Skattetråden

Hvordan gikk det med skatten?

• Hurra, jeg fikk tilbake på skatten.

Stemmer: 0 0.0%
  • Ingenting å få, ingenting å betale

• Restskatt

• Skatt, hva er det?

• Ingen kommentar

• Betaler ikke skatt

• Totalt antall stemmer
    0

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Antall liker
1
Hmmm, gikk dårlig for min egen del :(
Dette på grunn av nedbetalt bomveg på nordvestlandet ;D

K

kbwh

Gjest
Det var som f! Vi har betalt for mye denne perioden også.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
I år ble det et av de få år i mitt liv da jeg får en slump igjen.
Skal jeg kjøpe platespiller. Yessss!

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
kun fått veiledningen, ingen utregning... ennå??
mvh
Sleiven

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.064
Torget vurderinger
0
Har IKKE åpnet konvolutten ennå ! Det blir en braksmell ! Tjente vel 200K mer enn planlagt i fjor. Hyggelig i og for seg, men det blir "litt" restskatt å betale ja, spesiellt når jeg har prosenttrekk og ikke tabell. Alt under 40K i restskatt vil jeg se på som hyggelig. :-[

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
2.114
Torget vurderinger
1
Restskatt på papiret no, men då er ikkje vekependlarstatusen rekna med, so ein kjem vel ut i rundt 0 tenkjer eg.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg kaller det tvungen sparing.

Nok tilbake til å legge nytt tak på hus og garasje i år ;D

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
i mangel av affa:
Jeg ser at den endeløse konversasjonen om hvem som har "vunnet" eller "tapt" på skatten er med inn i evigheten.
Rest eller tilgode bør vel ikke komme som en overraskelse på linje med julekvelden på kjerringa?
Får man igjen har man betalt nok, må man betale har man betalt for lite.

T

Thomas1

Gjest
eller..får man igjen har man for mye gjeld.
blir man skyldig, har du ikke nok.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.064
Torget vurderinger
0
Positiv overaskelse, det var bare 19K og enda har jeg ikke "bearbeidet" selvangivelsen. :D :D Restskatt blir det okke som, men noe mindre enn jeg fryktet. ;D

Det store spørsmålet hvert eneste år er likevel: " Hvor pokker tok alle pengene veien ?? " ??? ::) :-/

Tett fulgt av spørsmålet: " Hvorfor kan ikke Oddgeir, Kompo, Rofozzy, Valentino og dere andre betale litt mer i skatt, så kan jeg slippe helt ? ;D ;D ;D ;D ;D

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
spiralis: DET kan være noe å lure på, ja. Where did the cash flow go.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Positiv overaskelse, det var bare 19K og enda har jeg ikke "bearbeidet" selvangivelsen.  :D :D Restskatt blir det okke som, men noe mindre enn jeg fryktet.  ;D

Det store spørsmålet hvert eneste år er likevel: " Hvor pokker tok alle pengene veien ?? "  ??? ::) :-/

Tett fulgt av spørsmålet: " Hvorfor kan ikke Oddgeir, Kompo, Rofozzy, Valentino og dere andre betale litt mer i skatt, så kan jeg slippe helt ?  ;D ;D ;D ;D ;D
Vi kan inngå en avtale:
Hvis jeg få halvparten av det du tjente for mye i fjor, så skal jeg betale 3/4 av restskatten din. :)

Hvor pokker tok pengene veien...? og det sier en som har tjent 200 000 mer enn planlagt... Hva pokker driver du med på fritiden må man kunne spørre da. ;D

Jeg fikk restskatt, men det var bare ca 1500, så det er jo helt greit, selv om det selvsagt alltid er mer kjekt å få igjen noe.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.316
Torget vurderinger
1
Jeg får igjen 4125-, og det kommer godt med. Men nabokjerringa jublet over 15kkr- og det er vel unt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.064
Torget vurderinger
0
Hvor pokker tok pengene veien...? og det sier en som har tjent 200 000 mer enn planlagt... Hva pokker driver du med på fritiden må man kunne spørre da. ;D
Kone og barn ?? ??? ::)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har desverre ikke penger å avse Spiralis, det er mange prosjekt på gang i 2007. Stikkord: båt, båtutstyr, kartplotter, ny foldepropell, nytt storseil, osv.

Men hadde det ikke vært for det.................. ;D ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Bare 17K tilbake i år.
Betaler mine 240.000.- i året med glede (hvis det er lov til det da..... ::) )

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Fikk igjen 18000 så nå blir det fin ferie på filippinene i desember, januar og nesten hele februar. Heldig ja.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Fikk (får) igjen nesten 33 laken. Før fradrag. Regner med 44-45. Hyggeligste meldingen jeg har fått fra den kanten.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.064
Torget vurderinger
0
Jeg har desverre ikke penger å avse Spiralis, det er mange prosjekt på gang i 2007. Stikkord: båt, båtutstyr, kartplotter, ny foldepropell, nytt storseil, osv.

Men hadde det ikke vært for det.................. ;D ;D

Både båt og fly ?? Duverden vi er like vi to ! ;D

Har akkurat bestillt en NOS Steiner Gold Admiral, som båtmann vet vel du hva det er ?! ;D ;D ;D ;D

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Men folkens. Skatt har tydeligvis div.folk her peiling på.

Som den unge karen jeg er har jeg kun bil av verdi i tillegg til penger på bok. Hva er verdien på denne? Jeg kjøpte den for 20K for 1,5 år siden. Jeg jubler vist jeg får solgt den for 15k (det blir vel nærmest renget som svindel). Men den er oppført til 19,8k. Er dette noe å justere på?

MVH

cannot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
Iiiiiiiiiiiiiiiiiihaaaaaaa!!!!!!!!!!!!
24k til gode ;D ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.064
Torget vurderinger
0
Men folkens. Skatt har tydeligvis div.folk her peiling på.

Som den unge karen jeg er har jeg kun bil av verdi i tillegg til penger på bok. Hva er verdien på denne? Jeg kjøpte den for 20K for 1,5 år siden. Jeg jubler vist jeg får solgt den for 15k (det blir vel nærmest renget som svindel). Men den er oppført til 19,8k. Er dette noe å justere på?

MVH

Ja som tidligere nestleder i kommunal likningsnemd har jeg lært meg at våre venner på Likningskontoret ikke er ufeilbarlige, så langt derifra ! Formuesbiten når det gjeder bil er enkel. Nypris og så et sjablonmessig fratrekk etter alder. Veldig ofte bruker Likningskontoret feil utgave av bilen som utgangspunkt, større motor, GTI, luxuxversjon m/ AC etc etc. Ring forhandler eller importør av bilen og spør dem hva den kostet ny. Så tekker du fra den % som står i veiledningen ut fra årsmodell ( her bruker du registreringsdato eller årsmodell etter hva som blir eldst ) ( årsmodell kan importøren fortelle deg på grunnlag av chassinummer ) Hvis du fortsatt får en for høy verdi finner du deg en godkjent takstmann ( type forsikringsmann / merkeverksted ) og ber dem gi deg en takst. Er det stor forskjell på takst og likningsverdi kan du klage på likningsverdien. Husk å legge ved taksten. Hvis ikke likningskontoret setter ned verdien klager du til likningsnemda.

MEN, det vil uansett bare utgjøre "småpenger" da formueskatten ikke er så veldig høy. På den andre siden gir det en god indre varme å vinne en fight mot Likningskontoret ! Anbefales !! ;D ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Får jeg anbefale et medlemskap i Skattebetalerforeningen, Monkey_Country_Audio? Da får du hvert år tilsendt Skattenøkkelen, en 300 siders bok med alle utregninger, skattesatser og mulige spesialtilfeller. I årets utgave vil du du på side 277 finne en tabell over skattesatser.
Denne vil kunne fortelle deg at du sannsynligvis vil ha en skattesats på formue på 0.7-0.9%.
19800-15000=4800 x 0.9% = kr. 39.40.
Jeg tror at timebetalingen blir rimelig lav hvis du skal klage på det der.
             mvh tkr

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.064
Torget vurderinger
0
Denne vil kunne fortelle deg at du sannsynligvis vil ha en skattesats på formue på 0.7-0.9%.
19800-15000=4800 x 0.9% = kr. 39.40.
Jeg tror at timebetalingen blir rimelig lav hvis du skal klage på det der.
             mvh tkr
Ja det har du rett i. Men hva med tilfredstillelesen ved å "ta rotta på" Likningssjefen ! ;D

N

nb

Gjest
Ja det har du rett i. Men hva med tilfredstillelesen ved å "ta rotta på" Likningssjefen !  ;D
Men betaler du formueskatt i det hele? Om bilen er det eneste av verdi du har, har det vel ikke så mye å si om verdien av den er satt til 19 eller 15 lapper. Grensen for når man begynner å betale formueskatt er vel 250000 eller noe slikt.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
kun fått veiledningen, ingen utregning... ennå??
mvh
Sleiven
Ser kom den ja. Selv med all time-high skatte innbetaling skulle de ha 5000 ekstra pga den jævla "kostbesparelse ved fravær fra hjemmet". Pendlerskatt er det! :mad:

Merkelig at ikke tabellkortet  fanget det opp, der har jo en marginalskatt på over 50%!!

Får håpe en pengene  går til bedre voldsalarmer... :-[.

mvh
Sleiven

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Restskatt på papiret no, men då er ikkje vekependlarstatusen rekna med, so ein kjem vel ut i rundt 0 tenkjer eg.
Pendler selv, men jobben betaler reisen/opphold. Er det noen triks jeg må vite om som uerfaren pendler?
mvh
Sleiven

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
@nb:
God morgen,
Jeg stusset litt på det, jeg også, men mannen skriver nå engang at han har penger på bok...
Skattenøkkelen:"Skattyter som har krav på personfradrag, skal ha et fradrag i formuen på kr. 200 000. .....Formue utover fribeløpet skattlegges med 0.7% i kommuneskatt,......... og 0.2, hhv 0.4% i statsskatt"
.
                    mvh

N

nb

Gjest
Restskatt er fint. Rentefritt lån om man betaler den tilbake innen 30. April.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Pendler selv, men jobben betaler reisen/opphold. Er det noen triks jeg må vite om som uerfaren pendler?
mvh
Sleiven
Tror du har rett på fradrag på 160 kroner per døgn du er borte fra hjemmet i arbeidssammenheng.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
urk nei! hjelp! Pappir arbeid blir det nok av her i verden uten at man skal oppsøke den.

Vel, vil tro det stemmer da. I og med at det er snak om et vidunder av en Huyndai (faktisk en krem god bil, så lenge man ser bort fra at den ruster mer per mil en hva en Toyota gjør i løpet av livet).

MVH

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
2.114
Torget vurderinger
1
Fyrste gongen eg har vori vekependlar, men eg har budd på hybel utan kjøkken. Då trur eg det er eit frådrag på ca 251 kroner dagen. I tillegg kjem heimreisa på 1140 km i veka. Litt frådrag lyt det då verta av dette, vonar eg...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror du har rett på fradrag på 160 kroner per døgn du er borte fra hjemmet i arbeidssammenheng.
Etter hva jeg forstår er det nå bare reelle, dokumenterte utgifter til hybelleie, reise, og en liten slump småutgifter.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Både båt og fly ??  Duverden vi er like vi to !  ;D

Har akkurat bestillt en NOS Steiner Gold Admiral, som båtmann vet vel du hva det er ?!  ;D ;D ;D ;D
Så ikke denne.

Kjempekikkert det der.
Personlig vurderer jeg en Steiner Skipper 7x50 med peilekompass. Driver og sjekker priser etc.

Har bare noe billig ræl for øyeblikket. ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.860
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Skarve 8000,-

Noe som minner meg på at det snart er på tide å levere skattekort....

Topp Bunn