Sport, sykkel og trening Skid-VM i Falun

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Han blir ikke særbehandlet, det er helt normalt å justere soningstidspunktet dersom det medfører store problemer den ene eller den andre veien. Å ikke måtte sone under VM på ski er definitivtit innafor for en eliteskiløper.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Han blir ikke særbehandlet, det er helt normalt å justere soningstidspunktet dersom det medfører store problemer den ene eller den andre veien. Å ikke måtte sone under VM på ski er definitivtit innafor for en eliteskiløper.
    Det har du rett i. En annen ting, er reaksjonen Lars Bystøl fikk. Han ble kastet ut av hopplandslaget etter noe som er mindre alvorlig enn dette. Så man kanskje si at det er en slags forskjellsbehandling?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det får stå på hopplandslagets regning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Han blir ikke særbehandlet, det er helt normalt å justere soningstidspunktet dersom det medfører store problemer den ene eller den andre veien. Å ikke måtte sone under VM på ski er definitivtit innafor for en eliteskiløper.
    Det har du rett i. En annen ting, er reaksjonen Lars Bystøl fikk. Han ble kastet ut av hopplandslaget etter noe som er mindre alvorlig enn dette. Så man kanskje si at det er en slags forskjellsbehandling?
    Godt mulig - det norske langrennslandslaget er vel ganske ubrukelig i forhold til forventningene om ikke Northug er med, så sånn sett har han nok fått litt mer slack enn hva man kan regne med. Han forlot jo endatil landslaget til fordel for Coop, men ble dratt inn i varmen igjen siden de innser at uten vedkommende på laget er medaljeforventningene så som så. Hans egen markedsverdi er også avhengig av å delta i de store meseterskapene, så vinn-vinn sånn sett.

    Men i forhold til norsk rettsvesen har han ingen særbehandlig slik jeg ser det. At den moralske ryggraden til idretten er omtrent som ihelkokt spaghetti er ingen overraskelse for min del.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    At han var COOP løper og ikke på landslaget var det nok noen i skiforbundet som var veldig lettet over i Mai....

    Retningslinjer alkohol

    Når det gjelder Bystøl så ble vel han utestengt pga at det ikke var første gang han var i trøbbel, han hadde fått mer enn én kjangs....hvis jeg ikke husker feil.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    ingen tvil om at Wassberg hater dagens utøvere. Noen synes likevel det var litt drøyt å la dem gå 5 mil i slush opp til knærne.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Må bare innrømme at jeg ikke trodde Northug skulle vinne på så løst og tungt føre! De fire andre store på plass 3 - 6, artig med Bauer som vel legger opp snart........
    Takk for snøværet, da var det ingen som turte/klarte å stikke, redda nok gullet :)
    Synd at Martin falt i en av de siste bakkene......
    Da Northug plutselig kom "ski-løpende" inn i bildet nær slutten trodde jeg knapt hva jeg så. I bakkene kort tid før virket han jo totalt utmattet, med overkroppen i tilnærmet horisontal stilling. Jeg tolket ikke dette som skuespill - liten vits å lure løperne som ligger på plass nummer 20-et-eller-annet. Ingen andre i den delen av klyngen var vel med i medaljekampen, da de mangler hans avslutteregenskaper. Det med snøværet er forsåvidt et godt poeng, ettersom det sikret et temmelig samlet felt hele løpet, men måten han avgjorde på var bare en maktdemonstrasjon av de sjeldne! Hans ekstreme spurtegenskaper gjør jo susen nesten hver gang, uansett distanse, så lenge han er i form. En fantastisk avslutning på et veldig bra VM!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Jeg driter i om Northug har kjørt i fylla. Vi har alle vår bagasje, og han må gjøre opp for seg.
    Jeg bare elsker denne mannen. Han tør å være seg selv, på godt og vondt. Deilig ukorrekt til tider, men har også evne til å vise følelser. Gunde Svan, ta deg en bolle, nå er du knust av Northug. Til dere som ikke har noe annet i livet enn å rakke ned på en av Norges største idrettsutøvere gjennom alle tider; finn dere noen som "fortjener" deres misunnelighet, hets og reinspikka jantelovoppgulp. Dere er patetiske.

    Det han gjorde i dag var nærmest overnaturlig. Å gå nesten 5 mil med snø opp til anklene, og så en langspurt på den måten... fantastisk. NORTHUG ER KONGEN AV LANGRENN.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg forstår ikke helt de som dømmer idrettsfolk som person etter inntrykk fra media. Media er et sirkus og gir et et unyansert bilde selv når det dreier seg om viktige saker politikk og utenriksnyheter.

    Petter er i alles øyne guds gave til langrennsporten med sin utradisjonelle og sosialt intelligente væremåte. Idrett er ren underholdning og Petter i mine øyne en av få som virkelig klarer å spontant balansere provokasjon og humor 9 av 10 ganger innenfor streken. Sportsnyheter er et sirkus og Petter som den store norske stjerna spiller spillet bedre enn noen annen norsk utøver før han. Media elsker oneliners og Petter gjør alle mediafolk glade og fornøyde hver gang han har lyst.

    Fyllekjøringen var et stort feilgrep, punktum. Hva som skjedde i minuttene etter vet jeg ikke, jeg har bare fått historien fortalt gjennom media, men jeg har faktisk forståelse for at en av Norges mest profilerte personer tar et knippe ukloke avgjørelser kort tid etter med betydelig promille. Det var en viss fallhøyde. Det som har skjedd etter det første døgnet og til nå står det derimot stor respekt av, punktum.

    Personlig kan jeg ikke mene noe om Petter, jeg kjenner han ikke, men jeg har tilgode å lese sladder om respektløs adferd ovenfor mennesker han møter på sin vei (bortsett fra journalister og hårsåre svensker som har glemt at det oftest var de som begynte). Hvis jeg forsøker å lese mellom linjene gjennom alt jeg har sett og lest om mannen så tegner det seg derimot et bilde av en meget bevisst, ydmyk ung herremann som gjør alt han kan for å gå fortest mulig på ski og som utnytter mediatalentet sitt til å bygge et godt fundament for fremtiden.

    Det som har skjedd i VM i Falun unner jeg han veldig og takker dypt for all underholdning han har gitt der jeg har ligget influensasyk på sofaen. Det han gjorde på 5-mila i dag tok kaka. :)
    Veldig godt skrevet !
    Veldig bra ! Hadde tenkt å komme med tilsvar til han med hønna, men trengs ikke nå :p
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.380
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    At han var COOP løper og ikke på landslaget var det nok noen i skiforbundet som var veldig lettet over i Mai....

    Retningslinjer alkohol

    Når det gjelder Bystøl så ble vel han utestengt pga at det ikke var første gang han var i trøbbel, han hadde fått mer enn én kjangs....hvis jeg ikke husker feil.
    Bystøl var stadig på byen han ja. Stöckl skulle vært der da (også).

    Apropos Stöckl:
    Wikipedia skrev:
    Ved siden av idretten er han også aktiv innen musikken. Han er frontfigur i a capella-bandet Harry And The Nicknames, som er godt kjent i Østerrike.[6] Stöckl har bl.a. skrevet sangen som en av Idol-deltakerne i Østerrike vant med.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    At skihoppere er mye på byen er ikke noe nytt. Det ligger vel i den sportens natur at utøverne tøyer strikken litt. Landslaget trengte vel å rydde opp litt i imaget.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Får frysninger av det der... synd ikke klippet starter 20-30 sekunder før.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Han blir ikke særbehandlet, det er helt normalt å justere soningstidspunktet dersom det medfører store problemer den ene eller den andre veien. Å ikke måtte sone under VM på ski er definitivtit innafor for en eliteskiløper.
    Det har du rett i. En annen ting, er reaksjonen Lars Bystøl fikk. Han ble kastet ut av hopplandslaget etter noe som er mindre alvorlig enn dette. Så man kanskje si at det er en slags forskjellsbehandling?
    Var ikke reaksjonen såpass sterk fordi dette skjedde i forbindelse med landslagssamling/konkurranse - eller husker jeg feil?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.307
    Han blir ikke særbehandlet, det er helt normalt å justere soningstidspunktet dersom det medfører store problemer den ene eller den andre veien. Å ikke måtte sone under VM på ski er definitivtit innafor for en eliteskiløper.
    Det har du rett i. En annen ting, er reaksjonen Lars Bystøl fikk. Han ble kastet ut av hopplandslaget etter noe som er mindre alvorlig enn dette. Så man kanskje si at det er en slags forskjellsbehandling?
    Var ikke reaksjonen såpass sterk fordi dette skjedde i forbindelse med landslagssamling/konkurranse - eller husker jeg feil?
    Reaksjonen var såpass sterk fordi det ikke var en enkeltstående episode. Han la opp etter at han fikk en positiv doptest.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.380
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ...for et stoff du finner i en joint. Ikke akkurat prestasjonsfremmende.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Han blir ikke særbehandlet, det er helt normalt å justere soningstidspunktet dersom det medfører store problemer den ene eller den andre veien. Å ikke måtte sone under VM på ski er definitivtit innafor for en eliteskiløper.
    Det har du rett i. En annen ting, er reaksjonen Lars Bystøl fikk. Han ble kastet ut av hopplandslaget etter noe som er mindre alvorlig enn dette. Så man kanskje si at det er en slags forskjellsbehandling?
    Var ikke reaksjonen såpass sterk fordi dette skjedde i forbindelse med landslagssamling/konkurranse - eller husker jeg feil?
    Reaksjonen var såpass sterk fordi det ikke var en enkeltstående episode. Han la opp etter at han fikk en positiv doptest.
    Helt korrekt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.380
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Han gjorde seg veldig smal da han passerte dem så jeg. Ville ikke lage tull, helt tydelig. Han gambler/kalkulerer at ingen av dem vil gå inn og "lukke døra" om de også vil spurte utenfor sporet.

    Han burde vært syklist, egentlig.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Syklingen er milevis foran skisporten. Northug får kritikk for å oppføre seg som enhver vetug proffsyklist.

    Etter stafetten ble vel svenskene ertet for at de ikke skjønner at man må ligge bak når spurten starter.
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    Syklingen er milevis foran skisporten. Northug får kritikk for å oppføre seg som enhver vetug proffsyklist.

    Etter stafetten ble vel svenskene ertet for at de ikke skjønner at man må ligge bak når spurten starter.
    Kommer litt an på når du mener spurten starter. På stafetten var Northug først ut på oppløpet.

     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Northug starter jo spurten i bakken og er forbi før svensken får reagerert.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Mesterskapets desiderte høydepunkt!

    Var han ikke på grensen når han "presset" seg i mellom og ikke tok rundt til vestre ? Men, ganske typisk så gir de plass når Kongen kommer ;)
    Det er fullt lovlig å gå mellom sporene på oppløpet, men det er ikke lov til å bytte spor om det hindrer konkurentene.
    Risikoen her var, at dersom han hadde kommet borti Bauer eller Olsson eller f eks stavene deres, hadde det vært grunnlag for protest, evt disk.
    Det litt merkelige ellers når det gjaldt spurten, er at at Vylegzhanin, som normalt er den beste spurteren av de i front, missa helt på oppløpet, og ble til og med forbigått av Olsson. Mulig han fikk sjokk av Northugekspressen.
    Men forøvrig artig med Bauer som i sitt siste VM-løp er kald nok til å bytte ski på 45 km; gambler på at ingen stikker på det håpløse føret, og på den måten sikrer seg sølvet pga god glid.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Falun -VM var en patetisk demonstrasjon av hvor mye penger vi kaster bort på 3-4 utøvere i en mini-idrett. Det var jo knapt noen konkurranse. La oss stoppe galskapen.!
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    Falun -VM var en patetisk demonstrasjon av hvor mye penger vi kaster bort på 3-4 utøvere i en mini-idrett. Det var jo knapt noen konkurranse. La oss stoppe galskapen.!
    Vi bruker altfor mye penger på altfor mye piss i dette landet. Skiidretten er ikke en slik sak. :D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Falun -VM var en patetisk demonstrasjon av hvor mye penger vi kaster bort på 3-4 utøvere i en mini-idrett. Det var jo knapt noen konkurranse. La oss stoppe galskapen.!
    Vi bruker altfor mye penger på altfor mye piss i dette landet. Skiidretten er ikke en slik sak. :D
    Du kan si mye rart om løypene, men gule var de ikke.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Hvor mye penger bruker "vi" egentlig? Langrenn har et budsjett på 80 millioner. Det blir ca 16 kr på hver nordmann. Men mesteparten av pengene kommer uansett fra private sponsorer, så langrenn koster ikke den jevne nordmann stort. Ca to millioner nordmenn så innspurten på femmilen, og man må anta at de fleste gledet seg over det de så. Da er disse få kronene pr. nordmann vel anvendte.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.380
    Antall liker
    20.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke ganske mange nordmenn som faktisk går på ski selv også?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Falun -VM var en patetisk demonstrasjon av hvor mye penger vi kaster bort på 3-4 utøvere i en mini-idrett. Det var jo knapt noen konkurranse. La oss stoppe galskapen.!
    Noe av de best anvendt penger spør du meg - bare synd det ikke ble OL slik at vi kunne brukt MYE MER !
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.386
    Antall liker
    3.108
    Nå har de startet med ski-skyting VM, er det ingen som følger med på det?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dessuten er skiskyting kjedelig. Begynte å se på de gå i snø suppa i går, men slo av og gikk for å sjekke ut ski for tur i dag - fridag og sol :p
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.386
    Antall liker
    3.108
    ja, ja. Jeg synes det er moro å se på ski-skyting, jeg. < bøyer hodet slukøret ....>
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Litt uflaks for Norge i den mixstafetten. 4 bom totalt. Desverre kom alle på samme skyting, så det ble strafferunde, og dermed "bare" 3. plass.
    Vinnerne hadde 8 bom men ingen strafferunder.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Skiskyting er litt som kombinert - de neste beste skytterne og de nest beste skiløperne eller de nest beste hopperne og de nest beste skiløperne - en umulig kombinasjon - snork....
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Skiskyting overgår langt kombinert. Kombinert er to disipliner som motvirker hverandre, det er egentlig umulig å trene seg opp til å bli god i begge. Og konkurransefomatet oppleves som lite dynamisk. Skiskyting er en glimrende publikumssport der stillingen veldig fort kan forandre seg. Det er ikke noe i veien for at man både kan være god å skyte og god i sporet - Bjørndalen presterte jo bra i langrenn i sin tid. Det er opp til løperne å kontrollere puls og nerver. Skiskyting har jo også en millitær bakgrunn og virker derfor som en mer autentisk sammenstilling enn kombinert. Det er ikke vanskelig å forestille seg verdien av å kunne skyte godt på ski.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn