Juss og økonomi skatteoppgjøret 2011

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Jeg ser på skatt som en form for sparing så jeg får alltid igjen, hvor mye derimot vet jeg ikke før jeg får brev i postkassa.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
37.622
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Har alltid fått restskatt og ser på det som et godt tegn.
Dessuten kan jeg jo daue når som helst...

Derfor tar jeg også alltid ferie på forskudd. :)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
united59 skrev:
lars_erik skrev:
Faen!!
20 000 i baksmell.
Ouch, restskatt nesten det dobbelte av din. Lars Erik.
Banner og ler...
Toppskatten som beit meg i ræva. Ingen trøst i at du kom enda dårligere ut. Dette må skylles ned med en single malt.

U

utgatt60135

Gjest
19.200,- til gode. Da har jeg jo penger til ny DAC :D. Noen med baksmell som vil bytte ;D.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
1
:)

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Vedlegg

N

nb

Gjest
Restskatt/baksmell/hva man nå velger å kalle det er å betrakte som et rentefritt lån fra staten og således ingen ting å være sur for i rent økonomisk forstand. Det er selvsagt hyggeligere å få igjen 20k enn å skulle betale 20k, men rent økonomisk er det siste mer lønnsomt.

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
323
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Jaggu ikke lett å logge inn hos skatteetaten i skrivende stund :p

... eller hos Altinn for å være mer presis...

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Får ikke logget inn jeg heller... bør få igjen i år også, betaler 50 % på noen biinntekter, hjelper på.

Hmmm.... hifi-oppgraderinger, eller legges av til neste års dyre ferie? Feil fora å drotle om i kanskje? :))

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Restskatt/baksmell/hva man nå velger å kalle det er å betrakte som et rentefritt lån fra staten og således ingen ting å være sur for i rent økonomisk forstand. Det er selvsagt hyggeligere å få igjen 20k enn å skulle betale 20k, men rent økonomisk er det siste mer lønnsomt.
Som alltid har du din egen tørre og spesielle vinkling. :p
Det er absolutt noe å være sur for.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.163
Sted
Trondheim
Får du restskatt har du fått et rentefritt lån i ca 1 år (bare du betaler hele beløpet igjen før 30/4). Får du penger igjen, har du hatt tvungen sparing med god rente.
Ingen ting å stresse med. Dette er vinn-vinn uansett.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.102
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
otare skrev:
Får du restskatt har du fått et rentefritt lån i ca 1 år (bare du betaler hele beløpet igjen før 30/4). Får du penger igjen, har du hatt tvungen sparing med god rente.
Tørre fakta teller nok svært lite når restskatten skal betales. Man må nesten være teknokrat for å se det anderledes.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.163
Sted
Trondheim
Det er klart. Men lån skal jo alltid betales tilbake, og da synes jeg tross alt et rentefritt lån er bedre enn lån der det påløper renter. Det er jo bare snakk om å være litt bevisst og planlegge litt slik at man kan betale tilbake når regningen kommer.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Sorry, because of very heavy traffic we have to ask you to wait a little before trying again.

For mye tungtrafikk...

N

nb

Gjest
lars_erik skrev:
Tørre fakta teller nok svært lite når restskatten skal betales. Man må nesten være teknokrat for å se det anderledes.
Eller ha yrkesskade fra virksomhet som rentedealer.

Jeg er glad jo mer restskatt jeg får jeg. Må bare passe på å ha likviditet til å betale den når den forfaller, ellers blir det ganske dyrt.

På skatteetaten.no kan man relativt greit beregne hvor mye skatt man skal betale temmelig nøyaktig. Om det sammenlignes med hvor mye arbeidsgiver har trekt burde det ikke komme som noen overraskelse hvor mye som skal betales inn eller hvor mye man har til gode.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.980
Jeg kom inn på Altinn. Men problemet mitt er at jeg nå etter en halvtime fortsatt ikke har fått noen engangskode på sms tilsendt ( jeg har kommet til det feltet hvor det står: logg inn med den engangskoden du har fått på sms) :-\

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.839
Sted
Sølvbyen
otare skrev:
Det er klart. Men lån skal jo alltid betales tilbake, og da synes jeg tross alt et rentefritt lån er bedre enn lån der det påløper renter. Det er jo bare snakk om å være litt bevisst og planlegge litt slik at man kan betale tilbake når regningen kommer.

Obvious troll is obvious.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Første baksmell på 10år, var verken stor eller uventet så det går nok greit.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.310
Torget vurderinger
28
lars_erik skrev:
otare skrev:
Det handler vel strengt tatt bare om å ha oversikt? Dersom man vet at man får restskatt, setter av penger til det og har lån, så er det vel ikke noen annen måte å se dette på enn rentefritt lån? Jeg får mye restskatt, jeg vet det og jeg har satt av penger til det.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Altinn har visst ikke tenkt å slippe meg inn i varmen i dag...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg får kr. 9300,- tilbake. Mindre enn ventet, men ingen tårer.

C

Cyber

Gjest
runenilsen skrev:
Altinn...enklere dialog med det offentlige...jaggu sa jeg smør!
Slapp av, det er jo enklere 364 dager i året. Alle vet at det ligger "nede" i dag - har jo ingen hast uansett.

Z

Zomby_Woof

Gjest
cybervision_ skrev:
runenilsen skrev:
Slapp av, det er jo enklere 364 dager i året. Alle vet at det ligger "nede" i dag - har jo ingen hast uansett.
Enig. Dette er da virkelig ikke noe å sutre over.

Jeg kom forresten inn på første forsøk, selv om ikke alle de 1.500.000 som prøvde i lunsjen var like heldige.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.143
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
cybervision_ skrev:
runenilsen skrev:
Det kan du si det cyber, som fikk til maling av huset ;D ;D

gismo

C

Cyber

Gjest
gismo skrev:
cybervision_ skrev:
runenilsen skrev:
Det kan du si det cyber, som fikk til maling av huset ;D ;D

gismo
Åja, kan ikke klage, men nå betaler jeg godt med skatt også hele året. :) Men godt å vite at de forsvinner rett ut igjen, er alltid kjedelig når pengene hoper seg opp på kontoen, kan fort ruste fast der og det er noe dritt. Er man ikke fornøyd med Altinn så må man opp til normal tid og sjekke. Halv sju var systemet snappy som bare det! ;)

N

nb

Gjest
cybervision_ skrev:
Det ville også være rimelig unødvendig å dimensjonere Altinn.no for at "hele Norge" skal logge seg på den formiddagen selvangivelsen blir tilgjengelig eller den dagen det endelige skatteoppgjøret foreligger. Det utgjør uansett ingen praktisk forskjell siden pengene til gode kommer når de kommer uansett og pengene man skal tilbake skal tilbake når de skal.

Det ville muligens være mer hensiktsmessig å flytte selvangivelsestjenesten over på dedikerte servere eller et dedikert subsystem eller noe slikt slik at de som er avhengig av Altinn.no i det daglige faktisk får gjort det de skal uten å måtte vente på at gud og hvermann har fått sjekket tallene sine.

Jeg kaster selvsagt stein i glasshus siden også jeg sjekket i dag tidlig, ingen problemer med login i halv-åtte-tiden eller deromkring.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg får stort sett alltid baksmell på rundt 10000, og har ikke lyst å sjekke heller.
Men jeg vet selvfølgelig om et par ting jeg vil kjøpe hvis det skulle skje noe. En handlingens mann.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ottone skrev:
Jeg får stort sett alltid baksmell på rundt 10000, og har ikke lyst å sjekke heller.
Men jeg vet selvfølgelig om et par ting jeg vil kjøpe hvis det skulle skje noe. En handlingens mann.
godt du har en backup-plan i tilfelle det blir penger

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
65finger skrev:
ottone skrev:
Det snodige er at jeg da har følelsen av at jeg får pengene av kemneren. Egentlig er de jo mine.
Jaja, kona jobber i det offentlige, og det er vel hun som får dem til slutt likevel.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ottone skrev:
65finger skrev:
ottone skrev:
Det snodige er at jeg da har følelsen av at jeg får pengene av kemneren. Egentlig er de jo mine.
Jaja, kona jobber i det offentlige, og det er vel hun som får dem til slutt likevel.
DERE vinner uansett 8) men får håpe du må iverksette plan b

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Noen som vet når "alle" skal kunne sjekke hva de får igjen? Med det mener jeg de som leverte forenklet.

Jeg fikk bare opp selvangivelsen for 2011. Kjedelig lesning.

Topp Bunn