Skandinavia under terrorangrep

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.579
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig med erato og BT. Vi (i stor grad representert ved G.W.Bush, den idioten) har nok forsynt dem med en del å være sinna for, men det kan hverken unnskylde eller forklare de handlingene vi ser. Erato's parallell til Rote Armee Fraktion er riktig god. RAF mente også de hadde mye å være sinte for - og mange kunne sikkert være enige med dem i det. De kalte seg sosialister, men sto vel i omtrent samme forhold til vanlige fotformskososialister som disse gærningene gjør til mainstream islam.

Desto viktigere å ikke støte fra seg de moderate kreftene som måtte finnes eller å bidra til ytterligere polarisering. Les gjerne uttalelsen fra Islamsk Råd som jeg linket til i svar #2 en gang til. Den er forbilledlig.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
vredensgnag skrev:
BT skrev:
De fleste muslimske terroristene er opprørsk og rotløs ungdom med forvirrede hoder som gjør opprør mot foreldregenerasjonen som i deres øyne har blitt for vestlig.
Dessverre har vi bidratt vesentlig til å radikalisere dem, og det er blitt meget vanskelig å være moderat muslim - slik det etterhvert blir vanskeligere og vanskeligere å være "etnisk norsk" som er tilhenger av fri innvandring ...

(Edit: Jeg ser Eratos innlegg nå, da jeg leste BTs tenkte jeg at jeg skulle legge inn et bilde av Andreas Bader ...)
Du skriver vi med den største selvfølge, men de ferreste av oss er skruppelløse foretningsmenn som har bygd opp formuer på olje fra midtøsten eller har gjort alt det andre galt som "vi" støtt beskyldes for.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Ideologien til de islamske terrorgruppene har mye mer til felles med nazismen enn til norsk frihetskamp under krigen.
Hatet mot jødene, likegyldigheten til menneskelivet og viljen til destruksjon preger alle islamske grupper, og de befinner seg så langt fra “gutta på skauen” som vel er mulig.
Det som fantes av motstand under krigen i Norge rettet seg ikke mot eugenikken, holocaust ogsåbortetter, men mot okkupasjonen. Man kan, hvis man er litt slem, og det er man, si at vi ville kastrere og lobotomere taterne våre selv (og det gjorde vi, i betydningen Einar Gerhardsen med tilhengere, med brukbar iver i flere tiår etter at tyskerne sluttet med slikt).

Z

Zomby_Woof

Gjest
totte skrev:
oddgeir skrev:
Ideologien til de islamske terrorgruppene har mye mer til felles med nazismen enn til norsk frihetskamp under krigen.
Hatet mot jødene, likegyldigheten til menneskelivet og viljen til destruksjon preger alle islamske grupper, og de befinner seg så langt fra “gutta på skauen” som vel er mulig.
Det som fantes av motstand under krigen i Norge rettet seg ikke mot eugenikken, holocaust ogsåbortetter, men mot okkupasjonen. Man kan, hvis man er litt slem, og det er man, si at vi ville kastrere og lobotomere taterne våre selv (og det gjorde vi, i betydningen Einar Gerhardsen med tilhengere, med brukbar iver i flere tiår etter at tyskerne sluttet med slikt).
Herlig! Jeg håper virkelig at denslags selvinnsikt er smittsomt. Og det mener jeg uten det minste snev av ironi. Les og lær, alle sammen.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
totte skrev:
oddgeir skrev:
Artig vinkling. Joda, du har et poeng, men i tillegg til å kjempe mot okkupasjonen, kjempet de nok også mot nazismen og jødeforfølgelsen som tyskerne satte i system.

V

vredensgnag

Gjest
oddgeir skrev:
totte skrev:
oddgeir skrev:
Artig vinkling. Joda, du har et poeng, men i tillegg til å kjempe mot okkupasjonen, kjempet de nok også mot nazismen og jødeforfølgelsen som tyskerne satte i system.
Eh, det var langt flere nordmenn som aktivt kjempet for disse to fenomenene enn som kjempet imot. Det er kommet en del kjensgjerninger på bordet herom. Seierherrene begår historieforfalskningen, som kjent.

Vi står ved porten til en ny era i historien, og vil bli forundret over hva som vil skje i løpet av forholdsvis kort tid. Sjablongaktige forestillinger tilslører kun, men i dag er det ingen unnskyldning for dem som lar sine meninger formes av propaganda. Informasjon er lettilgjengelig, har man derimot allerede bestemt seg stiller saken seg annerledes.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Eh, det var langt flere nordmenn som aktivt kjempet for disse to fenomenene enn som kjempet imot. Det er kommet en del kjensgjerninger på bordet herom. Seierherrene begår historieforfalskningen, som kjent.
Om jeg ikke husker helt feil var ration kollaboratører vs la resistance i Frankrike 20:1 sånn ca.

Edit: Dette er vagt etter hukommelsen fra jeg-husker-ike-hvor, så kildekritikken er ikke den beste...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
vredensgnag skrev:
Vi står ved porten til en ny era i historien, og vil bli forundret over hva som vil skje i løpet av forholdsvis kort tid. Sjablongaktige forestillinger tilslører kun, men i dag er det ingen unnskyldning for dem som lar sine meninger formes av propaganda. Informasjon er lettilgjengelig, har man derimot allerede bestemt seg stiller saken seg annerledes.
Denne oppfatningen deler jeg fullt ut. Vi begynner etterhvert å få godt innsyn i hvilke krefter som kjemper om å forme fremtidens Europa.
Jeg mistenker dog at vi vurderer ulikt hva som er propaganda og tilsløring, og hva som er korrekt informasjon. Siden folkevandringene startet for 40 år siden har ønsket om å tilsløre vært stigende, men nå synes det som om pendelen svinger andre veien, og takk for det.

V

vredensgnag

Gjest
BT skrev:
vredensgnag skrev:
BT skrev:
De fleste muslimske terroristene er opprørsk og rotløs ungdom med forvirrede hoder som gjør opprør mot foreldregenerasjonen som i deres øyne har blitt for vestlig.
Dessverre har vi bidratt vesentlig til å radikalisere dem, og det er blitt meget vanskelig å være moderat muslim - slik det etterhvert blir vanskeligere og vanskeligere å være "etnisk norsk" som er tilhenger av fri innvandring ...

(Edit: Jeg ser Eratos innlegg nå, da jeg leste BTs tenkte jeg at jeg skulle legge inn et bilde av Andreas Bader ...)
Du skriver vi med den største selvfølge, men de ferreste av oss er skruppelløse foretningsmenn som har bygd opp formuer på olje fra midtøsten eller har gjort alt det andre galt som "vi" støtt beskyldes for.
Da får vi slutte å vifte med flagget, og sende landets soldater inn i disse områdene. Og våre ulike virksomheter får slutte å samarbeide med undertrykkerne i disse landene.

Ja, jeg skriver vi med den største selvfølge, for akkurat slik "vi" slår alle muslimer sammen i en Mullah Krekar aktig skikkelse som går med alskens bomber skjult på kroppen; så slår de som står for propagandaen der oss sammen i en korsfarer, ikke ulik denne, tror jeg:

V

vredensgnag

Gjest
oddgeir skrev:
vredensgnag skrev:
Denne oppfatningen deler jeg fullt ut. Vi begynner etterhvert å få godt innsyn i hvilke krefter som kjemper om å forme fremtidens Europa.
Jeg mistenker dog at vi vurderer ulikt hva som er propaganda og tilsløring, og hva som er korrekt informasjon. Siden folkevandringene startet for 40 år siden har ønsket om å tilsløre vært stigende, men nå synes det som om pendelen svinger andre veien, og takk for det.
Og takk for det.

U.S. President George W. Bush, from a press conference upon arrival at the South Lawn of the White House, September 16, 2001.
"We need to go back to work tomorrow and we will. But we need to be alert to the fact that these evil-doers still exist. We haven't seen this kind of barbarism in a long period of time. No one could have conceivably imagined suicide bombers burrowing into our society and then emerging all in the same day to fly their aircraft — fly U.S. aircraft into buildings full of innocent people — and show no remorse. This is a new kind of — a new kind of evil. And we understand. And the American people are beginning to understand. This crusade, this war on terrorism is going to take a while. And the American people must be patient. I'm going to be patient. But I can assure the American people I am determined, I'm not going to be distracted, I will keep my focus to make sure that not only are these brought to justice, but anybody who's been associated will be brought to justice. Those who harbor terrorists will be brought to justice. It is time for us to win the first war of the 21st century decisively, so that our children and our grandchildren can live peacefully into the 21st century."

Jeg tillater meg å påpeke at Bush, i tillegg til å kalle det han skal i gang med et korstog, begår flere løgner.

Han og hans rådgivere ble gjentatte ganger advart om at selvmordstropper var klare til å gjøre presis det han sier ingen kunne forestille seg noen kunne gjøre, senest 6. august 2001. Det ble ignorert.

"Now watch this drive."

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891

[/quote]

Nå er vel ikke Doffen den som er mest uglesett i muslimske land, tvertimot blir han ofte sett på som den som virkelig gjorde en innsats det står respekt av.........

V

vredensgnag

Gjest
Jeg må le.

Noen ganger er tilfeldighetene slik at man må stusse. Jeg går til CNNs link for Presidential Daily Briefing for 6. august 2001.

Den finner man her: http://articles.cnn.com/2004-04-10/...rorist-attacks-abu-zubaydah?_s=PM:ALLPOLITICS

Men hvilket oljeselskap er det som dukker opp i annonsen på siden?

Jeg gjentar linken til Foreign Policys artikkel om hva det koster å være kar i Midt-Østen:
http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/08/05/the_ministry_of_oil_defense

Skal man holde liv i det tullet så må man også mane frem noen ordentlige busemenn.

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
For å holde oss noenlunde til saken, her er et skråblikk til Sverige i disse terrortider.

Det er ingen tilfeldighet at de svenske jihadistene utmerker seg. Ikke noe annet land har gjort flerkulturen til et ideal mer enn Sverige. Slike vide rammer gir islam fritt spillerom. Fritt spillerom for islam betyr i våre dager at ekstremismen får vokse fritt, for det finnes i dagens islam ingen immunitet mot “sykdommen”. Når svenskene idealiserer flerkulturen og idylliserer islam, blir resultatet det vi nå ser. Trolig er Stockholmbomberen og terrorgruppen som dro for å drepe danske journalister bare begynnelsen.
http://www.document.no/2010/12/sveriges-natural-born-killers/

V

vredensgnag

Gjest
oddgeir skrev:
For å holde oss noenlunde til saken, her er et skråblikk til Sverige i disse terrortider.
Ble det for nyansert?

Best å ty til sjablongene igjen, mener du?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ja, vi ( Skandinavia ) er straks innlemma i "the axis of terror"....

Jeg har sagt det før,og sier det gjerne igjen; hva med å fokusere meir på likheter enn på ulikheter? Skal vi forsøke å leve i sameksistens med mennesker med anna opprinnelse, hudfarge og tro enn vår egen, eller skal vi fortsatt nøre opp under muslimfrykt og anna fremmedfrykt?

For de som krampholder på nasjonalsosialistiske holdninger, anbefales en tur til Auschwitz, Schindlermuseet og jødeghettoen i Krakow. Det er virkelig lærerikt. Og opplysende. Etter et sånt besøk, veit man betydelig meir om hva virkelig terror er - sjøl om det fant sted for 60 - 70 år siden.

mvh. VilhelmW

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.227
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
totte skrev:
oddgeir skrev:
Herlig! Jeg håper virkelig at denslags selvinnsikt er smittsomt. Og det mener jeg uten det minste snev av ironi. Les og lær, alle sammen.
For ikke å snakke om den massive selvtekten folk i Norge utførte mot tysker-tøser, når man samlet dem sammen, skamklipte og mishandlet dem i full offentlighet. Og barna deres, ble herjet og hundset med for noe de som barn ikke kunne noe for.

En ting jeg alltid har stusset over, er hvorfor det aldri har vært snakk om seksuelle overgrep begått mot tysker-tøsene etter kapitulasjonen. Noe som er merkelig i grunnen, siden det av erfaring vises at det er særdeles vanlig rundt om i verden. Men vi vet at mange av barna deres ble utsatt for mer enn bare mobbing og mishandling...

Gode nordmenn... -tja, det var temmelig akseptert her i landet å gjøre forskjell på folk før. I så måte er mange av idealene som bl.a. søkes sosialisert inn i barn og ungdom gjennom normer og verdier i "enhetsskolen" absolutt høviske og aktverdige.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Av og til lurer man på hvordan enkelte mennesker tenker. Her er et eksempel på grenseløs naivisme.

Mens Tybring-Gjedde raser mot det han mener er islamisering i full offentlighet og en trussel mot norske verdier, er LO-nestleder og medlem av Aps integreringsutvalg Gerd Kristiansen tvert imot udelt positiv til initiativet fra norske muslimske kvinner på debattforumet til Det Islamske Nettverk.
Kristiansen er dermed på fullstendig kollisjonskurs med flere av sine partifeller i Aps integreringutvalg.

- Dette er helt topp. Det er flott at initiativet kommer fra kvinnene selv og at de selv bidrar til debatten om hvordan de best kan integreres. Ingenting er bedre enn at kvinner selv ønsker å gjøre noe med at niqab-bruk oppleves problematisk, sier Kristiansen.
Mener niqab-treff er kjempeidè

F

fjellvåk

Gjest
VilhelmW skrev:
Ja, vi ( Skandinavia ) er straks innlemma i "the axis of terror"....
Vi har jo vært medlem i "axis of ignorance" i mange år så det er jo ikke overraskende det da...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Z

Zomby_Woof

Gjest
Men hva du vil om niqab, Oddgeir. Det gjør i hvert fall jeg, og vi er nok enige i det meste. Men hvis du mener at dette er terrorisme må du nok forklare deg.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Zomby_Woof skrev:
Men hva du vil om niqab, Oddgeir. Det gjør i hvert fall jeg, og vi er nok enige i det meste. Men hvis du mener at dette er terrorisme må du nok forklare deg.
God morgen.
Nei, jeg mener ikke det.
Derimot mener jeg at niqaben er med på å umuliggjøre integrering, og dessuten er den svært kvinneundertrykkende. Den skulle vært forbudt etter min mening, og det er den også i et stigende antall europeiske land.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Zomby_Woof skrev:
God morgen.
Nei, jeg mener ikke det.
Derimot mener jeg at niqaben er med på å umuliggjøre integrering, og dessuten er den svært kvinneundertrykkende. Den skulle vært forbudt etter min mening, og det er den også i et stigende antall europeiske land.
En sak er at den umuliggjør integrering, men vel så viktig IMO er at den så ettertrykkelig tydeliggjør en totalt manglende vilje til eller ønske om integrering. Den er et sterkt signal som klart viser ønsket om å bygge paralelle samfunn "inne i" landet. ( Og her ser jeg ifølge flere av dere spøkelser på høylys dag når jeg legger til: Som et første skritt før vi norske skal integreres i "deres" samfunn! )

Og det er dette som er bakgrunne for min oppgitthet og sinne over slike som LO-nestleder Gerd Kristiansen (Ap) som JUBLER?? over det "kurset" i bæring av niqab som arrangeres i Oslo!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10020866

Hvor dum er det lov til å være..........................sukh !

V

vredensgnag

Gjest
Det er årets siste dag, jeg har takket farvel til kabeltråder og syns jeg bør stå av når det gjelder tråder som denne.

Det må passe å runde av musikalsk, med en gruppe som fremførte tekstene til en fremsynt sanger. Teksten til Armageddon Days er noen tiår gammel nå - merkelig som tiden går. Den steile holdningen til "det fremmede" som vi ser rundt omkring, og som enkelte bejubler, er ikke det beste i oss.

Godt nytt år!

Armageddon Days - fra 1988, sluppet i 1989, før den første Gulfkrigen.

They're 5 miles high as the crow flies
leavin' vapour trails against a blood red sky
Movin' in from the East toward the West
with Balaclava helmets over their heads, yes!

But if you think that Jesus Christ is coming
Honey you've got another thing coming
If he ever finds out who's hi-jacked his name
He'll cut out his heart and turn in his grave

Islam is rising
The Christians mobilising
The world is on its elbows and knees
It's forgotten the message and worships the creeds

It's war, she cried, It's war, she cried, this is war
Drop your possessions, all you simple folk
You will fight them on the beaches in your underclothes
You will thank the good lord for raising the union jack
You'll watch the ships sail out of harbour
and the bodies come floating back

If the real Jesus Christ were to stand up today
He'd be gunned down cold by the C.I.A.
Oh, the lights that now burn brightest behind stained glass
Will cast the darkest shadows upon the human heart
But God didn't build himself that throne
God doesn't live in Israel or Rome
God doesn’t belong to the yankee dollar
God doesn't plant the bombs for Hezbollah
God doesn't even go to church
And God won't send us down to Allah to burn
No, God will remind us what we already know
That the human race is about to reap what it's sown

The world is on its elbows and knees
It's forgotten the message and worships the creeds
Armageddon days are here again

;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Dette er en ressurskamp - der den ene part bruker religion for å mobilisere;
Godt og presist formulert.

Nothing is to be feared but fear itself
Francis Bacons sitat er og blir tidløst, selv om moten har forandret seg endel siden den gang. ;)

Alt jeg måtte mene om saken er blitt sagt av flere andre kloke hoder i debatten, så jeg gidder ikke noe annet enn å sitere lenger.

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
vredensgnag skrev:
Sá uten religion og religi?se forestillinger intet mobiliseringsgrunnlag. Uten abrahamske guder og paradiser ingen grunn til á sprenge seg selv for á behage dem.

Skal man ta det onde ved roten má man starte her.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
baluba skrev:
vredensgnag skrev:
Sá uten religion og religi?se forestillinger intet mobiliseringsgrunnlag. Uten abrahamske guder og paradiser ingen grunn til á sprenge seg selv for á behage dem.

Skal man ta det onde ved roten má man starte her.
Selv om symptomene tilsynelatende er eldst, så tror jeg ikke at de er roten til det onde. Det er å se enøyd på det. Jeg er for å behandle den praktiske årsaken til problemene, ikke symptomene. Samme hvor gamle de er. Å fjerne religionen gjør ingen forskjell. De finner bare andre mobiliseringsgrunnlag.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.227
Torget vurderinger
1
Helt riktig.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Det Baluba og Bjørn sier her riktig, men det pakkes inn i en dannet språkdrakt. For en enkel sjel som undertegnde ( og kanskje noen fler? ) kan det sies rett fram på følgende måte:

Dette har "fuck all ingeting" med religion å gjøre! Det dreier seg om politikk og ikke noe annet!!

Slik jeg ser det er det et spørsmål om fascisme vs demokrati !

Og jeg sjokkeres over den måten dagens fascister møtes på av de som burde forsvare demokratiet! Jeg ser mange likhetstrekk med den "forståelse" og de unskyldninger som Hitler i sin tid ble møtt med. Men jeg fulgte faktisk med i historietimene på skolen!

Men selvsagt, om Islamistene får togene til å gå på rute!
( De som faktisk fulgte med på skolen, i historietimene, vil forstå den kommentaren! )

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.227
Torget vurderinger
1
Det vi ser konturene av, er ikke bare ekstreme og konservative tolkninger av islam, men kanskje i første rekke en konflikt mellom tradisjonelle samfunn og det "nye moderne" som endevender livsstilen til alle på. Dermed mister tradisjon og religion med sine normer og verdier forankringspunktene sine og samfunnet kastes ut i individualismen -familie og lokalmiljø/landsby/klan mister mer og mer av sin tradisjonelle betydning. Dermed "frisettes" individet og gis muligheter til å forankre sin egen livsstil, sine vaner og ikke minst velge i større grad selv hvem og hva de ønsker å identifisere seg med.

Alle samfunn som har vært utsatt for dette har, i ulik grad, opplevd friksjon mot dette moderne, eller kanskje "post-" eller "senmoderne" som vi i de vestlige samfunn preges mer og mer av, og tro, kritiske holdninger og spørsmålsstillinger i forhold til normer, verdier, tradisjon, religion og livsstil. Da blir det konflikt. Og det er "familien" og "kvinner" som i stor grad kjernen i stridsspørsmålene som oppstår, samtidig som tradisjonelle makt- eller innflytelses-strukturer rokkes ved og blir erstattet med nye, gjerne nasjonalstatlige, byråkratiske og gjerne demokratiserte modeller for styring og innflytelse.

Siden vesten i stor grad har vært eksponenten for "moderniseringen" og "det post-moderne" så er det vel også mot vesten en "kontra modernisering" skal føres. Mange oppfatter i deler av verden at den ikke fører noe godt med seg når den bryter ned de gamle samfunns- og maktstrukturer siden familien og lokalsamfunnet i stadig større grad "opphører" å eksistere i tradisjonell forstand. Befolkningsveksten og de store økonomiske endringer i mange land og globalt har fundamentalt rokket ved hvordan verden i dag ser ut.

Det er befolkningsvekst og endring som i stor grad er problemet, og ulike politiske "ismers" tilkortkommenhet og manglende evne til å løse mange av problemene som har oppstått. Befolkningen på jorda har økt radikalt de siste 100 år, med urbanisering, fattigdom, kamp om ressursene, og en stadig mer globalisert verden der media og handle skaper stadig nye inntrykk. Men det er færre kommunister som konkurrerer med de kapitalistiske strukturer om definisjonen på politisk og økonomisk styring, og dermed forespeiles kapitalismen som påtvingende nødvendig. Samtidig som det ikke er lett å skape demokratisk utvikling i land og regioner der enevelde, eller en eller annen form for "føydalisme" i form av landherrer eller klanstrukturer har gjennomsyret samfunnsstrukturene. Dermed blir den politiske styringen i disse landene gjerne korrupt og fordelaktig for noen få privilegerte samfunnstopper og familier. Jordbruk er ikke viktig i mange land lengre på samme måte som før, det sysselsetter færre og urbaniseringen tiltar i uforminsket kraft ettersom befolknings-overskuddene bor i eller flytter til byene. Mange søker bedre liv utenfor landets grenser.

Til slutt her gjenstår det å påpeke at islamistene egentlig driver en kamp mot det moderne, eller den post-moderne samfunnsutviklingen. De forsøker å stanse den, kontrollere den, og skape grunnlag for konservative religiøse land der et presteskap søker å styre etter religiøse læresetninger. Da må de kontrollere kvinner og familien. Det er gjennom den at man søker å bremse muligheter for utvikling og at kvinner bryter ut fra tradisjon og tar egne, uavhengige valg. Da vil de ta utdanning, skaffe seg egen økonomi og ta del i samfunnsdebatter og det politiske liv. De vil også bestemme selv over vilkårene for å danne nye par- og familierelasjoner. Menn har da ikke noe valg. De må akseptere de nye vilkår for familie- og samfunnsliv, og respektere at de ikke kan hente legitimitet for konservative og tradisjonelle valg hos religiøse ledere, eller i tradisjonelle og konservative normer og verdier.

En ting er sikkert: alt endres.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Det Baluba og Bjørn sier her riktig, men det pakkes inn i en dannet språkdrakt. For en enkel sjel som undertegnde ( og kanskje noen fler? ) kan det sies rett fram på følgende måte:

Dette har "fuck all ingeting" med religion å gjøre! Det dreier seg om politikk og ikke noe annet!!
Her motsier du deg selv pá det groveste. Organisert religion handler jo stort sett om politikk og ikke mye annet. Det er som á si at kommunisme ikke har noe med politikk á gj?re.

Hvis man unders?ker litt med dem som utf?rer disse angrepene det refereres til her i tráden, hvis man h?rer pá hva de faktisk sier selv, de opptak eller skrifter de etterlater som en forklaring pá deres handlinger og ders motivasjon sá er det en ting som er tindrende klart. De gj?r dette ut av religi?s overbevisning. Det er en en pesonlig avtale mellom dem selv og Gud. De har forpliktet seg i en pakt med Gud á fremme dennes vilje. Bel?nning f?lger for dem og alle deres kjaere, i et annet liv. Det vil ikke bli mange selvmordsbombere igjen hvis man fjerner gudetroen deres og fár dem til á forholde seg til den virkelige verden i stedetfor.

Fascisme er bare en form for politisk styresett, men en sterk stat og sterke ledere, en lydig befolkning og fravaer av personlig frihet til fordel for det kollektive. Slik sett har det mye til felles med teokrati. Det handler kun om makt, ideer og hvordan man skal forholde seg til medmennesker og hvordan landet skal styres.

Og jeg sjokkeres over den måten dagens fascister møtes på av de som burde forsvare demokratiet! Jeg ser mange likhetstrekk med den "forståelse" og de unskyldninger som Hitler i sin tid ble møtt med. Men jeg fulgte faktisk med i historietimene på skolen!

Nár menneskeundertrykkende, kvinnefornedrende og totalitaere ideer og metoder fremmes sá vil de fleste reagere mot dem. Med mindre det kalles kultur eller religion. Da er det ikke lenger lov á kritisere, for det kan sáre, st?te og fornaerme undertrykkerne og deres medsammensvorne.

Folk váger ikke lenger stá for sine verdier nár de kommer i konflikt med religion eller kultur.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.884
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:

Men selvsagt, om Islamistene får togene til å gå på rute!
( De som faktisk fulgte med på skolen, i historietimene, vil forstå den kommentaren! )
Høyr folkens! Minn ungane om at det er viktig å fylgje med i timane på skulen!

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Slike uttalelser kan ikke ses pá som annet enn en selvbeskyttende trang til á ville ekskludere seg fra den eksklusive gruppen av mennesker som har blitt formattert pá en slik máte at de med den rette programmering senere kan brukes til slike formál, politiske som de gjerne kan oppfattes.

Har noen f?rst plassert en gud i menneskers sinn sá má de jo lystre nár denne begynner á forlange handling.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg synes det mikses sammen mange merkelige holdninger i denne tråden - men felles for veldig mange, er fremmedfrykt ispedd en god dose god, gammeldags nasjonalisme.

For meg er kristenfundamentalisme like ille - om ikke verre - som islamsk fundamentalisme. Vi må ikke glemme at i store deler av den såkalte 3. verden, har vi med mennesker å gjøre som har gjennomgått generasjoner med undertrykkelse, frykt, ubeskrivelige redsler, sjukdommer, hungersnød, folkemord...all den bunnlause råttenskap og fornedrelse som vi kan tenke oss, men ikke evner å forestille oss. Alle disse vil ha et bedre liv, ikke noe i nærheyen av det vi tar for gitt hver bidige dag, men LITT meir trygghet for seg og sine, LITT mat, reint vann, husvære. Fred. Er det da så merkelig at de søker hit, til Europa og i særdeleshet Skandinavia?

Og vi, hvem er vi? Hvor sjølgode og navlebeskuende skal vi tillate oss å være? Hvor mange prosent av verdens befolkning forholder seg til kristendommen? Og hvor mange til muhammedanismen? For ikke å snakke om hinduismen og buhdismen? Vi ER en minoritet, men vi oppfører oss som om vi eier hele kloden. Vi er en fjert i histiorien, men vi går frem som om det var VI som skapte historien.

Hvis vi vil, hvis vi våger, har vi sannsynligvis mye å lære fra disse menneskene. Samhold, for eksempel. Ære. Det å ta vare på familien, for å nevne noe. Mange kommer fra tidligere nasjoner som bygde byer og imperier mens våre forfedre gikk kledd i skinn og bodde i huler. Og nasjonen vår har bruk for arbeidskraft. Sjøl er vi så mette på velstand at vi snart ikke gidder å utføre de mest elementære, grunnleggende arbeidsoppgavene i et samfunn.

Og for de som lar seg rive med av fremmedfrykt, som ønsker ghettoer for alle som ikke er akkurat som oss, for de som vil ha segregering, for de som får seg til å se på at andre mennesker har det jævlig; akkurat nå sendes Steven Spielberg's epos "Schindler's List" på TV2. Se den og tenk gjennom hva histirien kan vise oss, og hva vi for alt vi har, må bekjempe. Dette har skjedd, dette er sannhet og dette er terrorens og fremmedfryktens rette ansikt.

mvh. VilhelmW

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Handler ære om å ta vare på familien? Jeg trodde det hanldet om å ta vare på omdømmet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
BT skrev:
Handler ære om å ta vare på familien? Jeg trodde det hanldet om å ta vare på omdømmet.
Er ikke det to sider av samme sak?

Vreden eller hvem det nå var, siterte Francis Bacon tidligere, og jeg føyer meg i rekken; "Nothing is to be feared but fear itself"...i ytterste konsekvens, er det riktig, men det kan være mye dævelskap på veien. Jeg er overbevist om at vi har alt å vinne på og søke likheter og det som forener, i stedet for ulikheter, frykt og fordommer. Jeg håper at det nye året vil føre oss et stykke lengere på den veien.

mvh. VilhelmW

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Nei det er ikke to sider av samme sak. Det begrenser folks frihet.

Topp Bunn