Juss og økonomi Skatteoppgjøret 2014

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
"Få igjen på skatten" er oppskrytt. Veldig oppskrytt.
Ja fikk igjen 31555,- så det oppskrytet tar jeg gjerne med :)

Imagine
Det er det samme som at du har hatt 2500 mindre å rutte med pr.mnd. i 2014. Hvis du fint har klart deg så hadde vært mye bedre å satt pengene i fond.
Jupp. eneste positive side er tvungen sparing for de som ikke eier kontroll over eget forbruk.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.558
Antall liker
15.593
Torget vurderinger
2
Hyggelig at enkelte låner penger til staten. Men er nok også mange som ikke skjønner at de kan justere skattetrekket dersom forutsetninger endrer seg.
 
S

Slubbert

Gjest
Tid > penger. Har aldri hverken justert skattetrekk eller korrigert egenmelding, får igjen 18k i år.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.558
Antall liker
15.593
Torget vurderinger
2
Det påstås at denne tilbakebetalingen av skatt er genial, fordi den gjør folk velvillig innstilte til beskatning. Ny Juleaften. Det forskes på fenomenet. Effekten ville uteblitt om oppgjøret gikk i null, eller om et flertall fikk restskatt. Men klokelig nok er det alltid flere som får penger tilbake. Rare greier. ;)
 
S

Slubbert

Gjest
Hvis du er så glad i å betale skatt kan du jo alltids føre opp noen fiktive inntekter eller fordeler i egenmeldingen. Eller er det bare andre det gjelder?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Hvis du er så glad i å betale skatt kan du jo alltids føre opp noen fiktive inntekter eller fordeler i egenmeldingen. Eller er det bare andre det gjelder?
Personlig gidder jeg ikke føre opp alle fradrag jeg kunne fordi det ikke gjør meg en dritt å yte litt ekstra. Folk flest er nok større egoister enn dette. Gidder ikke alltid føre momsen i fradrag i regnskapet heller hvis beløpet ikke er verdt innsatsen for å beregne den. Det er liksom ikke de små beløpene som gjør deg rik, men de blottlegger gnierne ;)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Tyder mest på god økonomi. Slike råd blir litt som når Stein Erik Hagen anbefalte folk å skifte snipper på skjortene sine i stedet for å kjøpe ny skjorte. Eller hva med en selvskutt fasan ;). Selv tjener jeg mye, lite eller passe og fikk enten restskatt eller penger tilbake, mao ikke noe jeg synes andre trenger legge snyteskaftet i :).
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.042
Sted
Oslo
Joda, helt ok økonomi, men ikke mer enn en litt nøktern bedriftseier som tar ut lite i lønn, men resten av et overskudd som utbytte. Det kan faktisk være lurt både for bedrift (likviditet) og person (billig lån fra staten), men forutsetter at man er rimelig sikker på at man får råd til å betale baksmellen neste år.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Joda, helt ok økonomi, men ikke mer enn en litt nøktern bedriftseier som tar ut lite i lønn, men resten av et overskudd som utbytte. Det kan faktisk være lurt både for bedrift (likviditet) og person (billig lån fra staten), men forutsetter at man er rimelig sikker på at man får råd til å betale baksmellen neste år.
Lurt. For meg lønner det seg ikke så jeg betaler skatten kun på egen inntekt. Har i prinsippet 12 inngående og 31 utgående fakturaer/utbetalinger pr år. ....
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Jeg skal få tilbake kr. 25. Får jeg det utbetalt tro??
håper det :cool:
Desverre så blir beløp under 100,- ikke betalt ut, men til gjengjeld kan du spekulere i å ha restskatt intil det samme beløpet, altså 100,- inkludert renter, uten å måtte betale. Skattevesenet har skjerpet inn siden grensa før lå på 300,-:rolleyes:
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Tror jeg får et sted mellom 370 og 375 kroner igjen. Holder nesten til en import vinyl fra US. Takk kjære stat.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Noen som har fått skattepenger på konto i dag første pulje var 24 juni :)

Imagine
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
jeg hadde 24 juni men mine har ikke kommet enda , kommer vel i løpet av dagen :)

Imagine
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
47 000kr tilbake. Allerede på konto!
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Penger på konto i dag. Ble ikke rik av det.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
På tide å justere skattetrekket, fikk nesten 30k utbetalt i dag. Fint, men kanskje unødvendig "mye".
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det er da noe tull at jeg ikke får tilbake mine 25 kr som staten urettmessig forsøker å holde tilbake. Grensen på 100 kr. er en etterlevning fra den tiden da man måtte fylle ut en giro og sende den i posten. De 25 kronene er en del av et mellomregnskap mellom staten og meg, og det koster ikke 5 flate øre å ha dem stående til neste år.

Dette er en prinsippsak som om nødvendig må føres til Menneskerettsdomstolen i Strasbourg. Det er mine penger for f...
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Er nå vel bedre og få igjen på skatten, enn en stor skatte smell. Jeg har ligget og betalt rene prosent trekk dette året på ung uføre trygd + jeg har betalt 35 % rene prosent på en etter betaling jeg har fått og jeg venter også mer, men jeg vet neste år vil jeg få enda mer igjen enn i år dette har jeg allerede regnet ut. Synes det er kjekt og få igjen på skatten er på en måte sparing det også. Di 32000 kr jeg fikk igjen gikk noe på hifi kontoen og resten på sparekonto.

Imagine
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Var rundt 20.000 som kom inn på konto i år :)

6.000 av de flyttet til sparekonto så langt. Tipper noen skattelapper til flyttes over til en eller annen sparekonto når neste lønning kommer :)




Derimot ble feriepengene nesten brukt opp på " nødvendig morro " :p :rolleyes: hehe
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
I min jakt på skattepengene fant jeg en konto jeg hadde glemt med 9000 kroner, fikk 27 000 igjen på skatten som jeg skal bruke på oljeaksjer på børsen i London. Nedbetaling av gjeld er vel defensivt for en mann i midten av 30 åra.
 
Topp Bunn