ski til jobben uten disse støyete og stinkende bilene :D.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.871
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Gå gjerne tur med hund på siden av sporet, men skummelt mtp høy fart rundt neste sving, Og ta opp den brun smøringen noen
legger igen i sporet ??? Lysløypa venter ;D

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
Det er ikke forbudt å gå i løypene slik at sporet blir ødelagt. Er man på død og liv nødt til å ødelegge for andre? Dette handler om folkeskikk og vett.
Ofte er det for lite snø. Bikkjemøkk og fotspor gjør at snøen smelter fortere og ødelegger sporene.

De fleste løyper er kjørt opp av beltemaskiner som kommune, idrettslag og skiforening har betalt for. Jeg antar kommunen ønsker å bruke penger på dette fordi de ser på det som en god investering i folks helse at de får mulighet til å gå på ski.
De som kjører belte maskin jobber fra natta til langt på dag og gjør en betdelig innsats som burde respekteres.

Topp Bunn