Skilletrafo

ahelness

Medlem
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
12
Antall liker
0
Har problemer med at mine Krell monoblokker lar seg påvirke av diverse dritt på nettet; kupévarmevifta i bilen er verst, men også TV-en får trafoene til å brumme. Naboers elektriske apparater har vel også innvirkning...?
Har hørt fra to elektrikere (uavhengig av hverandre) at problemet kan elimineres med bruk av en skilletrafo som gjør at strømmen til forsterkerne blir eksklusiv for Krellene.
Er en skilletrafo det samme som et nettfilter mon tro?
Finnes det noen på forumet som har erfaringer med slike trafoer på godt eller vondt?
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Dette blir nok dyrt om du skal få det bra nok for dine krell monoblokker!

Skilletrafoer kan som regel fjerne støyen som de to elektrikerne har nevnt, men det har sin pris.. 99% av skilletrafoene som brukes på store effekttrinn dreper dynakikken!

Den optilmale men desverre også den dyreste løsningen er egne spesialtilpassede powerbanker som RGPC,Nordost Thor, Isotek,PS Audio + noen til.

Tror nok dette vil koste deg rundt 20000 hvis dette blir løsningen desverre.. :-/

Mvh
 
T

theStig

Gjest
En normal skilletrafo vil neppe hjelpe særlig mye på brum fra trafoene. Det største årsaken til dette er asymmetrisk nettspenning. Dette kan ubedres med et DC-blokk filter (kondensator i serie) eller med en online-UPS (=dyrt)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Jeg vil anbefale deg å sjekke ut PS Audio UPC200 som er et svært godt filter uten noen form for "restriksjoner" på power med begge sidene inne. På store Krell blokker må du vel helst ha 2 stk. Jeg bruker en PS Audio "Humbuster" på min forsterker. Denne er designet for å fjerne typiske kilder til trafobrum. Virker fint hos meg, men jeg tror ikke den er i salg lenger, men mener det er innebygget en slik funksjon i nyeste UPC200.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
.....mine Krell monoblokker lar seg påvirke av diverse dritt; kupévarmevifta i bilen er verst........
Hvorfor bruker du Krell monoblokker i bilen ?

Hvis du skal bruke de i huset, der hvor du ikke har varmeovner beregnet til bil, kan du vel prøve å modifisere støpselet......mao. fjerne jording?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En vanlig skilletrafo er kun et galvanisk skille. Omsetningen er 1:1 og effekten tilpasset forbrukeren på sekundærsiden. Det som kommer inn på primæren går ut på sekundæren. Sort sett bortkastet i denne sammenhengen. Til alle som plages med støy: Finn ut hva slags støy det er og hvor den kommer fra. Så blir det mye enklere (og billigere) å løse problemet.
 

ahelness

Medlem
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
12
Antall liker
0
Takk for svarene!
Krellene står tilkoblet et støpsel som er ujordet. Vil en egen kurs , kun til forsterkerne , hjelpe? Bør denne i tilfellet være jordet siden resten av stua er ujordet?
 
T

theStig

Gjest
En kurs vil nok ikke ha noen som helst effekt, da strømmen og all støyen vil være den samme på alle kursene i huset. Alle kursene er koblet til hverandre via sikringene, og de filtrerer ikke noe i det hele tatt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Men hva var egentlig problemet? Hvordan blir Krellene påvirket? Og hvor mye?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Et eller annet sted i ditt system er det en "jording", som påvirker. Hvis ikke noen av komponentene er tilkoblet jordet støpsel............og ALLE former for antenneledning er frakoblet..............og du fortsatt har brum? Kan det være en av dine signalkabler som ikke har ordentlig kontakt på jord? Slik at den virker som "antenne"? og tar inn "støy"?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
En skilletrafo vil selv avgi noe brumm, så jeg tror ikke du har noe å hente her.
Hva med et nettfilter på de verste støykildene?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En skilletrafo vil selv avgi noe brumm, så jeg tror ikke du har noe å hente her.
Hva med et nettfilter på de verste støykildene?
Ja. Det er der hvor støyen produseres at den bør stoppes eller kveles. Alltid. Det kommer alle andre forbrukere til gode også. Kanskje et enkelt fix og mange fortvilte blir kvitt et problem.
 

ahelness

Medlem
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
12
Antall liker
0
Går det an å kvele støy fra f.eks. kupévarmervifta ved å sette et filter på kursen denne får strøm fra? Hvordan gjøres i tilfelle dette?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Går det an å kvele støy fra f.eks. kupévarmervifta ved å sette et filter på kursen denne får strøm fra? Hvordan gjøres i tilfelle dette?
Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et problem. Sitter du i bilen med din HiFi? Eller benytter du biloppvarming i lytterommet ditt. Løsningen er så enkel som å slå av vifta når du spiller musikk. Eventuelt levere den tilbake der du kjøpte den med beskjed om at den lager støy.
 

ahelness

Medlem
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
12
Antall liker
0
Til Audiomix:
Neida. Vifta sitter i bilen og er grei å bruke om vinteren når det er kaldt. Den slåes på ca en time før man skal ut å kjøre. Hvis jeg hører på musikk i løpet av denne timen, eller at Krellene står på standby som er anbefalt, brummer de som f.... pga. den fordømte vifta.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Vel. Dersom sammenhengen er så klar, er det ingen vei utenom å bytte vifte. Førsøk med en av samme type for å se om det er din vifte det er noe galt med.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Høres ut som om vifta gir DC ut på nettet når den går. Hadde Krells blokker selv tidligere og de brummet når DC fra naboene gikk ut på nettet. Du kan montere en DC-felle enten på uttakene til blokkene eller prøve å dempe DC der vifta fra bilen plugges i nettet.
 

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Innlegg
487
Antall liker
399
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Hadde selv dette problemet på en gammel Electrocompaniet aw 250 (dual mono). Den durte en god del på tomgang, men durte rimelig heftig dersom f.eks. vaskemaskinen eller en hårføner ble benyttet.

Løste dette problemet med å benytte meg av en Philips stabiliserende nettfilter PE1404/12 ( 1500 VA, 36 kg, bruker 160W på tomgang).

Problemet med denne tunge saken er at den bråker/durer MYE. Men den ble plassert i en utvendig isolert bod ca. 3 m fra effektforsterkeren og jeg var kvitt problemet. Bruker ec sin nettkabel mellom trafo og effekt. Litt jevn during fra 250'n , men ikke noe mer dersom andre elektriske apparater ble brukt.

Bruker denne Philipsen den dag i dag. Nå på en 2 år gammel 250R som er oppgradert med kit 2. Skjønner ikke de som kan si at man mister dynamikk ved å bruke en slik trafo. Har hatt mange blindtester med og uten denne trafoen, men ALLE har ment det samme. BEST med skilletrafoen. Lydbildet strekker seg ut både sideveis og i høyden.
 
Topp Bunn