SKhorn subwoofer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg fremdeles venter på finer fra Oslo Finerfabrikk til mine JBL M2, har jeg litt tid til overs i verkstedet. Da passet det fint med bygging av to stk store subwoofere. SKhorn er en av de råeste subbene som har blitt konstruert, og bak denne står legenden Josh Ricci.

    Da Ricci skulle konstruere noe enda villere enn Othornet m/IPAL 21", ble to stk IPAL 21" satt inn i en bare 33% større kasse. Den er sannelig stor nok, hele 680 liter (ytre mål). Med B&C IPAL 21" og en kraftig forsterker, helst rundt 10Kw, blir den et villdyr. Skal man ha noe av det råeste som finnes er det denne saken man skal gå for.

    Utfresing ble bestilt hos Trestokken AS, og ankom verkstedet mitt i dag. Delene har blitt kontrollert og pusset, og alt er klart for litt hornbygging de neste ukene!
    Her er sjefen sjøl, Kjell Eivind Stokkeland:

    154509551_4094627877227706_8445328420474258026_n.jpg


    Tegninger ble kjøpt av Ricci for et par år siden, da jeg skulle bygge tre stk SKhorn:

    154527767_4094614433895717_6462618325183440058_n.jpg


    Her er noen av delene tegnet inn i freseprogrammet Aspire hos Trestokken:

    Aspire hos Trestokken.jpg


    Her er en skisse av prinippet bak hornsubben. Fronten av elementene spiller inn i den midtre trakten, og baksidene spiller ut i sidene:

    SKHORN basic layout.jpg


    Testing av hornet og ytelse:

    154490905_4094623410561486_164188985343514787_n.png


    Deler ankommet i verkstedet mitt. Nå blir det fullt kjør fremover:

    IMG_20240127_114140.jpg


    IMG_20240127_113736.jpg
    IMG_20240127_114210.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg holder nå på med tørrtilpassing av alle delene. Det er en del plater som har fått vinklet den ene siden. Hornåpning ut fra elementene er på 12 grader, så det tilpasses 6 eller 84 grader, alt etter hvilken side det dreier seg om.
    Det er i alt 54 deler i kryssfiner som skal tilpasses, og selv om det har blitt brukt CNC her, så er en del plater skjært ut litt på overmål slik at man kan ta ut vinkler på benkesaga.

    Siden jeg ikke har elementene tilgjengelig freste vi ut en mal i rett størrelse, med boltesirkel, hull og fals. Da var det enkelt å borre opp rett plasserte hull til elementet:
    IMG_20240128_125857.jpg


    Det skal brukes 8mm bolter med tønnehode, og Islagsmuttere ble limt og satt inn på baksiden av baflene:
    IMG_20240128_135137.jpg


    Denne ganga freste jeg inn hull på lokkene, så det en grei jobb å borre gjennom lokket til rammen under. Her blir det festet inn 5mm iskruingsmuttere i rammene.
    De ble limt fast med en dråpe lynlim under iskruingen:
    IMG_20240129_183058.jpg


    Alle skruer ble så satt inn og dratt til, og alt passet perfekt. Jeg må nok innom Skruehuset å få noen litt kortere M5 skruer, 15mm holder nok fint her.
    IMG_20240129_185159.jpg


    IMG_20240129_185526.jpg


    De første platene prøvemonteres og kappes til:
    IMG_20240129_195839.jpg


    IMG_20240129_195925.jpg


    IMG_20240130_194719.jpg


    Som man ser på tommestokken så er dette røslige saker. Jeg prøvemonterer begge kassene samtidig på byggebordet. Dette har hev/senk og er perfekt for jobben. Når kassene skal limes blir det nok en av gangen, da må det være god plass til tvinger rundt hele kassen.
    IMG_20240130_195004.jpg
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Gøy! Hadde vært morsomt å få opplevd de.
    Det blir det sikkert muligheter for, det er bare å høre med eier etterhvert. De skal til Vestfold rett innafor Larvik. Det skal kalibreres også, og vil tro at noen må hjelpe til med den jobben.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Spennende!

    Hva slags vekt snakker vi om her når den er ferdig satt sammen? :)
    Elementene veier 20kg pr stk, så der har vi 40kg. Tipper kassene kommer på 80-100kg, så totalvekt mellom 120 og 140kg. To mann klarer fint håndtering, og jeg løfta greit rundt på tomkassene alene. 😅
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Elementene veier 20kg pr stk, så der har vi 40kg. Tipper kassene kommer på 80-100kg, så totalvekt mellom 120 og 140kg. To mann klarer fint håndtering, og jeg løfta greit rundt på tomkassene alene. 😅
    Not for the fainthearted, de subbene der !!!!

    Blir det Powersoft forsterker, de er jo far til IPAL prinsippet ? Og forsterkerne er skreddersydd for dem (som omvendt). Det er faktisk tre Italienske firma som lager 21" IPAL element nå. Men du kjører B& C forstår jeg.

    Jeg hadde den glede for noen år siden å dele togkupe i Italia med to karer - fra hhv. B&C og Powersoft viste det seg. Det var ikke kjedelig (!!!!) , de "tegna og fortalte" villig vekk.

    En slik IPALMOD ?

    1706807929062.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Artig tråd! De driverne der i bandpasskasse er jo det reneste galskap.

    Du driver jo ikke to slike drivere med én forsterker, og jeg er litt redd at det kan bli en konflikt der med trykksensorene som ligger i samme sone. Viktig at du stiller inn begge helt likt mens du tester.

    Litt interessant digresjon, IPAL-prinsippet er bygget dels på en misforståelse. Powersoft anbefaler å bruke laser for å måle posisjonen til membranen (jeg hadde en diskusjon med Andrea Brodi fra Powersoft om akkurat dette) og matche membranens posisjon til signalamplituden. Men signalamplituden skal ikke være ekvivalent med membranens posisjon, den skal derimot være ekvivalent med det fysiske trykket membranen lager. Nå er riktignok posisjonen interessant for integraldelen av PID-regulatoren men den metoden resulterer allikevel i at man forsøker å korrigere driveren 90 grader ut av fase.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Artig tråd! De driverne der i bandpasskasse er jo det reneste galskap.

    Du driver jo ikke to slike drivere med én forsterker, og jeg er litt redd at det kan bli en konflikt der med trykksensorene som ligger i samme sone. Viktig at du stiller inn begge helt likt mens du tester.

    Litt interessant digresjon, IPAL-prinsippet er bygget dels på en misforståelse. Powersoft anbefaler å bruke laser for å måle posisjonen til membranen (jeg hadde en diskusjon med Andrea Brodi fra Powersoft om akkurat dette) og matche membranens posisjon til signalamplituden. Men signalamplituden skal ikke være ekvivalent med membranens posisjon, den skal derimot være ekvivalent med det fysiske trykket membranen lager. Nå er riktignok posisjonen interessant for integraldelen av PID-regulatoren men den metoden resulterer allikevel i at man forsøker å korrigere driveren 90 grader ut av fase.
    Angående å drive to slike med en forsterker. Her er Powersofts forslag til dobbel IPAL - kanon.

    1706813854754.png
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Elementene veier 20kg pr stk, så der har vi 40kg. Tipper kassene kommer på 80-100kg, så totalvekt mellom 120 og 140kg. To mann klarer fint håndtering, og jeg løfta greit rundt på tomkassene alene. 😅
    Løfter du greit rundt på 80-100kg? 😂
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Joa, men man må bruke 2 stk på den kassa. De kan drive 2 ohms IPAL, for eksempel 18S 18 og 21, samt B&C 18, men B&C21 trenger én til hver driver.
    Takker for innspill! Kunden har allerede kjøpt to stk tokanals amper som han skal bruke. Admark AD42DSP. Disse er nye for meg, men tror de skal holde til hjemmebruk. Det er den ytterst til høyre han har to av:
    Admark Amp DSP.jpg


     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Kinesiske reklametekster blir aldri kjedelige:
    1706818080997.png


    Det er et par ting der som kan gi litt utfordring for ham. For det første ser jeg at de har noe som kalles "mono mode". Det kan hende det fungerer å kjøre de to kanalene i parallell. Driveren er på 0,7 ohm Re, og hver kanal i forsterkeren ser ikke ut til å digge laster under 2 ohm noe særlig. Men hvis de to kanalene kan kjøres i parallell vil det fungere.

    Nr 2 er at de fleste konstruksjoner med disse driverne er basert på trykksensoren i IPAL-systemet, samt current sensoren. Disse brukes til å sette forsterkerens virtuelle utgangsimpedans og trykksensorens PID-funksjon for å få driverens parametere til å være stabile. Dette gjelder spesielt mellom typ 12 og 22mm slaglengde der driverens naturlige ulinearitet begynner å slå inn.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Det kan godt være at han etterhvert må bruke en annen amp, ja. Han skal kjøre resten av systemet aktivt også, så det er bruk for mange kanaler og flere amper.

    Da jeg testet SKhornet jeg bygde til meg selv for nokså nøyaktig tre år siden brukte jeg en av mine Itech 6000. Det fungerte fint, men vi var ikke i nærheten av å utnytte kapasiteten dette hornet har. Tror jeg husker vi prøvde en kanal til hvert element. Mulig vi testa andre muligheter også, men husker ikke. Jeg solgte mitt siden jeg ikke hadde behovet for noe sånt da. Det holder i massevis med mine 8 x 21" Beyma...
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Joa, men man må bruke 2 stk på den kassa. De kan drive 2 ohms IPAL, for eksempel 18S 18 og 21, samt B&C 18, men B&C21 trenger én til hver driver.
    Joa her og, ser ut til at også 18 sound sin anbefaling er i tråd med Powersoft sin for B&C. Trenger mao bare en IPALMOD forsterker pr kasse.

    "18 Sound has specifically developed two iPAL compatible transducers: the 18iD and the 21iD. They both show a 2 Ohm nominal impedance. In order to express the best performance, a pair of the 18iD or 21iD should be connected in parallel when matched to a iPALMod amplifier module. The iD series loudspeakers have been optimized for vented and bandpass subwoofer cabinet designs."

    Eighteen Sound - Professional loudspeakers

    EDIT: De har sågar konstruksjonstegning til en 2 X 21" IPALsub med ditto forsterkermodul.
    218ID – iPALMOD Subwoofer System (eighteensound.it)

    For å dra det maksimale ut av IPAL elementer kommer man ikke utenom en IPALmod forsterkermodul. Den er utviklet som en del av IPAL konseptet. Nå ser jeg jo at to Admark 42 DSP allerede er på benken. De kommer sikkert til å fløtte mer enn nok luft - en kanal pr element !!!!

    IPALmod er vel en del dyrere også. Men har sett de for € 1800 (ex mva)ute i Europa.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Anbefalingen er følgende for 18s og B&C pr forsterker:
    B&C 18IPAL: 2 stk
    B&C 21IPAL: 1 stk
    18s 18id: 2 stk
    18s 21id: 2 stk

    Dette skyldes dels at 18s 21id har litt kortere slaglengde og høyere virkningsgrad (og dermed trenger større kasse), og dels at den er 2 ohm. B&C 21IPAL har litt lavere virkningsgrad og er 1 ohm. Den går i tillegg i litt mindre kasse, så alt i alt tømmer den én slik forsterker for krefter om man har en nøye satt termisk limiter.

    Behovet for så høy effekt kommer først og fremst av at forsterkeren må kompensere med å dytte på mye mer effekt når driveren skal overskride naturlig x-max.

    Bortsett fra MDRIVE/MFORCE så vet jeg ikke om andre forsterkere som er optimalisert for 1 ohms drift.

    Selv ville jeg ikke en gang vurdert å bruke de driverne, spesielt ikke uten IPAL-forsterkeren.
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Spennende tråd dette!

    Love me some paraflex-TL-Båndbass-ting!

    Blir spennende å følge!

    @Snickers-is du har jo god erfaring med ipal ampen og jeg er enig med deg. Tar man dataene i betraktning og at den som hører til dobbel 21ipal gir nærmere 180a max, så er jo det mye, men det hele hadde jo vært lettere med annen impedans på hele driveren hehe...

    Det er ikke sikkert det er relevant, at det heller blir relefant, men Admark har jeg littegrann erfaring med, nærmere bestemt de doble 18 i båndpass.
    Forsterkerne blir veldig varme, og yter helt ok.
    Om databladene til de som kunden har bestilt stemmer, blir det jo himla rått. Wharfedale er det jeg har mest tro på av disse kinesiske sakene da de har en mann fra Powersoft med på laget og lager seriøse greier. Men nok om det!

    Kul greier, og du er jo som alltid - jysla flink @Hunsbedt!
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Anbefalingen er følgende for 18s og B&C pr forsterker:
    B&C 18IPAL: 2 stk
    B&C 21IPAL: 1 stk
    18s 18id: 2 stk
    18s 21id: 2 stk

    Dette skyldes dels at 18s 21id har litt kortere slaglengde og høyere virkningsgrad (og dermed trenger større kasse), og dels at den er 2 ohm. B&C 21IPAL har litt lavere virkningsgrad og er 1 ohm. Den går i tillegg i litt mindre kasse, så alt i alt tømmer den én slik forsterker for krefter om man har en nøye satt termisk limiter.

    Behovet for så høy effekt kommer først og fremst av at forsterkeren må kompensere med å dytte på mye mer effekt når driveren skal overskride naturlig x-max.

    Bortsett fra MDRIVE/MFORCE så vet jeg ikke om andre forsterkere som er optimalisert for 1 ohms drift.

    Selv ville jeg ikke en gang vurdert å bruke de driverne, spesielt ikke uten IPAL-forsterkeren.
    Fint å få ryddet i det. Du har oversikten også her. Trodde nemlig at B&C var 2 ohm. Tro er ikke til å stole på ! Den togturen jeg refererte til så poengterte Powersoftmannen (hadde han en P på brystet montro.... ?) egentlig at IPALdrivere og IPALforsterkeren var å betrakte som et system. Ikke som enkelkomponenter. Noe du også er inne på.

    Synd at de AES whitepapers++ som lå på nettsiden deres er fjerna, der fikk man godt innblikk i deres tekniske "begrunnelse" for IPAL. Samt MFORCE.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Fint å få ryddet i det. Du har oversikten også her. Trodde nemlig at B&C var 2 ohm. Tro er ikke til å stole på ! Den togturen jeg refererte til så poengterte Powersoftmannen (hadde han en P på brystet montro.... ?) egentlig at IPALdrivere og IPALforsterkeren var å betrakte som et system. Ikke som enkelkomponenter. Noe du også er inne på.

    Synd at de AES whitepapers++ som lå på nettsiden deres er fjerna, der fikk man godt innblikk i deres tekniske "begrunnelse" for IPAL. Samt MFORCE.
    Det er kanskje dette du ser etter?

    I menyen på denne short latency DSP-en der servosensoren er en del av kretsen har man mulighet til å velge blant alle "godkjente" ipal-drivere. Systemet vet da allerede hvilken virtuell utgangsimpedans den mest sannsynlig skal ha, hvordan Bl(x)-profilen ser ut for å kunne sette servo og limiter rimelig fornuftig, hvor mye effekt driveren tåler over hvor lang tid osv. Så ja, de har virkelig tenkt system der.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Det ble ei god økt i dag. Det første SKhornet ble nesten ferdig. Sideplatene ble ikke limt på siden det er mye enklere å male dem før enn etter påsetting.

    Siden det er frest inn falser i båte topplokk og bunn kan det være vanskelig å få topplata til å passe når alt det andre er montert. Særlig hvis man bygger alt ferdig på bunnplata, og så skal tre over topplata med alle de vertikale platene, som da må treffe falsene. Jeg pleier å lime fast bare to eller tre plater vertikalt, og så legger jeg lokket løst over. Så setter jeg inn del etter del, og bruker lange og tynne 3mm treskruer for å feste dem provisorisk til de andre vertikale platene. Da kan man lett justere inn alt i falsene. Så tas topplata av, og man kan lime på plass alle de løse delene som bare er skrudd fast. Da vet man at alt passer til falsen i topplata...

    Her ligger topplata på uten å ha limt den fast. Jeg har begynt å stable inn avstivere, og løsner en tvinge av ganga slik at platen kan treffe falsene oppe og nede:
    IMG_20240202_181216.jpg


    Her er alle de store vertikale avstiverne på plass, kun skrudd sammen. Nå tar jeg ut skruene, limer alt fast og skrur sammen delene igjen, på med topplata igjen, og kan da være sikker på at falsene passer:
    IMG_20240202_174208.jpg


    Alt klart for et strøk grunning i matt sort. Mye enklere å male dette nå, før de settes på.
    IMG_20240203_165254.jpg


    Frontpata og sideplatene kan nå settes på:
    IMG_20240203_175246.jpg


    Monterer og limer fast de siste tre platene i morgen. Så er det bare å begynne forfra igjen på kasse nr to...
    IMG_20240203_175304.jpg
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Da var det siste innspurt. Den siste uka har gått i en fei, og det har vært jobba nesten hver kveld og lange helgeøkter for å komme i mål. I morgen blir de hentet og levert hos eier rett innafor Larvik et sted.

    Topplate limes fast her, den ene kassen er ferdigbygget med alle ca 60 platedeler.
    IMG_20240204_182242.jpg


    "Baffel" var siste plata som ble limt. Som man kan se er det utstill på topplatene. Jeg bestiller kasser med dette fordi da freser man alt pent ned når kassen er ferdig lukket. Og slipper dermed en hel masse pussejobb:
    IMG_20240208_193136.jpg


    Baffelplata ble avrundet slik som beskrevet i tegningene.
    IMG_20240208_193144.jpg


    Når kassene hadde fått litt tørk var det tid for nedfresingen. Først med kopistål og rette kanter:
    IMG_20240210_123707.jpg


    Så med en liten radius langs alle kanter. Da blir det sterkt og pent:
    IMG_20240210_131719.jpg


    Speakon og logo freses ned:
    IMG_20240211_131156.jpg


    Luker avstives, noe så voldsomt!
    IMG_20240213_185945.jpg


    ...og grunnes:
    IMG_20240216_161628.jpg


    Da har kassene blitt forvist til garasjen. Det står nesten 40 platedeler til BigMiles i verkstedet som skal sjekket og tørrmonteres før levering...
    IMG_20240216_162111.jpg


    Demping på plass, dette er helt minimalt og kun for å ta HFstøy og anna knirk fra elementene:
    IMG_20240216_162411.jpg



    Kabling ferdig, hadde noe 6-kvadrat liggende som passer fint:
    IMG_20240216_172452.jpg


    Kabling og Speakonterminaler på plass:
    IMG_20240216_175152.jpg


    Og da skulle vel dette bli siste bilde av SKhorna, før levering i morgen:
    IMG_20240216_185621.jpg


    Kan vel nevne at resten av systemet er BigMiles, likt det jeg har i kinoen. De seks midbassene til LCR har eieren fra før, og ønsket modulære kasser til mid og high også, i samme bredde og dybde. Trestokken freste ut alt, og jeg tok en sjekk før avreise i morgen. Han skal montere selv, og da er det greit at alt ser greit ut med god passform:
    IMG_20240215_164228.jpg


    Eneste feil jeg fant er at falsen til diskanthornet var altfor dyp. Det løste vi med en ramme av 12mm kryssfiner som passet nedi den for dype falsen... ;)
    IMG_20240215_141054.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn