Sport, sykkel og trening Ski-VM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Det er jo fordi Bolshonov så at han kom på den siden og presset ham ut på siden.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.255
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nei, i dette tilfellet handler det om å hindre noen i å gå forbi. De kommer begge i stor fart og kan ikke gjøre noe annet. Den eneste som kunne gjort noe annet her er russeren. Dette er i beste fall en race incident, i verste fall obstruksjon. Avhengig av øynene som ser.
    En gang til:

    – Jeg ser heller forseelsen som skjer i forkant av da sporene starter som avgjørende for juryens beslutning. Det handler om en forbipassering fra Klæbo forbi Bolsjunov. Da sier reglene at den som er bak har vikeplikt, sier Aukland og fortsetter:

    – Det vil si at Bolsjunov valgte samme linje som Klæbo gjorde i sprinten, altså den antatt beste linjen. Det vil si innersving til ytterspor. Det gjorde Klæbo, men han kom bakfra, og da har han vikeplikt. Derfor skjedde det som skjedde.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    En gang til:

    – Jeg ser heller forseelsen som skjer i forkant av da sporene starter som avgjørende for juryens beslutning. Det handler om en forbipassering fra Klæbo forbi Bolsjunov. Da sier reglene at den som er bak har vikeplikt, sier Aukland og fortsetter:

    – Det vil si at Bolsjunov valgte samme linje som Klæbo gjorde i sprinten, altså den antatt beste linjen. Det vil si innersving til ytterspor. Det gjorde Klæbo, men han kom bakfra, og da har han vikeplikt. Derfor skjedde det som skjedde.
    En gang til:
    Han hadde ikke en linje overhode. Han siktet ikke mot sporene, men mot Klæbo!
    Det viser bildene tydelig. Hadde han gått mot sporet, hadde vært plass!
    Konsekvensen av dette er selvsagt at alle med dårlige spurtegenskaper gjør eksakt det samme som Bolsjunov, prøver å hindre den som kommer på SIDEN! Nemlig, han var på siden da B tok et skøytetak, som igjen gjorde at K måtte sette stavene ned, som igjen gjorde at B knakk staven. En incident! Skapt av B!
    Det som skjer nå er at de bak må stoppe opp. Da får vi nok noen fine situasjoner utover....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Det stemmer ikke. Klæbo gikk i sporet på sprinten. Bolshonov gikk på utsiden av sporet, for å hindre Klæbo i å komme forbi. Hadde han gått der Klæbo gikk på sprinten hadde de aldri blitt noen kontakt.

    En gang til:

    – Jeg ser heller forseelsen som skjer i forkant av da sporene starter som avgjørende for juryens beslutning. Det handler om en forbipassering fra Klæbo forbi Bolsjunov. Da sier reglene at den som er bak har vikeplikt, sier Aukland og fortsetter:

    – Det vil si at Bolsjunov valgte samme linje som Klæbo gjorde i sprinten, altså den antatt beste linjen. Det vil si innersving til ytterspor. Det gjorde Klæbo, men han kom bakfra, og da har han vikeplikt. Derfor skjedde det som skjedde.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.255
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En gang til:
    Han hadde ikke en linje overhode. Han siktet ikke mot sporene, men mot Klæbo!
    Det viser bildene tydelig. Hadde han gått mot sporet, hadde vært plass!
    Konsekvensen av dette er selvsagt at alle med dårlige spurtegenskaper gjør eksakt det samme som Bolsjunov, prøver å hindre den som kommer på SIDEN! Nemlig, han var på siden da B tok et skøytetak, som igjen gjorde at K måtte sette stavene ned, som igjen gjorde at B knakk staven. En incident! Skapt av B!
    Det som skjer nå er at de bak må stoppe opp. Da får vi nok noen fine situasjoner utover....
    Aukland har vel mer erfaring på dette feltet enn de fleste her inne, og når liten kunnskap blandes med blind patriotisme kan det gi skumle utslag. ;)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Aukland har vel mer erfaring på dette feltet enn de fleste her inne, og når liten kunnskap blandes med blind patriotisme kan det gi skumle utslag. ;)
    Tulleargument! Skinstad har vel enda mere erfaring og mener det motsatte?
    Stråmannsargumentasjon kan du ta et annet sted.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Frida Karlson kommer bakfra i større fart enn Johaug på 20 km, trokker på skien hennes, begge faller. Ingen disk. Helt greit.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Aukland har vel mer erfaring på dette feltet enn de fleste her inne, og når liten kunnskap blandes med blind patriotisme kan det gi skumle utslag. ;)
    Kan ikke si det handler om patriotisme for min del. Den jeg unner gullet aller mest er Emil Iversen.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er jo fordi Bolshonov så at han kom på den siden og presset ham ut på siden.
    Ikke spesielt opptatt av selve hendelsen, sekundene før er mye mer interessant synes jeg. Man høster som man sår. Klæbo hadde noen valg og valgte feil og satte seg selv i denne situasjonen.

    Men nå bor jeg lenge sør da så kanskje det betyr noe.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Ikke spesielt opptatt av selve hendelsen, sekundene før er mye mer interessant synes jeg. Man høster som man sår. Klæbo hadde noen valg og valgte feil og satte seg selv i denne situasjonen.

    Men nå bor jeg lenge sør da så kanskje det betyr noe.
    Har sett litt på videoen FØR selve hendelsen nå og jeg har endret litt syn. Bare litt.
    Klæbo gjorde muligens en taktisk feil. Han hadde muligheten til å svinge av før. En liten mulighet, siden de kommer i stor fart.
    Men Bolsjunov gjorde også en feil, han burde styrt rett mot sporene, men han velger å presse K istedet. Om han hadde tatt høyde for å gå rett mot sporene, så er jeg mere på linje med at K burde diskes. Dett er en race incident. Ikke noe annet. Begge gjør en taktisk bommert, men B VET at K kommer til å ta han i spurten!
    Skal noen diskes, så må begge diskes! Og dermed står vi igjen med en trippel norsk uansett.... :)
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje han ikke gjør noe galt men han gjorde i hvertfall ikke noe lurt heller. Han tulla det til for seg selv, deal with it. Hva forventet han, fritt leide og rød løper?
    Så logikken er: Han gjør ikke noe galt, men heller ikke det aller smarteste, ergo skal han diskes!?
    Isåfall blir 50 - 80 % disket i hvert løp.

    Jeg synes heller ikke Klæbo gjorde det smarteste valget. Han er rask nok til å aksellere, selv om han tar sporet innafor. Han stolte ikke nok på egne ferdigheter der. Samtidig ser vi at alle får stor fart i denne svingen og blir presset ut okkesom. Iversen som kommer langt bak og kan kontrollere svingen, havner også nesten like langt ut.
    Men disken handler jo ikke om det. Og her slår den ene regelen ihjel den andre.
    - Klæbo har ansvar for å passere uten å forstyrre B. (og der ble det kontakt, men hvorfor? Fordi det ikke var plass? Eller fordi B styrte enda ett hakk mot høyre enn den "normale" linjen, og obstruerte ved et skøytetak)
    - Den som er først velger spor.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Så logikken er: Han gjør ikke noe galt, men heller ikke det aller smarteste, ergo skal han diskes!?
    Isåfall blir 50 - 80 % disket i hvert løp.

    Jeg synes heller ikke Klæbo gjorde det smarteste valget. Han er rask nok til å aksellere, selv om han tar sporet innafor. Han stolte ikke nok på egne ferdigheter der. Samtidig ser vi at alle får stor fart i denne svingen og blir presset ut okkesom. Iversen som kommer langt bak og kan kontrollere svingen, havner også nesten like langt ut.
    Men disken handler jo ikke om det. Og her slår den ene regelen ihjel den andre.
    - Klæbo har ansvar for å passere uten å forstyrre B. (og der ble det kontakt, men hvorfor? Fordi det ikke var plass? Eller fordi B styrte enda ett hakk mot høyre enn den "normale" linjen, og obstruerte ved et skøytetak)
    - Den som er først velger spor.
    Hvor skrev jeg at han bør diskes? Det får FIS ta seg av.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    - Den som er først velger spor.
    De er jo langt unna korridoren og et sporvalg, så da forsvinner vel det argumentet også? Normale regler burde gjelde og da skal de vel ta hensyn til hverandre? Eller?
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    De er jo langt unna korridoren og et sporvalg, så da forsvinner vel det argumentet også? Normale regler burde gjelde og da skal de vel ta hensyn til hverandre? Eller?
    Hvis granbarene er begynnelsen på denne korridoren, så har vel Klæbo en bedre sak.
    Hvis sporene/rødmerking er korridoren, så er det mer ugreit. K er bak, men B obstruerer.

    Edit: i NM var det en sak ang obstruksjon og der ble utøveren disket.
    I verdenscupen var det samme situasjon med Frida K, hun ble ikke disket.

    Edit 2: Min mening er at dette burde dømmes som en "race incident", da det vil være i tråd med hva som er dømt tidligere i WC.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Den som er først på oppløpet kan velge spor i korridoren inn mot mål. De har ikke kommet til oppløpet enda - det er markert med de røde pinnene. Korridoren er markert med granbar. Klæbo er i ferd med å passere Bolsjunov før de kommer til oppløpet, og derfor presser Bolsjunov ut mot høyre.
    Det er i hvert fall det som skrives på nettet.

    Race incident
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Den som er først på oppløpet kan velge spor i korridoren inn mot mål. De har ikke kommet til oppløpet enda - det er markert med de røde pinnene. Korridoren er markert med granbar. Klæbo er i ferd med å passere Bolsjunov før de kommer til oppløpet, og derfor presser Bolsjunov ut mot høyre.
    Det er i hvert fall det som skrives på nettet.

    Race incident
    Det var vel det de konkluderte først før det gikk politikk i det....

    Og nå trekker Klæbo anken og blir vel stående som den moralske vinneren 😁
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn