Juss og økonomi Skatteoppgjøret 2014

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Folk som er glade for å få igjen på skatten burde ta seg et lite regnekurs.
 

mega1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2008
Innlegg
453
Antall liker
188
Sted
haugesund område
Torget vurderinger
1
jeg fikk en liten 1000 lapp i smell. jeg regnet med 7-10 i smell, så jeg er kjempe happy! jeg betalte kun 5% skatt i november og desember pga permisjons varsel. Vel permitteringen kom aldri, men pengene står der like godt enda:)
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Etter en del utregninger, plotting i matematiske modeller, analyser etc. etc., samt kontrollregning fra united, har eg funnet ut at eg fikk nøyaktig 1 slant igjen.
Den slanten kommer godt med.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Det hjelper ikke å få igjen en slant (Litt avhengig av hvordan du definerer en slant). Beløp under 100 kr. ansees for så små at de ikke tilbakebetales. Hvis du derimot skylder 95 kr får du inkassovarsel hvis du ikke betaler... :(
 

Pommeroy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2012
Innlegg
789
Antall liker
353
Det hjelper ikke å få igjen en slant (Litt avhengig av hvordan du definerer en slant). Beløp under 100 kr. ansees for så små at de ikke tilbakebetales. Hvis du derimot skylder 95 kr får du inkassovarsel hvis du ikke betaler... :(
Nei, det er motsatt. Restskatt under 100 kr. kreves ikke inn (inkl. renter).
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Jeg har i hvertfall opplevd å få beskjed om at beløpet var under 100 kr, og derfor ble ansett som så lite at det ikke ville bli tilbakebetalt. Det kan være at det ikke var skatterelatert, men det var en statlig institusjon (jeg var overbevist om at det hadde med skatt å gjøre).
 

Pommeroy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2012
Innlegg
789
Antall liker
353
Jeg har i hvertfall opplevd å få beskjed om at beløpet var under 100 kr, og derfor ble ansett som så lite at det ikke ville bli tilbakebetalt. Det kan være at det ikke var skatterelatert, men det var en statlig institusjon (jeg var overbevist om at det hadde med skatt å gjøre).
Det er sikkert riktig, men poenget mitt var at restskatt under 100 kr. ikke kreves inn.
Så du slipper inkassovarsel hvis du ikke betaler. :rolleyes:
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Litt skummelt att folk har så lite styring på økonomien att resultatet av skatteoppgjøret kommer som en overraskelse. Da må det være vanskelig å oppdage eventuelle feil.
 

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Innlegg
389
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
fikk en søt liten smell på 6k. Det er bra. Hadde budsjettert 10 lapper i smell.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
NRK-lisensen er f.eks. på 1328,08 (husker ikke helt beløpet, men det er noen øre over en hel krone). Hvis du betaler 1328 kr og glemmer ørene, får du restregning på 8 øre + et gebyr. Hvis du ikke betaler det, går det til inkasso.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
NRK-lisensen er f.eks. på 1328,08 (husker ikke helt beløpet, men det er noen øre over en hel krone). Hvis du betaler 1328 kr og glemmer ørene, får du restregning på 8 øre + et gebyr. Hvis du ikke betaler det, går det til inkasso.
Jeg tør ikke tenke på hvor mye penger de får inn på de latterlige statlige gebyrene.
Ikke skjønner jeg hvorfor staten kan forholde seg til helt andre purreregler og gebyrer enn det resten av bedriftene kan forholde seg til heller.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Litt skummelt att folk har så lite styring på økonomien att resultatet av skatteoppgjøret kommer som en overraskelse. Da må det være vanskelig å oppdage eventuelle feil.
Her er jeg enig, jeg betaler rene % på skatt, og jeg har fått igjen hver gang, som jeg husker. Ble artigere denne gang når jeg fikk igjen nesten 32000 kr på skatten. Disse kommer godt med da vi har nr 2 på vei, så skal bli pappa igjen :) har også ei datter på 9 år som også er litt bortskjemt kan du si.
 
C

cruiser

Gjest
Hvordan er det egentlig mulig å ha trekk på 19% på en uføretrygd og få igjen 32k, må jo være noe helt vanvittige fradag? enorm gjeld?
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Hvordan er det egentlig mulig å ha trekk på 19% på en uføretrygd og få igjen 32k, må jo være noe helt vanvittige fradag? enorm gjeld?
jeg har satte ned skatten min fikk beskjed om dette , i fjor hadde jeg minste pensjon cruiser , og det er mye som har skjedd etter det. I fjor betalte jeg 36 % rene skatt på minste pensjon , men det har vert gjort feil heile veien på meg. Så jeg ble innvilget ung uføre pensjon tilbake til 2001 da jeg fylte 18 år. Så det har med at jeg betalte for mye skatt i fjor + den ung uføren så fikk jeg etterbetalin på uførepensjon fra i fjor også det ble det trekt 30 % av + jeg venter på etterbetaling fra alle ytelser jeg har gått på å det er 12 år med ytelser , og jeg skal ha ung uføre tilegget oppå disse 12 år med ytelsene mine + det er erstatnings krav inne mot nav for di har gjort feil heile veien med meg. Skaden min skjedde når jeg var ganske ung bare 4 år gammel , å etter jeg gammlere ble også denne skaden verre uti jobb osv osv. Jeg har bare litt gjeld , fikk fradrag ja men ikke så mye , vi uførepensjoner må skatte likt som en vanlig arbeids taker og det er greit for meg. Sånn da vet dere det , er det noe mer dere vil vite om min økonomi og hva har skjedd med meg så send meg heller en pm , er ikke innterisert til og legge ut om hele livet mitt her inne.
 
C

cruiser

Gjest
Ok, 36 er jo nesten det dobbelte av 19 så det forklarer jo endel
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Ok, 36 er jo nesten det dobbelte av 19 så det forklarer jo endel
jepp og i fjor var det jo gammle regler som gjaldt på uførepensjon , og jeg fikk noe fradrag så jeg på selvangivelsen. jeg trudde det var normalt og betale 36 % ren skatt , men det var jo alt for mye. nå betaler jeg 19 rene % men trur jeg skal øke det litt til , bedre og få igjen enn og få smell på skatten.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.390
Antall liker
83.908
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
NRK-lisensen er f.eks. på 1328,08 (husker ikke helt beløpet, men det er noen øre over en hel krone). Hvis du betaler 1328 kr og glemmer ørene, får du restregning på 8 øre + et gebyr. Hvis du ikke betaler det, går det til inkasso.
Jeg tør ikke tenke på hvor mye penger de får inn på de latterlige statlige gebyrene.
Ikke skjønner jeg hvorfor staten kan forholde seg til helt andre purreregler og gebyrer enn det resten av bedriftene kan forholde seg til heller.
Mens vi snakker om statlige krav. Ikke glem årsavgiften for kjøretøy som forfaller i dag. I morgen legger de på kr250,- i gebyr!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg kommer iallfall ikke til å legge ut skatteoppgjøret mitt her inne. Hvem skulle ha interesse av det, og hvorfor? :)
minst 36 mente noe annet...
Jeg får bare prøve å leve med det.

Men jeg syns det er litt merkelig at de kan være uenige i at jeg ikke kommer til å legge ut skatteoppgjøret mitt her, det skal sies.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg kommer iallfall ikke til å legge ut skatteoppgjøret mitt her inne. Hvem skulle ha interesse av det, og hvorfor? :)
minst 36 mente noe annet...
Jeg får bare prøve å leve med det.

Men jeg syns det er litt merkelig at de kan være uenige i at jeg ikke kommer til å legge ut skatteoppgjøret mitt her, det skal sies.
Vil du ikke legge ut det blitzowitz så ikke gjør det , gi faen i hva andre sier. Skal ikke være noe form for press for og legge ut skatteoppgjøret , nesten som jeg angret på det selv , la jo ut nesten halve livet om meg her inne.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.932
Antall liker
19.791
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Folk bestemmer da selv hva de vil legge ut her, hvorvidt de mener det er lurt for de å sørge for at de får igjen på skatten, om den enkelte mener det er en god måte å spare på for ham. Det er da som pokker at noen alltid skal vite bedre enn den det gjelder.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.330
Antall liker
3.515
Torget vurderinger
4
Gikk som planlagt solid i minus :)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.527
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Sånn ca. 6500,- før jeg har begynt å "se på det"!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Betalte 180 000 i rentekostnader i fjor så jeg regnet med å få igjen godt med penger men får bare igjen usle 26 000.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det gikk akkurat som planlagt. Det viktigste er ikke avregningen, men at man bidrar med en rettferdig andel til fellesskapet. Jeg har politisk sett alltid helt over på den konservative siden, men etter ca 25 år som skatteyter har jeg ALDRI klaget på skatten. Min eneste merknad på generelt grunnlag er at jeg synes innslagspunktet for toppskatt ligger litt lavt.
 
Sist redigert:

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
3000 kroner tilbake, i fjor fikk jeg 2000 kr, før det 1000 kr, grei vekst så langt.:)
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Jeg fikk altså igjen noen og 20. Vil det si at jeg er en stor idiot? Ja, ifølg alle matematikerene her.
Bryr jeg meg om hva de mener? Nei.
Kunne jeg sluppet unna med etpar k mindre pr mnd i skatt? Ja
Ville jeg merket noen forskjell? Nei..
Sommer, jatakk..
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Jeg fikk altså igjen noen og 20. Vil det si at jeg er en stor idiot? Ja, ifølg alle matematikerene her.
Bryr jeg meg om hva de mener? Nei.
Kunne jeg sluppet unna med etpar k mindre pr mnd i skatt? Ja
Ville jeg merket noen forskjell? Nei..
Sommer, jatakk..
Se på det som en fin måte å spare penger.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Jeg fikk altså igjen noen og 20. Vil det si at jeg er en stor idiot? Ja, ifølg alle matematikerene her.
Bryr jeg meg om hva de mener? Nei.
Kunne jeg sluppet unna med etpar k mindre pr mnd i skatt? Ja
Ville jeg merket noen forskjell? Nei..
Sommer, jatakk..
Å spare til sommeren ved å betale ekstra skatt er ikke det lureste, plutselig bestemmer staten seg for å utsette utbetalingen din til oktober.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Jeg fikk altså igjen noen og 20. Vil det si at jeg er en stor idiot? Ja, ifølg alle matematikerene her.
Bryr jeg meg om hva de mener? Nei.
Kunne jeg sluppet unna med etpar k mindre pr mnd i skatt? Ja
Ville jeg merket noen forskjell? Nei..
Sommer, jatakk..
Å spare til sommeren ved å betale ekstra skatt er ikke det lureste, plutselig bestemmer staten seg for å utsette utbetalingen din til oktober.
Trenger ikke å være sommeren mann sparer til nødvendigvis.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
En passe fin mengde restskatt som planlagt.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Mye feil på min som vanlig. Og på samboers. Så vi går se. Pleier å være slik av en eller annen grunn.

Skjønner ikke at etaten aldri får med seg at huslån skal deles på begge lønnsmottakere her. Har meldt ifra om dette hvert eneste år.

Men men, pleier å havne rundt 1000 lappen pluss minus.. På begge.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.281
Antall liker
11.053
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kjedelige greier. 800 kr i restskatt. Litt deilig å være så vanlig, og helt forutsigbar.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
I morgen kommer skatteoppgjøret kor tid vi får det , jeg hadde ikke noe og påføre lel om jeg skulle ha gjort det som medisiner , taxi utgifter fram og tilbake til lege , smerteklinikken osv osv , neste år vet jeg at jeg skal gjøre dette være flinkere og føre på. Tipper jeg får skatte pengene utbetalt i juni og jeg har bestemt meg og sette di på spare hifi kontoen min :)

Imagine
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Tror datoen er 25 juni for utbetaling i første pulje.
Ja det er det , neste år skal det komme nye regler har jeg hørt , vist du får penger til gode etc etc og etter du er ferdig med og sende den inn , skal di se over den og utbetal pengene med en gang noen andre som har hørt om dette.

Imagine
 
Topp Bunn